Skočiť na hlavný obsah

Tézy k výberovému predmetu magisterských štátnych záverečných skúšok - anglický jazyk s didaktikou

Priebeh voliteľnej štátnej skúšky (výberový predmet)

  1. Štátna skúška prebieha v anglickom jazyku, od študenta sa očakáva komunikačná úroveň min. B1 (potvrdené vysvedčením o maturitnej skúške, certifikát a pod.).
  2. Okruhy téz na štátne skúšky zverejní KAJL do 15. januára. Do 31. januára môžu študenti zasielať svoje pripomienky vedúcemu katedry (KAJL). Po 1. februári už nie sú prípustné žiadne úpravy.
  3. Štátne skúšky prebiehajú pred komisiou, sú verejné a vedie ich predseda komisie.
  4. Študent si ťahá jednu otázku. Následne má cca. 10 min. na prípravu ústnej odpovede. Príprava na odpoveď musí byť písomná – na papieri označenom pečiatkou katedry. Túto písomnú prípravu študent po odpovedi odovzdá a je súčasťou protokolu o štátnej skúške.
  5. Čas na odpoveď je limitovaný dĺžkou 10 minút.
  6. V miestnosti s komisiou sa vždy nachádzajú minimálne dvaja študenti – spravidla jeden odpovedá a druhý sa pripravuje na odpoveď.
  7. Členovia komisie môžu počas odpovede kedykoľvek položiť študentovi doplňujúce otázky z okruhu, ktorý si študent vybral.
  8. Hodnotenie študentov je neverejné. Komisia hodnotí výkon študenta (vecnú a terminologickú správnosť, prezentačné zručnosti, schopnosť formulovať názor, zdôvodniť ho a adekvátne reagovať v akademickej diskusii) podľa študijného poriadku PdF TU. Výsledok obhajoby ohodnotí komisia klasifikačnými stupňami A - Fx. Výsledky sa oznamujú individuálne – každému študentovi jednotlivo.

Prajeme Vám bezproblémovú prípravu a úspešný priebeh štátnych skúšok 😊

Okruhy otázok (tézy)

  1. Benefits and risks of the early introduction of English to pre­‑primary and primary learners. Latest research findings.
  2. The pre­‑primary and primary teacher of English. Native and non-native teachers in the primary classroom. Characteristics and training of English teachers, teachers certificates.
  3. Pre­‑primary and primary learner of English. Development of speech, learning characteristics and needs.
  4. Learning English and learners with special educational needs (dyslexia & dysgraphia). Introduce model procedures and techniques.
  5. Recommended approaches to teaching pre­‑primary & primary English (Direct Method, TPR, Communicative Approach). Introduce model procedures and techniques.
  6. Management in pre­‑primary and primary classrooms: classroom rituals, classroom rules, classroom language, classroom interaction, selection of teaching techniques. Introduce model procedures and techniques.
  7. Teaching materials for pre­‑primary and primary English classrooms. Textbooks and digital sources. Authentic and adapted materials. Introduce model procedures and techniques.
  8. Sociolinguistic aspects of the introduction of English to the pre­‑primary and primary learner. Bilingual learner. Bilingual families and societies. Code­‑switching in the classroom.
  9. Introducing English vocabulary to pre­‑primary and primary learners. Introduce model procedures and techniques.
  10. Training correct English pronunciation of pre­‑primary and primary learners. Introduce model procedures and techniques.
  11. Developing listening: objectives, teaching techniques, assessment, examples. Introduce model procedures and techniques.
  12. Developing speaking: objectives, teaching techniques, assessment, examples. Controlled and free speaking activities. Introduce model procedures and techniques.
  13. Developing reading: reading to children and with children at nursery schools. Objectives, teaching techniques, assessment of reading at primary schools. Introduce model procedures and techniques.
  14. Teaching primary writing: objectives, teaching techniques, assessment, examples. Introduce model procedures and techniques.
  15. Storytelling and narrative techniques in pre­‑primary and primary English classrooms. Introduce model procedures and techniques.
  16. Children’s folklore in pre­‑primary and primary English classrooms.
  17. Using picture books, graphic books and comics in pre­‑primary and primary English classrooms.
  18. Introducing foreign culture to children.
  19. Cross-curricular issues: pre-primary and primary CLIL. Benefits and risks.
  20. Cross-curricular issues: computer-assisted language learning. Introduce model procedures and techniques.

  
Počas skúšky môže študent využiť svoje portfólio zadaní z podmieňujúcich predmetov. 
 

Literatúra

  • Gamble, N. & Yates, S. 2008. Exploring Children’s Literature. 2nd ed. SAGE Publications.
  • Garton, S. & Copland, F. 2019. The Routledge Handbook to Teaching English to Young Learners. London : Routledge.
  • Hunt, P. (ed.) 1998. International Companion Encyclopaedia of Children’s Literature. London and New York : Routledge.
  • Lewis, G. 2009. Bringing Technology into the Classroom. Oxford : OUP.
  • Lightbown, P. M. & Spada, N. 2006. How Languages are Learned. OUP.
  • Lojová, G., Straková, Z. 2012. Teoretické východiská vyučovania angličtiny v primárnom vzdelávaní. Bratislava : Univerzita Komenského.
  • Opie, P. & Opie, I. 1997. The Oxford Dictionary of Nursery Rhymes. OUP.
  • Patrone, K., Brodie, C. S., & White, M. 2001. The Children’s Literature Dictionary : Definitions, Resources, and Learning Activities. London.
  • Pokrivčáková, S. 2013. Teaching Techniques for Modern Teachers of English. Nitra : ASPA.
  • Pokrivčáková, S. 2014. Modern Teacher of English. Vol. 1. Nitra : ASPA.
  • Pokrivčáková, S. (ed.) 2014. CALL and Foreign Language Education. Nitra : UKF.
  • Pokrivčáková, S. (ed.) 2015. CLIL in Foreign Language Education.
  • Pokrivčáková, S. (ed.) 2015. Teaching Foreign Languages to Learners with Special Educational Needs. Nitra : UKF.
  • Pokrivčáková, S. 2019. Anglophone Literature for Children and Juvenile Readers. Trnava : TU.
  • Portiková, Z. 2011. Model prípravy učiteľa anglického jazyka v predškolskej a elementárnej pedagogike. 2012.
  • Scott, W. A. & Ytenberg, L. H. 1994. Teaching English to Children. Longman.
  • Slattery, M. & Willis, J. 2014. English for Primary Teachers : A Handbook of Activities & Classroom Language. OUP.
  • Straková, Z. 2011. Teaching English at Primary Level : From Principles to Practice. Prešov : Prešovská univerzita.
  • Straková, Z., Cimermanová, I. (eds.) 2010. 2012. Učiteľ cudzieho jazyka v kontexte primárneho vzdelávania. Prešov : Prešovská univerzita.
  • Yule, G. 1993. The Study of Language. Cambridge : CUP.