Regionálne centrum podpory učiteľov pre okresy Senica a Skalica
Výzva na obsadenie miesta mentora pre okresy Senica a Skalica.
Vytvorenie Regionálneho centra podpory učiteľov pre okresy Senica a Skalica v zmysle platných míľnikov Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky v partnerskej spolupráci s Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky má za úlohu podporiť školy a školské zariadenia v regióne pre uvedené okresy v procese aplikácie nových metód vyučovania a výchovy na školách prostredníctvom mentoringu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Aby učitelia zmeny školského systému pochopili, osvojili si a aplikovali v práci so žiakmi je naším cieľom:
- vytvoriť a podporiť regionálne partnerstvá na podporu implementácie princípov a cieľov nového kurikula základného vzdelávania,
- podporiť profesijnú prípravu pedagogických lídrov v regiónoch,
- podporiť učiteľov v regiónoch pri implementácii nového kurikula základného vzdelávania formou mentoringu a poradenstva.
O nás
RCPU a jeho úlohy
- Monitorovať potreby pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl v regióne.
- Rozširovať partnerstvá so školami a inými organizáciami podieľajúcimi sa na výchove a vzdelávaní v regióne.
- Umožniť a podporiť odborný rast mentorov regionálneho centra.
- Zabezpečiť vhodné podmienky na optimálny pracovný výkon mentora.
- Kontrolovať kvalitu činností vykonávaných mentormi formou spätnej väzby.
Prioritné tematické oblasti, v ktorých budú mentori poskytovať individuálnu pomoc sú tieto:
- Vzdelávacie programy – je potrebné pomáhať školám vytvárať si vlastný školský vzdelávací program a podporovať ich v aktívnej práci s ním.
- Hodnotenie vzdelávacích výsledkov žiakov – je žiaduce, aby učitelia vedeli hodnotiť nielen rozsah a kvalitu vedomostí, ale aby dokázali hodnotiť všetko, čo má byť vyučované – teda nielen osvojenie si pojmov a faktov, ale aj nadobudnutie spôsobilostí zo strany žiakov.
- Vzdelávací proces a vyučovací štýl učiteľa – sociálna klíma – namiesto učiaceho odborníka a experta sa má učiteľ stať facilitátorom učenia a mentorom jednotlivcov i skupín učiacich sa žiakov.
- Personalizácia vyučovania a inkluzíve vzdelávanie – základným predpokladom úspešnosti vyučovacieho procesu je to, aby učiteľ dokázal reflektovať individuálne potreby a danosti žiakov a dokázal podľa toho zvoliť vhodné vyučovacie formy a metódy.
- Digitalizácia – cieľom je rozvíjať digitálne zručnosti pedagógov, aby boli schopní pripraviť a realizovať svoje hodiny dištančne, hodnotiť žiakov ako aj komunikovať s nimi pomocou audiovizuálnych technológií.
Sme tu pre:
- pre pedagogických a odborných zamestnancov,
- pre začínajúcich učiteľov,
- pre skúsených učiteľov,
- pre vedúcich zamestnancov.
Ponúkame individuálnu aj skupinovú pomoc formou:
- individuálnych návštev vyučovacích hodín,
- individuálnych konzultácií,
- organizovaním skupinových aktivít, diskusií a workshopov,
- podporovaním výmeny príkladov dobrej praxe medzi pedagogickými zamestnancami,
- pripravovaním aktivít zameraných na potreby škôl v regióne.
RCPU svoje bezplatné služby poskytuje základným školám zaradeným do siete škôl a školských zariadení, ktoré poskytujú vzdelávanie v prevažnej miere financované štátom.
Fungovanie regionálneho centra bude v rokoch 2022 – 2025 finančne zabezpečené z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky (Komponent 7, Reforma 1).
Náš tím
Ing. Milica Antálková
mentorka
milica.antalkova [at] truni.sk
Kedysi som tlmočila aj prekladala, pracovala vo firme, učila na živnosť tak v materských škôlkach, ako aj vo firmách. K vyučovaniu anglického jazyka som sa dostala krok po kroku, cestou omylov a poznaní a školení. 🙂 Dnes pôsobím na základnej škole a teším na hodiny angličtiny tak prvákov, ako aj deviatakov. Zlomové pre mňa boli najmä prvé Letné školy v Zaježovej, organizované Komenského inštitútom a program IRPU (dnes už Mentória). Vďaka podpornému programu pre učiteľov som, ako učiteľka, našla sebavedomie, odvahu a vlastnú filozofiu. Vďaka tomu sa dnes s deťmi spolu učíme nie len angličtine ale aj spolupráci, tvorivosti, trpezlivosti, rešpektu i samostatnosti. Vďaka tomu dnes verím v schopnosti študentov a potenciál kolegov tieto schopnosti rozvíjať. Teším sa na spoločnú cestu objavovania.
Mgr. Miroslava Decsi
mentorka
miroslava.decsi [at] truni.sk
Viac ako 20 rokov pracujem ako učiteľka na základnej škole, kde využívam rôzne prístupy, formy a metódy vo vyučovaní. Skupinová a tímová práca, rolové hry, zážitkové učenie, riešenie projektov sú preferovanými koncepciami môjho vyučovania. Absolvovala som rôzne školenia a webináre o aktivizujúcich metódach vo vyučovaní. V školskom roku 2022/2023 som bola mentorovaná v projekte LEAFU (dnes už Mentória) v IRPU (Individuálny rast profesie učiteľa), ktoré mi prinieslo podporu a rozvoj mojich profesijných zručností. Rada by som tento pocit podpory dopriala aj ďalším učiteľom.
Mgr. Alexandra Rozborilová
mentorka
alexandra.rozborilova [at] truni.sk
Nachádzať spôsob ako naučiť je to, čo ma na učení teší už viac ako 20 rokov. Umenie dobre naučiť v sebe spája moju obľúbenú teóriu, že disciplína oslobodzuje a moje životné krédo je byť tam, kde som potrebná a robiť to, čo je pre to nevyhnutné.
Bude mi cťou sprevádzať učiteľov na ceste k ich jedinečnému štýlu, pozorne a vytrvale im načúvať a spoločne hľadať odpovede na otázky ako. Mám skúsenosti s výučbou všetkých vekových kategórií, stretla som sa s rôznymi talentmi aj ľuďmi, ktorí potrebovali výraznú pomoc. Viem, aké je to učiť intenzívne aj pozvoľna a aké to je, keď má učiteľ robiť zázraky. Venujem sa aj prekladom a tlmočeniu, ktoré som vyštudovala na UPJŠ, i anglickej literatúre, ktorú som vyštudovala na Prešovskej univerzite.
PaedDr. Miriam Valášková, PhD.
mentorka
miriam.valaskova [at] truni.sk
Vyštudovala som estetiku a pedagogiku. Mám dlhoročnú prax vysokoškolskej učiteľky a lektorky v oblasti didaktiky čítania a písania v primárnom vzdelávaní a v oblasti didaktiky ranej gramotnosti v predprimárnom vzdelávaní. Som recenzentkou mnohých odborných publikácií (napr. šlabikárov). Odborné vedomosti si overujem prácou s deťmi priamo v praxi. Z toho dôvodu sa zaoberám aj možnosťami toho, ako inovatívne, zmysluplne a kontinuálne prepájať rozvoj gramotnosti detí nielen v školských (MŠ, ZŠ, ZUŠ), ale aj v mimoškolských zariadeniach. Bola som pri „zrode“ viacerých voľnočasových centier a súkromných výchovno‑vzdelávacích inštitúcií, kde sa deti učia inovatívnym spôsobom – zážitkovým učením sa a vo vzájomnej kooperácii s akceptáciou na ich interindividuálnu variabilitu. Mojou ambíciou je, aby som sa so svojimi nadobudnutými skúsenosťami a odbornými znalosťami podelila s Vami, pedagógmi a pedagogičkami v regióne a motivovala Vás k ďalšej činnosti, ktorej výsledkom by malo byť o. i. to, že deti získajú radosť z čítania.
PaedDr. Ľubica Vidličková
mentorka
lubica.vidlickova [at] truni.sk
Som špeciálna pedagogička, učiteľka prvého stupňa, matka dvoch detí. Momentálne pôsobím ako školská špeciálna pedagogička, koordinátorka ŠŠP tímu v ZŠ s MŠ Horné Orešany, učiteľ a garant detí v domácom vzdelávaní 1. – 4. ročník. V súkromnom živote pracujem aj v oblasti: špeciálnopedagogické poradenstvo a logopedická starostlivosť. V práci využívam poznatky z výučbových programov ako je Sandplaying, Feuerstainova metóda inštrumentálneho obohatenia, KuPoz, KuPrev, Montessori pedagogika, Hejného matematika, Comenia Script písmo, Nový šlabikár – Eľkoninova metóda, program Bilaterálnej integrácie, metodika Dr. Sindelárovej. Zaoberám sa prácou s terapeutickými kartami a rôznymi metódami na rozvoj zrakového a sluchového vnímania či tréningom na rozvoj pozornosti a proprioceptívneho systému.
Pracovné skúsenosti som získala v ŠZŠ s deťmi s autistickým spektrom, v ZŠ s deťmi s vývinovými poruchami, s deťmi ADHD, ADD, s deťmi s narušenou komunikačnou schopnosťou, či s deťmi ktoré potrebujú podporu a pomoc. Poradenstvo pre učiteľov a rodičov vnímam, ako rovnocennú potrebu s potrebou podpory a intervencie pre deti.
Teším sa na naše stretnutia, Vaše objavy, našu radosť a spoluprácu, ktorá spojí odborníkov v oblasti pedagogiky.
Mentoring – individuálna podpora
Vyberte si mentoring z našej ponuky.
- Mentoring je sprevádzanie a podpora profesijných i osobnostných silných stránok.
- Mentoring pomáha nájsť priestor na profesijný a osobný rast.
- Mentoring je dôverným procesom, mentor je viazaný mlčanlivosťou a etickým kódexom.
Priebeh mentoringu:
- Po požiadaní o mentora získate partnera – pridelíme vám jedného z našich mentorov.
- Porozprávate sa o vašich očakávaniach a nastavíte si spoločný cieľ.
- S mentorom sa budete pravidelne stretávať – mentor bude pravidelne navštevovať vaše hodiny približne 1× za 3 týždne.
- Po každej hodine bude nasledovať reflexia a profesionálny rozhovor, ktorý vám pomôže rozvíjať kompetencie a hľadať silné stránky a priestor na zlepšenie. Konzultácie a stretnutia môžu trvať 30 – 90 minút.
- S mentorom môžete kedykoľvek konzultovať, je vám k dispozícii. Čas mentorovania je zvyčajne 1 školský rok, resp. do dosiahnutia cieľa mentoringu.
Ako sa prihlásiť na mentoring?
- Vyplňte krátky dotazník.
- Mentor z nášho tímu vás následne osloví a odpovie na prípadné otázky.
- S mentorom si spoločne dohodnete formu spolupráce, ktorá vám bude najviac vyhovovať.
Skupinová podpora
Vyberte si z ponuky našich workshopov, diskusií, prednášok a ďalších podujatí.
Skupinové podujatie pripravíme a zrealizujeme priamo v priestoroch vašej školy v termíne, ktorý si spoločne určíme. Všetky aktivity poskytujeme zadarmo a sú príležitosťou na profesijný a osobnostný rast a zdieľanie skúseností.
Každú tému je možné realizovať ako celodennú alebo poldennú vzdelávaciu aktivitu alebo ako interaktívnu prednášku:
- poldenný workshop: 4 × 45 minút,
- celodenný workshop: 8 × 45 minút,
- interaktívna prednáška: 2 × 45 minút
- alebo môžu byť súčasťou Vášho aktualizačného vzdelávania.
Témy workshopov
Ako myslia deti
Cieľom vzdelávania je vedieť prispôsobiť vyučovací proces tak, aby zohľadnil individualitu žiaka pomocou metód a techník personalizovaného vyučovania. Aby to bolo možné, je dobré poznať nielen situáciu v škole, ale najmä poznať žiakov, ich schopnosti, predpoklady a potreby.
Obsah vzdelávania: Účastníci sa oboznámia prečo a ako vplýva podporujúca sociálno-emočná klíma na úspešnosť žiaka, poznať možnosti nástrojov pri pozitívnom riadení triedy.
Cieľová skupina: učiteľ 1. a 2. stupňa ZŠ, vychovávateľ, pedagogický asistent, odborný zamestnanec
Počet účastníkov: maximálne 15
Lektorka: Ľubica Vidličková
Ako na RAKa? alias Ranné komunity nevážne aj vážne
Cieľom vzdelávania je poskytnúť pedagógom zdroje, praktické nápady a inšpiráciu na vedenie ranného stretnutia so svojimi žiakmi tak, aby podporili vytváranie pozitívnych vzťahov v triede a škole.
Obsah vzdelávania: Účastníci sa stanú členmi rannej komunity, zoznámia sa s princípmi vedenia komunity, vytvoria si pravidlá komunikácie a fungovania komunity. Spoznajú tiež nástroje, ktoré im uľahčia vedenie rannej komunity ako napr. kladenie otázok, motivačné príbehy alebo filmy sprevádzané diskusiou, krátke knižné príbehy na pokračovanie, citáty, pohybové aktivity, hry, hádanky, hlavolamy, reflexia, sebareflexia, ocenenie, prejav uznania, zhodnotenie týždňa.
Cieľová skupina: učiteľ 1. a 2. stupňa ZŠ, odborný zamestnanec, pedagogický asistent
Počet účastníkov: maximálne 15
Lektorky: Milica Antálková, Miroslava Decsi, Alexandra Rozborilová, Ľubica Vidličková
Formatívne hodnotenie
Cieľom vzdelávania je zaviesť princípy formatívneho hodnotenia a rastového myslenia do vzdelávania, rozšíriť portfólio metód na podporu vnútornej motivácie a hodnotenia učenia sa a pokroku žiakov, používať konkrétne príklady pri plánovaní a hodnotení vlastnej činnosti, správne stanovenie si cieľa.
Obsah vzdelávania: Význam formatívneho a sumatívneho hodnotenia, charakteristika formatívneho hodnotenia, zásady formatívneho hodnotenia, stratégie formatívneho hodnotenia (ciele, spätná väzba a zásady poskytovania spätnej väzby, vzájomné hodnotenie, kritériá úspechu, triedne diskusie, sebahodnotenie), nadobudnutie zručností umožňujúcich aktívne používanie spätnej väzby a slovného hodnotenia v praxi, nástroje a techniky formatívneho hodnotenia (napr. práca s chybou, žiadne ruky hore, kľúčové otázky, trojfarebný test, hromadné hlasovanie, TRIMINO).
Cieľová skupina: učiteľ 1. a 2. stupňa ZŠ, odborný zamestnanec, pedagogický asistent
Počet účastníkov: maximálne 15
Lektorky: Miroslava Decsi, Alexandra Rozborilová, Ľubica Vidličková, Milica Antálková
Trieda číta pre radosť
Cieľom vzdelávania je priniesť do školských tried čítanie pre radosť. Ponúknuť deťom na základnej škole zážitok z krásnej, kvalitnej a zaujímavej knihy, ktorá bude vždy na dosah a vie rozjasniť školský deň, ponúknuť zážitok, tému na rozhovor so spolužiakom alebo tajnú komnatu, do ktorej sa dá skryť.
Obsah vzdelávania: Účastníci sa zoznámia s dôvodmi prečo je čítanie pre radosť nesmierne dôležité, ako a prečo podporiť rozvoj čitateľských zručností, zistia tiež ako a kedy vie učiteľ siahnuť po dobrej knihe. Počas vzdelávania si sami prelistujú aspoň 20 dobrých kníh, ktoré by mohli mať v triede, dozvedia sa podľa čoho knihy do tried vyberať a ako ich do triedy získať.
Cieľová skupina: učiteľ 1. a 2. stupňa ZŠ, odborný zamestnanec, pedagogický asistent
Počet účastníkov: maximálne 15
Lektorky: Milica Antálková, Ľubica Vidličková, Alexandra Rozborilová, Miroslava Decsi
Prvá pomoc učiteľa
Cieľ vzdelávania: prehĺbiť, rozšíriť a inovovať kompetencie pedagogických zamestnancov v oblasti rozvíjania kreatívneho myslenia, kreativity a kreatívneho riešenia problémov u žiakov vo vyučovacom procese v triede.
Obsah vzdelávania: zažijete tipy a triky, ktorými prebudíte žiaka k činnosti, praktický workshop, kde zistíte ako v aktivizácii využiť skupinové formy práce, aké sú známe a účinné „energizéry a harmonizéry“, aké didaktické prostriedky sú dnes pre žiakov tie najúčinnejšie, oboznámite sa a prakticky vyskúšate konkrétne aktivizujúce metódy a formy práce
Cieľová skupina: učiteľ 1. a 2. stupňa ZŠ, odborný zamestnanec, pedagogický asistent
Počet účastníkov: maximálne 15
Lektorky: Miroslava Decsi, Milica Antálková, Ľubica Vidličková, Alexandra Rozborilová
Úprava cieľov, metód, foriem a postupov v praxi
Cieľom vzdelávania je poznať možnosti poskytovania individualizovanej podpory a prispôsobenia vyučovania, s cieľom zabezpečiť optimálne prostredie na edukáciu a rozvoj každého žiaka.
Obsah vzdelávania: Účastníci sa oboznámia s výberom a aplikáciou cieľov, metód, foriem a prístupov na základe možných vývinových a psychosociálnych aspektov u žiakov.
Cieľová skupina: učiteľ 1. a 2. stupňa ZŠ, vychovávateľ, pedagogický asistent, odborný zamestnanec
Počet účastníkov: maximálne 15
Lektorky: Milica Antálková, Miroslava Decsi, Alexandra Rozborilová, Ľubica Vidličková
Implementácia výkonového štandardu reformovaného kurikula do vzdelávacej oblasti Človek a príroda
Cieľom vzdelávania je poukázať na možnosti implementácie výkonového štandardu reformovaného kurikula do vzdelávacej oblasti Človek a príroda.
Obsah vzdelávania: Na základe konkrétnych ukážok z praxe rozdiskutovať postupy, ktoré majú potenciál zmysluplne rozvíjať všetky zložky prírodovednej gramotnosti žiaka. Spoločne sa pozrieme na jednotlivé časti výskumnej (bádateľskej) činnosti v prírodovednom vzdelávaní, na výzvy, ktorým učiteľ/učiteľka pri takejto výučbe čelí, aj na to, ako sa s nimi dá pracovať.
Cieľová skupina: učiteľ/učiteľka 2. stupňa základnej školy
Počet účastníkov: maximálne 15
Lektor bude spolupracovať s doc. PaedDr. Katarínou Kotuľákovou, PhD.
Rozvoj jazykovej a literárnej gramotnosti v 1. ročníku ZŠ
Cieľom vzdelávania je motivovať učiteľov a učiteľky k tomu, aby u detí vzbudili radosť z čítania a písania už od prvého momentu nástupu žiakov do 1. ročníka ZŠ.
Obsah vzdelávania: Účastníci a účastníčky sa v praktických aktivitách oboznámia s inovatívnymi možnosťami rozvoja gramotnosti žiakov (vrátane diagnostikovania), ktoré môžu uplatňovať hneď na začiatku školského roka a to prostredníctvom aplikácie tematického a kooperatívneho vyučovania, pričom sa bude zohľadňovať interindividuálna variabilita detí.
Cieľová skupina: učiteľ 1. stupňa, vychovávateľ, pedagogický asistent
Počet účastníkov: maximálne 15
Lektorka: Miriam Valášková
Efektívna technika čítania – ako na to?
Cieľom vzdelávania je motivovať učiteľov a učiteľky k tomu, aby pomohli žiakom zvládnuť efektívnu techniku čítania – a to paralelne s rozvojom funkčnej gramotnosti.
Obsah vzdelávania: Účastníci a účastníčky sa v praktických aktivitách oboznámia s inovatívnymi možnosťami rozvoja gramotnosti s uplatnením analyticko‑syntetickej metódy, pričom hlavný dôraz sa bude klásť na rozvoj konceptu slova a fonematického uvedomovania (najmä na úrovni vyvodzovania hlások) u začínajúcich čitateľov. Naším zámerom je poskytnúť pedagógom vhľad od problematiky, aby sa dokázali efektívne orientovať v ponúkaných šlabikároch. Uplatňovať sa bude tematické a kooperatívne vyučovanie, pričom sa bude zohľadňovať interindividuálna variabilita detí.
Cieľová skupina: učiteľ 1. stupňa, vychovávateľ, pedagogický asistent, odborný zamestnanec
Počet účastníkov: maximálne 15
Lektorka: Miriam Valášková
Nie je kniha ako kniha
Cieľom vzdelávania je motivovať učiteľov a učiteľky k výberu vhodnej literatúry pre deti, ktoré sa len začínajú učiť čítať.
Obsah vzdelávania: Účastníci a účastníčky sa v praktických aktivitách oboznámia s inovatívnymi možnosťami rozvoja porozumenia v čítaní prostredníctvom výberu vhodného knižného textu. Pôjde o návrh tematického vyučovania, v ktorom sa dozvedia, ako môžu deti prostredníctvom zážitkového a kooperatívneho vyučovania aktívne pracovať s rôznymi typmi textov: literárnych umeleckých i odborných encyklopedických a prepájať tak svoje poznanie v rámci jazyka a komunikácie s poznaním z ďalších vzdelávacích oblastí vrátane ekológie. Súbežne sa budú učiť: kritické myslenie, kooperáciu a toleranciu k inakosti.
Cieľová skupina: učiteľ 1. stupňa, vychovávateľ, pedagogický asistent
Počet účastníkov: maximálne 15
Lektorka: Miriam Valášková
Tímová práca – rozdeľuje úlohy, no znásobuje úspech
Cieľom vzdelávania je poskytnúť nástroje na vytvorenie tímovej práce a spolupatričnosti v školskom alebo triednom kolektíve.
Obsah vzdelávania: Účastníkov vedú lektori k uvedomeniu si úcty voči sebe i ostatným v tíme. Vedúci tímu (riaditeľ alebo učiteľ) predstaví svoje vízie, ktoré lektori zjednotia s hodnotami členov tímu. Táto dielnička naladí účastníkov zboru na spoločné tvorenie školského vzdelávacieho programu.
Cieľová skupina: učiteľský zbor, odborní zamestnanci a pedagogickí zamestnanci, učiteľ 1. a 2. stupňa VŠ
Počet účastníkov: podľa potrieb školy
Lektorky: všetky
„Ve Skalici na rínečku“ alebo ako na bloky
Cieľom vzdelávania je ponúknuť uchádzačom hneď niekoľko horúcich tém vzdelávania podľa nového kurikula, a to ako učiť v blokoch a tandemoch. Ďalšou témou bude výučba v exteriéri. V prípade nepriaznivého počasia sa účastníci dohodnú na náhradnom termíne alebo na mokrej verzii workshopu.
Obsah vzdelávania: Dielňa prevedie účastníkov po pamiatkach v Skalici, ukáže prepájanie predmetov, tvorbu tzv. „easy‑to‑read“ materiálov a gradačných materiálov.
Cieľová skupina: učiteľský zbor, odborní a pedagogickí zamestnanci, učiteľ 1. a 2. stupňa ZŠ
Počet účastníkov: podľa potrieb školy
Lektorky: všetky
Prosíme, pred absolvovaním vzdelávania vyplňte krátky dotazník:
Prosíme, po absolvovaní vzdelávania vyplňte krátky anonymný dotazník, ktorý nám pomôže zlepšovať sa:
Ďakujeme!
Kontakt
V prípade záujmu o naše služby vyplňte
alebo nás kontaktujte na:
Kontakt: | Adresa: | |
---|---|---|
doc. PaedDr. Jana Fančovičová, PhD. riaditeľka RCPU pre okresy Senica a Skalica E‑mail: jana.fancovicova [at] truni.sk Tel.: 0949 492 853 |
RCPU pre okresy Senica a Skalica Pplk. Pľjušťa 777/26 909 01 Skalica |
Vznik Regionálneho centra podpory učiteľov iniciovalo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky ako jednu z kľúčových reforiem Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky a uskutočňuje ju v spolupráci s partnermi v regiónoch Slovenska.