Spoločný európsky referenčný rámec pre jazyky, jazykové portfólio, jazykové zručnosti (percepcia, produkcia a interakcia), fyzická výučba i výučba online, učebné materiály, nepočujúci lektori a učitelia posunkového jazyka a sebavzdelávanie študentov. To boli okruhy tém na 4. medzinárodnej konferencii učiteľov posunkového jazyka v škótskom Edinburghu na pôde univerzity – Heriot Watt University, ktorá sa konala od 20. do 22. októbra 2023.
Na konferencii sa zúčastnilo 175 účastníkov z 23 štátov sveta. Účastníkmi boli nepočujúci učitelia posunkového jazyka a dvaja počujúci lingvisti. Slovensko zastupoval pedagóg Roman Vojtechovský z Trnavskej univerzity. Prednášalo a diskutovalo sa v medzinárodnom posunkovom jazyku pre zahraničných účastníkov a tlmočilo sa do britského posunkového jazyka nepočujúcimi tlmočníkmi pre domácich účastníkov. Aktívni prispievatelia mali pripravené prezentácie v angličtine. Na konferencii odznelo až 21 odborných príspevkov a realizovali sa dva workshopy na témy: a) Implementácia Spoločného európskeho referenčného rámca pre posunkové jazyky v Európe: Úspechy a výzvy a b) Pejoratívne posunky.
Z množstva príspevkov vyberáme niekoľko. Česká republika podľa nepočujúceho nemeckého profesora Christiana Rathmanna ako prvá v Európe realizovala skvelý projekt i výstup publikácií podľa Spoločného európskeho referenčného rámca pre (posunkové) jazyky, ktorý môže byť výbornou inšpiráciou pre ostatné krajiny. Vydala niekoľko publikácií s originálnym názvom, napríklad Referenční rámec pro znakové jazyky: Opora pro tvorbu referečních popisů českého znakového jazyka; Popisy referečních úrovní A1 – B1 pro český znakový jazyk; Glosář (příloha k dokumentům RRZJ a Popisy v ČZJ); Vokabulář (příloha). Elektronické publikácie sú dostupné na https://cefr-czj.npi.cz/. Do tohto projektu sa podľa českej nepočujúcej vysokoškolskej učiteľky Radky Novákovej zapojilo až 50 participantov.
Iné príspevky poukázali na výučbu posunkového jazyka, ktorá sa môže realizovať troma spôsobmi: osobne (fyzicky) v synchrónnom vzdelávaní, online tiež v synchrónnom vzdelávaní a prostredníctvom videozáznamov v asynchrónnom vzdelávaní. Podľa viacerých prispievateľov je skôr účinnejšia kombinovaná metóda, kde by si napr. študenti mohli sami doma pravidelne osvojovať novú posunkovú zásobu podľa pripraveného elektronického učebného materiálu. Následne by sa realizovala výučba s prítomným učiteľom, kde by sa kládol dôraz najmä na jazykovú a komunikačnú kompetenciu posunkového jazyka. Po nej sa môže opätovne uskutočniť asynchrónne vzdelávanie prostredníctvom zadania úloh zamerané na percepciu a produkciu posunkového jazyka. Ide o to, aby boli študenti viac aktívnejší, u nich je potrebné pestovať sebavzdelávanie a sebaaktivitu.
Viaceré odborné príspevky boli pre nás užitočné a inšpirujúce. Niektoré prvky vzdelávania môžeme preniesť aj do našej pedagogickej činnosti.
Roman Vojtechovský