Všeobecné informácie o rigoróznom konaní sú zverejnené na fakultnej stránke: Uchádzač » Rigorózne konanie.
Predsedom komisie na rigorózne skúšky programu pedagogika výtvarného umenia je doc. akad. mal. Blažej Baláž.
Rámcové témy rigoróznych prác
- Abstraktné (geometrické) umenie vo výtvarnej výchove
- Výtvarné hry s textom vo výtvarnej výchove na 2. stupni ZŠ
- „Iná kreativita“ – alternatívne tendencie a ich využitie vo výtvarnom detskom prejave
- Techniky klasickej grafiky a ne/prenikanie digitálnej grafiky do výučby vo výtvarnej výchove na 2. stupni ZŠ
- Dejiny výtvarného umenia moderny a postmoderny a ich miesto v predmete výtvarná výchova na 2. stupni ZŠ
Tematické okruhy skúšobných otázok na rigoróznu skúšku
- Odkaz Bauhausu a ŠUV Bratislava (1928 – 1939) a jeho aplikovanie v súčasnej pedagogickej praxi
- Vývin didaktiky výtvarnej výchovy na Slovensku po II. svetovej vojne
- Súčasný stav didaktiky výtvarnej výchovy
- Perceptuálne umenie, hlavné fenomény a jeho postavenie v systéme vyučovania výtvarnej výchovy
- Abstraktno‑konštruktívne umenie, hlavné fenomény a jeho postavenie v systéme vyučovania výtvarnej výchovy
- Konceptuálne umenie, hlavné fenomény a jeho postavenie v systéme vyučovania výtvarnej výchovy
- Abstraktné umenie, konkretizmus, Op art, Neo – Geo, postmoderná geometria a ich miesto v súčasnej výtvarnej výchove
- Konceptuálne umenie, lettrizmus, vizuálna poézia – lingvistické hry vo výtvarnej výchove
- Dadaizmus, Pop art, Nový realizmus, Arte povera, Land art – ich možnosti využitia v pedagogickej praxi
- Neklasické plastické výtvarné výrazové prostriedky (asambláž, ready made, nájdený predmet, objekt, mäkká plastika, akumulácia, environment, inštalácia…)
- Neklasické plošné výtvarné výrazové prostriedky (koláž, frotáž, dekoláž, materiálový obraz, technický obraz…)
- Klasické (neklasické, alternatívne), digitálne grafické výtvarné techniky
- Špecifiká akčného umenia a jeho aplikácie v aktuálnom pedagogickom procese
- Intermediálne a multimediálne umenie – zapájanie a rozvíjanie informatických zručností vo výtvarnej pedagogickej kreativite.
- Druhy výtvarného umenia a ich charakteristika
- Produkcia – vznik výtvarného diela, štruktúra výtvarného diela
- Percepcia a interpretácia výtvarného diela
- Teória a dejiny moderného výtvarného umenia – aktuálny stav vo vyučovaní výtvarnej výchovy na Slovensku
- Výchova k výtvarnému umeniu, artefília. Galérie a múzeá a ich spolupráca so základnými a strednými školami
- Animačno‑kreatívne tvorivé dielne a ich miesto v rámci mimoškolských aktivít
Literatúra
- Roeselová, V. 2000. Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah.
- Roeselová, V. 1997. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah.
- Roeselová, V. 1996. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah.
- Spousta, V. 1994. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno : PdF MU.
- Spousta, V. a kol. 1996. Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno : PdF MU.
- Uždil, J. – Zhoř, I. 1966. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha : SPN.
- Zhoř, I. 1992. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN.
- kol. autorov. 2004. Teória výtvarnej kultúry a stručný prehľad dejín umenia. Banská Bystrica : UMB.
- Kratochvílová, E. 2004. Pedagogika voľného času. Bratislava : UK.
- Bartko, O. – Fila, R. – ReisteTterová, Z. 1986. Výtvarná príprava. Bratislava : SPN.
- Slavík, J. 1997. Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha : Univerzita Karlova – PdF.
- Slavík, J. 2001. Umění zážitku, zážitek umění. Praha : Univerzita Karlova – Karolínum.
- Šupšáková, B. a kol. 2004. Vizuálna kultúra a umenie v škole. Bratislava : DIGIT.
- Vančat, J. 2000. Tvorba vizuálního zobrazení (gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Univerzita Karlova – Karolínum.
- Absetz, B. 1996. Robíme to spolu – príručka rozvíjania spolupráce. Bratislava : Hevi.
- Adams, S. – Ward, P. – Levermore, J. 1997. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha : Portál.
- Bean, R. 1995. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha : Portál.
- Hickson, A. 2000. Dramatické a akční hry ve výchově, socialní práci a klinické praxi. Praha : Portál.
- kol. autorov. 2004. Umění 20. století. Praha : Slovart.
- Lucie – Smith, E. 1995. Artoday. Bratislava : Slovart.
- kol. autorov. 2002. Dejiny umenia 12. Bratislava : Ikar.
- Pijoan, J. 2001. Dejiny umenia. IX. – X. Bratislava : Ikar.
- Godfrey, T. 1998. Conceptual Art. London : Phaidon.
- Geržová, J. a kol. 1999. Slovník svetového a slovenského výtvarného umenia 2. pol. 20. storočia. Bratislava : Profil.
- Golding, J. 2003. Cesty k abstraktnímu umění. Brno : Barrister & Principal.
- kol. autorov. 2002. Vitamin P. New Perspectives in Painting. London : Phaidon.
- Thomasová, K. 1994. Dejiny výtvarných štýlov 20. storočia. Bratislava : Pallas.
- Rusinová, Z. Zost. 2000. 20. storočie. Bratislava : SNG.
- Leinz, G. 1996. Malířství 20. století. Praha : Rebo Production.
- Rusinová, Z. 2001. Umenie akcie 1965 – 89. Bratislava : SNG.
- Hrabušický, A. a kol. 2002. Slovenské vizuálne umenie 1970 – 85. Bratislava : SNG.
- Krejča, A. 1981. Techniky grafického umění. Praha : Artia.
- Kubas, J. 1959. Techniky umeleckej grafiky. Bratislava : SVKL.
- Castleman, R. 1988. Prints of the 20th Century. New York : Thames and Hudson.
- Belting, H. 2000. Konec dějin umění, Praha : Mladá fronta.
- Hubík, S. 1991. Postmoderní kultura. Olomouc : Mladé umění k lidem.
- Welsch, W. 1994. Naše postmoderní moderna. Praha : Zvon.