Vernisáž: | 22. mája 2015 o 17:00 hod. |
Trvanie výstavy: | 22. mája – 27. júna 2015 |
Miesto: | Galéria umenia Ernesta Zmetáka, Nové Zámky |
Kurátor výstavy: | Roman Gajdoš |
Tlačová správa
Dielo Blažeja Baláža je širšej verejnosti známe skôr vďaka postkonceptuálnym pozíciám, ktoré tento autor systematicky rozvíja od 90. rokov. Názov výstavného projektu Private/Public odkazuje k úzkemu prepojeniu autorovho osobného života so životom verejným a predstavuje výber z jeho aktivít za posledných dvadsať rokov, pre ktoré je charakteristické opustenie galerijného rámca. Aktivistické, ekologické a politické práce nie sú však podmienené aktuálnymi umeleckými trendmi, ale predstavujú v autorovej tvorbe prirodzenú tendenciu, ktorá bola prítomná už v jeho predchádzajúcom diele.
Sociálna angažovanosť, ekoaktivizmus a artivizmus sa najkomplexnejšie prekrývajú v permanentnej akcii Moja cesta (1993 – doteraz), ktorej povahu v 90‑tych rokoch vymedzil ostrý spor o ne/vybudovanie supermarketu, úspešnom „vybojovaní“ tohto zápasu a následnom pretvorení časti sídliska na (dnes už husto porastený) park. Performancie, akcie, eventy, fotografie, listy s ekologickým apelom, žiadosti a petície súvisiace so snahou o udržanie takto vzniknutého prírodného prostredia dokumentujú ucelený, neustále sa rozvíjajúci procesuálny charakter tohto diela. Tento etický obrat, postavený na fenoméne starostlivosti premosťuje a posúva doterajšiu autorovu tvorbu k radikálnym polohám, k priamej angažovanosti stierajúcej rozdiel medzi umením a sociálnou či politickou aktivitou.
V 90‑tych rokoch sa uskutočnilo niekoľko akcií, ktoré sa z perspektívy sociálneho modu v Balážovej tvorbe javia dnes ako kľúčové. Ako jeden z hlavných podnetov zaznamenávame performanciu Artwart, ktorá sa uskutočnila na samostatnej autorovej výstave v Galérii Jána Koniarka v roku 1997, a v rámci ktorej sa po prvýkrát slovo Wart (ang. bradavica, ale aj war a art) objavuje.
Rovnako v tomto roku sa udiala organizačne asi najmasívnejšia akcia (s bratislavskou a trnavskou verziou) s názvom Skarabeus, ktorá pod Balážovým vedením a organizáciou predstavovala politickú manifestáciu proti zrušeniu Trnavskej univerzity a jej vyvrcholením bolo oficiálne odovzdanie otvoreného listu vtedajšiemu predsedovi vlády Vladimírovi Mečiarovi.
Ekoaktivistické prístupy prichádzajúce do stretu s politickou mocou majú zase svoje pokračovanie v performancii Zákony rastu (1999), kde ničenie mincí, zasadenie ich kovového prachu do zeme a následné polievanie odkazujú k ekonomickým tokom a ironicky k „rastu“ HDP.
Snaha o budovanie určitej formy spoločenstva, ktorú je dnes možné chápať aj ako odkaz k aktuálnym participatívnym tendenciám, je projektovaná do série akcií s názvom Koniarek Rock Stone, prebiehajúce medzi rokmi 1997 – 2002, ktoré popri svojej apelatívnej povahe mali priamy dosah na fungovanie Galérie Jána Koniarka v Trnave a zaslúžili sa nielen o prístavbu nového krídla galérie, ale aj o vybudovanie stálej expozície Koniarkových diel či jeho monografiu.
Moment odporu a inštitucionálnej kritiky paralelne pokračuje v koncepte rozposielania iniciačných listov, petícií, protestov a výziev, ktoré dokumentujú porevolučné, umeleckopolitické dianie na Slovensku. Pod názvom Wart preberá tento cyklus po roku 2000 na seba podobu autonómnej série konceptuálnych listov, ktoré zároveň slúžia na dokumentáciu súčasného spoločensko‑politického diania. Každý „wart“ je samostatný list, protestsong obsahujúci nesúhlasné stanovisko voči postupom a rozhodnutiam zo strany ministerstiev, vyšších územných celkov a galérií s priloženým potvrdením o doporučenom odoslaní. Každý list má svoje označenie a poradové číslo v roku, v ktorom bol odoslaný, je verejným dokumentom a dôkazom autorovej snahy vytvárať na politické štruktúry tlak zo strany obyčajného občana.
Roman Gajdoš
Blažej Baláž
Narodený: | 29. 10. 1958 Nevoľné |
Štúdium: | 1977 – 83 VŠVU Bratislava |
Samostatné výstavy – výber
2007 | Texty 1988/2007, Košice, Východoslovenská galéria |
Texty 1988/2007, Žilina, Považská galéria | |
2009 | Wartezeit, Wien, Slowakisches Institut (AT) |
Sucharatolest, Bratislava, Dom umenia | |
2011 | Blažej Baláž: Konceptuálne texty, Liptovský Mikuláš, Liptovská galéria P. M. Bohúňa |
Mária Balážová, Blažej Baláž: Post‑Geo‑Text, Berlin, Slowakisches Institut, (D) | |
2012 | Einemu, Nitra, Nitrianska galéria |
2013 | Travesties, Nitra, Nitrianska galéria |
Kolektívne výstavy – výber
2011 | Sedmokrásky a klony, Bratislava, Slovenská národná galéria |
ObraSKov, Brno, Wannieck Gallery (CZ) | |
VI. Nový zlínsky salon 2011, Zlín, Dům umění (CZ) | |
1st International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Györ, Városi Müvészeti Múzeum (H) | |
2012 | International Drawing Competition, Wroclaw, Muzeum Architektury (PL) |
2012 | Krv, Bratislava, Slovenská národná galéria |
2014 | Neurčitý princíp, Bratislava, SVU Dostojevského rad |
IX. International Biennial of Drawing, Plzeň, Západočeské muzeum (CZ) | |
15th International Triennial of Small Forms of Graphics, City Art Gallery Lodž (PL) | |
Geo‑Text, Košice, Východoslovenská galéria | |
7th Rokycany Biennial in Graphic Arts, Museum of Dr. B. Horák, Rokycany (CZ) | |
2015 | Here and Now, Műcsarnok, Budapest (HU) |
Ausgewählte Werke der Biennale der Zeichenkunst Pilsen 2014, Centrum Bavaria | |
Bohemia, Schönsee (D) | |
Close‑Up, etc. Galerie, Praha (CZ) |
Bibliografia
- Valoch, J. – Vartecká, A. 2003. Blažej Baláž. Trnava : Trnavská univerzita v Trnave, Na východ od raja, 132 s.
- Beskid, V. – Gajdoš, R. 2007. Blažej Baláž: Texty 1988/2007. Trnava : Na východ od raja, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 50 s.
- Baláž, B. 2009. Texty k textom. Trnava : Pedagogická fakulta, 30 s.
- www.bbalaz.sk
- http://www.artfacts.net/en/artist/blazej‑balaz‑165810/profile.html
Roman Gajdoš (Mgr. MgA. PhD.)
Narodený: | 12. 8. 1983 |
Štúdium: | 2005 – 2010 doktorandské štúdium na Pedagogickej fakulte TU |
2005 – 2007 Fakulta výtvarných umění VUT, Brno, odbor – výtvarné umenie | |
2001 – 2005 Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, Trnava |
Kurátorská činnosť
2014 | Mária Balážová: Od poriadku k chaosu, Martin, Turčianska galéria v Martine |
2013 | Blažej Baláž: Travestie, Martin, Turčianska galéria v Martine |
2013 | Mária Balážová: Mužské a ženské obrazy, Nové Zámky, Galéria umenia Ernesta Zmetáka |
2012 | Blažej Baláž: Einemu, Nitra, Nitrianska galéria |
2011 | Sedem dotykov, Nitra, Nitrianska galéria, Bunker |
2011 | Lukáš Kijac a Katarína Krajčíriková: Permanent Blue, Bratislava, Cik Cak centrum |
2011 | Mária Balážová: Post‑Geo, Liptovský Mikuláš, Centrum Kolomana Sokola – Galéria Petra Michala Bohúňa |
2011 | Blažej Baláž: Konceptuálny text, Liptovský Mikuláš, Galéria Petra Michala Bohúňa |
2010 | Zuzana Branišová: Dynastija, Nitra, Galéria mladých – Nitrianska galéria |
Knižné publikácie, zborníky, periodiká
2015 | Gajdoš, R. 2015. Súkromné vojny Blažeja Baláža. Praha : etc. Galerie |
2014 | Gajdoš, R. 2014. Rodinný album a potreba dialógu. In Rónaiová, V. a kol. 2014. Veronika Rónaiová – Úschovňa. Rimavská Sobota : Mestská galéria Rimavská Sobota, 201 s. |
2013 | Gajdoš, R. 2013. S bolesťou druhých pred očami. In Vlna, roč. XV., č. 55, s. 60–65 |
2013 | Gajdoš, R. 2013. Warts and all. In Vlna, roč. X., č. 35, s. 110 |
2012 | Gajdoš, R. 2011. ObraSKov. In Flashart, roč. VI, č. 23 – 24, s. 70 |
2012 | Gajdoš, R. – Blažovský, J. 2012. Topografia neistoty. In Ištvánfyová, Z. – Reichwalderová, E. – Šperková, P. (eds.) 2012. Dimenzie postmodernej prózy. České Budějovice : Jihočeská univerzita, s. 25–32 |
2011 | Gajdoš, R. 2011. ObraSKov. In Ateliér, roč. 24, č. 19, s. 5, Česká republika. |
2010 | Gajdoš, R. 2010. Branislav Malík: The Mediamorphosis of the World. Philosophical, Anthropological and Political Aspects of Contemporary Media. In Journal of Pedagogy, vol. 1, no. 2, p. 146–148. |
2010 | Gajdoš, R. 2010. Zuzana Branišová: Stav neprítomnosti. Trnava : Trnavská univerzita v Trnave, Pedagogická fakulta, 16 s. |
2010 | Gajdoš, R. 2010. Konceptuálny text/genéza a metamorfózy. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis/VEDA, 129 s. |