1. časť: Školská politika
- Vývoj (česko)slovenského vzdelávacieho systému v 20. storočí.
Tradície vzdelávacieho systému na našom území. Vznik jednotnej školy a jej princípy. Školská politika socialistickej éry. Demokratizácia vzdelávacieho systému po roku 1989. - Súčasný vzdelávací systém Slovenskej republiky.
Opis a charakteristika existujúceho vzdelávacieho systému. Vymedzenie vzdelávacích stupňov podľa medzinárodného štandardu klasifikácie vzdelávania (ISEC). Prehľad legislatívy určujúcej súčasný vzdelávací systém. - Politika a charakteristika vzdelávania v ranom detstve.
Politika starostlivosti a vzdelávania detí v ranom veku pred vstupom do školy. Raná starostlivosť (0 – 3), predškolské vzdelávanie a materské školy. Vzdelávanie na primárnom stupni. - Politika sekundárneho vzdelávania.
Charakteristika nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. Jednotný a selektívny systém nižšieho sekundárneho vzdelávania. Odborné vzdelávanie, duálny systém odborného vzdelávania. - Terciárny stupeň vzdelávania.
Súčasný európsky univerzitný priestor. Bolonský proces. Legislatívny rámec vysokoškolského vzdelávania. Vysokoškolské vzdelávanie v Slovenskej republike. - Kurikulárna politika.
Legislatívny rámec súčasnej kurikulárnej politiky v SR. Národné (štátne) kurikulárne dokumenty. Preskriptívne a rámcové kurikulum. Základné štrukturálne jednotky kurikulárnych dokumentov. Učebnicová politika. - Úlohy a pozícia štátu v správe vzdelávania.
Správa vzdelávania prostredníctvom legislatívy. Ministerstvo školstva a jeho priamo riadené organizácie. Kontrola vzdelávania – Štátna školská inšpekcia. Národné testovania. - Komunálna správa vzdelávania a autonómne rozhodovanie školy.
Originálne a prenesené kompetencie obcí v správe škôl. Školská samospráva. Orgány školskej samosprávy. Rozhodovanie školy v oblasti kurikula a metodickej činnosti. Autonómia školy a jej podmienky. - Regulácia učiteľskej profesie.
Legislatívne pozadie výkonu pedagogických profesií. Vzdelávanie a profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov. Problém prestíže a statusu pedagogických profesií. Stavovské organizácie a profesijné združenia pedagogických zamestnancov. - Medzinárodná vzdelávacia politika v súčasnosti.
Hlavní aktéri medzinárodnej vzdelávacej politiky – OECD, UNESCO, Európska komisia. Agenda medzinárodnej vzdelávacej politiky. Politika pre trh práce, inkluzívne vzdelávanie a rovnosť vo vzdelávaní, detské práva. Medzinárodné porovnávania (testovanie) vzdelávacích systémov.
Literatúra
- Kaščák, O., Pupala, B. 2012. Škola zlatých golierov Vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 208 s.
- Kaščák, O., Pupala, B., Marchevský, P. 2012. Vybrané aspekty školskej politiky v optike slovenskej verejnosti. Bratislava : Centrum pedagogického výskumu v ÚVSK SAV, 68 s.
- Odporúčanie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie z 18. decembra 2006 o kľúčových kompetenciách pre celoživotné vzdelávanie (2006/962/ES).
- Správa o stave školstva na Slovensku a o systémových krokoch na podporu jeho ďalšieho rozvoja. Bratislava : MŠ SR 2013.
- Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
- Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školského zákona) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
- Zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2. časť: Psychický vývin dieťaťa
- Predmet a metodológia vývinovej psychológie (chápanie psychického vývinu z rôznych uhlov pohľadu; kľúčové metodologické rámce vývinovej psychológie a ich hodnotenie; ambície a ciele vývinovej psychológie z hľadiska možností uplatnenia vývinovo‑psychologických poznatkov v procese výchovy a vzdelávania).
- Podmienky a mechanizmy psychického vývinu (rozhodujúce podmienky, faktory a spôsoby realizácie psychického vývinu, zrenie v. učenie; základné teórie vývinovej psychológie; psychické funkcie z hľadiska podielu vnútorných a vonkajších faktorov vývinu; kľúčové faktory vonkajšieho – sociálneho a kultúrneho prostredia podieľajúce sa na utváraní ľudskej psychiky).
- Nástroje poznávania psychickej reality – diagnostické metódy (klasifikácia a charakteristika podľa typu údajov, z ktorých vychádzajú – objektívne a subjektívne zdroje informácií; hodnotenie a limity jednotlivých diagnostických prístupov, triangulácia metód vo výskume; dynamická diagnostika v pedagogickom výskume).
- Terminologické otázky vývinovej psychológie (kľúčové pojmy a ich analýza – oblasti psychického vývinu; druhy vývinových zmien, medzníky a kritériá rôznych periodizácií psychického vývinu, kontinuita v. diskontinuita vo vývine; normalita v. individuálna variabilita; vývinová kríza a senzitívna fáza vývinu).
- Kognitívny vývin z pohľadu kognitívneho konštruktivizmu J. Piageta (činnostný pôvod poznávacej činnosti; charakteristiky, medzníky a hlavné kognitívne štruktúry jednotlivých štádií kognitívneho vývinu; psychologické mechanizmy poznávacej činnosti; najvýznamnejšie pedagogické odkazy).
- Kognitívny vývin z pohľadu sociokultúrnej teórie L. S. Vygotského (sociálny pôvod vyšších psychických funkcií; kľúčové mechanizmy učenia – význam jazyka, sociálnych interakcií, náročnosti úloh; vývinové medzníky v. pásma kognitívneho vývinu; najvýznamnejšie pedagogické odkazy).
- Vývin jazyka a reči (jazyk a jeho osvojovanie; mechanizmy učenia a podmienky poznávania jazyka, jazyk a jeho funkcie, vzťah reči a myslenia; špecifiká predškolského veku vo vzťahu k vývinu jazyka a reči; etapy rečového vývinu v jednotlivých štádiách ontogenézy).
- Vývin jazykovej gramotnosti v kontexte vzdelávacích oblastí a akademických premetov (aktuálne problémy čitateľskej gramotnosti slovenských žiakov v medzinárodných testovaniach a ich príčiny; kognitívno‑psychologické a sociokultúrne prístupy k čítaniu a ich prínosy; plurál gramotností, koncept disciplinárnej gramotnosti).
- Socio‑morálny vývin (spoločenský a kultúrny obsah morálneho vývinu; vývinové etapy, štádiá a úrovne morálneho usudzovania z pohľadu relevantných teórií – J. Piageta, L. Kohlberga, R. L. Selmana; psychologické mechanizmy učenia a princípy osvojovania si spoločenských noriem; možnosti cieľavedomej inštitucionálnej výchovy k hodnotám a formovaniu charakteru žiaka).
- Vývin sebapoňatia (významné medzníky v kontinuite vývinu identity, sociálne mechanizmy a kultúrne podmienky sebautvárania – osobná, sociálna a kultúrna identita; teória psychosociálneho vývinu identity E. H. Eriksona).
- Významné medzníky somatického vývinu v súvislosti s vývinom psychiky (fázy prenatálneho vývinu; vrodený repertoár prejavov správania novorodenca; dôležité medzníky motorického vývinu v kojeneckom období a období batoľaťa, ich psychologický význam; somatické kritériá školskej zrelosti; telesné zmeny v puberte a ich dôsledky v oblasti emocionálneho prežívania, identity a sociálnych vzťahov).
- Vývinový profil dieťaťa na prahu mladšieho školského veku (nástup do školy, školská zrelosť v. pripravenosť; kognitívne, jazykové, sociálno‑emocionálne, sociálno‑ekonomické a hodnotové predpoklady školskej pripravenosti; nový sociálny status – rola školáka; školská nepripravenosť, príčiny a opatrenia).
- Charakteristika dieťaťa predškolského veku (vývin poznávacích procesov – charakteristiky myslenia, základné znaky identity – rodová rola; socializácia – význam rovesníckych vzťahov; hra a jej význam).
- Mladší (raný) školský vek (charakteristika dieťaťa v období od 6 – 8 rokov; najvýznamnejšie zmeny v rozvoji poznávacích procesov – pokroky a zmeny v uvažovaní; sekundárna socializácia – vzťah k morálnym normám; vývin identity a faktory jej formovania; význam školského hodnotenia).
- Stredný školský vek (charakteristika vývinu dieťaťa v období 9 – 12 rokov; postoj ku škole – vrstovnícke vzťahy a ich význam; rodové rozdiely – rodina a rodovo citlivá výchova; sebahodnotenie – typické znaky a faktory formovania identity; sociálno‑patologické javy v škole – fenomén šikanovania a jeho príčiny).
- Obdobie dospievania – puberta 1 (telesné zmeny a ich subjektívny význam; emocionalita – zmeny v prežívaní; vnímanie seba – kríza a rozvoj identity; potenciálne riziká a východiská).
- Obdobie dospievania – puberta 2 (rozvoj poznávacích procesov, charakteristiky myslenia v období puberty; zmeny sociálnych vzťahov – v rodine, škole, rovesnícke skupiny a ich význam; potenciálne riziká a východiská).
- Adolescencia (hlavné súčasti identity adolescenta – vlastné telo, kompetencia a výkonnosť, rodové rozdiely a špecifiká; posuny vzťahov k autoritám, rovesnícke skupiny, partnerské vzťahy a sexualita; kritériá dospelosti).
- Vývinovo psychologické predpoklady výchovy k manželstvu a rodičovstvu (Vývin a sociálne utváranie detskej sexuality a intimity, od klasických pohľadov psychoanalýzy po súčasných autorov; poznanie prejavov a hraníc, prevencia sexuálneho násilia, vhodné formy reflexie sexuality v rámci súčasných prístupov sexuálnej výchovy a výchovy k manželstvu a rodičovstvu).
- Aktuálne riziká a ohrozenia psycho‑sociálneho vývinu mládeže v kontexte súčasných informačných a komunikačných technológií (sociálne siete, dezinformácie, fake news, konšpiračné teórie, hoaxy, propaganda).
Základná literatúra
- Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2005.
Odporúčaná literatúra
- Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
- Hříbková, L. Stát se žákem. ⟨http://kps.pedf.cuni.cz/etnografie/vyzkum/1/7hribkov.pdf ⟩.
- Valentová, L. Vstup dítěte do školy z hlediska školní připravenosti. In Z. Kolláriková, B. Pupala (Eds.): Predškolská a elementárna pedagogika. Praha : Portál, kapitola 8, s. 219–232.
- Petrová, Z. Vygotského škola v pedagogike. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis/VEDA, 2008.
- Pupala, B. Teórie učenia a ich odraz v poňatí vyučovania. In Z. Kolláriková, B. Pupala (Eds.). Predškolská a elementárna pedagogika. Praha : Portál, 2001, kapitoly 7.4.1 (J. Piaget), 7.4.2 (L. S.Vygotskij), s. 187–203.
- Kikušová, S. Morálny status dieťaťa a jeho sociálne väzby. In Z. Kolláriková, B. Pupala (Eds.). Predškolská a elementárna pedagogika. Praha : Portál, 2001, kapitola 3., s. 95–120.
- Šimegová, M. 2007. Šikanovanie v školskom prostredí. 1. vyd. Banská Bystrica : PdF UMB, 2007. 106 s. ISBN 978‑80‑8083‑384‑8.
- Kubáni, V. Psychológia osobnosti. Kapitola 6: Niektoré prístupy k vzniku, vývinu a utváraniu osobnosti (6.4. Epigenetické štádiá vývinu osobnosti podľa E. H. Eriksona, s. 96–102. Prešov : PU, 2013. ISBN 978‑80‑555‑0845‑0: Dostupné na: ⟨https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Kubani7 ⟩.
- Čavojová, V. a kol. Návod na použitie. Psychológia racionálneho myslenia. Bratislava : IRIS, 2016. 169 s. ISBN 978‑80‑89726‑57‑8.
- Gregor, M., Vejvodová, P. Zvol si info. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! Brno : CPress, 2018, 142 s. ISBN 978‑80‑264‑1805‑4.
3. časť: Teória vzdelávania a didaktika
- Ciele vyučovacieho procesu (vymedzenie pojmu, všeobecné, čiastkové a špecifické ciele, požiadavky na formuláciu špecifických cieľov, sprostredkujúci a ústretový prístup k stanovovaniu cieľov).
- Charakteristika jednotlivých kľúčových kompetencií ako cieľových požiadaviek vzdelávania (základné vedomosti, zručnosti a postoje súvisiace s jednotlivými kompetenciami), ich vznik a reálne uplatnenie vo vyučovaní.
- Taxonómie cieľov (kognitívna, afektívna a psychomotorická oblasť, význam, charakteristika jednotlivých kategórií, aplikácia taxónomie pri formulácii špecifických cieľov na vybranej téme z konkrétneho – vášho aprobačného predmetu).
- Kurikulum (všeobecná charakteristika, formálne, neformálne, skryté kurikulum, liberálny a autoritatívny typ kurikula, charakteristika dvojúrovňového kurikula a jeho rozpracovanie v podobe ŠVP a ŠkVP, charakteristika základných pedagogických dokumentov).
- Teórie výberu obsahu vzdelávania (enycklopedizmus, formalizmus, pragmatizmus, exemplarizmus, esencializmus, polytechnizmus, cieľovo orientovaná a ústretová konštrukcia obsahu).
- Obsah vzdelávania (teória základného učiva, základná štruktúra obsahu – fakty, pojmy, zovšeobecnenia, cieľovo orientovaná a ústretová konštrukcia obsahu, spôsoby systematizácie obsahu v učebných osnovách).
- Proces didaktickej transformácie a rekonštrukcie obsahu (charakteristika procesu, školská veda).
- Didaktické princípy/zásady (vymedzenie pojmu, charakteristika – ich psychologický a didaktický aspekt).
- Organizačné formy vyučovacieho procesu (všeobecná charakteristika, historický kontext – individuálne, hromadné, charakteristika podľa zvolených kritérií, sociálne formy práce žiakov).
- Triedno‑hodinový systém (charakteristika, problémy/kritika, možnosti zefektívnenia), Diferencované vyučovanie (charakteristika, cieľ).
- Metódy vyučovania (všeobecná charakteristika, historický kontext, induktívny a deduktívny prístup, charakteristika metód vyučovacieho procesu podľa zdroja poznatkov, podľa I. J. Lehrnera – najčastejšia forma realizácie, ciele, úroveň osvojenia, činnosť učiteľa, činnosť žiaka).
- Diagnostika a kontrola vyučovacieho procesu (vymedzenie pojmu, funkcie, formatívne a sumatívne hodnotenie, individualizované hodnotenie, NR, CR).
- Metódy diagnostikovania a hodnotenia (charakteristika, klady, nedostatky, návrhy na zlepšenie) Projektívne metódy diagnostikovania a hodnotenia – napr. pojmové mapovanie, clustering, kresba, concept cartoons (charaktersitika, funkcia, proces hodnotenia).
- Didaktické testy (validita a reliabilita testu, klasifikácia, formy úloh didaktických testov – príklady, štandardizované a neštandardizované testy, výhody nevýhody písomnej formy diagnostikovania).
- Vybrané koncepcie výučby – programové vyučovanie (charakteristika, historický kontext, princípy), problémové vyučovanie (charakteristika, požiadavka, organizácia), projektové vyučovanie (charakteristika, jednotlivé etapy, príklad riešenia projektu na téme konkrétneho – vášho aprobačného predmetu).
Literatúra
- Kalhous, Z., Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
- Tóthová, R., Kostrub, D., Ferková, Š.: Žiak, učiteľ a výučba. Rokus 2017.
- Pasch a kol.: Od vzdelávacího programu k vyučovací hodine. Portál 1998.
- Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
- Škoda, J., Doulík, P.: Psychodidaktika. Grada 2011.
4. časť: Dejiny inštitucionálneho vzdelávania
- Vzdelávanie v antickom Grécku a antickom Ríme (homérska paideia – počiatky gréckeho vzdelávania, spartský a aténsky model vzdelávania, filozofický a rétorický koncept vyššieho vzdelávania, kodifikácia siedmich slobodných umení, vzdelávanie v období helenizmu, model vzdelávania v Ríme, rozdiely vo vzdelávaní v antickom Grécku a Ríme).
- Vzdelávanie v období cisárstva a stredoveku v západnej časti Rímskej ríše (počiatky štátnej školskej politiky a zoštátnenie škôl, konfrontácia antickej kultúry a kresťanstva, podoby prvých kresťanských škôl, stredoveké kláštorné školy; katedrálne, kapitulské a farské školy; obdobie scholastiky, fenomén stredovekej univerzity).
- Obdobie diverzifikácie vo vzdelávaní: renesancia a humanizmus, reformácia a protireformácia (východiská renesancie a humanizmu, zmeny v oblasti výchovy a vzdelávania, typickí renesanční učenci; východiská reformácie a protireformácie, model protestantského a jezuitského vzdelávania; Komenský a jeho snahy o „vševýchovu“).
- Počiatky moderného vzdelávania v období osvietenstva a racionalizmu (typické črty osvietenského myslenia, Rousseau, Pestalozzi – príklady slobodnej výchovy; idea všeobecného vzdelávania, školské poriadky v európskych krajinách; osvietenské reformy školstva v Uhorsku, Ratio Educationis, reformy Samuela Tešedíka).
- Vzdelávanie v Európe 19. storočia (spoločensko‑politický kontext, vplyv pozitivizmu a pragmatizmu vo vzdelávaní, štruktúra Herbartovej pedagogiky a jeho koncept vyučovania, nové črty vo vzdelávaní a nové typy škôl v 19. storočí).
- Reformné pedagogické hnutie (kritika herbartizmu a východiská reformnej pedagogiky, charakteristické znaky reformnej pedagogiky, príklady reformných smerov z frankofónneho, nemeckého, talianskeho prostredia a americká pragmatická škola).
- Politické zneužitie štátnych vzdelávacích systémov v prvej polovici 20. stor. (ideológie nacizmu, fašizmu, socializmu v Rusku a ich prienik do vzdelávacích systémov). Vzdelávanie v Európe po 2. svetovej vojne (odraz postmoderného myslenia vo vzdelávaní, reformy školských systémov v krajinách západnej Európy; odraz doktríny marxizmu‑leninizmu vo vzdelávaní, model jednotnej socialistickej školy v krajinách východnej Európy).
- Vzdelávanie v Európe po páde Berlínskeho múru (politicko‑spoločenské zmeny po páde Berlínskeho múru, globalizácia a ekonomizácia vzdelávania, unifikácia vo vzdelávaní, nové trendy a problémy vo vzdelávaní, medzinárodná klasifikácia vzdelávania ISCED 1997).
- Vývoj inštitucionálneho vzdelávania na Slovensku (náboženská a kultúrno‑vzdelávacia misia sv. Cyrila a Metoda, stredoveké školstvo na Slovensku a v Uhorsku, ranný novovek a rivalita katolíckeho a evanjelického školstva, školské osvietenské reformy v Uhorsku, špecifiká vzdelávania na Slovensku v 19. storočí).
- Vývoj inštitucionálneho vzdelávania na Slovensku (zmeny vo vzdelávaní po vzniku ČSR, špecifiká vzdelávania v období prvej Slovenskej republiky, zákon o jednotnej socialistickej škole a špecifiká vzdelávania v období socializmu, súčasný model vzdelávania a sústava škôl podľa Školského zákona 245/2008).
Literatúra
- Bokorová, L. 2013. Dejiny výchovy a vzdelávania 1. Trnava : Trnavská univerzita.
- Feřtek, T. 2015. Co je nového ve vzdělávání. Praha : Nová beseda.
- Kasper, T. & Kasperová, D. 2008. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada.
- Kudláčová, B. Prednášky z predmetu Dejiny inštitucionálneho vzdelávania.
- Kudláčová, B. (Ed.) 2010. Európske pedagogické myslenie (od antiky po modernu). Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis/VEDA, s. 192–226, 293–307.
- Kudláčová, B. & Rajský, A. (eds.) 2012. Európske pedagogické myslenie (od moderny k postmoderne po súčasnosť). Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis/VEDA, s. 170–199, 262–285.
- Kudláčová, B. (ed.) 2016. Pedagogické myslenie, školstvo a vzdelávanie na Slovensku v rokoch 1918 – 45. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis/VEDA, s. 198–2016.