Skočiť na hlavný obsah

Tematické okruhy na štátne záverečné skúšky v bakalárskom študijnom programe sociálna pedagogika a vychovávateľstvo

  1. Pedagogika a psychológia ako vedecké disciplíny, počiatky, vývoj, predmet. 
    Vývoj pedagogického myslenia: predvedecké koncepty pedagogiky, počiatky vedeckej pedagogiky (J. F. Herbart). Predmet pedagogiky. Vývoj v chápaní vedeckej pedagogiky – od monodisciplinarity k interdisciplinarite. Pedagogika ako umenie a hranice vedeckej pedagogiky. Zdroje poznania v pedagogike. 
    Krátka história vzniku predvedeckej a vedeckej psychológie. Filozofické a biologické predpoklady vzniku vedeckej psychológie: nativizmus vs. empirizmus, dedičnosť vs. výchova. Predmet psychológie a jeho súčasné chápanie. Využiteľnosť psychologických poznatkov pre sociálnu pedagogiku a výchovu.
  • Kratochvílová, M. (2007). Pedagogika – veda o výchove a vzdelávaní (edukácii). In Kratochvílová, E. a kol.: Úvod do pedagogiky. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, s. 9–19.
  • Kudláčová, B. (2007). Sústava pedagogických vied a ich vývin. In Kratochvílová, E. a kol.: Úvod do pedagogiky. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, s. 20–27.
  • Hunt, M. (2000). Dejiny psychologie. Praha : Portál, s. 13–161.
  • Atkinsonová, R. L. a kol. (2003). Psychologie. Praha : Portál, s. 2–10.
  • Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha : Portál, s. 21–26, 43–71, 185–192.

 

  1. Sústava pedagogických vied, vzťah pedagogiky k iným vedám. 
    Sústava psychologických vied, psychologické smery. Vzťah pedagogiky a psychológie.
     
    Sústava pedagogických vied a jej členenie. Skúmanie výchovy z hľadiska základných, aplikovaných a hraničných pedagogických disciplín. Vzťah pedagogiky k iným vedám a ich význam pre pedagogiku z hľadiska skúmania výchovy. Sociálna pedagogika a pedagogika voľného času, ich miesto v sústave pedagogických vied. 
    Členenie psychológie z hľadiska vedeckých disciplín. Miesto psychológie v systéme vied. Biologické, behaviorálne, psychoanalytické/psychodynamické, kognitívne a fenomenologické/existenciálne prístupy psychológie a ich vplyv na pedagogické myslenie.
  • Kudláčová, B. (2007). Sústava pedagogických vied a ich vývin. In Kratochvílová, E. a kol.: Úvod do pedagogiky. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, s. 20–27.
  • Hunt, M. (2000). Dejiny psychologie. Praha : Portál, s. 163–290, 485–525.
  • Atkinsonová, R. L.a kol. (2003). Psychologie. Praha : Portál, s. 10–14.
  • Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha : Portál, s. 26–29.

 

  1. Filozofické aspekty výchovy a vzdelávania. 
    Základná pedagogická, sociálno­‑pedagogická a psychologická terminológia.
     
    Filozofia a výchova. Tri historicko­‑antropologické paradigmy vo vzťahu k človekovi. Základná pedagogická terminológia a problémy s jej vymedzením: výchova, vzdelávanie, vzdelanie, učenie, výchovno­‑vzdelávací proces; edukácia, edukačný, edukovať, edukačná realita, edukačné prostredie. Terminológia v sociálnej pedagogike: poradenstvo, intervencia, reedukácia, resocializácia, starostlivosť, pomoc. 
    Sociálne učenie a jeho druhy (sociálne posilňovanie, imitácia, identifikácia). Proces učenia ako proces zmeny. Sociálne role. Atribúty sociálne zrelej osobnosti. Ľudská komunikácia.
  • Rajský, A. (2007). Filozofické aspekty výchovy a vzdelávania. In Kratochvílová, E. a kol.: Úvod do pedagogiky. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2007, s. 49–51.
  • Kudláčová, B. (2007). Človek a výchova v európskom pedagogickom myslení. Trnava : IRIS, s. 22–29.
  • Ondrejkovič, P. (2009). Sociálna patológia. 3. prepracované vydanie. Bratislava : VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, s. 22–55, 187–223.
  • Hunt, M. (2000). Dejiny psychologie. Praha : Portál, s. 377–413.
  • Vybíral, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, s. 157–240.
  • Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
  • Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál.
  • Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno : Paido, s. 70–77.
  • Atkinsonová, R. L.a kol. (2003). Psychologie. Praha : Portál, s. 234–266.

 

  1. Sociálna pedagogika: teoretické východiská, historický vývoj a jej charakteristika v súčasnosti. 
    Teoretické východiská vzniku sociálnej pedagogiky od staroveku po súčasnosť. Prehľad a komparácia názorov filozofov, sociológov, pedagógov. Historický vývoj chápania sociálnej pedagogiky: sociálna pedagogika, sociologická pedagogika, pedagogická sociológia, sociológia. Ciele, predmet, funkcie, úlohy a teórie sociálnej pedagogiky. Historické pozadie vzniku a rozvoja sociálnej pedagogiky v SR, ČR, v Nemecku a v Poľsku, jej súčasné chápanie, mienkotvorní predstavitelia a ich najvýznamnejšie diela. Charakter štúdia, možnosti a rozdiely v uplatnení absolventa sociálnej pedagogiky v daných krajinách. 
    Socializácia človeka ako proces individualizácie a adaptácie. Dynamika socializácie v psychických procesoch. Etapy socializácie. Výsledky (produkty) socializácie. Kritériá funkčnej socialiácie s ohľadom na sebakoncept, interakcie a charakter.
  • Hroncová, J., Emmerová, I., Kraus, B. a kol. (2007). Dejiny sociálnej pedagogiky. Vybrané problémy. Banská Bystrica : UMB.
  • Procházka, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha : Grada, s. 11– 73.
  • Hroncová, J., Emmerová, I. (2004). Sociálna pedagogika. Banská Bystrica : UMB, s. 11–58.
  • Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno : Paido, s. 42–71.

 

  1. Sociálny pedagóg, kompetencie a možnosti jeho uplatnenia v zmysle aktuálnej legislatívy. 
    Sociálny pedagóg jeho definovanie, funkcie, úlohy a kompetencie, ich vymedzenie a komparácia. Možnosti uplatnenia sociálneho pedagóga na trhu práce v zmysle platnej legislatívy (zákon 245/2008 o výchove a vzdelávaní, zákon 317/2009 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, zákon 305/2005 o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele, zákon 448/2008 o sociálnych službách, zákon 550/2003 o probačných a mediačných úradníkoch). Nevyhnutné osobnostné predpoklady na výkon profesie sociálneho pedagóga. Možnosti profesijného rozvoja sociálneho pedagóga. Ďalšie vzdelávanie a supervízia v práci sociálneho pedagóga. 
    Problematika psychickej normality a patológie. Koncepcia psychickej normality, kritériá normality. Protektívne, inhibičné a patogénne faktory. Rozdiely medzi sociálnou, terapeutickou a pedagogickou intervenciou.
  • Hroncová, J., Emmerová, I. (2004). Sociálna pedagogika. Banská Bystrica : UMB, s. 168–239.
  • Bakošová, Z. (2008). Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : public promotion, s. 191–201.
  • Kopřiva , K. (1997). Lidský vztah jako součast profese. Praha : Portál, s. 137–144.
  • *Prislúchajúce právne dokumenty.
  • Gajdošíková Zeleiová, J. (2013). Poruchy detského vývinu. Trnava : PdF TU. Dostupné na: ⟨https://pdfweb.​truni.​sk/​e­‑ucebnice/​pdv/⟩.

 

  1. Sociálny pedagóg, vychovávateľ a rodinné prostredie. 
    Charakteristika rodiny. Legislatívne vymedzenie rodiny na Slovensku. Výchovné prostredie rodiny. Funkcie rodiny, štýly výchovy v rodine, typológia rodín, najčastejšie sa vyskytujúce problémy súčasných rodín a ich príčiny, prognóza rodiny ako základnej bunky spoločnosti. Metóda podpory individuálnych potrieb dieťaťa. Súrodenecké konštelácie. Rodičovské kurzy. Socioterapia a komplexné služby vo výchove detí. Nezamestnanosť, chudoba a choroba v rodine. Syndróm CAN a odborné intervenčné postupy v procese jeho diagnostiky a eliminácie (súčinnosť so zariadeniami ZS, SPODaSK a OČTK). 
    Psychologická analýza výchovných štýlov rodičov a vychovávateľov. Psychologické aspekty a zákonitosti výchovného pôsobenia, psychologická analýza procesu, cieľov a metód výchovného pôsobenia, hodnotiacich výchovných metód.
  • Gabura, J. (2012). Teória rodiny a proces práce s rodinou. Bratislava : IRIS, s. 25–31, 41–53, 77–94, 153–288.
  • Mareš, P. (2002). Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha : Soc. nakladateľstvo, kapitoly 5,6,7.
  • Lemann, K. (1997). Sourodenecké konstelace. Praha : Portál.
  • Fontana, D. (1997). Psychologie v školní praxi. Praha : Portál, s. 21–42.
  • Zákon SR č. 36/2005 Z. z. zákon o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
  • Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J. (1991). Pedagogická psychológia. Bratislava : Jaspis.
  • Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
  • Čapek, R. (2008). Odmněny a tresty ve školní praxi. Praha : Grada.

 

  1. Sociálny pedagóg, vychovávateľ a školské prostredie. 
    Právne vymedzenie postavenia a činnosti sociálneho pedagóga v školskom prostredí. Sociálnopedagogické kompetencie sociálneho pedagóga v školskom prostredí (kompetencia prevencie, intervencie, prevýchovy, manažmentu, poradenstva a edukácie). Spolupráca sociálneho pedagóga s odbornými a pedagogickými zamestnancami školy a rodičmi. Spolupráca sociálneho pedagóga s predmetnými inštitúciami v rezorte školstva; rezorte práce, sociálnych vecí a rodiny, rezorte vnútra a v oblasti samosprávy. 
    Zariadenia výchovného, psychologického a špeciálnopedagogického poradenstva a prevencie, hlavné úlohy a činnosť sociálnovýchovného poradenstva – prevencia a intervencia sociálno­‑patologických javov a problémov v správaní (krízová a školskopsychologická intervencia, konkrétna intervencia výchovného poradcu).
  • Bakošová, Z. (2008). Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : Public promotions, s. 127–157.
  • Procházka, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha : Grada, s. 126–178.
  • Gabura, J. (2013). Teória a proces sociálneho poradenstva. Bratislava : IRIS.
  • Šefránková, M. (2007). Výchovný poradca. Bratislava : IRIS.
  • Lazarová, B. (2002). Základy pedagogicko­‑psychologického poradenství pro učitele. Brno : ÚPV FF MU.
  • Zákon 245/2008 o výchove a vzdelávaní.
  • Zákon 317/2009 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.

 

  1. Možnosti prevencie a intervencie sociálnopatologických javov v školskom prostredí. 
    Vymedzenie pojmu sociálno­‑patologický jav, jeho formy. Šikanovanie: charakteristika, aktéri, príčiny, dôsledky, možnosti riešenia šikanovania v školách a v školských výchovno­‑vzdelávacích zariadeniach; Záškoláctvo: charakteristika a typológia, príčiny a formy záškoláctva; činnosť sociálneho pedagóga a vychovávateľa v prevencii a intervencii šikanovania a záškoláctva. Metóda posilnenia vlastnej kompetencie. Sociálnopedagogická diagnostika a intervencia. Vzdelávacia kompetencia a konzultačná činnosť sociálneho pedagóga. 
    Školská trieda ako sociálna skupina. Adaptácia v školskom prostredí. Spôsoby sebapresadzovania v skupinovom a spoločenskom živote, kritériá ich adekvátnosti.
  • Adamík Šimegová, M., Kováčová, B. (eds.) (2011). Šikanovanie v prostredí školy. Možnosti prevencie a zvládania. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis/VEDA, s. 11–25, 65–79, 217–232.
  • Kolář, M. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997, s. 20–46, 51–69, 75–105.
  • Liberčanová, K. (2011). Koncepcie a realizácia peer aktivít zameraných na prevenciu šikanovania v školskom prostredí z pohľadu sociálneho pedagóga a vychovávateľa. In Kognitívne, emocionálne a morálne aspekty školského šikanovania a ich využitie v prevencii šikanovania na základnej škole. Pedagogická fakulta TU v Trnave : Trnava, s. 261–271.
  • Mertin, V. – Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávaní žáka. Wolters Kluwer, 400 s.
  • Řezáč, J. (1993). Sociální psychologie. Brno : Paido, s. 205–223.

 

  1. Historický vývoj a diferenciácia metód v sociálnej pedagogike z hľadiska vybraných teórií. Základná terminológia v procesuálnej sociálnej pedagogike. 
    Metodológia, metodika, koncept, stratégia, metóda, forma, prostriedok. Charakteristika metód sociálnopedagogickej činnosti podľa Bakošovej a ich využitie v sociálnovýchovnej praxi: metóda kompenzácie nevhodných podnetov, metóda posilnenia vlastnej kompetencie, metóda ponuky podnetov vyplývajúcich z individuálnych potrieb dieťaťa, metóda plánovania pozitívnej perspektívy, metóda podpory orientovanej na sebarealizáciu. 
    Učenie v širšom a úzkom zmysle. Druhy učenia. Zákony učenia. Klasické teórie učenia (učenie podmieňovaním, učenie vhľadom, učenie riešením problému). Kognitívny štýl a učebné štýly, motivácia žiakov v učení, výkonové vlastnosti osobnosti žiaka. Prevencia a náprava problémov v učení a porúch učenia – diagnostika individuálnych štýlov učenia, rozvíjajúce programy.
  • Schilling, J. (1999). Sociálna práca. Hlavné smery vývoja sociálnej pedagogiky a sociálnej práce. Trnava.
  • Matoušek, O. a kol. (2012). Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál.
  • Sobková, P., Öbrink Hobzová, M., Pospíšilová, H. a kol. (2015). Sociální pedagogika a její metody. Olomouc : UP, s. 7–56.
  • Lehenová, A. (2007). Psychologické aspekty výchovy a vzdelávania. In Kratochvílová, E. a kol.: Úvod do pedagogiky. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, s. 57–65.
  • Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál.
  • Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J. (1991). Pedagogická psychológia. Bratislava : Jaspis.
  • Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
  • Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál.

 

  1. Sociálna patológia, delikvencia, kriminalita. 
    Sociálna patológia a predmet jej skúmania, sociálna deviácia, anómia, agresia, agresivita, násilie, delikvencia, kriminalita, sociálnopatologické javy a sociálny problém, pojem prevencie a jej stupne, ciele, princípy a adresáti. Delikvent. Typológia páchateľov delikventnej a kriminálnej činnosti podľa jednotlivých kritérií. Teórie deviantného správania. Etiológia delikvencie a kriminality. Typológie agresívneho správania. 
    Výchovne problémové správanie, rizikové správanie a poruchy správania – vymedzenie a rozdiely, možnosti diagnostiky, eliminácie a riešenia. Sebarozvíjajúce programy.
  • Hroncová, J a kol. (2004). Sociálna patológia a jej prevencia. Banská Bystrica : UMB, s. 6–35.
  • Kunák, S. (2007). Vybrané možnosti primárnej prevencie negatívnych vplyvov na deti a mládež. Bratislava : IRIS, s. 27–42.
  • Ondrejkovič, P. (2009). Sociálna patológia. 3. prepracované vydanie. Bratislava : VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, s. 112–148.
  • Gajdošová, E. & Herényiová, G. (2002). Škola rozvíjania emocionálnej inteligencie žiakov. Bratislava : Príroda.
  • Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum.
  • Lazarová, B. (2002). Základy pedagogicko­‑psychologického poradenství pro učitele. Brno : ÚPV FF Masarykovy univerzity v Brně, 2002.

 

  1. Ľudia s impulzívnymi a návykovými poruchami v práci sociálneho pedagóga a vychovávateľa. 
    Všeobecná charakteristika a vymedzenie, príčiny vzniku, prejavy a možné dôsledky a prevencia. Možnosti sociálneho pedagóga a vychovávateľa v rámci primárnej a sekundárnej prevencie a intervencie uvedených impulzívnych a návykových chorôb. Konkrétne príklady z praxe. 
    Emocionalita. Vlastnosti a druhy citov. Citové stavy. Fyziologické základy citov. Motivácia a fázy vôľového konania. Vlastnosti vôle. Základné motivačné činitele, ich klasifikácia a hierarchia. Motivácia a sebautváranie. Vôľa – vôľové konanie a vlastnosti vôle.

 

  1. Ľudia so závislosťami na omamných a psychotropných látkach a možnosti intervencie sociálneho pedagóga a vychovávateľa. 
    Definovanie závislosti. Klasifikácia drog a drogových závislostí. Príčiny užívania drog. Štádia, prejavy a dôsledky drogovej závislosti. Kontinuum užívania, tolerancia, abstinenčný syndróm. Možnosti sociálneho pedagóga a vychovávateľa v rámci primárnej a sekundárnej prevencie a intervencie závislosti na omamných a psychotropných látkach (stupne prevencie, preventívne spektrum, zásady prevencie). Metódy a formy v prevencii vzniku závislostí (peer program, peer klub). Konkrétne príklady z praxe. 
    Psychosociálna koncepcia E. H. Eriksona. Psychologické a sociálne aspekty koncepcie. Psychosociálna kríza a jej výzvy. Psychosociálna dynamika jednotlivých období. Psychosociálne zisky a reziduá jednotlivých vývinových období v závislosti od miery efektívneho prekonania vývinovej krízy.

 

  1. Pedagogika voľného času v sústave pedagogických disciplín. 
    Predmet pedagogiky voľného času, základná terminológia (výchova mimo vyučovania, mimoškolská výchova, výchova v čase mimo vyučovania, voľný čas, výchova a vzdelávanie vo voľnom čase, formálna, informálna a neformálna edukácia). Voľný čas a jeho chápanie v historickom vývoji. Základné funkcie voľného času a ich uplatnenie v neformálnej edukácii. 
    Motivácia sociálneho života. Sociogénne potreby a ich vývin.
  • Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času. Súčasné trendy. Praha : Portál, s. 65–72.
  • Kratochvílová, E. (2010). Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, s. 15–22; 60–75; 76– 88.
  • Fudaly, P., Lenčo, P. (2008). Neformálne vzdelávanie detí a mládeže. Bratislava : IUVENTA. Dostupné na: ⟨https://​www.​iuventa.​sk/​files/​documents/​7_​vyskummladeze/​prieskumy/​publikacia_​fudaly_​lenco.​pdf 1,17 MB (1,12 MiB), 9. 12. 2012⟩, s. 4–32.
  • Pávková, J. (2014). Pedagogika volného času. Praha : PdF KU, s. 8–14.
  • Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno : Paido, s. 35–39, 67–71.

 

  1. Vznik a rozvoj práce s deťmi a mládežou. 
    Premeny chápania a využívania voľného času z hľadiska cieľovej skupiny detí a mládeže, deti a mládež ako samostatná sociálna skupina, profesionalizácia práce s deťmi a mládežou. Vznik a význam organizovanej činnosti vo voľnom čase na Slovensku. OZ pre deti a mládež, ich legislatívne ukotvenie, členenie a činnosť (RMS, YMCA, YWCA, Skauting, eRko, Domka, a i.). Metóda podpory sebarealizačných tendencií. Osobitosti práce v nízkoprahových zariadeniach pre deti a mládež. 
    Ašpirácie záujmy, ciele, potreby, hodnoty a postoje – ich charakteristika a formovanie.
  • Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, s. 98–115.
  • Kratochvílová, E. (2010). Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis/VEDA, s. 138–145.
  • Kolektív autorov (2005). Nízkoprahové programy pre deti a mládež. NMS.
  • Lenčo, P. (2012). Voľný čas a výchova. In Kudláčová, B. – Rajský, A. (eds.). Európske pedagogické myslenie (od moderny po súčasnosť). Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis/VEDA, s. 222–239.
  • Pukančík, Smetanová. (2001). Nízkoprahové a záujmové centrá ako možnosť eliminácie sociálnej patológie detí a mládeže. Bratislava : UK.
  • Zákon 83/1990 Z. z. o združovaní občanov a v zmysle neskorších predpisov.
  • Atkinsonová, R. L.a kol. (2003). Psychologie. Praha : Portál, s. 348–387.
  • Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno : Paido, s. 15–71.

 

  1. Právny rámec výchovy a vzdelávania vo voľnom čase a možnosti uplatnenia vychovávateľa v zmysle aktuálnej legislatívy. 
    Vymedzenie voľného času v Dohovore o právach dieťaťa. Základné právne dokumenty súvisiace so školským zákonom. Školské výchovnovzdelávacie zariadenia. Školský klub detí, školský internát, centrum voľného času. Uplatnenie vychovávateľa na trhu práce v SR v súlade so zákonom o výchove a vzdelávaní 245/2008 Z. z. a zákonom o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch 317/2009. Profesionálni a dobrovoľní pracovníci v neformálnej edukácii – osobnosť vychovávateľa, pedagóga voľného času, animátora, vedúceho v občianskom združení, deti – ich poslanie a úlohy. 
    Sociomorálny vývin dieťaťa: Piagetova a Kohlbergova vývinová teória a jej odkazy pre výchovnú prax. Charakteristické prejavy vývinu poznávacích procesov a práce s pravidlami.
  • Dohovor o právach dieťaťa.
  • Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času. Súčasné trendy. Praha : Portál, s. 130–138.
  • Kouteková, M. (2003). Osobnosť vychovávateľa v systéme výchovy mimo vyučovania. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB.
  • Kratochvílová, E. (2010). Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, s. 104–118; 121–129; 171–177; 290–315.
  • Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon).
  • Vyhláška MŠ SR 306/2009 Z. z. o školskom klube detí, školskom stredisku záujmovej činnosti, centre voľného času, školskom hospodárstve a stredisku odbornej praxe. Vyhláška MŠ SR 236/2009 Z. z. o školskom internáte.
  • Zákon 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
  • Zákon 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
  • Vacek, P. (2008). Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha : Portál, s. 7–44.
  • Lajčiaková, P. (2008). Psychológia morálky. Brno : Cerm, s. 37–59.

 

  1. Princípy, ciele a osobitosti výchovy a vzdelávania vo voľnom čase. 
    Vymedzenie a špecifikácia princípov a cieľov výchovy a vzdelávania a ich uplatňovanie vo výchove a vzdelávaní voľnom čase (podľa školského zákona). Osobitosti výchovy a vzdelávania vo voľnom čase. Špecifické požiadavky na výchovu a vzdelávanie vo voľnom čase. Vymedzenie a ich komparácia s edukačným prístupom v škole. 
    Sociálna interakcia. Sociálna komunikácia ako proces informačnej a kompetenčnej výmeny. Interakcia kompetície a kooperácie.
  • Kratochvílová, E. (2010). Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, s. 97–99.
  • Pávková, J. (2014). Pedagogika volného času. Praha : PdF KU, s. 23–26.
  • Řezáč, J.(1998). Sociální psychologie. Brno : Paido, s. 78–92.
  • Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon), § 3 – 4.

 

  1. Plánovanie výchovy a vzdelávania vo voľnom čase. 
    Dlhodobé plánovanie činnosti. Výchovný program školského výchovnovzdelávacieho zariadenia. Základné princípy tvorby výchovného programu a činitele ovplyvňujúce tvorbu výchovného programu. Formulácia základných a špecifických výchovnovzdelávacích cieľov a kompetencií. Obsahové a výkonové štandardy. Tvorba krátkodobých plánov (príprav). 
    Vysvetlenie pojmov súvisiacich so stresom (deprivácia, frustrácia, konflikt, záťažová situácia, kríza, stres). Teória všeobecného adaptačného symptómu Selyeho. Syndróm vyhorenia.
  • Brhelová, V. (2009). Tvorba výchovných programov v praxi. Bratislava : ŠPÚ. Dostupné na: ⟨https://​www.​minedu.​sk/​data/​att/​4107.​pdf 613,21 kB (598,83 KiB), 7. 11. 2012⟩.
  • Kratochvílová, E. (2010). Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, s. 194–197.
  • Melcerová, E., Brhelová, V., Adamíková, J. (2009). Výchovný program v praxi. Bratislava : Dr. Josef Raabe Slovensko, kapitola B, C.
  • Spousta, V. et al. (1997). Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno : Masarykova univerzita, s. 151–153.
  • Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno : Paido, s. 133–157.

 

  1. Proces výchovy a vzdelávania vo voľnom čase. 
    Vymedzenie kategórií: ciele, úlohy, princípy, obsah, formy a metódy výchovy a vzdelávania vo voľnom čase. Pedagogické charakteristiky jednotlivých druhov činností v obsahu výchovy a vzdelávania (pravidelné a príležitostné činnosti), ich charakteristika, uplatňovanie v praxi. 
    Stratégie zvládania stresu. Reakcie na frustráciu, Konflikt rolí a jeho formy. Spôsoby, ako predchádzať problémom preťažovania.
  • Kratochvílová, E. (2010). Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, s. 182–209.
  • Pávková, J. (2014). Pedagogika volného času. Praha : PdF KU, s. 63–83.
  • Řezáč, J.(1998). Sociální psychologie. Brno : Paido, s. 133–157.

 

  1. Záujmy a záujmová činnosť vo výchove vo voľnom čase. 
    Pedagogické a psychologické aspekty záujmov a záujmovej činnosti. Tematické oblasti výchovy a vzdelávania v záujmových činnostiach, ich obsahové zameranie. Formy záujmových činností, ich charakteristika, uplatňovanie v praxi. Metodika vedenia záujmových útvarov. 
    Záujmy v ontogenetickom vývine osobnosti, psychologické východiská záujmových činností.
  • Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času. Súčasné trendy. Praha : Portál, s. 163–174.
  • Kratochvílová, E. (2010). Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, s. 210–237.
  • Pávková, J. (2014). Pedagogika volného času. Praha : PdF KU, s. 66–74.
  • Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha : Portál, s. 326–362.

 

  1. Výchova k hodnotám a hranice vo výchove. 
    Koncepcia metodiky utvárania hodnôt vo výchovnom programe Lindy a Richarda Eyrových. Vymedzenie hraníc vo výchove, metodika tvorby a kontroly výchovných pravidiel. Hranice vo výchovnej činnosti. Aktuálne prístupy k používaniu odmien a trestov. Metóda logických dôsledkov podľa Dreikursa. Metóda plánovania pozitívnych perspektív. Vplyv trestania a odmeňovania na morálny vývin dieťaťa. 
    Psychologická analýza procesu, cieľov a metód výchovného pôsobenia, hodnotiacich výchovných metód, metódy prirodzených a logických dôsledkov vo výchove, metóda povzbudzovania.
  • Eyrová, L. & Eyr, R. (2000). Jak naučit děti hodnotám. Praha : Portál.
  • Matějček, Z. (2007). Po dobrém nebo po zlém. Praha : Portál.
  • Dinkmeyer, D., McKay, G. D. (1996). STEP : Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál.
  • Dreikurs, R., Grey, L. (1997). Logické dôsledky. Nové Zámky : Psychoprof.

 

  1. Projektovanie v sociálnovýchovnej činnosti. 
    Vymedzenie základných pojmov (projektovanie, stratégia, program, aktivita), štandardy a potrebná dokumentácia v projektovej činnosti. Možnosti sociálno­‑pedagogickej činnosti z hľadiska profesiogramu absolventa a kompetencií sociálneho pedagóga. Cieľ a zameranie projektovej činnosti. Fázy a princípy efektívneho projektovania v praxi. Formy, metódy, prostriedky/nástroje v projektovaní. 
    Skupinové regulátory, skupinová atmosféra. Riadenie a vedenie skupiny a ich typológia.
  • Repková, K. (2008). Sociálne programovanie a projektovanie (nielen) v sociálnej oblasti. Epos.
  • Miháliková, J. (2002). Pripravme si miestny projekt. IUVENTA.
  • Pilát, M. (2015). Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha : Portál.
  • Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno : Paido, s. 158–183.

 

  1. Metodika projektovania sociálnovýchovnej činnosti. 
    Objasnenie aplikácie a priebehu sociálno­‑výchovných aktivít vo vybranej skupine účastníkov. Evalvácia sociálno­‑výchovného projektovania. Koučing a supervízia v sociálno­‑výchovnom konaní. 
    Znaky malej sociálnej skupiny, jej štruktúra a členenie. Sociálny status, sociálna rola. Sociálny vplyv, sociálna príťažlivosť, náklonnosť. Nástroje analýzy skupinovej štruktúry. Skupinová dynamika, jej vývoj.
  • Trávnik, I. & Takáč, Ch. (2012). Uzda na projekt – Príklady. Košice : EQUILIBRIA.
  • Boukal, P. (2013). Fundraising pro neziskové organizace. Praha : Grada.
  • Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno : Paido, s. 158–223.

 

  1. Dieťa/žiak zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia. 
    Prostredie, sociálne prostredie, ich definovanie a typológia. Sociálne znevýhodňujúce prostredie (SZP) – objasnenie základnej terminológie, legislatívne ukotvenie, základné kritériá vymedzujúce existenciu SZP a ich kritická analýza. Kategorizácia detí/žiakov zo SZP podľa autorov a prislúchajúcej legislatívy. Špecifiká žiakov zo SZP v rámci formálnej a neformálnej edukácie. Aktuálne problémy a riziká súvisiace s edukáciou žiakov zo SZP v bežných školách a možnosti sociálneho pedagóga a vychovávateľa. Podmienky edukácie žiakov zo SZP, podporné opatrenia určené pre deti a žiakov zo SZP. Metóda kompenzácie nevhodných podnetov. Sociálnopedagogická kazuistika. 
    Sociálna percepcia a faktory, ktoré ju ovplyvňujú. Chyby v sociálnej percepcii a ich konzekvencie. Atribučný štýl. Zdroje informácii v interpersonálnej percepcii. Sebapercepcia.
  • Šuhajdová, I. (2016). Sociálně znevýhodňující přostredí. In Lechta, V. (ed.): Inkluzivní pedagogika. Praha : Portál, s. 438–453.
  • Hroncová, J. (2000). Sociálne aspekty prostredia, In Hroncová, J., Hudecová, A., Matulayová, T. (eds.): Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica : UMB, s. 64–76.
  • Kraus, B., Poláčková, V. (2001). Člověk – přostredí – výchova. Brno : Paido, s. 99–137.
  • Zelina, M. (1996). Výchova detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. In Portík, M. (ed.): Výchova a vzdelávanie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Prešov : PdF, s. 13–19.
  • Huraj, J. (2004). Deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. In Bednářik, A. a kol.: Životné zručnosti a ako ich rozvíjať. Príručka pre pracovníkov s deťmi a mladými ľuďmi. Bratislava : Nadácia pre deti Slovensko, s. 142–157.
  • Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno : Paido, s. 93–107.
  • Prednášky z predmetu Výchova detí zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia.

 

  1. Špecifiká starostlivosti o ľudí s postihnutím, narušením, ohrozením. 
    Špeciálna pedagogika v systéme edukačných vied, sústava špeciálnych pedagogických disciplín. Základná terminológia: vymedzenie, cieľ, predmet, cieľové skupiny špeciálnej pedagogiky. Vymedzenie pojmov: postihnutie, narušenie, ohrozenie, resp. dieťa s postihnutím, narušením, ohrozením. Vývoj postojov a prehľad prístupov k deťom s postihnutím, narušením a ohrozením v historickom pohľade po súčasnosť. 
    Periodizácia psychického vývinu. Kritériá a vývinové medzníky. Teoretické koncepcie vývinu; oblasti vývinu ľudskej psychiky. Vývinové zmeny. Periodizácia psychického vývinu podľa rôznych kritérií.
  • Vladová, K. (2013). Špeciálna pedagogika. Elektronická učebnica PdF TU 2013. Dostupné na: ⟨https://pdfweb.​truni.​sk/​e­‑ucebnice/​specialna­‑pedagogika/⟩.
  • Vašek, Š. (2005). Základy špeciálnej pedagogiky. Dostupné na: ⟨http://​www.​specialnazs.​sk/​files/​Stefan_​Vasek_​­‑_​Zaklady_​specialnej_​pedagogiky.​pdf⟩.
  • Požár, L. (2007). Základy psychológie ľudí s postihnutím. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis.
  • Slowik, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha : Grada.
  • Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  • Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie. Praha : Univerzita Karlova, s. 11–61.
  • Lechta, V. (2007). Dieťa s postihnutím, ohrozením a narušením v základnej škole. In Kratochvílová, E. a kol.: Úvod do pedagogiky. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, s. 135–140.
  • Požár, L. (2007). Integrácia jednotlivcov s rozličným druhom postihnutia do bežných škôl. In Kratochvílová, E. a kol.: Úvod do pedagogiky. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, s. 141–151.

 

  1. Možnosti uplatnenia sociálneho pedagóga a vychovávateľa v oblasti edukácie, prevencie, intervencie ľudí s postihnutím, narušením, ohrozením. 
    Platformy prístupu k edukácii ľudí s postihnutím. Špecifiká a možnosti uplatnenia sociálneho pedagóga v oblasti edukácie, prevencie, intervencie detí a mládeže s postihnutím, narušením, ohrozením. Sociálny pedagóg a vychovávateľ ako súčasť inkluzívneho edukačného tímu a ich kompetencie. 
    Determinanty psychického vývinu. Podmienky – činitele a determinanty psychického vývinu (zrenie a učenie, dedičnosť a prostredie). Vývinové zákonitosti. Mechanizmy vývinu a znaky vývinového procesu a vývinových zmien. Znaky narušeného vývinu.
  • Lechta, V. (2007). Dieťa s postihnutím, ohrozením a narušením v základnej škole. In Kratochvílová, E. a kol.: Úvod do pedagogiky. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, s. 135–140.
  • Lechta,V. (ed.) (2016). Inkluzívna pedagogika. Praha : Portál.
  • Požár, L. (2007). Základy psychológie ľudí s postihnutím. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis.
  • Požár, L. (2007). Integrácia jednotlivcov s rozličným druhom postihnutia do bežných škôl. In Kratochvílová, E. a kol.: Úvod do pedagogiky. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, s. 141–151.
  • Gajdošíková Zeleiová (2013). Poruchy detského vývinu. Trnava : PdF TU. Dostupné na: ⟨https://pdfweb.​truni.​sk/​e­‑ucebnice/​pdv/⟩.
  • Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie. Praha : Univerzita Karlova, s. 11–61.
  • Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

 

19. 11. 2018, Trnava