Skočiť na hlavný obsah

Tematické okruhy na štátne záverečné skúšky v magisterskom študijnom programe sociálna pedagogika a vychovávateľstvo

Tematické okruhy štátnej záverečnej skúšky v magisterskom študijnom programe sociálna pedagogika a vychovávateľstvo

 

Sociálna pedagogika a pedagogika voľného času

 

  1. Sociálny pedagóg a teoretické východiská sociálnej pedagogiky

Vývoj sociálnej pedagogiky ako vedy. Komparatívna sociálna pedagogika. Aktuálne možnosti štúdia a zameranie sociálnej pedagogiky v SR. Teoretické východiská sociálno-pedagogických procesov. Klasifikácia a diferenciácia poskytovania sociálno-pedagogických služieb.

  1. Profesia sociálny pedagóg a zvyšovanie profesijnej kvalifikácie

Vývoj profesie, profesijný kódex a kompetenčný model sociálneho pedagóga. Sociálno-pedagogické činnosti z hľadiska jednotlivých rezortov. Štandardy profesie sociálneho pedagóga. Procesné a výkonové štandardy. Aktuálne trendy a výzvy v profesionalizácii sociálnopedagogických procesov. Zvyšovanie profesionality v poskytovaní sociálnoedukačných služieb (formy ďalšieho vzdelávania).

  1. Sociálny pedagóg a rodinné prostredie

Sociálno-výchovné ohrozenia v rodinnom systéme: intrarodinné traumy - domáce a partnerské násilie, rozvod a rozpad rodinného prostredia, transgeneračný prenos syndrómu CAN, nezamestnanosť a jej dôsledky, chudoba, choroba a jej dôsledky pre jednotlivých členov rodiny. Bezdomovectvo. Diagnostika rodiny. Možnosti skúmania rodiny a rodinného prostredia. Sociálno­pedagogické postupy v malej sociálnej skupine (napr. videotréning interakcií). Sociálno­pedagogická intervencia v rodine – sanácia rodiny a programy pomoci. Funkcia a postupy sociálneho pedagóga v náhradnej rodinnej starostlivosti (napr. tvorba genogramu).

  1. Sociálny pedagóg v predškolskej edukácii  a možnosti využitia service learningu

Vzťah predškolskej a sociálnej pedagogiky. Typológia detí v predškolskej edukácii. Manažment a aktuálna legislatíva. Spolupráca s rodičmi. Multidisciplinárny prístup v predškolskej edukácii. Kompetencie sociálneho pedagóga  v materskej škole. Rola sociálneho pedagóga v procese diagnostikovania školskej spôsobilosti, zrelosti a pripravenosti. Výhody a nevýhody pozorovania, rozhovoru a dotazníka ako výskumných a diagnostických metód. Využitie konceptu service learning v predškolskej edukácii.

  1. Sociálny pedagóg a školské prostredie

Kompetencie sociálneho pedagóga v škole. Sociálny pedagóg ako člen školského podporného tímu. Multidisciplinárny prístup v školách a medzirezortná spolupráca. Katalóg podporných opatrení. Výkonové štandardy odborných činností sociálneho pedagóga v škole. Manuál začínajúceho sociálneho pedagóga. Úloha sociálneho pedagóga pri uplatňovaní desegregácie v kontexte inkluzívneho prístupu v škole. Školský sociálny pedagóg ako diagnostik a možnosti výskumu v školskom prostredí.

  1. Sociálny pedagóg a skupinová sociálnoedukačná činnosť 

Sociálnopedagogické postupy v sociálnej skupine. Tvorba skupinových pravidiel a uplatnenie peer princípov (tútoring, mediácia, klub). Diagnostika sociálnych vzťahov, sociálnej atmosféry, klímy a kultúry školy. Aktivity na podporu spolupráce a sociálnych vzťahov v skupine. Sociálnopedagogická činnosť s veľkou skupinou (fun klub, encounter, tábor, virtuálna sociálna skupina).

  1. Sociálny pedagóg a práca s deťmi, mládežou a dospelými v náročných životných situáciách

Možnosti prevencie a intervencie sociálneho pedagóga v edukácii detí, mládeže a dospelých zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia. Komunitná sociálnopedagogická intervencia. Využitie procesných komponentov v komunitnej činnosti (napr. RAR metóda, snowball sampling, focusové skupiny).

  1. Sociálny pedagóg v poradenskom systéme 

Teoretické východiská sociálneho a výchovného poradenstva. Sociálny pedagóg v školskom systéme poradenstva. Kompetencie sociálneho pedagóga v centre poradenstva a prevencie. Procesné a výkonové štandardy sociálneho pedagóga. Sociálny pedagóg ako člen multidisciplinárneho tímu a jeho uplatnenie v poradenskom systéme (napr. metodik prevencie, diagnostik, poradca, lektor...).

  1. Sociálny pedagóg v oblasti prevencie

Sociálna patológia a jej predmet. Prístupy v skúmaní sociálnej patológie, stratégie, formy, stupne, postupy, prostriedky prevencie sociálno­patologických javov u detí a mládeže. Využitie diagnostiky v prevencii sociálneho pedagóga. Dostupná sieť pomoci, kompetencie sociálneho pedagóga v prevencii a intervencii sociálno­patologických javov. Tvorba prípadovej štúdie ako prostriedok intervencie sociálno-patologických javov.

  1. Sociálny pedagóg a reedukácia

Žiak s problémovým správaním, delikvencia a kriminalita detí a mladistvých, deti ulice, detské gangy. Sociálno­výchovné postupy u detí so špecifickými potrebami vo výchovnej oblasti. Prevencia a intervencia v práci sociálneho pedagóga (podpora v nízkoprahových zariadeniach, streetwork). Možnosti a postupy prevýchovy v špeciálno­výchovných zariadeniach (diagnostické centrum, liečebno­-výchovné sanatórium, reedukačné centrum). Reedukácia a individuálny výchovný plán, resocializácia.

  1. Sociálny pedagóg a penitenciárna starostlivosť

Penitenciárna starostlivosť - legislatívne vymedzenie a charakteristika. Program zaobchádzania s odsúdenými. Špecifiká práce s mladistvými a dospelými odsúdenými. Pedagóg v penitenciárnej starostlivosti. Etapy prevýchovného procesu v penitenciárnych podmienkach. Podpora rodinného prostredia a práca s rodinou odsúdených. Možnosti sociálneho pedagóga v rámci sociálnopedagogických postupov prevýchovy, probácie a mediácie. Alternatívne tresty, ich význam, špecifiká a realizácia. Resocializácia mladistvého do školského prostredia a práca školského sociálneho pedagóga.

  1. Sociálny pedagóg a postpenitenciárna starostlivosť

Postpenitenciárna starostlivosť – základná charakteristika, jej funkcie a účel. Formy, prostriedky, subjekty a vykonávatelia dobrovoľnej a nútenej postpenitenciárnej starostlivosti a ich legislatívne ukotvenie. Špecifiká práce s mladistvými a s dospelými prepustenými a členmi ich rodiny. Sociálna kuratela a možnosti pomoci mladistvému po prepustení. Možnosti sociálneho pedagóga v postpenitenciárnej starostlivosti. Resocializácia mladistvého do školského prostredia a práca školského sociálneho pedagóga.

  1. Sociálny pedagóg a celospoločenská edukácia

Sociálna pedagogika na makroúrovni. Globálne  vzdelávanie v sociálno-pedagogickom procese. Výchova k sociálnej angažovanosti a participácii. Rozvíjanie kritického myslenia pri reflektovaní aktuálnych spoločenských udalostí. Aplikácia sociálno-pedagogickej činnosti inšpirovanej  aktuálnymi konceptmi interkultúrnej, mediálnej a environmentálnej výchovy.

  1. Sociálny pedagóg ako manažér a tvorca projektov. Dobrovoľníctvo a fundraising v činnosti sociálneho pedagóga

Dobrovoľníctvo a fundraising v sociálnopedagogickom procese. Manažment dobrovoľníkov v sociálnopedagogickej činnosti. Programovanie a projektovanie v sociálnopedagogickej intervencii. Projektovanie sociálnopedagogickej činnosti.

  1. Sociálny pedagóg a medzigeneračné vzťahy

Generácia - charakteristika, typológia. Faktory determinujúce medzigeneračné vzťahy v rodine, v komunite, v spoločnosti. Činitele zasahujúce do medzigeneračných interakcií. Najčastejšie oblasti interakcií medzi generáciami. Medzigeneračná komunikácia, medzigeneračné učenie sa v rodine, v komunite, medzigeneračná solidarita a možnosti sociálneho pedagóga. Medzigeneračné programy, ich význam a realizácia. Diagnostické možnosti medzigeneračných vzťahov.

  1. Sociálny pedagóg a jeho možnosti v práci so seniormi

Starnutie populácie ako výzva pre sociálnu pedagogiku. Modely vyrovnávania sa so starnutím a možnosti sociálneho pedagóga. Predsudky, mýty a stereotypy viažuce sa k seniorom, medzigeneračné konflikty. Ageizmus a jeho najčastejšie prejavy. Zdroje, príčiny, úrovne  a oblasti ageizmu a jeho dôsledky pre jednotlivca a spoločnosť. Prevencia ageizmu. Násilie páchané na senioroch, jeho podoby, znaky a rizikové faktory. Formy intervencie v rámci kompetenčného portfólia sociálneho pedagóga.

  1. Výchova a vzdelávanie vo voľnom čase. Teoretické a koncepčné východiská

Pedagogika voľného času v systéme pedagogických vied (predmet skúmania a terminológia pedagogiky voľného času). Ciele, princípy a špecifiká výchovno-vzdelávacej činnosti vo voľnom čase. Formálna, neformálna a informálna edukácia. Obsah neformálnej výchovy a vzdelávania podľa európskych dokumentov. Stratégia SR pre mládež na roky 2021 - 2028. Charakteristiky aktuálneho prežívania voľného času detí a mladých ľudí. Voľný čas ako sociálny problém. Možnosti skúmania voľného času (výhody a nevýhody jednotlivých metód).

  1. Súčasné trendy vo výchove a vzdelávaní vo voľnom čase

Súčasné trendy v oblasti rešpektovania požiadaviek na výchovu a vzdelávanie vo voľnom čase v oblasti prístupov (skupinové formy práce, inklúzia, ponuka činnosti, spontánne činnosti) a foriem výchovy a vzdelávania vo voľnom čase (animácia, zážitková pedagogika, streetwork, dobrovoľníctvo, spoločné aktivity rodičov a detí). Trendy v oblasti prepojenia vyučovania a výchovy a vzdelávania vo voľnom čase (prepájanie aktivít, budovanie profesijnej orientácie). Participácia detí a mládeže - vymedzenie, formy a oblasti participácie.

  1. Vychovávateľ v procese výchovy a vzdelávania vo voľnom čase

Kvalifikácia vychovávateľov podľa platnej legislatívy. Požiadavky na vychovávateľov, profesijné štandardy vychovávateľov. Pôsobenie vychovávateľov v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach. Špecifiká cieľových skupín v činnosti vychovávateľa. Spolupráca vychovávateľa s pedagogickými a odbornými zamestnancami a s ďalšími subjektami.

  1. Vychovávateľ v procese inkluzívnej edukácie

Legislatívne východiská inklúzie a jej vývoj  v školskom prostredí.  Komponenty a princípy inkluzívnej edukácie. Špecifiká prístupu k žiakom s jednotlivými druhmi zdravotného znevýhodnenia (kategorizácia podľa zákona o výchove a vzdelávaní). Strategické dokumenty zamerané na aplikáciu inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní a ich implementácia v činnosti vychovávateľa.

  1. Vychovávateľ v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a mládeže

Vývoj inštitucionálnej starostlivosti o opustené deti v Európe a na území Slovenska. Transformácia náhradnej inštitucionálnej starostlivosti. Profesionálne rodičovstvo. Výchovný systém v centre pre deti a rodiny. Retrospektívne, exploračné a observačné diagnostické metódy pri práci s deťmi a mládežou v inštitucionálnej starostlivosti. 

  1. Vychovávateľ a dieťa v náhradnej rodinnej starostlivosti

Systém náhradnej rodinnej starostlivosti na Slovensku. Proces sprostredkovania náhradnej rodinnej starostlivosti. Špecifiká rodinnej a školskej výchovy detí v náhradnej rodinnej starostlivosti. Kompetencie vychovávateľa v špeciálnych výchovných zariadeniach, v centrách pre deti a rodinu a v zariadeniach sociálnej starostlivosti.

  1. Zážitok, výchova zážitkom, pedagogika zážitku a jej modely

História zážitkových výchovných prístupov, proces výchovy zážitkom (zážitkové výchovné modely; dramaturgia; význam, formy a metódy reflexie; teória flow; teória zón učenia). Konkrétne príklady realizácie výchovy zážitkom. Diagnostikovanie tvorivosti a tvorivých schopností.

  1. Hra: charakteristika, aspekty, funkcie, klasifikácie

Definícia hry a jej atribúty, filozofické aspekty hry, výchovný význam hry, jej funkcie a ich premena v historickom kontexte. Klasifikácia hier a ich využitie v praxi. Ontogenetický vývin a hra. Dramatická hra a tvorivá dramatika. Sociálna hra. Hra ako výchovná metóda. Pojem a význam animácie. Hra ako diagnostická metóda. Hra ako filetický a terapeutický prostriedok vo výchove.

  1. Obsahová dimenzia výchovy a vzdelávania vo voľnom čase

Záujmy a potreby detí a mládeže  v 21. storočí. Štátne výchovné programy pre školské výchovno-vzdelávacie zariadenia. Ciele výchovy a vzdelávania v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach. Tematické oblasti výchovy a vzdelávania v jednotlivých typoch školských výchovno-vzdelávacích zariadení do roku 2022 a po roku 2023.

  1. Procesuálna stránka výchovy a vzdelávania vo voľnom čase 

Špecifické princípy výchovy a vzdelávania vo voľnom čase. Osobitosti výchovy a vzdelávania vo voľnom čase. Plánovanie a projektovanie výchovno-vzdelávacích činností v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach. Typy činností. Diagnostikovanie ako proces – plánovanie diagnostikovania a výber metód. Výhody a nevýhody kvantitatívneho a kvalitatívneho prístupu pri skúmaní voľného času.

Zoznam odporúčanej literatúry:

  • BIZOVÁ, N. (2015). Náhradná rodinná výchova. Trnava: PdF TU. Dostupné na: https://pdfweb.truni.sk/veda-vyskum?e-kniznica
  • BENDL, S. (2019). Vychovávatelství. Praha: Grada, 312 s.
  • Brestovanský, M. (2013). Pedagogika voľného času 2. Pedagogika zážitku a hra. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave. Dostupné na: ⟨https://pdfweb. truni. sk/ veda­‑vyskum? e­‑kniznica# online⟩.
  • Gubricová, J. (2023). Vychovávateľ a jeho pôsobenie v procese výchovy a vzdelávania v školskom klube detí. In: Výchovný program pre školské výchovno-vzdelávacie zariadenia. Bratislava: Dr. Josef Raabe Slovensko.
  • Kaplánek, M. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 208 s.
  • KUSÝ, P. (2021). Pedagogicko-psychologická diagnostika v edukačnej praxi. Trnava: PdF TU, 155 s. Dostupné na: https://pdfweb.truni.sk/veda-vyskum?e-kniznica#ucebnice;ucebnice=Kus%C3%BD
  • LIBERČANOVÁ, K. – ŠUHAJDOVÁ, I. (2022). Príbeh sociálnej pedagogiky. Vývoj, aktuálny stav a budúcnosť sociálnej pedagogiky v slovensko-českom prostredí. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
  • LIBERČANOVÁ, K. (2020). Komponenty sociálnopedagogického procesu a ich aplikácia v spoločenskej praxi. (elektronická učebnica). Trnava: PDF TRUNI, 2020. Dostupné na: https://pdf.truni.sk/e-ucebnice/ksp-asp/.
  • Novotná, E. (2023). Pedagogika voľného času. Teória výchovy mimo vyučovania a vo voľnom čase. Prešov: Rokus, 256 s.
  • Novotná, E. (2023). Výchova mimo vyučovania. Riadenie edukačného procesu v školských zariadeniach. Prešov: Rokus, 232 s.