Skočiť na hlavný obsah

Tézy štátnej záverečnej skúšky z predmetu teória a prax vyučovania etickej výchovy v magisterskom študijnom programe učiteľstvo etickej výchovy v kombinácii

TÉZY ŠTÁTNEJ ZÁVEREČNEJ SKÚŠKY Z PREDMETU TEÓRIA A PRAX VYUČOVANIA ETICKEJ VÝCHOVY V MAGISTERSKOM ŠTUDIJNOM PROGRAME UČITEĽSTVO ETICKEJ VÝCHOVY V KOMBINÁCII

I. Pedagogické a psychodidaktické aspekty vyučovania etickej výchovy

  1. Projekt výchovy k prosociálnosti R. Rocheho Olivara, charakteristika i zdôvodnenie jeho jednotlivých faktorov  a  fáz výchovy k hodnotám. Antropologicko-filozofické pramene etickej výchovy. Vzťah koncepcie etickej výchovy ku konceptu neo-aristotelovskej výchovy charakteru; teoretické východiská, zdôvodnenie špecifík a odlišností etickej výchovy od výchovného projektu R. Rocheho. Zložky etickej výchovy, zdôvodnenie ich zaradenia do etickej výchovy.
  • BRESTOVANSKÝ, M.: Teoretické základy etickej výchovy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – Veda SAV, 2022, s. 14-28.
  • ROCHE OLIVAR, R.: Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1993, s. 5-10 (úvod).
  • PODMANICKÝ, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava: Trnavská univerzita, 2012, s. 29-38.
  • RAJSKÝ, A., PODMANICKÝ, I. et al.: Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis – VEDA, 2016, s. 14-33.
  • BRESTOVANSKÝ, M.: Hodnoty, vzťahy a škola. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – VEDA, 2019, s. 227-289.
  1. Prosociálnosť ako vízia etickej výchovy, vymedzenie pojmu, vzťah k zlatému pravidlu mravnosti a jeho odraz v etických systémoch. Filozofické, psychologické a religiózne aspekty prosociálnosti. Prosociálnosť z pohľadu etiky cnosti a etiky starostlivosti. Aplikácia prosociálnosti vo výchove mimo vyučovania, rodinnej výchove i v jednotlivých sférach spoločnosti.
  • BRESTOVANSKÝ, M.: Teoretické základy etickej výchovy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – Veda SAV, 2022, s. 29-39.
  • PODMANICKÝ, I., RAJSKÝ, A. et al.: Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis – VEDA, 2014, s. 16-95.
  • RAJSKÝ, A., PODMANICKÝ, I. et al.: Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis – VEDA, 2016, s. 44-103.
  1. Etická výchova ako súčasť školskej edukácie SR. Výchovný program etickej výchovy. Pojem a axiómy komunikácie, transakčná analýza, etická rovina komunikácie. morálne a cnostné city.
  • BRESTOVANSKÝ, M.: Teoretické základy etickej výchovy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – Veda SAV, 2022, s. 75-97, 224-257.
  • ROCHE OLIVAR, R.: Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1993.
  • PODMANICKÝ, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava: Trnavská univerzita, 2012, s. 45-50.
  • PODMANICKÝ, I., RAJSKÝ, A. et al.: Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – VEDA, 2014, s. 192-199.
  1. Filozofické a psychologické odôvodnenie dôstojnosti človeka, chápanie pojmov slobody a zodpovednosti. Sebaúcta človeka – dvojdimenzionálny pojem, sebakontrola a proaktivita, optimalizácia obrazu o sebe, vzťah sebaúcty a prosociálnosti. Sociálna percepcia a morálne hodnotenie druhých. Význam osvojovania si sociálnych zručností v rámci jednotlivých tém výchovného programu etickej výchovy pre rozvoj sebaúcty.
  • RAJSKÝ, A. – PODMANICKÝ, I. et al.: Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Trnava: Universitas Tyrnaviensis, 2016, s. 34 – 43 (Mravná výchova a dôstojnosť ľudskej osoby)
  • BRESTOVANSKÝ, M.: Teoretické základy etickej výchovy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – Veda SAV, 2022, s. 119-141, 160-177.
  • ROCHE OLIVAR, R.: Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992. K príkladom aktivít v jednotlivých fázach napr. s. 28 – 43.
  • MRÁZ, M.: Etika. Trnava: Trnavská univerzita, 2001.
  • VÝROST, J. – SLAMENÍK, I.: Sociální psychologie. Praha: ISV, 1997, s. 181 – 204.
  • KALISKÝ, J.: Etika – hľadanie koreňov prosociálneho správania. Banská Bystrica: UMB, 2013, s. 14 – 18.
  1. Pojem a význam empatie pre prosociálne správanie, vývoj a vývin empatie. Vzťah empatie k cnosti a prosociálnosti. Asertivita – pojem, prínosy. asertivita ako faktor prosociálnosti. Charakterné a cnostné priateľstvo, formy a prínosy prosociálneho správania.
  • BRESTOVANSKÝ, M.: Teoretické základy etickej výchovy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – Veda SAV, 2022, s. 227-295, 313-324, 366-375.
  • ROCHE OLIVAR, R.: Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1993.
  • PODMANICKÝ, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava: Trnavská univerzita, 2012, s. 45-50.
  • PODMANICKÝ, I., RAJSKÝ, A. et al.: Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – VEDA, 2014, s. 192-199.
  1. Klasické didaktické a vybrané metódy etickej výchovy, interaktívne, situačno-problémové a zážitkové metódy, Sokratovská metóda a metóda kruhového rozhovoru. Dramatická hra a jej význam v etickej výchove. Klasifikácia a klarifikácia metód podľa Groma. Morálna dilema a jej aplikácia pri jednotlivých témach etickej výchovy. Vybrané metódy kooperatívneho vyučovania.
  • LENCZ, L.: Metódy etickej výchovy. Bratislava: MPC, 1996.
  • PODMANICKÝ, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava: Trnavská univerzita, 2013, s. 30 – 64.
  • BRESTOVANSKÝ, M.: Hodnoty, vzťahy a škola. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – VEDA, 2019, s. 236-242.
  • KASÍKOVÁ, H.: Kooperativní učení. Kooperativní škola. Praha: Portál, 2010, s. 51 – 65.
  • TUREK, I.: Didaktika. Bratislava: IURA EDITION, 2010, s. 249 - 288.
  1. Didaktické zásady vo výučbe etickej výchovy, rozlíšenie pojmov princíp, zásada, pravidlo. Modifikovaný model R. Rocheho – 5-stupňový model vyučovacieho procesu etickej výchovy, príklady využitia zásad a metód v jeho jednotlivých fázach. Význam reflexie vo výchove k hodnotám. Štruktúra morálnej reflexie. Zásady práce v kruhu a organizácia hodín etickej výchovy. Realizácia etickej výchovy vo vybraných  organizačných formách vyučovania. 
  • LENCZ, L.: Pedagogika etickej výchovy. Bratislava: MPC, 1992.
  • BRESTOVANSKÝ, M.: Teoretické základy etickej výchovy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – Veda SAV, 2022, s. 48-74.
  • PODMANICKÝ, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava: Trnavská univerzita, 2012, s. 30 – 64.
  • PODMANICKÝ, I.: Teória a prax etickej výchovy 2. Trnava: Trnavská univerzita, 2013, s. 26-32.
  • ROCHE OLIVAR, R.: Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992. K príkladom aktivít v jednotlivých fázach napr. s. 21 – 27, s. 38 – 43.
  • ŠVEC, Š.: Základné pojmy v pedagogike a v andragogike. Bratislava: IRIS,  2002.
  1. Implementácia obsahu etickej výchovy do nového Štátneho vzdelávacieho programu (2023) v jednotlivých cykloch vzdelávania (Vzdelávacia oblasť Človek a spoločnosť). Výchova charakteru ako metagramotnosť – taxonómia cností a štandardy.
  1. Ciele a ich význam v etickej výchovy, charakteristika didaktických cieľov jednotlivých tém základného obsahu výchovného programu. Bloomova a Kratwohlova taxonómia a ich aplikácia v jej výučbe. Formulácia cieľov, postup pri určovaní kognitívnej, hodnotovo-afektívnej a behaviorálnej zložky špecifických cieľov etickej výchove.
  • PODMANICKÝ, I.: Teória a prax etickej výchovy 2. Trnava: Trnavská univerzita, 2013, s. 7 – 33.
  • BRESTOVANSKÝ, M.: Teoretické základy etickej výchovy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – Veda SAV, 2022.
  • LENCZ, L.: Pedagogika etickej výchovy. Bratislava: MPC, 1992.  
  • TUREK, I.: Didaktika. Bratislava: IURA EDITION, 2010, s. 50 – 59.
  1. Personálny rozmer učiteľa etickej výchovy, jeho etický i sociálny status a noetický rozmer. Činitele ovplyvňujúce efektivitu práce učiteľa etickej výchovy – autorita, autentickosť, kompetentnosť, profesionalita. Učiteľ etickej výchovy ako facilitátor,  zásady výchovného štýlu, príprava na hodinu. Špecifiká jeho práce a využívanie skupinovej dynamiky na  hodinách etickej výchovy. Sebavýchova a duševná hygiena učiteľa etickej výchovy.
  • PODMANICKÝ, I.: Teória a prax etickej výchovy 2. Trnava: Trnavská univerzita, 2013, s. 33 – 49; 50 – 73.
  • PODMANICKÝ, I. – RAJSKÝ, A. et al.: Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Trnava: Universitas Trnaviensis, 2014, s. 166 – 178 (Pedagogické aspekty výchovy k prosociálnosti).
  1. Etika a prosociálnosť, význam aplikačnej témy. Didaktické ciele témy (ISCED 2, ISCED 3, Vzdelávanie 21). Ochrana života a zdravý životný štýl. Hodnoty, druhy hodnôt, hodnotový rebríček a jeho utváranie. Klasický a moderný pohľad na cnosti. Význam zodpovedného rozhodovania vo vzťahoch pre rozvoj vzťahov i životného štýlu. Základná voľba, svedomie, sebaovládanie, pravda, pravdivosť, vernosť. Mravný úsudok a jeho rozvíjanie na hodinách etickej výchovy na jednotlivých stupňoch školskej edukácie.
  • BRESTOVANSKÝ, M. Teoretické základy etickej výchovy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – Veda SAV, 2022.
  • LENCZ, L. a kol.: Metodický materiál II k predmetu etická výchova. Bratislava: MC, 2002  s. 9-55.
  • MRÁZ, M: Etika. Základné a špeciálne problémy. Trnava: FH TU 2001. s. 4-6; 38-58;6 3-64; 80-8.
  • MACÁKOVÁ, H.: Etická výchova pre 8. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2015.
  • GOGOLOVÁ, D. – BAGALOVÁ, Ľ.: Etická výchova pre 9. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2019.
  • Prednášky z predmetu Teoretické základy etickej výchovy 3, nepublikované.
  1. Aplikačná téma náboženstvo.  Didaktické ciele (ISCED 2, ISCED 3, Vzdelávanie 21) a význam zaradenia témy do etickej výchovy. Náboženstvo a svetonázor, typológia náboženstva, prosociálne prvky v jednotlivých svetových náboženstvách. Hebrejsko-kresťanská tradícia ako jeden z pilierov európskej kultúry.  Deštruktívne kulty a sekty, ich typológia a spôsoby manipulácie. Náboženský a ateistický fanatizmus vs. medzináboženský dialóg a čerpanie hodnôt z iných kultúr. Náboženstvo ako zdroj etiky.  
  • BUGÁR, J.: Náboženstvo v etickej výchove. Banská Bystrica: PdF UMB., 2012 s.
         8-41.
  • KRÍŽOVÁ, O.: Metodická príručka etickej výchovy pre 9. ročník. Bratislava: MC 1998. Zhubné kulty a sekty., s. 21-41.
  • LENCZ, L.: Etická výchova pre cirkevné školy, 3. časť. Bratislava: MC, 2001, s. 32-43.
  • LENCZ, L. a kol.: Metodický materiál II k predmetu etická výchova. Bratislava: MC, 2002,  s. 57-82.
  • MACÁKOVÁ, H.: Etická výchova pre 8. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2015.
  • GOGOLOVÁ, D. – BAGALOVÁ, Ľ.: Etická výchova pre 9. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2019.
  • Prednášky z predmetu Teoretické základy etickej výchovy 3, nepublikované.
  1. Ekonomické hodnoty v programe etickej výchovy. Didaktické ciele (ISCED 2, ISCED 3, Vzdelávanie 21) a dôvody ich zaradenia do výchovného programu.

Charakteristika ekonomických cností verzus amorálne postoje. Mať alebo byť - pohľad na vlastníctvo, majetok. Peniaze ako prostriedok a cieľ. Konzumizmus ako životný štýl. Etika zodpovednosti, podnikateľská etika. Poctivá práca a význam výberu povolania pre sebarealizáciu človeka. Dôležitosť aplikácie princípov sociálnej náuky do života spoločnosti (solidarita, subsidiarita).

  • KYSEĽOVÁ, J.: Ekonomické hodnoty a etická výchova. Banská Bystrica: PdF UMB, 2012. s. 7-13, s. 29-55.
  • LENCZ, L. a kol.: Metodický materiál II k predmetu etická výchova. Bratislava: MC, 2002, s. 83-101.
  • MACÁKOVÁ, H.: Etická výchova pre 8. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2015.
  • Prednášky z predmetu Teoretické základy etickej výchovy 3, nepublikované.
  1. Význam aplikačnej témy Etické aspekty ochrany prírody. Didaktické ciele (ISCED 2, ISCED 3, Vzdelávanie 21). Prepojenie etickej, ekologickej a environmentálnej výchovy v školskej edukácii. Prosociálnosť a úcta k jednotlivým životným formám. Medzigeneračná solidarita. Základné pojmy – príroda, prírodné zdroje, prírodná a kultúrna krajina, životné prostredie, krajinné sféry Zeme, účelové vlastnosti krajiny, degradácia a devastácia životného prostredia. Aktuálne globálne problémy Zeme. Chránené územia v SR.
  • LENCZ, L. – IVANOVÁ, E.: Metodický materiál III k predmetu etická výchova. Bratislava: MC, 2005, 132-139.
  • GOGOLOVÁ, D.- BAGALOVÁ, Ľ.: Etická výchova pre 9. ročník. ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2019.
  • MACÁKOVÁ, H.: Etická výchova pre 8. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2015.
  • PETERKOVÁ, V. – IĽKO, I.: Enviromentalistika pre pedagogické fakulty. Trnava: Pedagogická fakulta TU, 2020.
  • SEKO, L.: Krajina ako prostredie života na Zemi. Bratislava: MC, 1993, s. 3-17.
  • Prednášky z predmetu Teoretické základy etickej výchovy 3, nepublikované.
  1. Aplikačná téma Rodina, v ktorej žijem, význam témy a jej didaktické ciele (ISCED 2, ISCED 3, Vzdelávanie 21). Manželstvo ako „communio personarum“, exkluzivita a permanencia manželského vzťahu. Základné funkcie a piliere manželstva, vytváranie kultúry manželstva. Priestor pre komunikáciu lásky, sexuálna etika v manželskom spolužití. Význam manželstva pre stabilitu rodiny. Rodina, rodinné prostredie, rodinná výchova a ich význam pre prosociálny rozvoj dieťaťa. Regulácia počatia a zodpovedné rodičovstvo. Hebrejsko-kresťanská a grécko-rímska tradícia vnímania manželstva a rodiny. Súčasné demografické trendy.
  • LENCZ, L. – IVANOVÁ, E.: Metodický materiál III k predmetu etická výchova. Bratislava: MC, 2005, s. 4-18.
  • GOGOLOVÁ, D. – BAGALOVÁ, Ľ.: Etická výchova pre 9. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2019.
  • MACÁKOVÁ, H.: Etická výchova pre 7. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2018.
  • MATOUŠEK, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, s. 64-83.
  • PODMANICKÝ, I. – GLASA, J.: Výchova k manželstvu a rodičovstvu. Bratislava: MC, 1999.
  • PREKOPOVÁ, J.: Rodina žije z lásky. Bratislava: Premedia Group, 2014, s. 39-74.
  • Prednášky z predmetu Teoretické základy etickej výchovy 4, nepublikované.
  1. Aplikačná tém Výchova k sexuálnemu zdraviu. Rôzne prístupy k sexuálnej výchove. Konceptualizácia aplikačnej témy v etickej výchove, didaktické ciele aplikačnej témy (ISCED 2, ISCED 3, Vzdelávanie 21). Charakteristika základných termínov: partnerstvo, kohabitácia, abúlia, alternatívne zväzky. Sexualita – pojem, hodnota, láska ako základná zložka sexuality, psychosexuálna vyspelosť vs. nevyspelosť, psychosexuálna zrelosť, prokreácia. Pohlavie, mužská a ženská rola, gender. Rozvíjanie sociálnych zručností v príprave na partnerské vzťahy. Komunikácia lásky. Riziká predčasných intímnych vzťahov, následky abortov.
  • GOGOLOVÁ, D. – BAGALOVÁ, Ľ.: Etická výchova pre 9. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2019.
  • LENCZ, L. – IVANOVÁ, E.: Metodický materiál III k predmetu etická výchova. Bratislava: MC, 2005, s. 20-130.
  • MACÁKOVÁ, H.: Etická výchova pre 7. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2018.
  • MRÁZ, M.: Etika. Základné a špeciálne problémy. Trnava: FH TU 2001, s. 92-105.
  • PODMANICKÝ, I. – GLASA, J.: Výchova k manželstvu a rodičovstvu. Bratislava: MC, 1999.
  • POTOČÁROVÁ, M.: Etika v rodinných vzťahoch. Bratislava: FF UK, 2018, s. 139-187.
  • Prednášky z predmetu Teoretické základy etickej výchovy 4, nepublikované.
  1. Koncepcia Výchovy k manželstvu a rodičovstvu (VMR) ako súčasť obsahu etickej výchovy. Ciele, zásady, metódy (ISCED 2, ISCED 3, Vzdelávanie 21). Pohľad na človeka ako na integritu biologickej, duševnej a duchovnej dimenzie. Antropologický pohľad na vzťah muža a ženy (integrácia sexus, éros, fília, agapé). Kultivované dospievanie, psycho-sexuálna zrelosť, základné predpoklady pre vstup do manželstva. Úloha koordinátora výchovy k manželstvu a rodičovstvu v školách, možnosti jej implementovania v rámci medzipredmetových vzťahov.
  • GIRGIS, S. – ANDERSON, R. – GEORGE, P.: Čo je to manželstvo? Ivanka pri Dunaji: Kolégium A. Neuwitha, 2013, s. 31-41, 55-66, 79-87.
  • GOGOLOVÁ, D. – BAGALOVÁ, Ľ.: Etická výchova pre 9. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2019.
  • LENCZOVÁ, T.: Zborník metodických cvičení Výchova k manželstvu a rodičovstvu, Bratislava: MPC, Slovenská spoločnosť pre rodinu a zodpovedné rodičovstvo, 2006.
  • MACÁKOVÁ, H.: Etická výchova pre 7. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2018.
  • PODMANICKÝ, I. – GLASA, J.: Výchova k manželstvu a rodičovstvu. Bratislava: MC, 1999.
  • POTOČÁROVÁ, M: Pedagogika rodiny. Bratislava : FF UK, 2008, s. 107-146.
  • Prednášky z predmetu Teoretické základy etickej výchovy 4, nepublikované.
  1. Teórie vývinu cnosti. Pojem morálnej identity. Morálna zrelosť ako motivácia inherentným dobrom skutku vs. morálna nezrelosť ako motivácia externým dobrom skutku. Piagetova teória kognitívneho vývinu a jej súvislosti s ontogenetickým vývinom morálneho cítenia a vedomia. Analýza morálneho úsudku dieťaťa. Morálny vývin a štádiá užívania pravidiel v hre detí. Kohlbergova koncepcia morálneho vývinu a jeho morálne dilemy, morálne stupne vývinu (odmena a trest, účelové myslenie, zhoda s ostatnými, orientácia na spoločnosť, sociálny dohovor a individuálne práva, etické princípy). Kritika kognitivistických teórií morálneho vývinu.
  • LAJČIAKOVÁ, P.: Psychológia morálky. Akademické nakladatelství CERM, 2008. s. 32-58, 75-80.
  • BRESTOVANSKÝ, M.: Prosociálne morálne uvažovanie. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – Veda SAV, 2022, s. 26-46, 136-138.
  • WIESENGANGER, M. Filozofujúce putovanie od morálnej indiferencie k plnej cnosti. In KALISKÝ, J. (ed.) Filozofovanie s deťmi a mravný rozvoj žiaka, 2023, Banská Bystrica: Belanium. s. 200-219.
  • PIAGET, J. – INHELDEROVÁ, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. 145 s.  
  • SÁDOVSKÁ, A.: Mravná výchova. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2012. s. 39-60. Dostupné na: http://pdf.truni.sk/download?e-skripta/anna-sadovska-mravna-vychova.pdf
  • VACEK, P.: Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008, s. 7-82.  
  • WEST, KENNETH G.: Dobrodružství psychického vývoje. Praha: Portál, 2002, s. 135-170.
  1. Mediálna gramotnosť a mediálna výchova. Ciele, koncepcie, prístupy (kritická analýza, learning by doing). Aktuálne výzvy sveta médií a možnosti mediálnej výchovy (reklama; bulvár; internet, videohry, sociálne siete, médiá a násilie, nenávistné prejavy; závislosti). Médiá a spoločnosť. Objektívne spravodajstvo (kritériá). Mediálna manipulácia – pojem, stratégie, techniky (agenda setting, rámcovanie, emocionalizácia). Aplikácia mediálnej gramotnosti v základnom obsahu etickej výchovy. Žurnalistická etika. Dôstojnosť človeka a prezentácia jeho obrazu v médiách
  • BRESTOVANSKÝ, M.: Úvod do mediálnej výchovy. Trnava: PdF TU, 2010, s. 64-68.
  • ILOWIECKI, M. & ZASEPA, T.: Moc a nemoc médií. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – VEDA, 2003.

 

II. Dominantné témy príslušného smeru vzdelávania – východiská a postupy ich didaktického spracovania, flexibilné riešenie zadaných didaktických úloh

Práca s pedagogickými dokumentmi. Tvorba tematických celkov v jednotlivých ročníkoch nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. Rozpracovanie tematických celkov zadaných tém v jednotlivých ročníkoch nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. Analýza špecifík práce s témou v jednotlivých vývinových obdobiach. Formulácia zásad prípravy  na výučbu témy základného alebo aplikačného programu. Príprava vyučovacej hodiny na zadanú tému a ročník. Výber metód, podnetov, osvojovaných hodnôt a cností vo vzťahu k prosociálnosti v téme.

  1. Otvorená komunikácia, asertivita a odolnosť
  2. Dôstojnosť ľudskej osoby, pozitívne hodnotenie seba + Pozitívne hodnotenie druhých
  3. Tvorivosť a iniciatíva
  4. Vyjadrovanie/komunikácia citov a Empatia
  5. Reálne a zobrazené vzory
  6. Jednoduchá prosociálnosť a Komplexná prosociálnosť
  7. Aplikačná téme etika
  8. Aplikačná téma náboženstvo
  9. Aplikačná téma ekonomické hodnoty
  10. Aplikačná téma rodina v ktorej žijem + Aplikačná téma výchova k sexuálnemu zdraviu/ integrovanie sexuálnej zrelosti do kontextu osobnosti
  11. Aplikačná téma ochrana prírody a životného prostredia

 

 

 

Literatúra

BRESTOVANSKÝ, M.: Hodnoty, vzťahy a škola. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis – VEDA, 2019.

BRESTOVANSKÝ, M.: Prosociálne morálne uvažovanie. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – Veda SAV, 2022.

BRESTOVANSKÝ, M.: Teoretické základy etickej výchovy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis – Veda SAV, 2022.

BRESTOVANSKÝ, M.: Úvod do mediálnej výchovy. VŠ skriptá. Trnava: PdF TU, 2010. ISBN 978-80-8082-396-2.

BUGÁR, J.: Náboženstvo v etickej výchove. Banská Bystrica: PdF UMB., 2012 s.
            8-41.

CAKERPALOGLU, P.: Psychologie hodnot. Praha: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.

CEP: Character Education Quality Standards, 2003. [online]. [citované 2009-10-09] Dostupné na: <http://www.character.org>

DOJČÁR, M.: Medzináboženský dialóg. VŠ skriptá. Trnava: PdF TU, 2008. ISBN 978-80-8082-201-9 [dostupné na: http://pdfweb.truni.sk/elskripta/medzdial.pdf]

GILLIGANOVÁ, C.: Jiným hlasem. O rozdílné psychologií žen a mužů. Praha: Portál, 2001, 191 s.

GIRGIS, S. – ANDERSON, R. – GEORGE, P.: Čo je to manželstvo? Ivanka pri Dunaji: Kolégium A. Neuwitha, 2013, s. 31-41, 55-66, 79-87.

GOGOLOVÁ, D. – BAGALOVÁ, Ľ.: Etická výchova pre 9. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2019.

HEINDRINK, H.: Psychologie morálního vývoje.  Praha: Portál, 1997. 175 s. ISBN: 8071781541.

ILOWECKI, M. & ZASEPA, T.: Moc a nemoc médií. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis - Veda. 2003. ISBN 97-8802-24074-03.

KALISKÝ, J.: Etika – hľadanie koreňov prosociálneho správania. Banská Bystrica: UMB, 2013.

KASÍKOVÁ, H.: Kooperativní učení. Kooperativní škola. Praha: Portál, 2010.

KRÍŽOVÁ, O.: Aktivity na hodiny etickej výchovy. Bratislava: MPC, 2005. ISBN 80-8052-219-7.

KRÍŽOVÁ, O.: Metodická príručka etickej výchovy pre 9. ročník. Bratislava: MC, 1998. Zhubné kulty a sekty., s. 21-41.

KUDLÁČOVÁ, B.: Etika a osobnosť učiteľa. Trnava: PdF TU, 2001. ISBN 80-89074-15-4.

KUDLÁČOVÁ, B.: Integrovaný predmet etická výchova. VŠ skriptum. Trnava: PdF TU, 1997. ISBN 80-88774-23-3.

KYSEĽOVÁ, J.: Ekonomické hodnoty a etická výchova. Banská Bystrica: PdF UMB, 2012. s. 7-13, s. 29-55.

LAJČIAKOVÁ, P.: Psychológia morálky. Akademické nakladatelství CERM, 2008. s. 32-58, 75-80.

LENCZ, L.: Etická výchova pre cirkevné školy, 3. časť. Bratislava: MC, 2001.

LENCZ, L.: Metódy etickej výchovy. Bratislava: MC, 1993. ISBN 80-85185-53-9.

LENCZ, L.: Pedagogika etickej výchovy. Bratislava: MPC, 1992.

LENCZ, L. – KRÍŽOVÁ, O.: Metodický materiál  k predmetu etická výchova. Bratislava: MC, 1997. ISBN  80 -8052-010-0.

LENCZ, L. A KOL.: Metodický materiál II k predmetu etická výchova. Bratislava: MC, 2002. ISBN 80-8052-144-1.

LENCZ, L. – IVANOVÁ, E.: Metodický materiál III k predmetu etická výchova. Bratislava: MC, 1995. ISBN 80-85185-78-4.

LENCZOVÁ, T.: Zborník metodických cvičení Výchova k manželstvu a rodičovstvu, Bratislava: MPC, Slovenská spoločnosť pre rodinu a zodpovedné rodičovstvo, 2006.

MACÁKOVÁ, H.: Etická výchova pre 8. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2015.

MATOUŠEK, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, s. 64-83.

MRÁZ, M: Etika. Základné a špeciálne problémy. Trnava: FH TU, 2001. ISBN 80-88774-66-7.

NIVAM. (2023). Štátny vzdelávací program pre základné vzdelávanie, s. 514-563; 720-726. Dostupné na: https://www.minedu.sk/data/files/11808_statny-vzdelavaci-program-pre-zakladne-vzdelavanie-cely.pdf

PETERKOVÁ, V. – IĽKO, I.: Enviromentalistika pre pedagogické fakulty. Trnava: Pedagogická fakulta TU, 2020.

PETLÁK, E.: Všeobecná didaktika. Bratislava: IRIS, 1997.

PIAGET, J. – INHELDEROVÁ, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. 145 s.  

PODMANICKÝ, I. – GLASA, J.: Výchova k manželstvu a rodičovstvu. Bratislava: MC, 1999. ISBN 80-8052-070-4.

PODMANICKÝ, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava: Pedagogická fakulta TU, 2012. ISBN 978-80-8082-550-8.

PODMANICKÝ, I.: Teória a prax etickej výchovy 2. Trnava: Pedagogická fakulta TU, 2013. ISBN 978-80-8082-739-7.

PODMANICKÝ, I. – RAJSKÝ, A. et al.: Prosociálnosť a etická výchova : skúsenosti a perspektívy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2014, 300 s. ISBN 978-80-8082-804-2.

POTOČÁROVÁ, M.: Etika v rodinných vzťahoch. Bratislava: FF UK, 2018.

Prednášky z predmetu Teoretické základy etickej výchovy 3, nepublikované.

Prednášky z predmetu Teoretické základy etickej výchovy 4, nepublikované.

PREKOPOVÁ, J.: Rodina žije z lásky. Bratislava: Premedia Group, 2014, s. 39-74.

RAJSKÝ, A. – PODMANICKÝ, I.  et al.: Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Bratislava: Typi Universitstis Tyrnaviensis – Veda, 2016, 339 s. ISBN 978-80-8082-978-0.

ROCHE, R. O.: Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus, 1992. ISBN 80-7158-001-5.

ROCHE, R. O.: Optimalizácia prosociálnosti. In Vplyv výchovy na rozvoj osobnosti s akcentom na život v európskom spoločenstve. Zborník prednášok. Bratislava: MPC, 2004. ISBN 80-8052-212-x.

ŘÍČAN, P.: Cesta životem. Praha: Portál, 2004. s. 191-228. ISBN 80-7367-124-7.

SÁDOVSKÁ, A.: Mravná výchova. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2012. s. 39-60. Dostupné na: http://pdf.truni.sk/download?e-skripta/anna-sadovska-mravna-vychova.pdf

SEKO, L.: Krajina ako prostredie života na Zemi. Bratislava: MC, 1993, s. 3-17.

SPIAZZI, R.: Základy sociálnej etiky. Trnava: Dobrá kniha, 1997. ISBN 80-7141-167-1.

ŠVEC, Š.: Základné pojmy v pedagogike a v andragogike. Bratislava: IRIS,  2002.

TUREK, I.: Didaktika. Bratislava: IURA EDITION, 2010.

VACEK, P.: Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008. 130 s. ISBN 978-80-7367-386-4.

VÝROST, J. – SLAMENÍK, I.: Sociální psychologie. Praha: ISV, 1997.

WEST, KENNETH G.: Dobrodružství psychického vývoje. Praha: Portál, 2002, s. 135-170.

WIESENGANGER, M. Filozofujúce putovanie od morálnej indiferencie k plnej cnosti. In KALISKÝ, J. (ed.) Filozofovanie s deťmi a mravný rozvoj žiaka, 2023, Banská Bystrica: Belanium. s. 200-219.