I. | Pedagogické a psychodidaktické aspekty vyučovania etickej výchovy |
---|
- Teoretické východiská projektu výchovy k prosociálnosti R. Rocheho Olivara, charakteristika i zdôvodnenie jeho jednotlivých faktorov a fáz výchovy k hodnotám. Antropologicko‑filozofické pramene etickej výchovy. Analýza a filozofia edukačného predmetu etická výchova, jej teoretické východiská, zdôvodnenie špecifík a odlišností etickej výchovy od výchovného projektu R. Rocheho. Zložky etickej výchovy, zdôvodnenie ich zaradenia do etickej výchovy.
- Roche Olivar, R.: Etická výchova. Bratislava : Orbis Pictus Istropolitana, 1993, s. 5–10 (úvod).
- Podmanický, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava : Trnavská univerzita, 2012, s. 29–38.
- Rajský, A., Podmanický, I. et al.: Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, VEDA, 2016, s. 14–33.
- Brestovanský, M.: Hodnoty, vzťahy a škola. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, VEDA, 2019, s. 227–289.
- Prosociálnosť ako vízia etickej výchovy, vymedzenie pojmu, vzťah k zlatému pravidlu mravnosti a jeho odraz v etických systémoch. Filozofické, psychologické a religiózne aspekty prosociálnosti. Prosociálnosť z pohľadu etiky cnosti a etiky starostlivosti. Aplikácia prosociálnosti vo výchove mimo vyučovania, rodinnej výchove i v jednotlivých sférach spoločnosti.
- Podmanický, I., Rajský, A. et al.: Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, VEDA, 2014, s. 16–95.
- Rajský, A., Podmanický, I. et al.: Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, VEDA, 2016, s. 44–103.
- Etická výchova ako súčasť školskej edukácie SR. Výchovný program etickej výchovy, vzťah komunikácie a dôstojnosti človeka, význam tvorivosti na rozvíjanie prosociálnosti, súvislosti medzi úrovňou komunikácie citov, empatie a komunikáciou, význam empatie a asertivity na spoluprácu, pomoc, darovanie, delenie sa i komplexnú prosociálnosť. Implementácia obsahu etickej výchovy do inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu podľa jednotlivých stupňov ISCED1, ISCED2, ISCED3.
- Roche Olivar, R.: Etická výchova. Bratislava : Orbis Pictus Istropolitana, 1993.
- Podmanický, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava : Trnavská univerzita, 2012, s. 45–50.
- Podmanický, I., Rajský, A. et al.: Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, VEDA, 2014, s. 192–199.
- Štátny pedagogický ústav: Inovovaný štátny vzdelávací program pre etickú výchovu, 2014. Dostupné na: ⟨https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/inovovany‑statny‑vzdelavaci‑program/eticka_vychova_g_8_r.pdf⟩.
- Klasické didaktické a vybrané metódy etickej výchovy, interaktívne, situačno‑problémové a zážitkové metódy, Sokratovská metóda a metóda kruhového rozhovoru. Dramatická hra a jej význam v etickej výchove. Klasifikácia a klarifikácia metód podľa Groma. Morálna dilema a jej aplikácia pri jednotlivých témach etickej výchovy. Vybrané metódy kooperatívneho vyučovania.
- Lencz, L.: Metódy etickej výchovy. Bratislava : MPC, 1996.
- Podmanický, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava : Trnavská univerzita, 2013, s. 30–64.
- Kasíková, H.: Kooperativní učení. Kooperativní škola. Praha : Portál, 2010, s. 51–65.
- Turek, I.: Didaktika. Bratislava : IURA EDITION, 2010, s. 249–288.
- Didaktické zásady vo výučbe etickej výchovy, rozlíšenie pojmov princíp, zásada, pravidlo. Modifikovaný model R. Rocheho, príklady využitia zásad a metód v jeho jednotlivých fázach. Význam reflexie a sebareflexie vo výchove k hodnotám. Zásady práce v kruhu a organizácia hodín etickej výchovy. Realizácia etickej výchovy vo vybraných organizačných formách vyučovania.
- Lencz, L.: Pedagogika etickej výchovy. Bratislava : MPC, 1992.
- Podmanický, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava : Trnavská univerzita, 2012, s. 30–64.
- Podmanický, I.: Teória a prax etickej výchovy 2. Trnava : Trnavská univerzita, 2013, s. 26–32.
- Roche Olivar, R.: Etická výchova. Bratislava : Orbis Pictus Istropolitana, 1992. K príkladom aktivít v jednotlivých fázach napr. s. 21–27, s. 38–43.
- Švec, Š.: Základné pojmy v pedagogike a v andragogike. Bratislava : IRIS, 2002.
- Výchovný a vzdelávací rozmer etickej výchovy, faktory ovplyvňujúce „výchovnosť“ vyučovania. Súčasné teórie učenia a výchovy z pozície psychoanalytickej teórie, kognitívny prístup k výchove, humanistická pedagogika, behavioristické teórie učenia, zážitková pedagogika a ich odraz v etickej výchove.
- Podmanický, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava : Trnavská univerzita, 2012, s. 7–29.
- Podmanický, I. – Rajský, A. et al.: Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Trnava : Universitas Trnaviensis, 2014, s. 166–178 (Pedagogické aspekty výchovy k prosociálnosti).
- Lencz, L.: Pedagogika etickej výchovy. Bratislava : MPC, 1992.
- Brestovanský, M.: Pedagogika voľného času 2 – Pedagogika zážitku. Trnava : PdF TU, 2013, s. 21–79.
- Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1993.
- Ciele a ich význam v etickej výchovy, charakteristika didaktických cieľov jednotlivých tém základného obsahu výchovného programu. Bloomova a Kratwohlova taxonómia a ich aplikácia v jej výučbe. Formulácia cieľov, postup pri určovaní kognitívnej, hodnotovo‑afektívnej a inštrumentálnej zložky špecifických cieľov etickej výchove.
- Podmanický, I.: Teória a prax etickej výchovy 2. Trnava : Trnavská univerzita, 2013, s. 7–33.
- Lencz, L.: Pedagogika etickej výchovy. Bratislava : MPC, 1992.
- Turek, I.: Didaktika. Bratislava : IURA EDITION, 2010, s. 50–59.
- Personálny rozmer učiteľa etickej výchovy, jeho etický i sociálny status a noetický rozmer. Činitele ovplyvňujúce efektivitu práce učiteľa etickej výchovy – autorita, autentickosť, kompetentnosť, profesionalita. Učiteľ etickej výchovy ako facilitátor, zásady výchovného štýlu, príprava na hodinu. Špecifiká jeho práce a využívanie skupinovej dynamiky na hodinách etickej výchovy. Sebavýchova a duševná hygiena učiteľa etickej výchovy.
- Podmanický, I.: Teória a prax etickej výchovy 2. Trnava : Trnavská univerzita, 2013, s. 33–49; 50–73.
- Podmanický, I. – Rajský, A. et al.: Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Trnava : Universitas Trnaviensis, 2014, s. 166–178 (Pedagogické aspekty výchovy k prosociálnosti).
- Filozofické a psychologické odôvodnenie dôstojnosti človeka. Optimalizácia obrazu o sebe, rozvoj sebakontroly a sebaúcty, chápanie pojmov slobody a zodpovednosti a ich súvislostí s problémom správnej percepcie, akceptácie a pozitívneho hodnotenia iných. Význam osvojovania si sociálnych zručností v rámci jednotlivých tém výchovného programu etickej výchovy na rozvoj sebaúcty.
- Rajský, A. – Podmanický, I. et al.: Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Trnava : Universitas Tyrnaviensis, 2016, s. 34–43 (Mravná výchova a dôstojnosť ľudskej osoby)
- Roche Olivar, R.: Etická výchova. Bratislava : Orbis Pictus Istropolitana, 1992. K príkladom aktivít v jednotlivých fázach napr. s. 28–43.
- Mráz, M.: Etika. Trnava : Trnavská univerzita, 2001.
- Výrost, J. – Slameník, I.: Sociální psychologie. Praha : ISV, 1997, s. 181–204.
- Kaliský, J.: Etika – hľadanie koreňov prosociálneho správania. Banská Bystrica : UMB, 2013, s. 14–18.
- Etika a prosociálnosť, ciele a význam aplikačnej témy. Ochrana života a zdravý životný štýl. Hodnoty, druhy hodnôt, hodnotový rebríček a jeho utváranie. Klasický a moderný pohľad na cnosti. Význam zodpovedného rozhodovania, svedomia, sebaovládania, pravdy, pravdivosti, vernosti vo vzťahoch na rozvoj vzťahov i životného štýlu, mravný úsudok a jeho rozvíjanie na hodinách etickej výchovy na jednotlivých stupňoch školskej edukácie.
- Lencz, L.: Etická výchova pre cirkevné školy, 3. časť. Bratislava : MC 2001. S. 3–31; 47–63; 87–93.
- Lencz, L. a kol.: Metodický materiál II k predmetu etická výchova. Bratislava : MC, 2002. S. 9–55.
- Mráz, M: Etika. Základné a špeciálne problémy. Trnava : FH TU, 2001. s. 4–6; 38–58;6 3–64; 80–8.
- Podmanický, I.: Prednášky TZEV3, nepublikované.
- Aplikačná téma náboženstvo, ciele a jej význam zaradenia do etickej výchovy. Náboženstvo a svetonázor, typológia náboženstva, prosociálne prvky v jednotlivých svetových náboženstvách. Hebrejsko‑kresťanská tradícia ako jeden z pilierov európskej kultúry. Deštruktívne kulty a sekty, ich typológia a spôsoby manipulácie. Náboženský a ateistický fanatizmus vs. medzináboženský dialóg a čerpanie hodnôt z iných kultúr. Náboženstvo ako zdroj etiky.
- Bugár, J.: Náboženstvo v etickej výchove. Banská Bystrica : PdF UMB, 2012. S. 8–41.
- Krížová, O.: Metodická príručka etickej výchovy pre 9. ročník. Bratislava : MC 1998. Zhubné kulty a sekty, s. 21–41.
- Lencz, L.: Etická výchova pre cirkevné školy, 3. časť. Bratislava : MC, 2001, s. 32–43.
- Lencz, L. a kol.: Metodický materiál II k predmetu etická výchova. Bratislava : MC, 2002, s. 57–82.
- Podmanický, I.: Prednášky TZEV3, nepublikované.
- Ekonomické hodnoty v programe etickej výchovy. Didaktické ciele a dôvody ich zaradenia do výchovného programu. Charakteristika ekonomických cností verzus amorálne postoje. Pohľad na vlastníctvo, majetok, peniaze ako na prostriedok a cieľ. Poctivá práca a význam výberu povolania na sebarealizáciu človeka. Dôležitosť aplikácie princípov sociálnej náuky cirkvi do života spoločnosti.
- Kyseľová, J.: Ekonomické hodnoty a etická výchova. Banská Bystrica : PdF UMB, 2012. s. 7–13, 29–55.
- Lencz, L.: Etická výchova pre cirkevné školy, 3. časť. Bratislava : MC, 2001, s. 78–83.
- Lencz, L. a kol.: Metodický materiál II k predmetu etická výchova. Bratislava : MC, 2002, s. 83–101.
- Podmanický, I.: Prednášky TZEV3, nepublikované.
- Ciele a význam aplikačnej témy Etické aspekty ochrany prírody. Základné pojmy – príroda, prírodne zdroje, prírodná a kultúrna krajina, životné prostredie, krajinné sféry Zeme, účelové vlastnosti krajiny, degradácia a devastácia životného prostredia. Aktuálne globálne problémy Zeme. Chránené územia v SR. Prosociálnosť a vzťah k jednotlivým životným formám. Prepojenie etickej, ekologickej a environmentálnej výchovy v školskej edukácii.
- Lencz, L.: Etická výchova pre cirkevné školy, 3. časť. Bratislava : MC, 2001, s. 83–87.
- Lencz, L. – Ivanová, E.: Metodický materiál III k predmetu etická výchova. Bratislava : MC, 2005, 132–139.
- Podmanický, I.: Prednášky TZEV4, nepublikované.
- Seko, L.: Krajina ako prostredie života na Zemi. Bratislava : MC, 1993, s. 3–17.
- Vavroušek, J.: Hledání lidských hodnot slučitelných s trvale udržitelným spúsobem života. Teologické texty, 1994, s. 7–10.
- Aplikačná téma Rodina, v ktorej žijem, jej ciele a význam. Manželstvo ako „communio personarum“, priestor na komunikáciu lásky. Základné funkcie a piliere manželstva. Sexuálna etika v manželskom spolužití. Význam manželstva pre stabilitu rodiny. Rodina, rodinné prostredie, rodinná výchova a ich význam pre prosociálny rozvoj dieťaťa. Regulácia počatia a zodpovedné rodičovstvo. Hebrejsko‑kresťanská a grécko‑rímska tradícia vnímania manželstva a rodiny. Súčasné demografické trendy.
- Lencz, L.: Etická výchova pre cirkevné školy, 3. časť. Bratislava : MC, 2001, s. 44–47.
- Lencz, L. – Ivanová, E.: Metodický materiál III k predmetu etická výchova. Bratislava : MC, 2005, s. 4–18.
- Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 1997, s. 64–83.
- Podmanický, I.: Prednášky TZEV4, nepublikované.
- Podmanický, I.: Prednášky z matrimoniagogiky, nepublikované.
- Podmanický, I.: Prednášky z matrimoniológie, nepublikované.
- Prekopová, J.: Rodina žije z lásky. Bratislava : Premedia Group, 2014, s. 39–74.
- Ciele aplikačnej témy Výchova k sexuálnemu zdraviu. Charakteristika základných termínov: partnerstvo, kohabitácia, abúlia, alternatívne zväzky. Sexualita – pojem, hodnota, láska ako základná zložka sexuality, prokreácia, pohlavie, mužská a ženská rola, gender. Ženský a mužský morálny diskurz. Rozvíjanie sociálnych zručností v príprave na partnerské vzťahy. Komunikácia lásky. Riziká predčasných intímnych vzťahov, následky abortov, prístupy k sexuálnej výchove.
- Lencz, L. – IVANOVÁ, E.: Metodický materiál III k predmetu etická výchova. Bratislava : MC, 2005, s. 20–130.
- Mráz, M.: Etika. Základné a špeciálne problémy. Trnava : FH TU 2001, s. 92–105.
- Podmanický, I.: Prednášky TZEV4, nepublikované.
- Podmanický, I.: Prednášky z matrimoniagogiky, nepublikované.
- Potočárová, M.: Etika v rodinných vzťahoch. Bratislava : FF UK, 2018, s. 139–187.
- Koncepcia Výchovy k manželstvu a rodičovstvu ako prierezová téma, ciele, zásady, metódy a jej realizácia cez predmet etickej výchovy. Pohľad na človeka ako na integritu biologickej, duševnej a duchovnej dimenzie Antropologický pohľad na vzťah muža a ženy, integrácia sexus, éros, fília, agapé, kultivované dospievanie, prvé vzťahy, láska, zamilovanosť, psycho‑sexuálna zrelosť, základné predpoklady na vstup do manželstva. Úloha koordinátora výchovy k manželstvu a rodičovstvu na školách.
- Girgis, s. – Anderson, R. – George, P.: Čo je to manželstvo? Ivanka pri Dunaji : Kolégium A. Neuwitha, 2013, s. 31–41, 55–66, 79–87.
- Podmanický, I.: Prednášky TZEV4, nepublikované.
- Podmanický, I.: Prednášky z matrimoniagogiky, nepublikované.
- Podmanický, I. – Glasa, J.: Výchova k manželstvu a rodičovstvu. Bratislava : MC, 1999.
- Potočárová, M: Pedagogika rodiny. Bratislava : FF UK, 2008, s. 107–146.
- Society detí a mládeže (vznik rovesníckych kultúr, základné stratégie sociálneho združovania sa, hodnoty zdieľané v societe jednotlivých vekových skupín, formy sociálnej diferenciácie medzi deťmi a mládežou). Základné znaky moderného detstva a ich porovnanie s predmodernými formami. Špecifiká prechodu z detstva do dospelosti v súčasnosti (medzigeneračné vzťahy, sociálne rozpory dospievania, citový svet dieťaťa atď.) Riešenie vybraných problémov v detských kultúrach cez predmet etická výchova.
- Kaščák, O.: Deti v kultúre – kultúry detí. Trnava : PdF TU, 2008, s. 61–138.
- Piagetova teória kognitívneho vývinu a jej súvislosti s ontogenetickým vývinom morálneho cítenia a vedomia. Analýza morálneho úsudku dieťaťa. Morálny vývin a štádiá užívania pravidiel v hre detí. Kohlbergova koncepcia morálneho vývinu a jeho morálne dilemy, morálne stupne vývinu (odmena a trest, účelové myslenie, zhoda s ostatnými, orientácia na spoločnosť, sociálny dohovor a individuálne práva, etické princípy). Metóda riešenia morálnych dilem.
- Lajčiaková, P.: Psychológia morálky. Akademické nakladatelství CERM, 2008. s. 32–58, 75–80.
- Piaget, J. – Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2007. 145 s.
- Sádovská, A.: Mravná výchova. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2012. s. 39–60. Dostupné na: ⟨https://pdfweb.truni.sk/download?e‑skripta/anna‑sadovska‑mravna‑vychova.pdf⟩
- Vacek, P.: Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha : Portál, 2008, s. 7–82.
- West, Kenneth G.: Dobrodružství psychického vývoje. Praha : Portál, 2002, s. 135–170.
- Mediálna gramotnosť a mediálna výchova. Ciele, koncepcie, prístupy (kritická analýza, learning by doing). Aktuálne výzvy, ich kritická analýza a možnosti mediálnej výchovy (reklama, reklamné stratégie; bulvár; internet, videohry, sociálne siete, médiá a násilie, nenávistné prejavy; závislosti). Medializácia ako sociálny jav. Aplikácia mediálnej gramotnosti v základnom obsahu etickej výchovy.
- Brestovanský, M.: Úvod do mediálnej výchovy. Trnava : PdF TU, 2010, s. 13–20, s. 34–42, s. 69–83.
- Médiá a spoločnosť. Objektívne spravodajstvo (kritériá), verejná mienka. Mediálna manipulácia – pojem, stratégie, techniky: agenda setting, skrytá persuázia, metóda prekrytia, ankety, invektívy a definície, zdanlivé autority, ovplyvňovanie emócií. Manipulácia jazyka, politicky korektný jazyk. Žurnalistická etika. Dôstojnosť človeka a prezentácia jeho obrazu v médiách.
- Brestovanský, M.: Úvod do mediálnej výchovy. Trnava : PdF TU, 2010, s. 64–68.
- Ilowiecki, M. – Zasepa, T.: Moc a nemoc médií. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, VEDA, 2003.
II. | Dominantné témy prislúchajúceho smeru vzdelávania – východiská a postupy ich didaktického spracovania |
---|
- Komunikácia, jej druhy a úrovne. Komunikačné kanály, komunikačné zručnosti, vedenie ku konštruktívnemu rozhovoru a dialógu v dyáde a v skupine ku kreatívnemu riešeniu komunikačných problémov a konfliktov, ich uplatnenie v nižšom i vyššom sekundárnom vzdelávaní.
- Rozdiely v správaní žiaka s nízkou a so zdravou sebaúctou. Možnosti rozvoja zdravej sebaúcty v primárnom i sekundárnom vzdelávaní.
- Axiómy a faktory tvorivosti. Charakteristika znakov tvorivej osobnosti a špecifiká jej rozvíjania v jednotlivých ročníkoch nižšieho sekundárneho vzdelávania.
- Asertivita ako otvorená komunikácia, spôsoby hájenia svojich záujmov, asertívne práva a techniky a ich rozvíjanie na nižšom sekundárnom vzdelávaní.
- Asertívne práva a prosociálnosť v živote triedy.
- Využitie reálnych a zobrazených vzorov vo výchove, vertikálne vymedzenie prosociálneho správania podľa Reykowského.
- Klarifikácia pojmov etika, étos, morálka, mravnosť svedomie a ich aplikácia na nižšom i vyššom sekundárnom vzdelávaní.
- Rozvíjanie morálneho úsudku žiakov v medzipredmetových vzťahoch (napr. prepojenie biológie a etickej výchovy).
- Druhy životných štýlov. Manželstvo, regulácia počatia a voľba životného štýlu vo výučbe 15‑ročnej mládeže.
- Úloha koordinátora koncepcie Výchovy k manželstvu a rodičovstvu (VMR). Vybraná téma z VMR a možnosti jej realizácie v medzipredmetových vzťahoch (ETV – AJ; SJ; Bio; M).
- Negatívne trendy v rodinách, násilie, rozvody a ich vplyv na členov rodiny, typológia rodiny po rozvode.
- Rozvíjanie ekonomických cností na hodinách etickej výchovy vo vybranom ročníku.
- Riešenie aktuálnych bioetických problémov cez predmet etická výchova (interrupcia, klonovanie, eugenika, eutanázia). Zneužitie biotechnológií a génového inžinierstva.
- Realizácia etickej výchovy vo vybranej organizačnej forme vyučovania.
- Príprava a vedenie reflexie na hodinách etickej výchovy.
- Morálny vývin v kontexte kultúrnych a rodových rozdielností. Individuálna skúsenosť a kultúrna hodnotová orientácia (Gilliganovej výskumy a závery ohľadom morálneho vývinu a usudzovania žien).
III. | Flexibilné riešenie zadaných didaktických úloh |
---|
- Pedagogické dokumenty, štátne a školské kurikulum. Tvorba tematických celkov v jednotlivých ročníkoch nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania.
- Rozpracovanie tematických celkov zadaných tém v jednotlivých ročníkoch nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania.
- Príprava vyučovacej hodiny na zadanú tému a ročník.
- Rozvíjanie senzibility a možnosti pomoci riešenia problémov detskej populácie (detská práca, chudoba detí, samovražednosť, sexuálne zneužívanie, závislosti, šikanovanie atď.).
IV. | Hodnotenie portfólia doterajších pedagogických výkonov |
---|
Absolvent štúdia predkladá komisii portfólio svojich doterajších pedagogických výkonov. Na základe vlastného uváženia doň zaradí protokoly z pozorovaní vyučovacích hodín, prípravy na vyučovanie v oboch predmetoch aprobácie, časti semestrálnych projektov, dokumentáciu vytvorených učebných pomôcok, elektronických prezentácií na vyučovanie a pod., zviazané v mäkkej väzbe.
Literatúra
- Brestovanský, M.: Hodnoty, vzťahy a škola. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, VEDA, 2019.
- Brestovanský, M.: Úvod do mediálnej výchovy. VŠ skriptá. Trnava : PdF TU. 2010. ISBN 978‑80‑8082‑396‑2.
- Cakerpaloglu, P.: Psychologie hodnot. Praha : Votobia, 2004. ISBN 80‑7220‑195‑6.
- CEP: Character Education Quality Standards, 2003. [Online]. [Citované 2009‑10‑09]. Dostupné na: ⟨http://www.character.org/⟩.
- Dojčár, M.: Medzináboženský dialóg. VŠ skriptá. Trnava : PdF TU, 2008. ISBN 978‑80‑8082‑201‑9. Dostupné na: ⟨https://pdfweb.truni.sk/download?e‑skripta/medzdial.pdf⟩.
- Gilliganová, C.: Jiným hlasem. O rozdílné psychologií žen a mužů. Praha : Portál, 2001, 191 s.
- Heindrink, H.: Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1997. 175 s. ISBN 8071781541.
- Ilowecki, M. – Zasepa, T.: Moc a nemoc médií. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, VEDA. 2003. ISBN 97‑8802‑24074‑03.
- Kaščák, O.: Deti v kultúre – kultúry detí. Trnava : PdF TU, 2008. S. 61–138.
- Krížová, O.: Aktivity na hodiny etickej výchovy. Bratislava : MPC, 2005. ISBN 80‑8052‑219‑7.
- Kudláčová, B.: Etika a osobnosť učiteľa. Trnava : PdF TU, 2001. ISBN 80‑89074‑15‑4.
- Kudláčová, B.: Integrovaný predmet etická výchova. VŠ skriptum. Trnava : PdF TU, 1997. ISBN 80‑88774‑23‑3.
- Lencz, L. – Krížová, O.: Metodický materiál k predmetu etická výchova. Bratislava : MC, 1997. ISBN 80‑8052‑010‑0.
- Lencz, L. a kol.: Metodický materiál II k predmetu etická výchova. Bratislava : MC, 2002. ISBN 80‑8052‑144‑1.
- Lencz, L. – Ivanová, E.: Metodický materiál III k predmetu etická výchova. Bratislava : MC, 1995. ISBN 80‑85185‑78‑4.
- Lencz, L.: Metódy etickej výchovy. Bratislava : MC, 1993. ISBN 80‑85185‑53‑9.
- Mráz, M: Etika. Základné a špeciálne problémy. Trnava : FH TU, 2001. ISBN 80‑88774‑66‑7.
- Petlák, E.: Všeobecná didaktika. Bratislava : IRIS, 1997.
- Podmanický, I. – Glasa, J.: Výchova k manželstvu a rodičovstvu. Bratislava : MC, 1999. ISBN 80‑8052‑070‑4.
- Podmanický, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava : Pedagogická fakulta TU, 2012. ISBN 978‑80‑8082‑550‑8.
- Podmanický, I.: Teória a prax etickej výchovy 2. Trnava : Pedagogická fakulta TU, 2013. ISBN 978‑80‑8082‑739‑7.
- Podmanický, I. – Rajský, A. et al.: Prosociálnosť a etická výchova : skúsenosti a perspektívy. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2014. 300 s. ISBN 978‑80‑8082‑804‑2.
- Rajský, A. – Podmanický, I. et al.: Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Bratislava : VEDA/Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2016. 339 s. ISBN 978‑80‑8082‑978‑0.
- Roche, R. O.: Etická výchova. Bratislava : Orbis Pictus, 1992. ISBN 80‑7158‑001‑5.
- Roche, R. O.: Optimalizácia prosociálnosti. In Vplyv výchovy na rozvoj osobnosti s akcentom na život v európskom spoločenstve. Zborník prednášok. Bratislava : MPC, 2004. ISBN 80‑8052‑212‑x.
- Říčan, P.: Cesta životem. Praha : Portál, 2004. S. 191–228. ISBN 80‑7367‑124‑7.
- Spiazzi, R.: Základy sociálnej etiky. Trnava : Dobrá kniha, 1997. ISBN 80‑7141‑167‑1.
- Turek, I.: Didaktika. Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978‑80‑8168‑004‑5.
- Vacek, P.: Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha : Portál, 2008. 130 s. ISBN 978‑80‑7367‑386‑4.