Skočiť na hlavný obsah

Učiteľstvo etickej výchovy v kombinácii

« Späť na výber programu rigorózneho konania


Poznámka: tému rigoróznej práce z problematiky etickej výchovy si môže navrhnúť aj uchádzač a spresniť s vedúcim rigoróznej práce, ktorého mu pridelí doc. PhDr. Andrej Rajský, PhD., predseda komisie.

Navrhol: prof. PhDr. Ladislav Požár, CSc.

  1. Morálne usudzovania detí mladšieho školského veku. 
    Práca si vyžaduje naštudovanie literatúry (uvedenej k téme 1 – vyžaduje spresnenie) a uskutočnenie výskumu zameraného na morálne usudzovanie detí – s použitím dotazníka morálneho usudzovania J. Kotáskovej.
  2. Postoje žiakov ZŠ k školskej integrácii postihnutých. 
    Práca si vyžaduje naštudovanie literatúry o postihnutých a o integrácii, zostavenie a aplikovanie postojového dotazníka. 
    Odporúčaná literatúra. 
    Požár, L.: Patopsychológia – psychológia jedincov s rôznym druhom postihnutia. UK Bratislava, 2003, ISBN 80­‑89113­‑0709. 
    Požár, L.: Psychológia osobnosti postihnutých. UK, Bratislava 1997. 
    Kvasnicová, J., Požár, L.: Postoje spoločnosti k deťom s telesným postihnutím. EFETA, 2000, roč. 10, č. 1, s. 3–5. 
    Požár, L. a kol.: Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. UK, Bratislava 1996. 
    Jesenský, J.: Integrace – znamení doby. UK, Praha 1998. 
    Lechta, V., Matuška, O., Zászkalicky, P.: Nové cesty k postihnutým ľuďom. Rozvoj systému poradenstva a integrácie. Liečreh Gúth, Bratislava 1997.

Navrhla: prof. PhDr. Ing. Blanka Kudláčová, PhD.

  1. Odborná pripravenosť učiteľov etickej výchovy pre vyučovanie predmetu etická výchova na 1. stupni ZŠ. 
    Cieľom práce je zistiť kvalifikovanosť pre vyučovanie predmetu EV a tiež problémov učiteľov EV pri vyučovaní tohto predmetu na 1. stupni ZŠ vo vybranom regióne. Ide o prácu výskumného charakteru, doporučená výskumná metóda: dotazník, interview.
  2. Odborná pripravenosť učiteľov etickej výchovy pre vyučovanie predmetu etická výchova na 2. stupni ZŠ. 
    Cieľom práce je zistiť kvalifikovanosť pre vyučovanie predmetu EV a tiež problémov učiteľov EV pri vyučovaní tohto predmetu na 2. stupni ZŠ vo vybranom regióne. Ide o prácu výskumného charakteru, doporučená výskumná metóda: dotazník.

Navrhla: Mgr. art. Jaroslava Gajdošíková Zeleiová, PhD.

  1. Tvorba sociálnej identity a self­‑konceptu u pubescentov/adolescentov. 
    (rozpory medzi reálnym a ideálnym obrazom seba) 
    Konfrontačná fáza, ktorou pubescent/adolescent prechádza, je bazálny predpoklad poznania hraníc svojho ja. Do akej miery môže byť konfrontácia vo vývine konštruktívnou? Čo predurčuje? S čím/kým sa adolescent konfrontuje? Kde sa stretá jeho subjektívne vnímanie s vnímaním iných? Sklamanie a rezignácia ako možný dôsledok nenaplnených očakávaní ovplyvňuje postoj k prostrediu, iným ľuďom, i k sebe. Majú pubescenti/adolescenti formulované svoje očakávania a svoje hlboké túžby? Cieľom práce je realizovať v rámci aplikačného programu etickej výchovy zo žiakmi ZŠ miniprojekt, zameraný na hlbšie sebaspoznanie a upevnenie reflexívneho uvažovania. Využiť sa môžu dotazníkové a projektívne metódy. Práca môže vyústiť v zistenie relácií medzi spôsobom komunikovania túžob a medzi sebavedomím.
  2. Reálny a ideálny obraz otca (matky) a jeho vplyv na sebavnímanie adolescenta. 
    Obraz otcovstva/materstva súvisí s budovaním vlastnej identity. Konfrontácia s vlastnou mužskosťou a mužnosťou/ženskosťou a nežnosťou v pubescentnom/adolescentnom veku sa spája s predstavou muža/ženy, ktorú (ne)komunikoval chlapcom (ne)vlastný rodič. Do akej miery sa pubescent/adolescent s touto predstavou stotožňuje alebo ju neguje? Akým rodičom sa chce stať? Chce sa ním vôbec stať? V práci sa predpokladá realizácia praktického miniprojektu s mládežou o téme otcovstva/materstva v edukačnom programe etickej výchovy, využije sa dotazníková a testová metóda, príp. porovnanie skupiny pred a po realizácii miniprojektu. Adept si vyberie konkrétnu skupinu v istom veku, príp. podľa istého pohlavia.
  3. Burnout efekt v učiteľskej profesii. 
    Syndróm vyhorenia sa dotýka konkrétneho pedagóga a nefunkčnosti nejakého systému, v ktorom sa pedagóg nachádza. V práci pôjde o analýzu faktorov a ich vzájomných vzťahov (personálnych, sociálnych, technicko­‑materiálnych, organizačných a iných), ktoré môžu byť príčinou vyhorenia. Detailnejšia analýza osobnostného faktoru po využití dotazníkovej metódy Maslach Burnout Invertory a testu štýlu zvládania (k dispozícii). V empirickej časti sa očakáva ponúknuť konkrétnej skupine pedagógov stratégie, ktoré posilnia efektívnu funkčnosť copingových mechanizmov, prípadne uviesť aplikačné témy v programe etickej výchovy, ktoré prostredníctvom zážitkových metód a skúsenostného učenia poukážu deťom zvolenej vekovej kategórie na existenciu potenciálneho javu vyhorenia a ponúknu im cvičenia vedúce k jeho prevencii.
  4. Etikoterapia verzus etická výchova – možnosti a limity v pedagogickej praxi. 
    Etikoterapia sa nezameriava na odstraňovanie príznakov choroby, ale na odhaľovanie jej vnútorných príčin. Vychádza z predpokladu súvislostí medzi mravným stavom človeka a jeho fyzickým zdravím. Úlohou adepta bude pripraviť teoretický podklad pre možné intervencie u žiakov s chronickými chorobami (podľa vybraného veku) a aplikačnú tému, odhaľujúcu súvislosti medzi situáciami, na pozadí ktorých choroba vzniká. Pedagóg by mal pomôcť dieťaťu nájsť v jeho živote obdobie, kedy sa choroba začala prejavovať a uvedomiť si udalosti, ktoré sa diali v tomto i predchádzajúcom čase v oblasti emočnej, kognitívnej a spirituálnej. Dôraz je kladený na mravný aspekt, otázky dobra a zla a napĺňania zmyslu života. V práci je možné využiť projektívne metódy a/alebo test sémantického výberu.

Navrhla: Mgr. Andrea Lehenová, PhD.

  1. Etická výchova – prostriedok zvyšovania psychických a sociálnych aspektov zdravia žiakov. 
    Medzi zložky zdravia možno zaradiť i zložku psychickú i sociálnu. Cieľom práce je poukázať na to, v akej miere predmet etická výchova prispieva k rozvíjaniu psychického i sociálneho aspektu zdravia. V praktickej časti sa očakáva vytvorenie a aplikácia intervenčného programu zameraného na zvyšovanie vybraných aspektov týchto zložiek zdravia a porovnať jeho efektivitu v dvoch skupinách.
  2. Chybné výchovné prístupy rodičov (rozmaznávanie a nátlak) a nevhodné správanie ich detí v školskom prostredí. 
    V teoretickej časti práce je potrebné zamerať sa na vysvetlenie hlavných pojmov – výchovné prístupy, chybné výchovné prístupy rozmaznávanie, nátlak, ciele nevhodného správania detí – pozornosť, moc, odplata, neadekvátnosť. V praktickej časti autor práce uskutoční prieskum zameraný na zistenie vzťahu medzi používaním chybného výchovného prístupu rodičov a výskytom nevhodného správania ich detí v školskom prostredí.
  3. Emocionálna inteligencia – faktor efektivity v profesii učiteľa. 
    V teoretickej časti sa predpokladá definovanie kľúčových pojmov, súvisiacich s danou témou. V praktickej časti je potrebné uskutočniť prieskum zameraný na zistenie vzťahu medzi úrovňou emocionálnej inteligencie a mierou efektivity práce učiteľov. Záverečnú časť práce by mali tvoriť vlastné návrhy zamerané na možnosti zvyšovania emocionálnej inteligencie u učiteľov v pregraduálnej, graduálnej i postgraduálnej príprave.
  4. Učiteľská profesia a zdravie človeka. 
    Povolanie človeka v určitej miere vplýva na jeho zdravie o to viac ak ide o profesiu učiteľskú. Cieľom práce je zistiť v akej miere pokladajú dnešní učitelia (ZŠ, SŠ, VŠ) svoju profesiu za prínosnú z hľadiska bio­‑psycho­‑sociálneho aspektu zdravia. Súčasťou práce by mal byť návrh na zvyšovanie vybraných aspektov zdravia u učiteľov v pregraduálnej, graduálnej i postgraduálnej príprave.

Navrhla: Mgr. Miroslava Šimegová, PhD.

  1. Psychologické aspekty školského šikanovania so zameraním na šikanujúceho žiaka v školskom prostredí. 
    Aktuálny pohľad na problematiku školského šikanovania, jeho psychologické aspekty, výskyt a riešenie priamo v školskom prostredí. Faktory vplývajúce na vznik šikanovania v škole a na prejavy v správaní agresora. Osobnostné charakteristiky agresora, rodinné zázemie, sociálne vplyvy širšieho okolia, vplyv školskej triedy na správanie agresora. Prevencia a intervencia školského šikanovania. Práca pedagógov, výchovného poradcu a školského psychológa v oblasti eliminácie školského šikanovania.
  2. Psychologické aspekty školského šikanovania a jeho vplyv na sociálnu klímu školskej triedy. 
    Aktuálny pohľad na problematiku školského šikanovania, jeho psychologické aspekty, výskyt a riešenie priamo v školskom prostredí. Faktory vplývajúce na vznik šikanovania v škole a na prejavy v správaní agresora. Vplyv šikanovania na prostredie školskej triedy, atmosféru triedy, sociálnu klímu triedy, sociálnu klímu školy (resp. školskú klímu). Faktory a zdroje klímy triedy na ZŠ a SŠ, vzťah učiteľov ku klíme v triede, pôsobenie klímy triedy na žiaka a učiteľa, typy klímy triedy. Skúmanie a ovplyvňovanie klímy v triede v zmysle eliminácie šikanovania. Využitie poznatkov o sociálnej klíme triedy v eliminácii šikanovania. Prevencia a intervencia školského šikanovania. Práca pedagógov, výchovného poradcu a školského psychológa v oblasti eliminácie školského šikanovania.

Navrhla: PaedDr. Naďa Lohynová, PhD.

  1. Vplyv etickej výchovy na formovanie hodnotovej orientácie žiakov. 
    Práca poukazuje na možnosti formovania hodnotovej orientácie žiakov prostredníctvom aktivít realizovaných v rámci predmetu etická výchova. Cieľom teoretickej časti je analýza problematiky na základe domácej a dostupnej zahraničnej literatúry z odboru pedagogiky, psychológie a etiky. Empirická časť môže byť realizovaná prostredníctvom dotazníka, postojovej škály, príp. experimentu. Prínosom práce môže byť návrh konkrétneho metodického materiálu.

Navrhol: doc. PhDr. Andrej Rajský, PhD.

  1. Chápanie priateľstva u vybraných filozofov. 
    Práca bude teoretického rázu. Súhrnným spôsobom predstaví fenomén priateľstva, ako ho ponímali vybraní predstavitelia filozofie. Medzi týmito filozofmi by nemali chýbať: Platón, Aristoteles, A. Augustinus, J. J. Rousseau, B. Pascal, M. Buber atď. V práci je možné vyšpecifikovať záber predmetného dejinného obdobia (napr. len grécku antiku, len stredovek, len humanistické idey atď.), resp. komparatívnou metódou analyzovať koncepcie priateľstva len u dvoch zvolených filozofov (napr. Platón a Aristoteles, Aristoteles a Augustín, atď.). Takto teoreticky nastavená práca bude mať vyššie nároky na prácu s klasickými textami, vrátane cudzojazyčných zdrojov.
  2. De magistro. Porovnanie dvoch stredovekých spisov. 
    Pod názvom diela O učiteľovi sa skrýva známy spis Aurelia Augustina, ale aj menej známy spis Tomáša Akvinského. V práci pôjde o komparáciu týchto dvoch diel s ohľadom na spoločenské a filozofické kontexty ich autorov. Osobitným aspektom skúmania dvoch spisov bude hodnotové a mravno­‑výchovné hľadisko. Vzhľadom na obmedzenú dostupnosť literárnych zdrojov bude musieť autor práce siahnuť po cudzojazyčných textoch; vyžaduje sa minimálna znalosť latinčiny.