Skočiť na hlavný obsah

Učiteľstvo etickej výchovy v kombinácii

« Späť na výber programu rigorózneho konania


  1. Význam a miesto etiky v rámci filozofických vied a v systéme vzdelávania. Význam a miesto etickej výchovy v štruktúre vyučovacích predmetov na ZŠ a SŠ.
  2. Dejinné premeny etického myslenia v európskom kontexte. Premeny fenoménu výchovy v tradícii európskeho myslenia (grécko­‑antická, judaisticko­‑kresťanská a moderná prírodovedecká tradícia).
  3. Metaetika – hermeneutika základných pojmov v etike. Charakteristika prosociálneho správania a analýza faktorov prosociálneho správania v kontexte výskumov R. R. Olivara.
  4. Antropologické východiská etiky. Antropologické východiská výchovy.
  5. Typy morálok (eudaimonistická, hedonistická, asketická, altruistická, utilitaristická, morálny pragmatizmus, perfekcionistická, morálka povinností). Prosociálne a altruistické správanie ako jadro osobnej morálky.
  6. Vývin prosociálneho správania dieťaťa v predškolskom období, v mladšom školskom veku, v období puberty a v období adolescencie a možnosti jeho formovania na hodinách etickej výchovy.
  7. Učiteľ etickej výchovy – príprava na vyučovanie, stanovenie cieľov, voľba metód, voľba vyučovacieho štýlu, sebavýchova a duševná hygiena učiteľa.
  8. Základné princípy v etike. Axiologická dimenzia etiky. Výchova k hodnotám na hodinách etickej výchovy.
  9. Teória konania, štruktúra ľudského činu, praxeológia. Výchova k prosociálnemu správaniu (výchova v útlom detstve, vplyv rodiny, vplyv osobnej skúsenosti, vplyv prežitku na utváranie prosociálneho správania).
  10. Etický diskurz a etické hodnotenie. Didaktické zásady v predmete etická výchova. Štruktúra vyučovacej hodiny etickej výchovy.
  11. Aplikovaná etika (bioetika, ekoetika, podnikateľská etika). Aplikačné témy, ich miesto a význam v etickej výchove.
  12. Etické aspekty v genetike, aktuálne problémy.
  13. Ľudský život vo svetle etiky. Problém antikoncepcie, umelej fertilizácie, eutanázie.
  14. Ľudská sexualita – biologická, personálna a spirituálna dimenzia. Normalita a patológia sexuality. Sexuálne správanie a zdravie. Zásady sexuálnej etiky.
  15. Matrimoniológia – typológia a špecifita vzťahu muža a ženy. Výchova k sexuálnemu zdraviu a rodinnému životu. Prosociálnosť v rodinných vzťahoch.
  16. Matrimoniagogika – príprava na manželstvo ako súčasť výchovy k láske. Koncepcia výchovy k manželstvu a rodičovstvu v priestore etickej výchovy.
  17. Gerontológia – typológia, etické a sociálne aspekty. Úcta k starším, vzájomné porozumenie a koexistencia ľudí rôznych vekových kategórií.
  18. Postoje spoločnosti k jedincom s rôznym druhom postihnutia v historickom kontexte. Možnosti etickej výchovy v integrácii jedincov s rôznym druhom postihnutia.
  19. Práce Piageta o morálnom usudzovaní detí (motorické a egocentrické štádium, štádium začínajúcej spolupráce a štádium kodifikácie pravidiel) a ich komparácia so štádiami morálneho vývinu podľa Kohlberga.
  20. Tendencie vo vyučovaní predmetu etická výchova na slovenských školách v kontexte aktuálnych spoločenských zmien, spôsobených vstupom do EÚ.

Literatúra

  • Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie. Praha : Zvon, 1990.
  • Anzenbacher, A.: Úvod do etiky. Praha : Zvon, 1994.
  • Bertrand, I.: Soudobé teorie vzdelávaní. Praha : Portál, 1997.
  • Cakirpaloglu, P.: Psychologie hodnot. Přehled pro humanitní obory. [s. l.]: Votobia, 2004.
  • Heidbrink, H.: Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1997.
  • Kasíková, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
  • Kudláčová, B.: Integrovaný predmet etická výchova. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 1997.
  • Kudláčová, B.: Človek a výchova v dejinách európskeho myslenia. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2003.
  • Langmaier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha : Grada, 1998.
  • Mráz, M.: Etika. VŠ skriptá, Trnava : Fakulta humanistiky TU, 2001.
  • Mráz, M.: Problém utrpenia a jeho riešenie v medicínskej etike. Trnava : Dobrá kniha, 2000.
  • Pelikán, J.: Pomáhat být (otevřené otázky teorie provázející výchovy). Praha : Karolinum, 2002.
  • Požár, L. a kol.: Morálny vývin postihnutých detí a mládeže. Bratislava : UK, 1990.
  • Požár, L.: Patopsychológia. Psychológia jedincov s rôznym druhom postihnutia. Bratislava : Mabag, 2003.
  • Roche Olivar, R.: Etická výchova. Bratislava : Orbis Pictus Istropolitana, 1992.
  • Ślipko, T.: Hranice života. Trnava : Dobrá kniha, 1998.
  • Stőrig, H. J.: Malé dejiny filozofie. Praha : Zvon, 1991.
  • Thompson, E.: Přehled etiky. Praha : Portál, 2004.
  • Vajda, J.: Etika. Bratislava : Enigma, 1995.
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha : UK, 1996.