Autorky sa zaoberajú problematikou nasadenia detskej literatúry nemeckej proveniencie do vyučovania jazyka v podmienkach primárneho a sekundárneho vzdelávania, a to hlavne s dôrazom na rozvoj komunikačných kompetencií žiakov. Predkladaná vedecká monografia je rozdelená do dvoch dielov – v prvom sa autorky venujú historickému vývinu detskej literatúry v nemecky hovoriacich krajinách, následne ponúkajú možnosti metodického a didaktického nasadenia detskej literatúry do vyučovacieho procesu. Autorky v predloženej monografii stanovujú ciele vyučovania detskej literatúry, definujú pojem detská literatúra s orientáciou na vhodný výber autentických alebo upravených literárnych textov pre potreby vyučovania cudzieho jazyka, konkrétne nemeckého jazyka. Vychádzajú zo všeobecných atribútov literárnej komunikácie v pedagogickej komunikácii, všímajú si pritom literárnosť (či poetickosť) ako svojbytnú črtu jazyka, ktorý v literárnom texte plní estetické funkcie. Z hľadiska metodického sa práve literárny text stáva akousi tkaninou jazykových znakov, žiak tak postupne rozvíja nielen svoje jazykové, ale aj komunikačné kompetencie. Jedným z hlavných cieľov monografie sú navrhované adekvátne metodické postupy aplikácie literárnych textov na hodinách nemeckého jazyka, hlavne pre učiteľov v primárnom a sekundárnom vzdelávaní, so zreteľom možnosti rozvíjania všetkých jazykových zručností. Za obsahovo významné možno považovať aj námety na ďalšiu prácu na hodinách nemeckého jazyka, ktoré sa stávajú aj inšpiráciou na nasmerovanie a kontinuálny rozvoj prípravy budúcich učiteľov nemeckého jazyka v súčasnosti. Štruktúra predloženej monografie pozostáva nielen z analýzy literárnych žánrov, z didaktických postupov, ale aj z odbornej literárnovednej terminológie, nevyhnutnej pre sprostredkovateľov detskej literatúry. Zvlášť na základnom stupni zároveň nemusíme mať na mysli striktne intelektuálne operácie s textom, ale práve podmienkach elementárneho vzdelávania skôr tvorivú reprodukciu v nadväznosti na prečítané dielo, napríklad dramatizáciu, spev, kresbu či rozhovor. Práve čítaním nadobúdajú žiaci nielen čitateľskú kompetenciu, ale aj kompetenciu komunikačnú, literárnu a kultúrnu. Autorky demonštrovali dôkladný analytický vklad do pertraktovanej danej problematiky a paralelne aj schopnosť sumárneho nadhľadu nazerať na často neľahkú a náročnú oblasť samotného vyučovania detskej literatúry. Predložené vedecké monografie sú výsledkom ašpirácie rozvíjať pedagogicko-didaktické teórie na základe vedných dôkazov, ako aj na analytické kompetencie učiteľov.
Mgr. Terézia Struhárová, PhD.