Skočiť na hlavný obsah

Terénne pracovisko

Terénne pracovisko prírodovedného vzdelávania (ďalej TPPV) vzniklo v roku 1999 na základe spolupráce pedagógov Katedry biológie a Katedry chémie Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity. Je financované z prostriedkov fakulty a mimorozpočtových zdrojov, najmä vedeckých grantov. Pedagogická fakulta zabezpečuje technické zariadenia a všetky pomôcky potrebné na priebeh žiackych experimentov a prírodovednej výučby v prírodných podmienkach. TPPV je lokalizované v chránenej krajinnej oblasti Malých Karpát v Modre – Harmónii, edukačné aktivity prebiehajú na prírodných stanovištiach, k dispozícii je terénne laboratórium a výučbové priestory.

Ciele projektu

Rozvíjať prírodovedné vzdelávanie žiakov základných škôl, zatraktívniť prírodovedné predmety formami výskumnej činnosti a pozorovaním v prírodných podmienkach,

  • motivovať žiakov k štúdiu prírodovedných predmetov v prírodnom prostredí,
  • využívať terénne pracovisko pre vedeckú a pedagogickú prácu doktorandov a pracovníkov prírodovedných katedier PdF TU.

terénne pracoviskoimage-20220826161533-1image-20220826161539-2​​   terénne pracovisko

Harmonogramy kurzov

Lektori TPPV vypracovali programy celodenných aktivít, v ktorých je zohľadnené prepojenie fyzického a psychického výkonu žiaka. V týchto programoch sú navrhnuté okrem výučby športové aktivity, žiaci majú k dispozícii krytý bazén a telocvičňu, návšteva Štúrovho mesta Modra, exkurzia do Modranskej majoliky (2 km), celodenný výlet na hrad Červený Kameň (12 km), exkurzia do hvezdárne a meteorologickej stanice na Zochovej chate (5 km), spoločenské podujatia. V ponuke sú pripravené modelové harmonogramy, diferencované podľa zamerania. Programy sú flexibilné, môžu sa optimalizovať podľa požiadaviek škôl.

Harmonogram pedagogických a športových aktivít v TPPV

Deň Doobeda Poobede
Piatok Príchod, ubytovanie Vychádzka do okolia školy 
Športové aktivity
Sobota Bazén – plavecký výcvik Chemické laboratórne pracovisko 2. sk
Nedeľa Bazén – plavecký výcvik Výlet na hrad Červený kameň – celý deň autobus zabezpečí SZU
Pondelok Bazén – plavecký výcvik Chemické laboratórne pracovisko 1. sk
Utorok Bazén – plavecký výcvik Návšteva Štúrovho múzea a Štúrovej izby v Modre
Streda Bazén – plavecký výcvik Prírodopisné terénne pracovisko 1. sk., 2. sk
Štvrtok Bazén – plavecký výcvik Vyučovanie všeobecnovzdelávacích predmetov
Piatok Záverečná súťaž v plávaní Odchod
Didaktické spracovanie úloh

Pre prírodovedné vzdelávanie sú vypracované metodické pokyny pre učiteľa a pracovné listy na skupinovú kooperatívnu prácu žiakov spojenú s pozorovaním a experimentovaním priamo v prírode, alebo v terénnom laboratóriu. Ich štruktúra mapuje postup mechanizmu riešenia problémovej úlohy a učenia sa vlastnou skúsenosťou. Sú spracované tak, aby sa dali kopírovať pre potreby žiaka.

Ukážka prezentuje terénny pracovný list k téme abiotické faktory prostredia.


Metodický list

Téma: abiotické faktory prostredia

Forma vyučovacej jednotky: terénne skúsenostné vyučovanie s prvkami problémového a skupinového kooperatívneho vyučovania

Úlohy

1. Klimatické faktory prostredia
2. Hydrický faktor – hĺbka vody
3. Hydrický faktor – teplota vody
4. Hydrický faktor – rýchlosť prúdenia vody

 

Neformálne vyučovanie prírodovedných predmetov, ktoré realizujeme v terénnom pracovisku, má charakter integrovaného vyučovania prírodopisu a chémie. V snahe rozšíriť integritu prírodovedných predmetov sme do pracovných úloh zaradili aj jednoduché fyzikálne merania a matematické postupy, zostrojenie grafov, interpoláciu a extrapoláciu.

V tematickom celku Abiotické faktory prostredia sa žiaci oboznámia so zložkami a faktormi životného prostredia. V prvej úlohe robia jednoduché fyzikálne merania klimatických faktorov, ďalšie tri úlohy sú zamerané na niektoré hydrické faktory stojatých a tečúcich vodných ekosystémov. V každej úlohe je dominantným učivom vzťah organizmov ku sledovanému faktoru a opačne, ale prostredníctvom kontrolných a problémových otázok v pracovných listoch (terénne listy) získavajú žiaci informácie o základných interakciách ekologického charakteru, ako sú vnútrodruhové, medzidruhové vzťahy, vzájomné pôsobenie biotických a abiotických zložiek prostredia, vplyvy jednotlivých faktorov na globálny ekosystém, napr. kolobeh vody v prírode, suchozemské prostredie, vodné prostredie, vodné ekosystémy, klimatické pásma Zeme.

Edukačná činnosť prebieha v teréne na vybranom stanovišti. Žiaci dostanú terénne listy, ktoré majú pre každú úlohu rovnakú didaktickú štruktúru zostavenú tak, aby čo najoptimálnejšie podporovala samostatnú prácu a kooperatívny charakter skupinovej výučby.

V úvodnom motivačnom rozhovore učiteľ, alebo lektor sústreďuje pozornosť na nové pojmy, ktoré sú vyznačené v terénnych listoch zvýrazneným písmom. Vzájomná komunikácia učiteľ – žiak, žiak – učiteľ, žiak – kolektív prebieha v uvoľnenej priateľskej atmosfére, kde sa učiteľ stáva rovnocenným partnerom žiakov, nepoučuje, ale motivuje, podnecuje a vedie. Využíva východiskové poznatky žiakov získané pri vlastných dotykoch s prírodou, vedomosti nadobudnuté v nižších ročníkoch, fixované prostredníctvom dostupných médií ako je encyklopedická literatúra, rozhlas, televízia, počítač, internet.

Obsahová náplň predkladaného tematického celku nadväzuje na učivo prírodopisu v šiestom ročníku (kôrovce, vodný hmyz), učivo prírodovedy v treťom a fyziky v siedmom ročníku (teplo, teplota, fyzikálne merania). Úlohy je možné realizovať aj so žiakmi nižších ročníkov, v takomto prípade je dôležité klásť väčší dôraz na teoretický úvod každej úlohy, ktorý musí byť silne motivačne podfarbený cez zážitky detí, metódy tvorivej dramatiky a pod.

Príklady otázok pre motivačný rozhovor

  • Ktoré suchozemské rastliny poznáš?
  • Ktoré suchozemské živočíchy poznáš?
  • V akom prostredí žijú suchozemské organizmy?
  • V akom prostredí žijú vodné organizmy?
  • Aký význam má teplota vzduchu pre živé organizmy?
  • Je dôležitá teplota vzduchu aj pre vodné organizmy?
  • Čo je vietor?
  • Aký je najčastejší smer vetra na Slovensku?
  • Má pohyb vody význam pre vodné organizmy? Aký?
  • V akom životnom prostredí možno nájsť drobné kôrovce a vodný hmyz?
  • Čo je planktón?
  • Ktoré drobné kôrovce tvoria planktón?
  • Aký význam má planktón v potravovom reťazci?
  • Za akých podmienok nastane premnoženie planktónu?
  • Ktorý dospelý hmyz žijúci mimo vodného prostredia potrebuje vodu na vývin lariev?
  • Uveď príklad hmyzu, ktorý žije vo vodnom prostredí aj v dospelosti.
  • Ktoré sú najväčšie suchozemské a najväčšie vodné živočíchy?
  • Ktoré živočíchy sa rýchlejšie pohybujú, vodné, alebo suchozemské? Prečo?
  • Aktualizáciu preberanej témy metódou motivačného rozhovoru doporučujeme realizovať priamo v prírode na vybranom stanovišti, kde sa nachádza potok (tečúci vodný ekosystém) a neďaleko od potoka rybník, jazero, alebo priehrada (stojatý ekosystém).


Práca v teréne je skupinová, žiaci sú rozdelení do štvorčlenných heterogénnych skupín, ktoré riešia rovnaké úlohy. Má kooperatívny charakter, žiaci v skupine modelujú prácu výskumného tímu, spoločne riešia zadanú úlohu podľa pokynov v terénnych listoch, výsledky meraní si zapisujú do tabuliek, z nameraných výsledkov zhotovujú grafy. Dôležité sú zážitky pri získavaní nových poznatkov. V navodenej pracovnej atmosfére by žiaci nemali mať obavy z toho, že niečo pokazia, aj neúspech je negatívny zážitok, ktorý hrá dôležitý úlohu v procese zapamätávania. Kooperatívny charakter práce vedie žiakov k tomu, aby boli voči sebe citlivejší, vnímavejší, kritickí, ale zároveň tolerantní. Učiteľ sleduje prácu žiakov, nie je v tejto fáze aktívnym činiteľom výučby, je iniciátorom skupinovej aktivity, motivuje a povzbudzuje žiakov, diskutuje o nastolenom probléme, usmerňuje žiakov pri tvorbe a verifikácii hypotéz, zostáva v úlohe poradcu.

Po skončení samostatnej práce v skupinách nasleduje etapa utvrdenia učiva a sumarizácia získaných poznatkov a vedomostí formou diskusie žiakov. Žiaci prezentujú stanovené hypotézy, výsledky svojich meraní, verifikujú hypotézy a zdôvodňujú získané údaje. Každá skupina si vyberie zástupcu, ktorý komentuje postup práce a výsledky získané v jeho skupine. Prezentácia všetkých skupín končí porovnávaním výsledkov jednotlivých skupín. Ak sa vyskytnú výrazné rozdiely v nameraných hodnotách, treba meranie zopakovať. V diskusii žiaci využívajú získané vedomosti pri riešení navrhovaných problémov a hľadaní odpovedí na kontrolné a problémové otázky uvedené v časti zhrnutie. Úlohou učiteľa v tejto etape vyučovacej jednotky je udržiavať vzájomný dialóg v rovine učebnej látky, motivovať žiakov vyjadriť svoj vlastný názor na preberané učivo a výsledky získané experimentálnou prácou. Dôležité je rešpektovať názory žiakov, nechať si ich vysvetliť a vzájomne komunikovať o ich správnosti.

zadaní sú navrhnuté úlohy pre samostatnú prácu doma, alebo v ubytovacom zariadení. Sú to krátkodobé problémové úlohy zamerané na prácu s literatúrou, rozvíjanie experimentálnej činnosti, zručností žiakov. V dostatočnom časovom horizonte je možné využiť navrhované úlohy pre témy na vypracovanie projektov s dlhodobým meraním, pozorovaním, experimentovaním.

Metodickí materiál predkladá didaktické modely štyroch úloh tematického celku Abiotické faktory prostredia. Učiteľ ich môže použiť pri realizácii neformálneho prírodovedného vzdelávania, napr. v školách v prírode, ale aj vo formálnom skúsenostnom vyučovaní prírodovedných predmetov. Môžu slúžiť ako vzor, alebo kľúč pre tvorbu analogických didaktických modelov, učebné osnovy pre ZŠ poskytujú veľa ekologických tém pre podobné spracovanie, záleží len na tvorivosti učiteľov a tvorivosti detí. Možno budú motivačným prvkom pre dokonalejšie didaktické spracovanie a realizáciu prírodovedného vzdelávania. Veríme, že moderné formy a metódy, ktoré používame v terénnom vyučovaní a ktoré sa snažíme pretransformovať do širokej učiteľskej verejnosti prispejú k zvýšeniu záujmu o prírodovedné predmety ako zo strany žiakov, tak zo strany učiteľov.

Použitá literatúra

  • Begon, M., Harper, L., Tovnsend, R.: Ekologie, populace a spoločenstva. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1997. ISBN 80­‑7067­‑695­‑7.
  • Majzlan, O., Drobný, I., Flašík, F., Glváč, M.: Ekológia. Bratislava : THB, vydavateľská a tlačiarenská spoločnosť, s. r. o., 1997. ISBN 80­‑967810­‑0­‑6.
  • Mareš, J., Čáp, J.: Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. 654 s. ISBN 80­‑7178­‑463­‑X.
  • Pasch, M., et all: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. 416 s. ISBN 80­‑7178­‑127­‑4.
  • Petty, G.: Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. 380 s. ISBN 80­‑7178­‑681­‑0.
Ponuka úloh
Pre prácu v teréne a terénnych laboratóriách sú vypracované a didakticky spracované úlohy s ekologickým, biologickým a chemickým zameraním. Z ponuky týchto úloh si učitelia vyberajú tie, ktoré sú vhodné pre vek a záujmové aktivity ich žiakov. Vybrané úlohy sú následne zaradené do harmonogramu aktivít. 

Zoznam úloh, ktoré je možné realizovať v TPPV

Téma: skúmanie vlastností vody

Úlohy

  1. Teplota vody
  2. Znečistenie vody
  3. Tvrdosť vody
  4. Prítomnosť chloridov vo vode
  5. Prítomnosť fosforečnanov vo vode
  6. Prítomnosť amóniového katiónu vo vode

Téma: anorganické látky v rastlinách

Úlohy

  1. Voda v rastlinách
  2. Prijímanie vody koreňmi
  3. Gutácia
  4. Umelé vädnutie
  5. Klíčenie rastlín
  6. Množstvo popola v rastlinách
  7. Hydroponické pestovanie rastlín

Téma: rastlinné farbivá – prírodné indikátory

Úlohy

1. Farbivá kvetov

Téma: fotosyntéza

Úlohy

  1. Pigmenty fotosyntézy
  2. Dôkaz prítomnosti škrobu
  3. Pozorovanie prieduchov

Téma: etológia (správanie sa) vodných chrobákov

Úlohy

1. Testovanie zmyslov lariev a imág vodných chrobákov

 

Téma: etológia pavúkov

Úlohy

1. Vplyv vzdušných vibrácií na pradenie sietí

Téma: etológia mravcov

Úlohy

1. Význam čuchu v komunikácii mravcov

Téma: skúmanie pôdy

Úlohy

  1. Druhy pôd
  2. Stanovenie pôdnej reakcie
  3. Obsah uhličitanov v pôde
  4. Obsah železa v pôde
  5. Vplyv vápnika a sodíka na pôdnu infraštruktúru
  6. Organické látky a humus v pôde
  7. Nerasty v pôde

Téma: abiotické faktory prostredia

Úlohy

  1. Klimatické faktory prostredia
  2. Hydrický faktor – teplota vody
  3. Hydrický faktor – hĺbka vody
  4. Stanovenie rýchlosti prúdenia vody

Téma: ekologické vzťahy vodného ekosystému

Úlohy

  1. Živočíchy žijúce vo vode a v blískosti
  2. Potravové vzťahy

Téma: ekologické vzťahy lúčneho ekosystému

Úlohy

  1. Mapka ekologických vzťahov
  2. Živočíchy a kvitnúce rastliny

Téma: ekologické vzťahy lesného ekosystému

Úlohy

  1. Mapka ekologických vzťahov v lesnom ekosystéme
  2. Živočíchy a listová opadánka

Téma: ekologické vzťahy pôdneho ekosystému

Úlohy

  1. Mapka ekologických vzťahov v pôdnom ekosystéme
  2. Potravové vzťahy
  3. Živočíchy žijúce v pôde a na jej povrchu

Téma: určovanie vlastností hornín

Úlohy

  1. Kvalitatívne určenie železa v hornine