Skočiť na hlavný obsah

Informácie o štátnych skúškach

Bakalárske štúdium

Botanika

1. Rastlina ako súbor pletív: základné typy pletív podľa stavby bunkovej steny, delivej schopnosti a funkcií.

2. Vegetatívne časti rastlinného tela: koreň (radix), výhonok (frons), list (fylom) z hľadiska porovnania štruktúry a funkcií (metamorfózy). 

3. Generatívne časti rastlinného tela: kvet (flos), opelenie, oplodnenie a plody. Rozmnožovanie (komparácia životných cyklov výtrusných a semenných rastlín).

4. Minerálna výživa (makro- a mikroprvky) a sekundárne metabolity rastlín (alkaloidy, terpény, fenoly).

5. Bazálny metabolizmus (fotosyntéza a respirácia) a hormonálne regulácie v rastlinnom organizme (hlavné skupiny a význam v ontogenéze).

6. Reakcie rastlín na prostredie: pohyby rastlín (fyzikálne a vitálne) a vnímanie svetla (receptory svetla).

7. Stres a rastliny: významné stresory (sucho, salinita, kovy), oxidačný stres, mechanizmy tolerancie stresu na bunkovej úrovni (antioxidanty).

8. Prokaryotické riasam podobné organizmy (Cyanobacteria, Prochlorophyta), porovnanie stavby tela, výskyt a význam.

9.  Základné skupiny eukaryotických rias a príbuzných skupín: porovnanie štruktúrnych a biochemických znakov (Glaucophyta, Rhodophyta, Cryptophyta, Dinophyta, Euglenophyta, Chlorarachniophyta).

10.  Evolúcia a význam rôznobičíkatých rias (Heterokontophyta), triedy Chrysophyceae, Xanthophyceae, Bacillariophyceae, Phaeophyceae.

11.  Evolúcia a význam zelených rias (Chlorophyta), triedy Chlorophyceae, Ulvophyceae, Pleurastrophyceae, Zygnematophyceae, Charophyceae.

12. Huby a hubám podobné organizmy (oddelenia Oomycota, Chytridiomycota, Zygomycota, Ascomycota a Basidiomycota), základné znaky, význam.

13. Slizovky (Myxomycota) a lišajníky (Lichenes) ako špecifické skupiny nerastlinných organizmov (porovnanie stavby tela, výskytu a významu).

14. Nekvitnúce rastliny: porovnanie machorastov, papraďorastov a nahosemenných rastlín (Bryophyta, Pteridophyta a Gymnospermae/Pinophyta).

15. Krytosemenné rastliny (Angiospermae/Magnoliophyta): evolúcia, typickí zástupcovia bazálnych skupín krytosemenných rastlín (Nymphaeales, Austrobaileyales) a magnoliidová vetva (Magnoliales, Piperales, Laurales).

16. Jednoklíčnolistové rastliny (Monocotyledoneae), porovnanie radov Asparagales, Liliales, Arecales, Poales. Bazálne skupiny dvojklíčnolistových rastlín (Dicotyledoneae), porovnanie radov Ranunculales, Caryophyllales, Polygonales.

17. Vývojová vetva „Fabidy“: rady Malpighiales, Fabales, Rosales, Fagales.

18. Vývojová vetva „Malvidy“: rady Brassicales, Malvales, Sapindales.

19. Vývojová vetva „Lamiidy“: rady Lamiales, Solanales, Gentianales.

20. Vývojová vetva „Campanulidy“: rady Apiales, Dipsacales, Asterales.

Všeobecná biológia

1. Biológia a metodológia biológie.

2. Vznik a podstata života.

3. Vznik bunky a mnohobunkovosti. Čo je to druh?

4. Mechanizmy a dôkazy biologickej evolúcie.

5. Klasifikácia živých systémov a historický vývoj organizmov.

6. Ontogenéza organizmov.

7. Chémia bunky.

8. Proteíny a DNA a ich vzájomný vzťah.

9. Mutácie a ich význam.

10. Iba z bunky vzniká bunka?

11. Prokaryotická a eukaryotická bunka.

12. Vnútorná štruktúra bunky.

13. Povrchy a výstuha bunky.

14. Prenos látky v bunke a medzi vonkajším prostredím.

15. Získavanie a ukladanie energie v bunkách.

16. Čo je nositeľom genetickej informácie?

17. Princípy dedičnosti.

18. Analýza DNA a jej využitie.

19. Sekvenovanie DNA a genomika.

20. Genetika a jej využitie v medicíne.

Zoológia

1. Stavba živočíšneho tela (histológia a organológia).

2. Základné formy pohybu živočíchov. Príklady pohybu zoologických taxónov.

3. Dýchanie živočíchov a jeho význam. Fyziológia dýchania.

4. Výživa a základy trávenia.

5. Vylučovanie a typy exkrécie.

6. Telové tekutiny živočíchov a obehové sústavy.

7. Regulácia a regulačné mechanizmy. Hormonálna regulácia.

8. Regulácia a regulačné mechanizmy. Nervová regulácia.

9. Termoregulácia. Poikilotermnosť, homoiotermnosť, heterotermnosť.

10. Fyziológia zmyslových orgánov. Klasifikácia zmyslových orgánov.

11. Organizmy na úrovni bunky a ich význam pre človeka.

12. Vznik mnohobunkového organizmu. Dvojlistovce.

13. Gastrulácia, červy a mäkkýše.

14.Článkonožce

15.Ostnatokožce

16. Chordáty a ich evolučný význam.

17. Vznik a základná charakteristika stavovcov.

18. Prechod stavovcov na suchú zem.

19. Dobytie vzdušného priestoru (vtáky).

20. Cicavce ako najvyššia evolučná trieda živočíchov.

 
Magisterské štúdium

Poznámka: Na tejto časti stránky sa momentálne pracuje…