Kongresové centrum SAV (Smolenický zámok)
Cieľom konferencie bolo poskytnúť priestor na výmenu skúseností z oblasti vzdelávania prírodných vied. Ťažisko rokovania bolo sústredené predovšetkým na:
- prezentáciu vedeckovýskumnej činnosti vo vyučovaní chémie a na prezentáciu a propagáciu nových moderných trendov v tejto oblasti,
- výmenu skúseností z realizácie integrovaného vyučovania prírodovedných predmetov a na prezentáciu alternatívnych prístupov k danej problematike,
- koncepčný zámer a realizáciu včlenenia výchovy k zdravej výžive do obsahu vzdelávania na všetkých úrovniach,
- elektronické vzdelávanie ako jednu z progresívnych foriem vzdelávania.
Program konferencie
9. máj 2005
Otvorenie konferencie
- Čtrnáctová, H.: Chemické vzdělávání – moderní vědecká disciplína
- Prokša, M.: Potreba vizualizácie chemických pojmov v príprave učiteľov chémie
- Janiuk, R. M.: Zastosowania animacji komputerowych do kształcenia umiejetności rozumowania z użiciem modeli budowy materii
- Čipera, J.: Projektové vyučování – ICT – online výuka v chemickém vzdelávání
- Paśko, J. R.: Investigation of difficulties in resolving of simple chemical problems by pupils on initial stage of chemical education
- Held, Ľ.: PISA – Tsunami európskeho školstva
- Tomengová, A.: Štúdia OECD PISA 2003 na Slovensku – priebeh, výsledky a zistenia
- Koršňáková, P.: Prírodné vedy – hlavná oblasť medzinárodného výskumu OECD PISA 2006
- Bílek, M. – Ulrichová, M.: Projekt ROSE v České republice
- Silný, P.: Zisťovanie úrovne osvojenia vzdelávacieho štandardu z chémie pre základné školy
- Held, Ľ.: Pokus o zhodnotenie názorov účastníkov konferencie na smerovanie prírodovedného vzdelávania
10. máj 2005
Sekcia – Empiricky orientované postupy v chemickom vzdelávaní
- Rychtera, J.: Místo, možnosti a meze empiricky orientovaných postupů v pregraduální složce přípravy učitele chemie
- Hegedűsová, A. – Jomová, K. – Jenisová, Z.: Vizualizácia vybraných chemických experimentov z organickej chémie
- Richtr, V.: Preparativní tenkovrstvová chromatografie jako součást variabilních postupů experimentální výuky budoucích učitelů chemie v Plzni
- Ondrejička, M.: Spôsoby motivácie budúcich učiteľov chémie pre chemické experimenty na ZŠ a SŠ
- Nodzyńska, M.: Úloha chemických pokusů jako metody vzdělávání
- Baráth, O. – Feszterová, M.: Analýza pracovného postupu ako didaktický základ prípravy v priebehu laboratórnych cvičení
- Tóthová, A.: Využitie meracieho zariadenia CBL2 pri realizácii kvantitatívnych pokusov na ZŠ a SŠ
- Linkešová, M.: Prieskum názorov riešiteľov chemickej olympiády
Sekcia – Problematika obsahovej náplne chemického vzdelávania
- Petríková, M.: Funkcie a štruktúrne komponenty učebníc chémie pre ZŠ
- Škoda, J.: Tvorba učebnic chemie pro ZŠ v souladu s RVP ZV
- Kucharska Żądło, M. – Paśko, J. R.: From a discovery to a school textbook – is it a short trip or a long journey?
- Kmeťová, J.: Základné pojmy v obsahu učiva chémie základných škôl
- Višňovcová, Z.: Návrh na zaradenie historických pojmov do vzdelávacích štandardov z chémie
- Reguli, J. – Martinkovičová, M: Výchova žiakov základných a stredných škôl k správnemu chápaniu pojmu chemikália
- Skrok, K. R. – Janiuk, R. M.: Rola chemii w kształtowaniu postaw i zachovań uczniów, jako elementu ich wiedzy przyrodnicznej – w świetle prowadzonych badań
- Gálusová, P. – Melicherčíková, D.: Ozónová vrstva a skleníkový efekt v edukačnom procese chémie na ZŠ
Prezentácia elektronických produktov
- Doulík, P.: Využití cvičebnice metod pedagogického výzkumu v přípravě učitelů
- Bálintová, J.: Vizualizácia v multimediálnych programoch
- Gazdíková, V.: Názvoslovie anorganických látok a výpočty v anorganickej chémii
- Orolínová, M. – Paveleková, I. – Held, Ľ.: Koncepcia Virtuálneho centra zdravej výživy
- Hnát, I.: Vybrané kapitoly z anorganickej chémie (učebný text)
Prezentácia posterov (súčasťou je aj individuálna prezentácia elektronických produktov na PC)
- Kolář, K. – Marek, M. – Myška, K.: Vzorce a modely ve výuce chemie na základní a střední škole
- Gazdíková, V.: Medzinárodný terminologický slovník didaktiky chémie
- Cudráková, Z.: Integrácia chemických poznatkov vo výučbe anglického jazyka pre biológov
- Jodas, B.: Byl by Lavoisier slavným chemikem bez své manželky?
- Jelemenská, P.: Model didaktickej rekonštrukcie: Prístup k výskumu v odborových didaktikách
- Persona, A.: Program zajęć analizy ilościowej na kierunku „Chemia środków bioaktywnych i kosmetyków“
- Karawajczyk, B.: Popularization protection against UV radiation among school pupils
- Fančovičová, J.: Postoje žiakov k potencionálnemu využitiu IKT na vyučovaní
- Kotuľáková, K.: Porovnanie štruktúry a organizácie individuálnych prírodovedných poznatkov žiakov v SR a žiakov v USA
- Višňovcová, Z. – Melicherčíková, D.: Komparácia historického vývoja vyučovacieho predmetu chémia na Slovensku a vo vybraných zahraničných krajinách
- Gálusová, P. – Melichová, Z.: Chemické pokusy v environmentálnej edukácii – Kyslé dažde
- Nováková, M.: Tvorba moderných učebnic pro ZŠ a VG v souladu s RVP ZV
- Kvasničák, R.: Vybrané ekologické témy vo vyučovaní realizované formou terénneho skúsenostného vyučovania
- Opatrný, P. – Bílek, M.: Zdroje energie ve znalostech studentů gymnázia v České republice
- Fialová, Z.: Zmeny v prírodovednom vzdelávaní na sekundárnom stupni v SRN?
- Fialová, Z.: Zdravá výživa vo vyučovaní prírodovedných predmetov
- Pribulová, J.: Smerovali výsledky štúdie PISA k zmene obsahu učebných osnov v Rakúsku?
- Pribulová, J.: Vzdelávací software pre vedúce školských jedální
- Kosnáčová, J.: Prírodovedné vzdelávanie vo Veľkej Británii (1954 – 2004)
- Kuchta, D.: Nórsko. Krajina neobmedzených možností?
- Miklovičová, J.: Dobrý výsledok vo výskume – červená reformám (V Belgicku nič nové)
- Šimkovičová, A.: Portugalsko – aktuálne otázky reforiem prírodovedného vzdelávania
- Šimkovičová, A.: Redoxné reakcie vo vyučovaní chémie na 2. stupni ZŠ s prvkami konštruktivizmu
- Braniša, J.: Inovácia učebných osnov na sekundárnom stupni vzdelávania v Írsku
- Kuhnová, M.: Reformy prírodovedného vzdelávania vo Francúzsku
- Hnát, I.: Vybrané kapitoly z anorganickej chémie (učebný text)
Sekcia – elektronické vzdelávanie
- Kolář, K. – Myška, K. – Dostál, H.: Výběr učiva pro počítačovou prezentaci
- Cieśla, P.: Investigation of influence of electronic version of excercise book on assimilation of chemical contents
- Lichvárová, M. – Ganajová, M.: Dištančná forma vzdelávania učiteľov chémie
- Nápravník, V.: Využití elektronického vzdelávaní na katedře chemie FPE ZČU v Plzni
- Šmejkal, P.: PC a Internet ve výuce chemie – výhody, nevýhody, možnosti
- Gazdíková, V.: Výsledky výskumu použitia elektronickej cvičebnice Názvoslovie anorganických látok a výpočty v anorganickej chémii
Sekcia – prírodovedné vzdelávanie
- Holubová, R.: Rámcový vzdělávací program a integrovaná výuka přírodovědných předmětů
- Solárová, M.: Interdisciplinární využití pojmů ve výuce přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ
- Nodzyńska, M.: K výzkumu možnosti zavedení iontových struktur v rámci přírodovědy v IV. a VI. třídě ZŠ
- Žoldošová, K.: Možnosti a význam diagnostiky prírodovedných predstáv detí prvého stupňa ZŠ
- Kirchmayerová, J.: Francúzsky projekt „Vyhrňme si rukávy“ v trnavskom regióne
- Urbanová, A. – Held, Ľ.: Integrované vyučovanie prírodovedných predmetov
- Tóthová, R.: Konštruktivistický verzus transmisívny prístup k individuálnej koncepcii vyučovania učiteľov prírodovedných predmetov
11. máj 2005
- Pečivová, M.: Zkušenosti s projektovou výukou v chemii na ZŠ
- Šulcová, R.: Vztah projektového řízení, vyučování a RVP
- Jodas, B.: Člověk a kámen – projekt úvodu do mineralogie
- Paveleková, I. – Orolínová, M. – Held, Ľ.: Skúsenosti z realizácie ďalšieho vzdelávania učiteľov v oblasti zdravej výživy
- Cudráková, Z.: Racionálna výživa v obsahu vzdelávania chémie pre pedagógov
- Paśko, I.: The healthy nutrition in initial integrated education as well as in education of pedagogy students
- Gnoth, M.: Pedagogická prax v systéme pregraduálnej prípravy učiteľov prírodovedných predmetov
- Ružička, I. – Daxnerová, O.: Didaktické prostriedky vo výučbe environmentálnej chémie na gymnáziu
- Florek, A.: Chemistry of heredity
- Vasileská, M.: CERMAT – Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (spolupráce s VŠ v oblasti evaluace a Dalšího vzdělávání učitelů)
- Dymara, J.: Egzamin maturalny z chemii – problemy zwiazane z przygotowaniem ucniów
- Kucharová, D. – Silný, P.: Zisťovanie úrovne osvojenia vzdelávacieho štandardu z chémie pre 1. ročník gymnázií
- Dušek, B.: Podpora mimovýukových aktivit žáků v chemii
- Haláková, Z.: Vizuálna gramotnosť študentov a jej odraz pri riešení chemických učebných úloh s vizualizačnými prvkami
Vedeckí garanti:
- prof. PhDr. Ľubomír Held, CSc.
- doc. PhDr. Martin Bílek, PhD.
- doc. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
- prof. RNDr. Miroslav Prokša, CSc.
- prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc.
Organizačný výbor:
- Ing. Ivona Paveleková, CSc.
- Ing. Mária Linkešová, CSc.
- Mgr. Mária Orolínová, PhD.
- PaedDr. Andrea Urbanová, PhD.
- Jozefína Dobrovodská