Kongresové centrum SAV (Smolenický zámok)
Na konferencii sa stretli odborníci v oblasti didaktiky chémie zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Lotyšska a Francúzska. Cieľom konferencie bolo vytvoriť priestor na výmenu skúseností súvisiacich s vyučovaním chémie na základných a stredných školách, vrátane predstavenia a prezentácie projektu „Vyhrňme si rukávy“, vysokoškolskej prípravy budúcich učiteľov a metodologických východísk pedagogických výskumov.
Program konferencie
12. 5. 2008
Presentation of contributions and discussion
Didaktika chémie 1 – Didactics of chemistry 1
Chairman: prof. PhDr. Ľubomír Held, CSc.
- Paśko, J. R.: Zadania współczesnej dydaktyki chemii
- Reguli, J.: Obaly – nevyhnutnosť alebo plytvanie materiálom?
(Doplnkový vzdelávací materiál pre ZŠ a SŠ) - Richtr, V.: Balonková technika ve vysokoškolské i středoškolské výuce chemie
- Kolář, K. – Zdražil, J. – Myška, K.: Modelové experimenty zaměřené na inhibici štěpení škrobu amylasou
- Koloros, P.: Jaké chemické pokusy začlenit do školního vzdělávacího programu
- Slanicay, J.: Pomôžu chemické show?
- Nodzyńska, M. – Paśko, J. R.: O innym podejściu do rozwiązywania problemów na przykładzie zadań chemicznych
- Vranovičová, B.: Vplyv neverbálnych prostriedkov v zadaní chemických výpočtových úloh na ich úspešné riešenie
- Nodzyńska, M.: Zależność pomiędzy zastosowanymi stylami uczenia a osiągnięciami uczniów
SECTION A
Environmentálna výchova, výživa a životný štýl
Environmental education, nutrition and the lifestyle
Chairman: doc. Ing. Ján Reguli, CSc.
- Paveleková, I. – Peterková, I.: Reflexia ďalšieho vzdelávania vedúcich školských jedální v Trnavskom kraji
- Peterková, V. – Paveleková, I.: Efektivita spoločného stravovania vo vybraných vzdelávacích zariadeniach Trnavského kraja
- Jedličková, H.: Dynamic model of experiential learning – Education for the 21st century, Environment, Sustainability and Health
- Grégr, J. – Slavík, M.: Modelové chemické představy pro výuku moderních materiálů a nanotechnologií
- Vollmanová, A.: Zaťažené oblasti SR z pohľadu environmentálnej chémie
- Musilová, J.: Význam antioxidantov v chémii potravín
- Bystrická, J.: Ťažké kovy v systéme kontaminantov v chemickej toxikológii
- Jomová, K.: Implementácia nových poznatkov vo vyučovaní biochémie
SECTION B
Metodológia výskumu v didaktikách prírodných vied
Methodology of the research in didactics of science
Chairman: prof. RNDr. Miroslav Prokša, PhD.
- Prokša, M.: Obsah a štruktúra predmetu Metodológia výskumu v didaktikách prírodných vied
- Held, Ľ.: Výklad vybraných základných metodologických pojmov
- Orolínová, M.: Kvalitatívny prístup v pedagogickom výskume
- Urbanová, A.: Kvantitatívny prístup v pedagogickom výskume
- Haláková, Z.: Vedomostné testy v didaktickom výskume
- Chmurová, J.: Čo prinieslo nové použitie kvalitatívnych metód do školského stravovania?
13. 5. 2008
Presentation of contributions and discussion
Didaktika chémie 2 – Didactics of chemistry 2
Chairman: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
- Jančář, L. – Sichová, L.: E‑learning – optické analytické metody
- Teplý, P.: Práce s talentovanými žáky v chemii – Projekt Talnet
- Nagyová, I. – Mičudová, M.: Využitie elektrolýzy v praktickom živote
- Šulcová, R. – Zákostelná, B.: Hry s chemickou tematikou pro aktivní vzdělávání
- Paśko, I. – Baprowska, A.: Elementy chemii w wiedzy ekologicznej uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej
- Harvanová, L.: Analýza tematiky redoxných reakcií v prírodovedných predmetoch na ZŠ
Príprava učiteľov – Preparation of teachers
Chairman: prof. PhDr. Martin Bílek, PhD.
- Solárová, M.: Využití nových přístupů v pregraduální přípravě učitelů chemie
- Kmeťová, J.: Príprava budúcich učiteľov chémie v kontexte akreditácie
- Slavík, M.: Nové trendy ve vysokoškolské výuce chemie
- Jodas, B. – Grégr, J. – Slavík, M.: Rozvoj kreativity budoucích učitelů v chemii
- Nápravník, V.: Projekt Příprava budoucích učitelů k integrované environmentální výchově
Presentation of contributions and discussion
Veda a vzdelávanie – Science and education
Chairman: prof. PhDr. Ľubomír Held, CSc.
- Bílek, M. – Gedrovics, J. – Janiuk, R. M. – Mojsa, R. – Mozheika, D.: Čtrnáctová, H.: Projekt Otevřená věda – prezentace výsledků vědy a výzkumu v chemickém vzdělávání
- Novák, J.: Trendy ve výuce přírodovědných oborů z evropského pohledu
- Mardelle, P.: Projekt reformy prírodovedného vzdelávania La main á la pâte vo Francúzsku
- Kirchmayerová, J.: Progresívne smerovanie vyučovania prírodovedných predmetov v projekte Vyhrňme si rukávy
- Kirchmayerová, J.: Algoritmus vedeckého poznávania v elementárnom prírodovednom vzdelávaní
- Žoldošová, K.: Celoeurópske projekty na podporu vzdelávania POLLEN a PRISMA
- Žoldošová, K.: Modifikácie individuálnej koncepcie učiteľa na základe skúseností z realizácie projektu „Vyhrňme si rukávy“
14. 5. 2008
Presentation of contributions and discussion
Didaktika chémie 3 – Didactics of chemistry 3
Chairman: prof. PhDr. Ľubomír Held, CSc.
- Baprowska, A. – Paśko, J. R.: The reception of various graphical presenations of chemical compound molecule on the basis of research
- Kucharska‑Żądło, M.: Wyobrażenia o strukturze wody i powietrza wśród uczniów 6 klas szkoły podstawowej i I klas gimnazjalnych w świetle badań
- Cieśla, P. – Paśko, J. R.: Wyobrażenia o pojęciach makroświata wśród uczniów klas gimnazjalnych w świetle badań
- Czaja, M.: A model of chemical secondary education as seen by candidates for studies at the University of Gdańsk
Maturitná skúška – Matura exam
Chairman: prof. PhDr. Ľubomír Held, CSc.
- Vasileská, M.: Přírodovědné předměty a upravený model reformní maturity v ČR
- Linkešová, M.: Riešenie chemických divergentných úloh žiakmi od základnej školy až po maturitu
- Gazdíková, V.: Miesto IKT v príprave na maturitnú skúšku z chémie
Prezentácie posterov – Poster section
- Cieśla, P.: Nieprecyzyjne sformułowania w podręcznikach szkolnych do przyrody i chemii jako kosekwencja bazowania na przestarzałej wiedzy chemicznej
- Karawajczyk, B.: Obecne działania na rzecz ochrony środowiska – realizacja tych zagadnień na lekcjach chemii
- Karawajczyk, B.: Przydatność wiedzy chemicznej w opinii absolwentów szkół ogólnokształcących
- Czaja, M.: A Chemistry course for future natural science primary school teachers
- Šmejkal, P.: Přístroje ve výuce chemie, realita nebo fikce?
- Pribulová, J.: Evalvácia e‑learningového kurzu Výživa a zdravie v zariadeniach školského stravovania metódou Delphi
- Martinkovičová, M.: Prepájanie vybraných pojmov z chemických rovnováh a chemickej kinetiky žiakmi SŠ
- Sádecká, M.: Zisťovanie žiackych predstáv v oblasti kyselín a hydroxidov
- Válková, L.: Integrovaný e‑learning versus tradičné vyučovanie
- Miklovičová, J.: Tie látky sa (ne)menia, alebo áno?
(Chemické a fyzikálne zmeny z pohľadu žiakov 7. ročníka ZŠ) - Kuhnová, M.: Energeia, vis viva, flogistón a predstavy žiakov o energii
- Slanicay, J.: Pomôžu chemické show?
- Teplý, P.: Práce s talentovanými žáky v chemii – Projekt Talnet
- Jedličková, H.: Dynamic model of experiential learning