Recent Trends in Science Education
V dňoch 15. – 17. 10. 2012 v priestoroch kongresového centra SAV na zámku v Smoleniciach pri príležitosti 20. výročia Trnavskej univerzity usporiadala Katedra chémie Pedagogickej fakulty Trnavskej Univerzity v Trnave v spolupráci s odbornou skupinou Slovenskej chemickej spoločnosti pri SAV pre vyučovanie chémie medzinárodnú konferenciu.
Cieľom konferencie bolo poskytnúť priestor na výmenu skúseností v oblasti teórie a praxe vyučovania prírodovedných predmetov s dôrazom na oblasť chemického vzdelávania. Rokovanie bolo sústredené predovšetkým na:
- prezentáciu vedeckovýskumnej činnosti v oblasti didaktiky prírodovedných predmetov, najmä chémie,
- prezentáciu a propagáciu moderných trendov v tejto oblasti, vrátane výskumne ladenej koncepcie prírodovedného vzdelávania,
- metódy aktivizácie žiakov na vyučovaní, popularizácia chémie,
- výmenu skúseností z realizácie dvojstupňového modelu prípravy učiteľov.
Medzinárodný vedecký výbor konferencie:
- doc. Ing. Ján Reguli, CSc.
- prof. PhDr. Martin Bílek, PhD.
- prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
- doc. PaedDr. Pavel Doulík, PhD.
- doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc.
- prof. PhDr. Ľubomír Held, CSc.
- Dr. Hab. Riszard M. Janiuk
- doc. RNDr. Marta Klečková, CSc.
- doc. RNDr. Jarmila Kmeťová, PhD.
- prof. Dr. hab. Jan Rajmund Paśko
- prof. RNDr. Miroslav Prokša, PhD.
- doc. Mgr. Václav Richtr, CSc.
|
Organizačný výbor konferencie:
- doc. Ing. Mária Linkešová, CSc.
- Ing. Ivona Paveleková, CSc.
- PaedDr. Mária Orolínová, PhD.
- PaedDr. Katarína Kotuľáková, PhD.
- Mgr. Jozefína Dobrovodská
- Mgr. Lenka Cepková
- Mgr. Romana Schubertová
- Ivona Cepková
|
Program konferencie
13:00 – 13:20 |
Otvorenie konferencie |
---|
|
Ján Reguli |
13:20 – 15:20 |
Plenárne prednášky |
---|
|
Predseda sekcie: Jarmila Kmeťová |
13:20 – 13:40 |
Martin Bílek: Počítačem podporovaný školní chemický experiment jako prostředek badatelsky orientované výuky |
13:40 – 14:00 |
Miroslav Prokša: Príprava učiteľov chémie na realizáciu projektového vyučovania v súvislosti s propagáciou chémie |
14:00 – 14:20 |
Ahmed Legrouri, Abdelkrim Ouardaoui, Khalid Sendide: Increasing motivation of non‑science students for environmental chemistry through field studies |
14:20 – 14:40 |
Ľubomír Held: Skúsenosti a perspektívy implementácie výskumne ladenej koncepcie prírodovedného vzdelávania na Slovensku a okolitých krajinách |
14:40 – 15:00 |
Katarína Javorová, Stanislava Hrašková, Beáta Brestenská: Učiteľ, ktorý mení učenie na radosť z učenia sa prírodovedných predmetov |
15:20 – 18:00 |
Výskumne orientované prírodovedné vzdelávanie, výskum žiackych predstáv o prírodovedných fenoménoch |
---|
|
Predseda sekcie: Ľubomír Held |
15:20 – 15:35 |
Hana Čtrnáctová: Dovednosti žáků v badatelsky orientované výuce chemie |
15:35 – 15:50 |
Mária Ganajová, Katarína Kimáková, Zuzana Ješková, Marián Kireš, Milena Kristofová: Metóda aktívneho bádania vo výučbe prírodných vied |
15:50 – 16:05 |
Pavel Doulík, Jiří Škoda, Ivana Brtnová Čepičková: PriSciNet – uplatnění metody heuristického vyučování v primárním přírodovědném vzdělávání |
16:05 – 16:20 |
Katarína Kotuľáková: Analýza žiackych predpokladov vo výskumne ladenej koncepcii prírodovedného vzdelávania |
16:20 – 16:35 |
Mária Orolínová: Plánovanie vyučovacej jednotky s výskumným dizajnom |
16:45 – 17:00 |
Lucia Koleničová: Implementácia výskumne ladenej koncepcie prírodovedného vzdelávania do výučby chémie na 2. stupni ZŠ |
17:00 – 17:15 |
Monika Mĺkva: Miskoncepcie žiakov v organickej chémii |
17:15 – 17:30 |
Romana Schubertová: K akým výsledkom vedie súčasný spôsob vyučovania pojmov látkové množstvo a mólová hmotnosť? |
17:30 – 17:45 |
Zuzana Slivová: Prehľad štúdií žiackych predstáv o chemickej väzbe |
17:45 – 18:00 |
Michaela Minárechová: Možnosti využitia metódy Concept Cartoons© pri modifikácii predstáv žiakov o prírodných javoch |
9:00 – 12:00 |
Rokovanie konferencie v sekciách |
---|
SEKCIA A
9:00 – 10:15 |
Vzdelávací obsah, experimentálna metóda |
---|
|
Predseda sekcie: Martin Bílek |
9:00 – 9:15 |
Małgorzata Nodzyńska: Model mikrosvěta ve výuce chemie |
9:15 – 9:30 |
Jan Rajmund Paśko: Dydaktyka chemii – dydaktyka ogólna – psychologia |
9:30 – 9:45 |
Paweł Cieśla: Wiedza naukowa a wiedza szkolna |
9:45 – 10:00 |
Martin Rusek, Ondřej Solnička: Modelový experiment: cesta ke zpřesňování běžně uváděných omylů ve výuce chemie |
10:00 – 10:15 |
Luděk Jančář: Speciální úlohy v laboratorním cvičení z analytické chemie |
10:30 – 12:00 |
Vzdelávacie sústavy, vzdelávacie programy |
---|
|
Predseda sekcie: Pavel Doulík |
10:30 – 10:45 |
Janis Gedrovics, Martin Bílek: Postoje českých a lotyšských patnáctiletých žáků k přírodovědnému vzdělávání a volba jejich budoucího povolání |
10:45 – 11:00 |
Alena Krejčíková: Vzdělávací systém na Novém Zélandu |
11:00 – 11:15 |
Beáta Vranovičová: Zvyšovanie kvality prírodovedného vzdelávania na FPV UCM v Trnave – formy a skúsenosti |
11:15 – 11:30 |
Zuzana Beníčková: Porozumenie vybraným prírodovedným pojmom žiakmi v Kanade a na Slovensku |
11:30 – 11:45 |
Lenka Cepková: Možnosti implementácie PLTL v podmienkach slovenského školstva |
11:45 – 12:00 |
Viola Gazdíková: Školský vzdelávací program a realizácia exkurzií |
SEKCIA B
9:00 – 10:15 |
Maturita, spätnoväzbové prostriedky |
---|
|
Predseda sekcie: Hana Čtrnáctová |
9:00 – 9:15 |
Jarmila Kmeťová: Maturitná skúška z chémie v SR |
9:15 – 9:30 |
Tereza Kudrnová: Porovnání výsledků českých žáků ve společné části maturitní zkoušky z chemie |
9:30 – 9:45 |
Eva Trnová: Testování vybraných dovedností žáků v chemii |
9:45 – 10:00 |
Petra Toboříková: Písemné studentské reflexe jako nástroj kvalitativního zkoumání efektivity výuky chemie na SOŠ |
10:00 – 10:15 |
Gabriella Németh: Hodnotiace metódy a spätnoväzbové prostriedky projektového vyučovania |
10:30 – 11:45 |
Využitie digitálnych technológií v prírodovednom vzdelávaní |
---|
|
Predseda sekcie: Beáta Brestenská |
10:30 – 10:45 |
Abdelkrim Ouardaoui, Hassane Darhmaoui, Khalid Loudiyi, Ahmed Legrouri: Increasing Pupils Motivation and Performance Through the Use of ICT Based Education |
10:45 – 11:00 |
Jana Braniša: Využitie digitálnych technológií pri stanovení prírodných farbív |
11:00 – 11:15 |
Petr Šmejkal: iPad and iPhone – alternativní způsob sběru dat při měření školním experimentálním systémem PASCO – postoje a názory žáků |
11:15 – 11:30 |
Jana Prášilová: Multimediální vzdělávací moduly z oblasti průmyslové chemie pro výuku na gymnáziích |
11:30 – 11:45 |
Luděk Jančář: Železo, slitiny železa a jejich výroby – multimediální výukový systém |
17:30 – 19:00 |
Prezentácia posterov |
---|
|
Markéta Vojtajová: Ozonizátory a jejich testování |
|
Vratislav Šedivec: Vodohospodářské analytické metody v přípravě budoucích učitelů chemie |
|
Markéta Svobodová: Optimalizace oxidačních procesů v přípravě budoucích učitelů chemie |
|
Marek Skoršepa: Rozvoj kompetencií študentov a učiteľov prostredníctvom reálnych počítačom podporovaných experimentov vo vyučovaní prírodných vied |
|
Michala Opatová, Simona Hybelbauerová: Krystaly organických látek v chemickém vzdělávání |
|
Ivana Pilarčíková: „Ochutnávka předmětů“ pro uchazeče o studium na ČVUT |
|
Andrzej Persona: Computer Aided Classes
Environmental Risk of Persistent Organic Pollutants |
|
Ivona Paveleková: Porovnanie výsledkov testovania vedomostí z chémie žiakov českých a slovenských ZŠ |
|
Małgorzata Nodzyńska: Chemiczny eksperyment uczniowski dawniej i dziś |
|
Marta Klečková: Zkvalitnění profesní přípravy učitelů přírodovědných oborů |
9:00 – 11:45 |
Rokovanie konferencie v sekciách |
---|
SEKCIA A
9:00 – 10:15 |
Vzdelávacie materiály |
---|
|
Predseda sekcie: Marta Klečková |
9:00 – 9:15 |
Renata Šulcová, Milada Teplá: Materiály pro podporu výuky se zaměřením na lidský organismus a zdravý životní styl nejen v chemii |
9:15 – 9:30 |
Ján Reguli, Marián Haluza, Miriama Urbanová: Predstavovanie nových materiálov a technológií na hodinách chémie |
9:30 – 9:45 |
Zdeňka Hájková: Demonstrace „nano“ ve výuce přírodovědných předmětů na SŠ |
9:45 – 10:00 |
Václav Richtr: Ozon, průřezové téma výuky přírodovědných disciplín |
10:00 – 10:15 |
György Juhász: Implementácia poznatkov z chemickej fyziky do prípravy budúcich učiteľov chémie |
10:30 – 11:15 |
Vzdelávacie materiály |
---|
|
Predseda sekcie: Mária Ganajová |
10:30 – 10:45 |
Mária Linkešová, Helena Kurusová: Funkčné technologické modely historických výrob a ich didaktické využitie II.: Výroba mydla |
10:45 – 11:00 |
Danica Melicherčíková, Renáta Bellová, Milan Melicherčík: Pozitívny a negatívny vplyv kyselín na ľudské zdravie |
11:00 – 11:15 |
Renata Bellová: Efektívnosť protidrogovej prevencie vo výchovno‑vzdelávacom systéme |
SEKCIA B
9:00 – 10:15 |
Príprava a prax učiteľov prírodovedných predmetov |
---|
|
Predseda sekcie: Miroslav Prokša |
9:00 – 9:15 |
Andrea Urbanová: Ako ďalej vo vyučovaní chémie? – postrehy z praxe učiteľa |
9:15 – 9:30 |
Martin Rusek: Možnosti využití interdisciplinárních přesahů ve výuce chemie na středních odborných školách |
9:30 – 9:45 |
Csaba Igaz: Stratégie udržiavania disciplíny počas expozičnej fázy vyučovacieho procesu |
9:45 – 10:00 |
Milica Križanová, Beáta Brestenská: Premena učiteľa z pohľadu učiteľa vo vyučovaní prírodovedných predmetov |
10:00 – 10:15 |
Zuzana Haláková: Poznatky a skúsenosti študentov učiteľstva prírodovedných predmetov o projektovom vyučovaní |
10:30 – 11:30 |
Hodnotenie vyučovania, neformálne vzdelávanie |
---|
|
Predseda sekcie: Václav Richtr |
10:30 – 10:45 |
Zuzana Vasilová: Využitie komplexných úloh pri rozvoji prírodovednej a čitateľskej gramotnosti |
10:45 – 11:00 |
Luděk Jančář: Vyhodnocení účinnosti výuky chemie na ZŠ s využitím motivačních úloh |
11:00 – 11:15 |
Martin Konečný: Veletrh nápadů učitelů chemie |
11:15 – 11:30 |
Vladimír Sirotek: Podpora práce s talentovanými žáky a studenty v Plzeňském kraji |
11:30 |
Ukončenie konferencie |
---|