Skočiť na hlavný obsah
Mária Beláková
18. 10. 2024

Workshop kreatívneho písania Mgr. Hany Zeleňákovej, PhD.

Už ste uvažovali niekedy nad tým, že aj Mačka vo vreci môže byť motiváciou ku kreatívnemu písaniu? Môže… a ešte akou!? Študenti 1. ročníka magisterského a 2. ročníka bakalárskeho štúdia sa o tom presvedčili 16. októbra na workshope Dr. H. Zeleňákovej, autorky projektu Hĺbavo (https://www.hlbavo.sk/autori/hana-zelenakova), zakladateľky FB skupiny Kreatívni slovenčinári (https://www.facebook.com/groups/kreativnislovencinari/), odborníčky na interpretačné stratégie v literárnej a estetickej výchove a ich zážitkové vyučovanie.

Prednášajúca.

Prednášajúca po krátkom teoretickom vstupe do problematiky kreatívneho písania uviedla študentov do zákutí tejto techniky krátkou, no pomerne náročnou vstupnou hrou. Študenti mali z vlastných iniciál utvoriť dvojslovné spojenia (M. B. – milujem Bordeaux, moje bláznovstvá…).

Po rozcvičke mozgových buniek nasledovali ďalšie zaujímavé aktivity, napríklad Vymysli meno bytosti, ktorá je malá, vonia a je mäkká na dotyk (študenti mali k dispozícii viacej charakteristík rozličných bytostí), zostavenie rebríčka piatich najdôležitejších predmetov na svete, hra Mačka vo vreci či práca s environmentálnou problematikou týkajúcou sa sochy veľryby v Bruggách. Pri kreatívnej inštrukcii „vymyslieť názov bytosti“ funkčne prepojila nomináciu aj s problematikou kompozít v lexikológii (meno Mrakoplaš) či hláskoslovím.

Ilustračný obrázok.

Pri určovaní vzorov odporúčala aktivitu zostavenia rebríčka 5 predmetov, pri ktorom kládla dôraz na rozvoj osobnosti a prepojenie s prierezovými témami. Najväčší priestor venovala Dr. Zeleňáková aktivite Mačka vo vreci, pri ktorej si študenti z vrecka „naslepo“ vytiahli jeden z predmetov, napríklad vĺčika. Študenti sa s predmetom oboznamovali najprv so zavretými očami, aby posilnili jeho vnímanie viacerými zmyslami. Túto časť aktivity by bolo podľa nás vhodné využiť v evokačnej fáze komunikačného rámca. Po pomenovaní a verbálnom opise navnímaných vlastností nasledovalo kreatívne písanie (napísať 5 adjektív a 5 verb súvisiacich s predmetom a následne vymyslieť príbeh, ako sa tento predmet k nám dostal, prípadne, komu patril). Aktivita, rovnako ako všetky ostatné, bola sprevádzaná aj prezentáciou a spoločným dotváraním príbehu.

Prednášajúca.

Worskshop Dr. Zeleňákovej bol nielen príjemným spestrením seminárov teória a prax vyučovania slovenského jazyka, ale aj oboznámením sa s problematikou kreatívneho písania z teoretického i praktického aspektu. Bonusom stretnutia je aj „free“ súbor prezentovaných aktivít a oboznámenie študentov s literatúrou a platformami, ktoré sa usilujú prezentovať vyučovanie slovenského jazyka v kontexte moderného sveta a problémov s ním súvisiacich.