Workshop kreatívneho písania Mgr. Hany Zeleňákovej, PhD.
Už ste uvažovali niekedy nad tým, že aj Mačka vo vreci môže byť motiváciou ku kreatívnemu písaniu? Môže… a ešte akou!? Študenti 1. ročníka magisterského a 2. ročníka bakalárskeho štúdia sa o tom presvedčili 16. októbra na workshope Dr. H. Zeleňákovej, autorky projektu Hĺbavo (https://www.hlbavo.sk/autori/hana-zelenakova), zakladateľky FB skupiny Kreatívni slovenčinári (https://www.facebook.com/groups/kreativnislovencinari/), odborníčky na interpretačné stratégie v literárnej a estetickej výchove a ich zážitkové vyučovanie.
Prednášajúca po krátkom teoretickom vstupe do problematiky kreatívneho písania uviedla študentov do zákutí tejto techniky krátkou, no pomerne náročnou vstupnou hrou. Študenti mali z vlastných iniciál utvoriť dvojslovné spojenia (M. B. – milujem Bordeaux, moje bláznovstvá…).
Po rozcvičke mozgových buniek nasledovali ďalšie zaujímavé aktivity, napríklad Vymysli meno bytosti, ktorá je malá, vonia a je mäkká na dotyk (študenti mali k dispozícii viacej charakteristík rozličných bytostí), zostavenie rebríčka piatich najdôležitejších predmetov na svete, hra Mačka vo vreci či práca s environmentálnou problematikou týkajúcou sa sochy veľryby v Bruggách. Pri kreatívnej inštrukcii „vymyslieť názov bytosti“ funkčne prepojila nomináciu aj s problematikou kompozít v lexikológii (meno Mrakoplaš) či hláskoslovím.
Pri určovaní vzorov odporúčala aktivitu zostavenia rebríčka 5 predmetov, pri ktorom kládla dôraz na rozvoj osobnosti a prepojenie s prierezovými témami. Najväčší priestor venovala Dr. Zeleňáková aktivite Mačka vo vreci, pri ktorej si študenti z vrecka „naslepo“ vytiahli jeden z predmetov, napríklad vĺčika. Študenti sa s predmetom oboznamovali najprv so zavretými očami, aby posilnili jeho vnímanie viacerými zmyslami. Túto časť aktivity by bolo podľa nás vhodné využiť v evokačnej fáze komunikačného rámca. Po pomenovaní a verbálnom opise navnímaných vlastností nasledovalo kreatívne písanie (napísať 5 adjektív a 5 verb súvisiacich s predmetom a následne vymyslieť príbeh, ako sa tento predmet k nám dostal, prípadne, komu patril). Aktivita, rovnako ako všetky ostatné, bola sprevádzaná aj prezentáciou a spoločným dotváraním príbehu.
Worskshop Dr. Zeleňákovej bol nielen príjemným spestrením seminárov teória a prax vyučovania slovenského jazyka, ale aj oboznámením sa s problematikou kreatívneho písania z teoretického i praktického aspektu. Bonusom stretnutia je aj „free“ súbor prezentovaných aktivít a oboznámenie študentov s literatúrou a platformami, ktoré sa usilujú prezentovať vyučovanie slovenského jazyka v kontexte moderného sveta a problémov s ním súvisiacich.