Prednáška Mgr. Marcela Kubinského Žiaci so špecifickými výchovno‑vzdelávacími potrebami vo vyučovaní slovenského jazyka
Katedra slovenského jazyka a literatúry v spolupráci so Súkromným centrom špeciálno‑pedagogického, psychologického poradenstva a prevencie Vysoké Tatry a Trnava zrealizovala 14. 11. 2022 v rámci Týždňa vedy a techniky prednášku zameranú na žiakov so špecifickými potrebami. Prednášajúcim bol dlhoročný špeciálny pedagóg a riaditeľ citovaného centra Mgr. Marcel Kubinský. Vo svojej prednáške študentov slovenského jazyka a literatúry teoreticky oboznámil s najfrekventovanejšími poruchami, s ktorými sa počas praxe vo vyučovaní slovenského jazyka stretnú. Špeciálnu pozornosť venoval dyslexii, dysortografii a dysgrafii.
Každú zo špecifických porúch učenia charakterizoval, uviedol prostriedky ich diagnostiky a reedukácie. Dôraz kládol na pozíciu pedagóga pri obidvoch fázach a na potrebu študentov pedagogiky ovládať jednotlivé nástroje diagnostiky. V tomto duchu prakticky prezentoval viaceré prvotné signály porúch, akými sú napríklad grafická stránka prejavu (úprava písma, jeho tvar, rytmus, čitateľnosť a pod., neschopnosť ortograficky korektne zaznamenávať text), nedostatočná schopnosť v oblasti fonematicko‑fonologického uvedomovania (predovšetkým činnosť sluchovej analýzy a syntézy) či sprievodné prejavy ako zajakavosť či nesústredenosť pri realizácii písomného alebo ústneho prejavu.
Hoci primárnu úlohu pri reedukácii zohrávajú špecializované centrá, pozornosť zameral aj na reedukáciu zo strany pedagóga. Uviedol konkrétne príklady a overené námety z vlastnej praxe. Počas prednášky vytváral priestor na diskusiu, v ktorej sa poslucháči zaujímali o spôsob a podmienky vyšetrenia poruchy školským psychológom, používanie konkrétnych reedukačných pomôcok pri dysgrafii a vhodnosť postupov pri reedukácii konkrétnych porúch. Študentov interaktívne zapájal do prednášky.
Deväťdesiatminútová prednáška z oblasti špeciálnej pedagogiky nepriniesla študentom iba teoretické poznatky, ale upriamila ich pozornosť aj na potrebu ďalšieho štúdia v danej oblasti.