Keď teória ožíva v laboratóriu
Spolupráca medzi školami a budúcimi učiteľmi chémie: Implementácia výskumných postupov vo vyučovaní chémie
Na Katedre chémie Pedagogickej fakulty TU sme privítali triedy siedmakov a ôsmakov zo ZŠ a MŠ I. Krasku v Modranke (19. 2., 5. 3. a 7. 3. 2025). Žiaci mali jedinečnú príležitosť učiť sa v autentickom prostredí chemických laboratórií. Program výučby nebol zameraný dominantne na atraktívnosť chemických pokusov, ale predovšetkým na induktívne, výskumné postupy, ktoré umožnili žiakom nielen pozorovať a overovať chemické procesy, ale ich aj aktívne skúmať.
Pod vedením budúcich učiteľov chémie, študentov 1. ročníka magisterského stupňa štúdia, sa žiaci venovali témam ako zákon zachovania hmotnosti, rozkladné chemické reakcie, vlastnosti kyslíka, vodíka a alkalických kovov. V rámci výučby formulovali predpoklady, zbierali dáta, následne svoje zistenia analyzovali a formulovali závery. Tento prístup vytvára podmienky pre rozvoj kritického myslenia, vzbudzuje žiacku zvedavosť a záujem o prírodné vedy.
Iniciatíva je súčasťou nášho úsilia ponúknuť školám stimulujúce a aktivizujúce prostredie na výučbu chémie, ako aj sprostredkovať budúcim pedagógom rôznorodé možnosti získavať praktické skúsenosti s výučbou chémie, ktoré im pomôžu v rozvoji ich pedagogických kompetencií.
Ďakujeme za spoluprácu pani učiteľke Mgr. Zuzane Bartošovej a vedeniu ZŠ a MŠ I. Krasku v Modranke. Tešíme sa na pokračovanie partnerstva a pozývame aj ďalšie školy, ktoré majú záujem o podobnú formu výučby, aby sa k nám pridali.
Ďakujeme študentkám a študentom učiteľstva chémie:
Bc. Monike Červenej, Bc. Simone Ďurišovej, Bc. Dominike Gábrišovej, Bc. Lucii Guričanovej, Bc. Kristíne Halvoníkovej, Bc. Michaele Nogovej‑Podoliančinovej, Bc. Zuzane Sučákovej, Bc. Štefanovi Timkovi