Pozvánka na jubilejnú prednášku doc. Magalovej
Katedra slovenského jazyka a literatúry PdF TU v Trnave a Slovenská jazykovedná spoločnosť pri Jazykovednom ústave Ľ. Štúra SAV
Vás srdečne pozývajú na jubilejnú prednášku s diskusiou
Využitie frazeologického a lexikálneho potenciálu folklórnej rozprávky v školskej praxi
Prednášajúca: doc. PhDr. Gabriela Magalová, PhD.
Jubilantka, dlhoročná členka Katedry slovenského jazyka a literatúry na PdF TU v Trnave doc. PhDr. Gabriela Magalová, PhD., sa venuje viacerým oblastiam výskumu slovenského jazyka, keďže sa celý svoj vedecko‑pedagogický život pohybuje medzi jazykovedou a literárnou vedou a v oboch sférach je aj publikačne činná. Z jazykovednej oblasti to je najmä mediálna sféra a výskum slovenskej frazeológie a z literárnovednej oblasti najmä priestor detskej literatúry a literárnej didaktiky.
Spomedzi niekoľkých desiatok jej publikácií – kníh, štúdií, článkov, správ, učebníc a recenzií, možno spomenúť najmä monografie Rozprávky s kresťansko‑didaktickou tendenciou (2007), Cesta rozprávky (2010) či Meditatívna rozprávka (2013), ako aj vysokoškolské didaktické práce Frazeológia (nielen) pre žurnalistov (2008) a Frazeológia pre pedagogickú prax (2016).
Popri vedecko‑pedagogickej oblasti sa však venuje aj literárnej tvorbe pre deti a dospelých – s fotografkou Zuzanou Horváthovou, sestrou G. Magalovej, vydala knihu básní OKA‑MIHY (2015), napísala niekoľko seriálov pre detské časopisy Maxík a Zvonček a jej kreatívnu detskú tvorbu dopĺňa aj autorstvo rozhlasových rozprávkových seriálov. Nemožno zabudnúť ani na jej každoročné organizovanie celouniverzitnej študentskej súťaže Fejtón, ktorými sa snaží rozvíjať študentskú tvorivosť nielen v oblasti písania, ale aj v oblasti tvorby karikatúry či kresleného vtipu.
Stretnutie sa uskutoční 3. marca 2025 o 14:40 v aule Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave a bude sa vysielať aj online formou prostredníctvom MS Teams.
Prednáška bude tematicky zameraná tak, ako je pre profesijnú profiláciu docentky G. Magalovej charakteristické. Pôjde o tému využitia didaktického potenciálu detskej folklórnej literatúry ako bohatého zdroja jazykových prvkov – lexém a frazeologických jednotiek.