Skočiť na hlavný obsah

Technika hrou

Technika hrou

Zámer projektu

Základným zámerom projektu je rozvoj špecifického spôsobu premýšľania, ktorý je typický pre techniku a technológie. Súvisiacou praktickou činnosťou sa zároveň podporuje rozvoj manuálnych zručností, typických pre vzdelávaciu oblasť Človek a svet práce.

Takto inovovaný prístup k technickému vzdelávaniu sa adekvátne prispôsobuje zmenám, ktoré nastali v oblasti techniky v dôsledku postupných zmien v ľudskej spoločnosti.

Projekt Technika hrou má ambície nielen v podpore rozvoja pracovného potenciálu ľudí, ale aj v selektívnej podpore potenciálu prirodzených technických talentov, čím si Slovensko vie zaručiť nielen dostatok zručnej pracovnej sily v technických odboroch, ale aj odborníkov, ktorí zabezpečia samotné napredovanie technického vývoja a výroby.

Čo začína hrou, môže pri správnom pedagogickom vedení končiť inováciou, pričom najpodstatnejším prvkom pedagogického vedenia je podpora pocitu kompetentnosti, dôvery vo vlastné schopnosti.

Hlavný cieľ projektu

Hlavným cieľom projektu je podpora formálneho technického vzdelávania prioritne prostredníctvom aplikácie výskumne ladenej koncepcie vzdelávania, ktorá vedie deti nielen k nadobúdaniu technického poznania, ale rozvíja samotné technické premýšľanie, čím je dosahovaný dlhodobejší efekt vzdelávacích intervencií. Vzhľadom na formuláciu cieľov v danej vzdelávacej oblasti ide o aktívne prepojenie s prírodovedným vzdelávaním, aby výsledkom vzdelávania neboli naučené postupy, ale všeobecná zručnosť a spôsobilosť využiť poznanie pri riešení rôznych technických, konštrukčných a používateľských problémov.

Všeobecnou európskou tendenciou je aplikovanie tzv. výskumne ladenej koncepcie vzdelávania (širšie spadá pod koncept induktívneho poznávania; inquiry based learning) ako na prírodovedné, tak aj matematické a technické vzdelávanie (STEM vzdelávanie; Science, Technology, Engineering and Mathematics Education). Výskumne ladená koncepcia predstavuje vďaka svojmu induktívnemu charakteru reálnu inováciu v sprístupňovaní poznania a rozvíjaní poznávania. Vhodne aplikovaná koncepcia vedie žiakov nielen k praktickému konštruovaniu, ale aj k riešeniu problémov, prostredníctvom ktorých sa vytvára všeobecnejšie využiteľná vedomosť; rozvíja sa logické premýšľanie; samostatnosť v učení a praktická tvorivosť v úzkom prepojení na prírodovedné poznávanie.

Výskumne ladená koncepcia prírodovedného a technického vzdelávania je prvým uceleným induktívne orientovaným didaktickým nástrojom prispôsobeným slovenským podmienkam, ktorý vznikol na základe potreby rozvoja samostatného a sebavedomého premýšľania dieťaťa o svete, ktorý ho obklopuje a ktorý bol precizovaný niekoľkoročným overovaním v praxi. Aplikáciou konceptu do praxe je možné dosiahnuť inovované ciele implementované pri poslednej zmene do Štátneho vzdelávacieho programu pre úrovne vzdelávania ISCED 0 a ISCED 1 vo vzdelávacích oblastiach Človek a svet práce a Človek a príroda.

Prínos projektu je možné teda ponímať v inovácii praktickej realizácie predprimárneho a primárneho technického a zároveň i prírodovedného formálneho vzdelávania a to v súlade s najnovším didaktickým poznaním v danej oblasti.

Základom zmeny je nadšenie učiteľa pre zmenu

Uvedomujúc si skutočnosť, že nadšenie učiteľa je na zmenu vo vzdelávacích postupoch mimoriadne dôležité, vytvorili sme školenie, ktorého zámerom nie je len jednoduché predstavenie princípov novej koncepcie technického vzdelávania, ale skutočné pochopenie potreby zmeniť vzdelávanie tak, aby sa v ňom objavovalo čím ďalej tým viac nadšenia, ktoré prirodzene vedie k poznávaniu.

Na základe mnohoročného overovania v praxi vieme, že koncepcia projektu má významný edukačný potenciál, avšak rovnako dôležité ako samotná efektívnosť vzdelávacej koncepcie je aj to, akým spôsobom je koncepcia prezentovaná učiteľom. Veľký dôraz sme preto kládli na to, ako budú prebiehať školenia pre učiteľov.

Chart, pie chart.Chart, pie chart.

Školenia sú realizované prostredníctvom praktických workshopov, na ktorých sú objasňované samotné princípy výskumne ladenej koncepcie prírodovedného a technického vzdelávania priamo na praktických aktivitách aplikovateľných do vzdelávacieho procesu v MŠ a na 1. stupni ZŠ.

Doposiaľ bolo v rámci projektu vyškolených 817 učiteliek a učiteľov materských škôl a prvého stupňa základných škôl zo všetkých regiónov Slovenska. Na základe pozitívnej spätnej väzby je možné považovať učiteľov nielen za aplikátorov zmeny technického vzdelávania, ale aj za funkčných šíriteľov koncepcie prostredníctvom svojich kolegov.

kraj učitelia MŠ učitelia ZŠ spolu
2014 2015 2016 2017 2018 2014 2015 2016 2017 2018 2019
bratislavský 17 21 10 12 38 17 24 139
trnavský 61 22 22 105
nitriansky 44 10 54
trenčiansky 23 36 31 90
žilinský 13 98 37 52 200
banskobystrický 83 62 145
prešovský 20 * 20
košický 64 * 64
spolu 30 306 118 107 38 49 169 * 817
561 256

* školenie je plánované na jeseň 2019

 

Publikácie

Chart, pie chart.

Ohlasy

Chart, pie chart.

Chart, pie chart.
Chart, pie chart. Chart, pie chart.
Chart, pie chart. Chart, pie chart.
Chart, pie chart. Chart, pie chart.
Chart, pie chart. Chart, pie chart.
Chart, pie chart. Chart, pie chart.
Chart, pie chart. Chart, pie chart.
Chart, pie chart.

Vaše školenie sa mi veľmi páčilo, prinieslo mi náhľad do dotknutej problematiky v súvislosti s metodikou, obsahom a prístupom a tiež praktickým prevedením. Môžem len pochváliť a oceniť prístup školiteľov a veľmi podrobne a jasne spracovanú príručku s množstvom námetov na dané aktivity. S deťmi som previedla aktivitu s magnetizmom a rozpustnosťou látok, mali veľký úspech, mne sa osobne páčia hlavne pracovné listy. Budem ďalej pokračovať v aplikovaní výskumne ladenej koncepcii vyučovania. Ďakujem!

S pozdravom 
Kopálová Ľubica, MŠ Chtelnica


Vzdelávanie bolo pre mňa prínosom. Deti boli aktivitami nadšené, zaujaté a veľmi ich bavila hra s vodou, kde skúmali, ktoré predmety sa potopia a ktoré nie. Prírodovedná a technická gramotnosť výskumom, rozvíja skúsenosti a zážitky detí. Bolo by potrebné v materskej škole vytvoriť vhodné podmienky k takýmto aktivitám – hlavne materiálne vybavenie, aby si deti mohli rozvíjať zručnosti a schopnosti výskumom.

Ďakujem, že som sa mohla zúčastniť. 
S pozdravom 
Monika Lachová 
Žiar nad Hronom, EP Sládkovičova 1, ZH


 
Zúčastnila som sa školenia Výskumne ladenej koncepcie prírodovedného a technického vzdelávania, kde nám fundované školiteľky veľmi obrazne a hlavne prakticky vysvetlili nové myslenie vo vzdelávaní. Bolo to podmienené hlavne tým, že celé vzdelávanie bolo realizované praktickou prácou, ktorá nás nútila premýšľať, vnímať zmyslami, zisťovať pokusom – omylom, čo zrýchlilo pochopenie a naštartovanie nového ponímania vzdelávania už v predprimárnom období dieťaťa. Je to náročnejšia práca, ale s väčším efektom. Ďakujem za príležitosť zúčastniť sa vzdelávania.

Gabriela Danková 
MŠ Ul. Družstevná 10, Martin


Školenia v rámci výskumne ladenej koncepcie prírodovedného a technického vzdelávania pre MŠ vrelo odporúčam všetkým učiteľkám‼ Atmosféra na školení bola skvelá, školiteľky výborné, aktivity inšpiratívne. Oceňujem hlavne praktické cvičenia a metodické listy, ktoré teraz využívam v praxi.

Pekný deň, Selecká, Piešťany 
MŠ Ružová, Piešťany


Školenie bolo veľmi zaujímavé, či už prednášky, alebo materiály. Bolo pre mňa dosť veľkým prínosom do praxe, s čím som sa na iných školeniach nestretla. Teším sa, ako využijem aktivity v praxi s deťmi. Dalo mi to nové nápady. Ja som bola veľmi spokojná a nadšená s celým priebehom školenia. Boli síce nejaké veci, ktoré som poznala, ale zabudla som na to a práve počas školenia som si to osviežila. Naozaj ďakujem za super školenie a veľmi rada sa zúčastním ďalšieho takého školenia.

S pozdravom Renáta Jamrichová 
MŠ Spartakovská, Trnava


V rámci Spoločnosti pre predškolskú výchovu v regióne Tvrdošín, vzdelávanie absolvovalo 26 učiteliek materských škôl 21. 9. 2015. Za seba, aj na základe spätnej väzby od kolegýň, môžem povedať, že vzdelávanie bolo veľkým prínosom do našej pedagogickej praxe. Zaujímavé a inšpirujúce. Aj napriek počiatočným obavám sa nám praktické aktivity veľmi páčili. Získali sme nielen teoretické poznatky, vysvetlenie, ale sme si vyskúšali konkrétne aktivity na rôzne témy. Pretože mnohé z nás si nevedeli predstaviť, ako budeme túto oblasť u detí rozvíjať. Veľmi ocenili aj vlastné prezentácie, v ktorých si overili získané vedomosti, či praktické zručnosti v práci s deťmi. Nepochybne, veľkým pozitívom bolo pre nás aj získanie materiálov, pomôcok.

A ako to vidíme s využívaním v praxi? V našej materskej škole vo Vitanovej, sme už minulý šk. rok pracovali s príručkou, ktorú sme dostali na vzdelávaní. Veľmi nám pomohla. V Školskom vzdelávacom programe máme každý mesiac tému s názvom: „Objavujeme s majstrom N“, kde zaraďujeme bádanie, experimentovanie a podobné aktivity. Keď sa prezlečiem za majstra N, deti už vedia, čo sa bude diať a veľmi sa tešia. Obľúbili si takéto aktivity. Spočiatku bolo ťažké zaznamenávať predpoklady, overovanie, ale postupne sa to naučili.

Robila som to s predškolákmi v skupinách, kde si zvolili vedúceho, ktorý zapisoval. Sama som si vytvorila overovacie listy. Dôležité je pripraviť si vopred všetky pomôcky. Je to náročnejšie na prípravu učiteľky, ale dá sa to zvládnuť. List mali len po jednom v skupine. Mávala som tak 4 – 5 skupín (podľa počtu detí v triede). Vyskúšali sme si témy: Meranie objemu v nádobách, Rozpustnosť látok, Váženie predmetov, Pokus s vajcom v octe, Šírenie zvuku – výroba telefónov a Papier na výrobu detskej knihy. Kolegyňa mala Magnetizmus a Elektrický obvod. V malej triede s deťmi 3 – 4 roč. si kolegyňa tiež pochvaľovala. Aktivity boli pre deti zaujímavé, zábavné, iné. Robila s nimi na témyu: Statická elektrina, Topenie a Rozpúšťanie látok vo vode. Predpoklady a overovanie tvorili na jednom veľkom formáte prac. listu, spoločne.

Zakúpili sme si rôzne pomôcky (elektrický obvod, váhu, súpravu magnetov, nádoby na meranie objemu, skúmavky v stojane). Bola som prekvapená, čo dokázali deti s tou skladačkou s ozubenými kolesami. Úžasné, ako to vedeli poskladať a fungovalo im to. Plánujeme si s kolegyňou urobiť také škatule s pomôckami k témam, ako ste to mali na vzdelávaní. Ďakujem za prínosné, zmysluplné vzdelávanie a prajem veľa úspechov v ďalšej práci.

S pozdravom Gabriela Šimalová 
MŠ Vitanová


Ďakujem za možnosť zúčastniť sa školenia výskumne ladenej koncepcie. Školenie bolo veľmi inšpiratívne. Za prínosné považujem aktivity, ktoré sme mali možnosť realizovať tak, akoby sme boli deťmi MŠ, čím sa nám priblížilo ich vnímanie nastoleného problému. Pochopila som, že i náročné teoretické poznatky sa deťom dajú sprístupniť tak, aby ich vnímali ako hru. Metodický materiál vnímam ako prínosný, využívam ho pri výučbe a pri tvorbe vlastných pracovných listov.

S pozdravom Martina Kováčiková. 
MŠ Raková Fojstvo (Čadca)


Nám toto vzdelávanie prinieslo množstvo pozitívnych vecí napr. učenie inou a hlavne zábavnou formou, stretnutie a výmena poznatkov s inými vyučujúcimi. Napísali sme krátky článok na našu stránku, pripájam Vám odkaz: http://www.zszupkov.sk/vzdelavanie/. Boli by sme veľmi vďační, keby sa dalo takéto vzdelávanie robiť častejšie, hlavne v našich končinách – aj pre nás, učiteľky z dedín. Ešte raz vyjadrujeme veľkú podporu pre takéto formy vzdelávania. Ďakujeme!

Šipikalová 
MŠ Župkov


Od 1. septembra je v platnosti nový Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách, ktorý je rozšírený o niektoré vzdelávacie oblasti. Výskumne ladená koncepcia prírodovedného a technického vzdelávania sa dá využiť vo vzdelávacej oblasti Človek a príroda (Prírodné javy), v ktorej má dieťa opísať vybrané prírodné javy a podmienky zmeny ich fungovania na základe vlastného pozorovania a skúmania (svetlo a tiene, teplo a horenie, topenie a tuhnutie, vyparovanie, rozpúšťanie, zvuk, sila a pohyb). Všetky tieto prírodné javy sa nachádzajú podrobne rozpísané v metodickom materiáli výskumne ladenej koncepcie. Ku každej téme je vypracovaný pracovný list, do ktorého si dieťa zaznamenáva svoje predpoklady a overenia. Trojročné deti zvládnu témy ako je magnetizmus, predškoláci už aj ťažšie témy, napr. voľný pád predmetov (rýchlosť pádu). Výskumne ladenú koncepciu využívam pri mojej práci v MŠ a odporúčam ju ako praktickú pomôcku aj pre iné pani učiteľky MŠ.

Marianna Podoláková 
MS Pavla Horova 3 v Devínskej Novej Vsi

Chart, pie chart. Chart, pie chart.
Chart, pie chart. Chart, pie chart.
Chart, pie chart. Chart, pie chart.

Mgr. Dana Polakovičová 
Základná škola Ružová dolina 29, 821 09 Bratislava

Projekt „Technika hrou na ZŠ“ som realizovala s mojimi žiakmi, žiakmi III. A triedy. Všetky oblasti tohto projektu žiakov veľmi zaujali, tvorivo pracovali a boli nedočkaví, ako dopadne každý jeden „vedecký pokus“.

Keďže v triede je 27 žiakov, vždy sme sa rozdelili na skupiny a tie si veľmi často porovnávali výsledky pokusov. Diskutovali a aj súťažili, ktorá skupina dosiahne lepšie výsledky.

Projekt sme obohatili krúžkom: Technika hrou, kde sme okrem navrhovaných aktivít tvorili a bádali aj s rôznymi stavebnicami a modelmi napr. elektrických obvodov. Tiež sme navštevovali vedecké výstavy a rôzne tvorivé dielne s vedeckým zameraním.

Nielen žiaci, ale aj rodičia boli nadšení týmto projektom . Na konkrétnych príkladoch si deti overovali svoje hypotézy a predpoklady, boli nedočkavé, ako každý pokus dopadne . Získavali nové vedomosti, skúsenosti a veľmi sa im to páčilo. Bolo to niečo nové, iné a veľmi lákavé pre chlapcov i dievčatá.

Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.

Mgr. Andrea Hranická 
Základná škola Ul. Kollárova 2, 900 21 Svätý Jur

Nadácia Volkswagen Slovakia nám ponúkla možnosť zapojenia sa do grantového programu Technika hrou od základných škôl. Samozrejme sme túto možnosť využili. Získali sme niekoľko zaujímavých učebných pomôcok. Vďaka novým učebným pomôckam je vyučovanie najmä prírodovedy vo 4. ročníku efektívnejšie a hlavne pre žiakov zábavnejšie.

Na vlastnej koži si vyskúšali prenášanie bremien, na ozubených kolesách si potrénovali aj logické myslenie a najviac sa zabávali na hodine, na ktorej im ôsmaci v rámci programu PEER­‑TO­‑PEER vysvetľovali čo je to elektrický obvod, naučili ich pozapájať správne kábliky a tak rozkrútiť vrtuľky. Jednoducho sa zabávali nielen naši štvrtáci, ale aj starší žiaci a pani učiteľky.

Ďakujeme za spestrenie nášho vyučovania vďaka novým učebným pomôckam.

Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.

Mgr. Nataša Bobčeková 
Základná škola kráľa Svätopluka, Dražovská 6, Nitra

Realizácia aktivít prebieha veľmi zaujímavou formou, vďaka veľmi pútavým a naozaj veľmi vhodným metodickým pomôckam. Pomocou pomôcok výklad učív pre žiakov je uľahčený, hlavne názornosťou, možnosťou si vyskúšať pokusmi ako sa dajú dokázať javy, pomocou meraní a vážení tiež pomôckami realizovať predstavy, názorne sa dajú riešiť pokusy so solárnou energiou, dokazuje sa princíp ozubených kolies a iných.

Žiakov témy veľmi upútali a bavili. Metóda názornosti a vyskúšanie si v praxi s konkrétnymi pomôckami rozširuje obzor žiakom a pripravuje ich lepšie do života a do tém v oblasti fyziky a iných vied. Tým, že žiaci sa v podstate hrajú, lepšie pochopia princípy a javy, ktoré potom budú vedieť ľahšie určovať a učiť sa o nich.

Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.

Mgr. Marianna Podoláková 
Materská škola Pavla Horova 3, 841 07 Bratislava

Pokusy z projektu Technika hrou som s deťmi vyskúšala, deti prejavovali o pokusy veľký záujem, boli zvedavé a tešili sa na ďalší pokus. Deti dokážu vytvárať predpoklady, dokážu si ich overiť napriek tomu, že v tomto veku ešte fyzikálne javy ešte dostatočne dobre nechápu.

Deti sa hravou formou učia a nadobúdajú nové vedomosti z oblasti fyziky a techniky a ani si to neuvedomujú. Po skončení pokusu sa deti chcú ešte dlho hrať s pomôckami, ktoré sme použili a skúšajú nové varianty a možnosti pokusu. Deti majú z pokusov veľkú radosť a preto by som ich odporúčala aj iným materským školám.

Chart, pie chart.
Chart, pie chart.
Chart, pie chart.
Chart, pie chart.
Chart, pie chart.

Mgr. Patrícia Hodyová 
Nemecká škola, Palisády 51, Bratislava

Deti sú pri týchto aktivitách od začiatku motivované, už tým, že vidia, že ich čaká niečo nové a ich prirodzená zvedavosť ich nabáda k tomu, aby sa zaujímali a sústredili na to, čo sa ide diať.

Potom im je zadaná úloha a oni samé môžu začať skúmať a skúšať rôzne, aj nové veci, chytiť do ruky atď. Učia sa všetkými zmyslami, nielen počúvaním a pozeraním, rozmýšľajú a pri tom objavujú. Sú také sústredené, že na čas vyhradený na takúto aktivitu ich vôbec netreba upozorňovať, aby dávali pozor.

U nás, v škôlke sa najviac osvedčili aktivity s vodou, magnetkami a miešaním farieb, čo zodpovedá aj veku detí. V každom prípade, akákoľvek aktivita ich oslovila a skúšali aj keď problém nevyriešili. Bavilo ich to. Riešenie sme si potom prezentovali spoločne.

Deti boli šťastné a na tieto aktivity sa tešili. Bavilo ich donekonečna skúšať, kým sa im to samým nepodarilo.

Helena Gardoňová 
Základná škola s materskou školou Papradno 312, 01813 Papradno

V našej materskej škole sme už realizovali rôzne aktivity z projektu Technika hrou. Vyrábali sme telefóny, čím sme podporovali rozvoj pozorovacej spôsobilosti. Skúmali sme, ako sa správajú predmety na naklonenej rovine a ako je možné ovplyvniť pohyb. Vyrobili sme kyvadlo s hrubším a tenším špagátom, s ťažším a ľahším závažím a robili sme rôzne pokusy s rozpúšťaním látok.

Osvedčila sa nám pomôcka s ozubenými kolesami. Deti ju často využívajú v tvorivých hrách. Vyzdvihovali sme výsledky overenia, keď sa pôvodný predpoklad nepotvrdil, čo vedie deti k tomu, aby si osvojili nové informácie. Deti boli pri skúmaní zaujaté, veľmi ich to bavilo. V projekte budeme naďalej pokračovať a privítame ďalšie nové metodiky alebo vzdelávania.

Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.

Ľubica Krasulová 
Materská škola, Oravské nábrežie 142, Tvrdošín 027 44

Cieľom projektu Technika hrou v našej materskej škole bolo vytvorenie centier aktivít „Dielňa“ a „Pokusy“, čím sme chceli podporiť tvorivé prostredie na rozvíjanie špecifických manuálnych zručností a základných spôsobilostí vedeckej práce u detí.

V priebehu realizácie projektu boli deti obzvlášť fascinované vedeckými pomôckami, kde si napr. priamo vyskúšali filtráciu vody a mohli tak pochopiť následky znečisťovania prostredia. Veľkou zaujímavosťou bolo skúmanie štruktúry snehu prostredníctvom elektronického mikroskopu. Pochopiť rozdiel teplôt nám pomáhal aj multiteplomer, na ktorom si deti značili namerané teploty a tak porovnávali rozdiely. Uvedené pomôcky boli pre deti doposiaľ málo dostupné, preto bola práca s nimi motivujúca a rozvíjajúca.

Vzhľadom na to, že v našej materskej škole je prevažná väčšina chlapcov, sú veľmi obľúbené konštruktívne hry. Vytvorením centra „Dielňa“ sme dali priestor na to, aby svoje konštrukčné činnosti a myslenie rozvíjali aj s hračkami, ktoré sú spojené s bežným životom: matice, skrutky, ozubené kolieska. S obľubou skladajú rôzne modely nielen podľa návodu, ale aj fantázie z technických a konštrukčných stavebníc. Pri realizovaných pokusoch dávame deťom priestor na rozvíjanie spôsobilosti klasifikovať, merať a tvoriť predpoklady.

Aktivity určite odporúčame zaradiť do vzdelávacích aktivít materských škôl, pretože sú pre deti pútavé, motivujú ich k poznávaniu a skúmaniu zábavnou formou.

Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.

Mgr. Gabriela Šimalová 
Základná škola s materskou školou, Oravická 90, 02712 Vitanová

S realizáciou projektu máme veľmi dobrú skúsenosť. Aktivity z oblasti techniky deti zaujali. Úžasne zábavnou motiváciou bol pre nich majster „N“ (prezlečená učiteľka) a jeho pokusy, s ktorými odvtedy pokračujeme v materskej škole každý piatok. Deti ho už očakávajú a tešia sa, čo zasa budú robiť, objavovať.

Veľkým zážitkom pre deti je samostatná manipulácia s rôznymi materiálmi, tešili sa z procesu, ale aj výsledku. Tvorili predpoklady, overovali, zisťovali.

Na konštruovaní rôznych stavieb, predmetov zisťujeme pokrok u dieťaťa v predstavivosti, fantázii, priestorovej orientácii, logickom myslení. Aj programovanie robotickej včielky Bee­‑bot malo u detí úspech.

Celý priebeh realizácie aktivít bol umocnený prítomnosťou rodičov, či starých rodičov. Deti im ukázali pomôcky, pochválili sa čo dokážu, ako sa hrajú a zapojili ich do jednotlivých hier a činností.

Tak, ako sme sa zozačiatku týchto aktivít obávali, teraz, po skúsenostiach, ich vrelo odporúčame využívať v materskej škole, pretože deti sa hrajú a zároveň získavajú elementárne technické zručnosti, vedomosti z oblasti prírodovedy, techniky a cez zážitok spoznávajú svet okolo seba. Naučili sa tvoriť predpoklady a zaznačiť ich do overovacích listov, následne overiť a opäť zaznamenať výsledky a zistenia.

Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.

PaedDr. Lenka Kaščáková, PhD. 
ZŠ s MŠ M. R. Štefánika, Grösslingova 48, 811 09 Bratislava

Pri realizácií aktivít sme sa inšpirovali metodikou, ktorá nám bola poskytnutá na hodinách akreditovaného školenia Technika hrou od základných škôl. Bola výborným doplnkom učebníc, ktoré využívame v edukačnom procese.

Pri skúmaní vlastností magnetu mali žiaci možnosť manipulovať s rôznymi druhmi magnetov, vyskúšať si ich pôsobenie na iné predmety, ich vzájomné pôsobenie medzi sebou, skúmali ich póly. Dostali odpovede na svoje vyslovené predpoklady, ktoré ich v niektorých prípadoch skutočne prekvapili.

Ozubené kolesá boli atraktívnou pomôckou, poskytli žiakom možnosť tvorivo sa realizovať, stavať, konštruovať a bádať. Vzájomné zapájanie kolies podľa predtlačených, ale aj vymyslených schém bolo naozaj nápadité a prinieslo želané výsledky v bádateľských aktivitách.

Elektrina ako taká je pre žiakov I. stupňa ZŠ veľmi abstraktný pojem. Boli sme radi, že vďaka názorným pomôckam ako boli spínač, krokosvorky, káble, žiarovky a iné, mohli žiaci tento pojem čiastočne zhmotniť. Najväčšou odmenou za odvedenú výskumnú činnosť bola rozsvietená žiarovka. Niekedy viac, niekedy menej, čo bolo tiež predmetom výskumnej činnosti. Mimoriadny úspech malo skúmanie vodivosti rôznych druhov predmetov a ich zapájanie medzi farebné káble.

A čo ešte ponúkla tímová výskumná činnosť? Okrem toho, že žiaci získali nové skúsenosti vlastnou činnosťou, naučili sa spolupracovať a vychádzať v zmiešaných tímoch, zaznamenávať svoje poznatky, formulovať predpoklady, svoje ciele a na konci prezentovať výsledok svojej výskumnej práce. Pochopili, že zlé riešenie neexistuje, existuje len nové poznanie a skúsenosť.

Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.

Mgr. Lucia Zlatoňová 
Materská škola, Nám SNP 17, Detva

Svetlo a tiene

Ako stimulujúcu situáciu sme využili príbeh a vlastnú skúsenosť dieťaťa so svetlom. Cieľom aktivity bolo systematizovať skúseností detí o svetle. Riešili sme problematiku svetla jeho v rôznych podobách, ako aj problematiku prepúšťania, čiastočného prepúšťania a neprepúšťania svetla cez rôzne predmety. Naším cieľom nebolo, aby deti definovali pojmy, ale aby s nimi nadobudli skúsenosť, ktorá sa dá využiť aj napríklad pri aktivite dotýkajúcej sa tvorby tieňov.

Deti pozorovali správanie sa svetla počas prechádzania rôznymi materiálmi. Mali možnosť pracovať vo svojej skupine s dvomi rôznymi euroobalmi a diskutovať o svojich zisteniach. Ostali v neistote, keď bol euroobal v jednej skupine priesvitný a v druhej priehľadný. Počas aktivity prejavovali záujem a nadšenie. V triede vládla príjemná atmosféra a pri našom pozorovaní správania sa detí bolo hneď vidno, že sa hrajú na malých výskumníkov.

Je dôležité venovať pri zisťovaní detských predstáv dlhší čas diskusii, pretože deti sú úspešnejšie, ak majú možnosť premýšľať na tým, čo už o skúmanom jave vedia. Zistenia, vedomosti a skúsenosti z aktivity svetlo do škatule mohli deti využiť aj v aktivite zameranej na tvorbu tieňa. Zistili, ako sa tvorí tieň a ako sa dá vrhanie tieňa ovplyvňovať. Deti pozorovali, ako sa tvorí tieň a vedeli samostatne zaznamenať svoje predpoklady. Opísali zmeny veľkosti tieňa, ak predmet položili bližšie k alebo ďalej od zdroja svetla. Téma tiene ich natoľko zaujala, že sa hrou s tieňom venovali aj pri pobyte vonku.

Chart, pie chart.Chart, pie chart.Chart, pie chart.

Mgr. Mária Masárová 
Materská škola Námestie slobody 10, Skalica, El. pracovisko Hviezdoslavova

Aktivity v rámci projektu sú zmysluplné a spĺňajú požiadavky súčasnosti. Motivujú učiteľky k príprave aktivít pre deti tak, aby v deťoch evokovali záujem o okolitý svet a jeho fungovanie. Realizáciou a priamou účasťou detí na riešení problému sa deti nielen učia tvoriť predpoklady, ale i logicky myslieť, prezentovať vlastný názor pred skupinou detí i dospelých.

Na základe vlastnej skúsenosti si potom deti majú možnosť overiť, či bol ich predpoklad správny, a ak nie, tak si v rámci zistení vyvodia zo skúmanej situácie záver. Pri tejto aktivite menia, utvrdzujú, overujú vlastné prekoncepty, pričom získavajú nový poznatok, na ktorom budú stavať a rozvíjať poznatky na vyššej úrovni.

Jednou z aktivít, ktoré sme v rámci projektu Technika hrou realizovali, bolo i šírenie, vznik a prenos zvuku. Riešili sme jednoduchý prístroj – telefón. V čase realizácie vzdelávania sme v materskej škole v rámci témy Kto nás chráni, kto nás stráži riešili problematiku povolania mestských policajtov a výbavy, ktorú k výkonu svojho zamestnania potrebujú. Využili sme poznatky získané skôr pri práci s deťmi.

Keďže ich najviac zaujala policajná vysielačka, spýtali sme sa detí, či by vedeli vysvetliť, ako funguje. Deti v rámci odpovedí najviac zastávali názor, že funguje na baterky. Navodili sme situáciu, ako by sme si mohli vyrobiť vysielačky, keď nemáme batérie. Deti vyjadrovali rôzne námety. Ponúkli sme im plastové poháriky a položili otázku, či by vedeli z nich skonštruovať vysielačky. Navrhli rôzne spôsoby, najčastejšie spôsob megafónu, a to vyrezaním dna pohárika a kričaním doň.

Potom sme im ponúkli tenký špagát a nechali deti tvoriť predpoklady, čo treba so špagátom urobiť, aby sme si vytvorili vysielačky. Niekto z detí navrhol, aby sme poháriky spojili a ukázal ako. Tak sme vytvorili do ich dna dierky, prevliekli špagátik a nechali deti, aby vyskúšali, či je rozprávanie do pohárikov počuť. Po zistení, že sa deti počuli, sme predkladal na zváženie ďalšie varianty, napr. je lepšie počuť, keď je špagátik natiahnutý alebo voľný(?) a podobne. Po zistení, že zvuk sa šíri prostredníctvom špagátika do spojených pohárikov, sme sa rozhodli, že nami vytvorené vysielačky v rámci exkurzie odovzdáme mestským policajtom ako EKOVYSIELAČKY.

V rámci tejto aktivity im deti samé vysvetľovali, ako je možné, že sa jeden druhého počujú. V rámci vysvetlení sme deťom nechali priestor na vyjadrenie vlastných myšlienok. Po vypočutí ich argumentácií, si deti na policajnej stanici s mestskými policajtmi rozohrali rôzne príbehy, v ktorých im bolo potrebné volať a požiadať ich o pomoc. Mestskí policajti sa tejto úlohy zhostili úžasne a modelové situácie s využitím našej EKOVYSIELAČKY zvládli na výbornú. Aj toto je spôsob, ktorým deti spoznávajú svet a v našom prípade podnietili dospelých zamyslieť sa nad otázkou vzniku a šírenia sa zvuku v prostredí.

Chart, pie chart.Chart, pie chart.

 

Aktualizačné vzdelávanie pre učiteľov

Harmonogram školenia v aktualizačnom vzdelávacom programe kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov so zameraním na rozvoj technického vzdelávania v základných školách v školskom roku 2019 – 2020.

Názov programu: Induktívne vzdelávacie postupy v prírodovednom a technickom vzdelávaní 
(akreditované aktualizačné vzdelávanie)
Školiace pracovisko: Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave
Školená skupina: učitelia pre primárne vzdelávanie (ISCED 1)

 

Miesto školenia: Košice – Okresný úrad v Košiciach, Zádielská 1, Košice, 2. poschodie
  termín školenia začiatok školenia počet vyučovacích hodín
1. 21. október 2019 12:30 7
2. 22. október 2019 12:30 6
3. 28. október 2019 12:30 6
4. 29. október 2019 12:30 6
5. 25. november 2019 12:30 záverečný pohovor
súčet vyučovacích hodín za štúdium 25

 

Miesto školenia: Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva, Levočská 7, Prešov
  termín školenia začiatok školenia počet vyučovacích hodín
6. 4. november 2019 12:30 7
7. 5. november 2019 12:30 6
8. 11. november 2019 12:30 6
9. 12. november 2019 12:30 6
10. 26. november 2019 12:30 záverečný pohovor
súčet vyučovacích hodín za štúdium 25

 

Koncept školenia: Výskumne ladená koncepcia prírodovedného a technického vzdelávania je prvým uceleným induktívne orientovaným didaktickým nástrojom prispôsobeným slovenským podmienkam, ktorý vznikol na základe potreby rozvoja samostatného a sebavedomého premýšľania dieťaťa o svete, ktorý ho obklopuje a ktorý bol precizovaný niekoľkoročným overovaním v praxi. Aplikáciou konceptu do praxe je možné dosiahnuť inovované ciele implementované pri poslednej zmene do Štátneho vzdelávacieho programu pre ISCED 1 vo vzdelávacích oblastiach Človek a svet práce a Človek a príroda. Školenia sú realizované prostredníctvom praktických workshopov, na ktorých sú objasňované ako samotné princípy výskumne ladenej koncepcie prírodovedného a technického vzdelávania, tak aj praktické aktivity aplikovateľné do vzdelávacieho procesu v ZŠ vďaka ich predchádzajúcemu overeniu v praxi počas riešenia predchádzajúcich projektov. Všetky aktivity sú v súlade s inovovaným Štátnym vzdelávacím programom 2015. Absolventi získajú metodickú príručku so súborom aktivít priamo aplikovateľnými do praxe.

 

Štúdium je realizované v rámci projektu Technika hrou od základných škôl IV. 
s finančnou podporou Nadácie Volkswagen Slovakia 
v spolupráci s Trnavskou univerzitou v Trnave