Skočiť na hlavný obsah

Pedagogické, sociálne a estetické problémy nasadenia počítačov do vzdelávania

Projekt VEGA                                                                                              Obdobie riešenia: 2000 – 2002

 

Riešitelia

  • prof. PhDr. Ľubomír Held CSc.
  • doc. Ing. Martin Mišút, CSc.
  • prof. PhDr. Ladislav Požár, CSc.
  • doc. Ing. Peter Schreiber, CSc.
  • Mgr. art. Štefan Blažo, PhD.
  • Mgr. Andrea Pavlíková
  • Ing. Igor Halenár
  • Ing. Miriam Iringová

Charakteristika projektu

Osobný počítač, internet, multimédiá rázne vstupujú do života v každej spoločenskej sfére i do života bežného človeka, či dieťaťa. Vedecká základňa venuje pozornosť predovšetkým technickým otázkam, otázkam architektúry počítačových sietí, vývinu komfortných programovacích a obslužných nástrojov, novšie aj hygienickým a psychologickým otázkam. V interakcii so školou sú počítačové fenomény jednými z najdynamizujúcejších prvkov vzdelávacieho procesu. Avšak v dôsledku komercionalizácie, stierania geografických a jazykových bariér, vývoja a rozšírenia didaktického softvéru sa užívateľovi ponúka veľké množstvo vzdelávacích programov, ktorých pedagogická hodnota býva často diskutabilná. Nasadenie multimédií do vyučovania vyvoláva obavy zo vzniku mylných, resp. skreslených predstáv učiacich sa. Reálne posúdenie takto vytvorených predstáv technikami kvalitatívneho pedagogického výskumu môže priniesť informácie o limitách takejto výučby. Iným výskumným problémom je analýza individuálnych strategických prístupov k počítačom podporovanej výučbe a multimédiám, záujem učiacich sa, medzigeneračné a sexuálne rozdiely.

Nevyhnutným predpokladom pre riešenie uvedenej úlohy a dosiahnutie stanovených cieľov je základné technické vybavenie, ktorého základ sa na pracoviskách riešiteľov vybudoval

Ciele projektu

Vedecké ciele projektu

Súvisia so štúdiom pedagogických, psychosociálnych a estetických aspektov zavádzania počítačových, resp. multimediálnych prostriedkov do vzdelávacieho procesu ako takého. Pri riešení projektu pôjde najmä o analýzu multimediálnych programov z hľadiska vybraných kritérií:

  • podielu vyšších a nižších druhov učenia,
  • metodiky prepojenia princípov programového vyučovania, dištančného vzdelávania s prvkami problémového vyučovania a metód vedúcich k rozvoju osobnosti žiaka,
  • proporcií technických parametrov, informačných, didaktických a estetických hodnôt multimediálnych produktov,
  • podielu univerzálnych grafických navigačných riešení a individuálneho dotvárania dizajnu systémov,
  • proporcie obrazových, zvukových a textových informácií,
  • prenosu tradičných topografických riešení a typografie do elektronických multimediálnych kníh.

Ďalšie ciele

Súvisia so štúdiom pôsobenia novodobých fenoménov (multimédiá, Internet, virtuálna realita a pod.) na fyziológiu človeka, na vývin osobnosti, kreativitu a prosociálne správanie človeka, na reálnosť a adekvátnosť vedeckých a odborných predstáv učiacich sa, kvalitu osvojovaných vedomostí a zručností.