Skočiť na hlavný obsah

Podmienky implementácie konštruktivistických prístupov k prírodovednej výchove v pedagogickej kultúre Slovenska

Projekt VEGA                                                                                               Obdobie riešenia: 1996 – 1997

Riešitelia

  • prof. PhDr. Ľubomír Held, CSc.
  • PhDr. Branislav Pupala, CSc.
  • RNDr. Igor Pecen
  • Mgr. Renáta Tóthová

Charakteristika projektu

Cieľom projektu je identifikovať predstavy žiakov o prírodovedných javoch, a rozpracovať metódy vedúce k adekvátnemu pochopeniu prírodných javov žiakmi. Hľadať vývinové a kultúrne limity osvojenia konceptov ekologickej výchovy. Skúmať zmeny v nazeraní učiteľskej a rodičovskej verejnosti smerom ku konštruktivistickým prístupom.

Výsledok projektu

Na modelových témach stavba látky, fotosyntéza a trávenie bola študovaná kvalita žiackych vedomostí. Výsledky vrátili tradične prijímaný predpoklad o nemennosti a vývine žiackych predstáv. Štúdium postojov učiteľov ku konštruktivistickým pedagogickým situáciám potvrdilo malú pružnosť učiteľov (najmä starších) reagovať pedagogicky adekvátne na takéto situácie. Pri napĺňaní cieľov projektu sa využívali metódy: fenomenologický rozhovor; dvojúrovňové testy.