Skočiť na hlavný obsah

Projekt integrovaného vyučovania prírodných vied pre základnú školu

Projekt KEGA                                                                                                Obdobie riešenia: 2002 – 2005

 

Riešitelia

  • prof. PhDr. Ľubomír Held, CSc.
  • PaedDr. Andrea Urbanová, PhD.
  • pracovníci katedry chémie, fyziky a biológie PdF TU

Charakteristika projektu

V súlade s Návrhom koncepcie rozvoja výchovy a vzdelávania v SR uvedený projekt rieši redukciu obsahu prírodovedného vzdelávania integráciou prírodovedných predmetov do jedného prírodovedného predmetu určeného pre druhý stupeň ZŠ. Vytváranie nových kurikulárnych dokumentov dáva priestor na prehodnotenie existujúceho obsahu, medzipredmetových vzťahov, posilnenie základných poznatkov a gramotnosti a vytvorenie väzieb na nové vedecké disciplíny. Súčasťou riešenia musí byť aj vytvorenie podmienok pre reformu a to prípravu učiteľov, vzhľadom na súčasný stav v učiteľskom vzdelávaní riešenie projektu vyústi do návrhu prislúchajúceho kurikula pre prípravu učiteľov na integrované vyučovanie prírodných vied.

Hlavným cieľom projektu je vytvoriť vstupné podmienky pre zavedenie integrovanej prírodovednej prípravy žiakov v základných školách ako alternatívy tradičnej diferencovanej prípravy.

Na dosiahnutie cieľa je potrebné riešiť nasledujúce úlohy:

  • prehodnotenie existujúcich štandardov prírodovedného vzdelávania pre ZŠ,
  • vytvorenie obsahu a osnov novo koncipovaného integrovaného predmetu,
  • vytvorenie a empirické overenie modelových výučbových jednotiek.

Paralelne s vyššie uvedenými úlohami je potrebné dosiahnuť relevantné zmeny v príprave učiteľov pre vyučovanie prírodných vied v základných školách zavedením novej špecializácie – prírodné vedy v magisterskom, prípadne aj doktorandskom štúdiu. S tým súvisí vytvorenie nového študijného programu a jeho následná akreditácia.