Skočiť na hlavný obsah

Projekt Fibonacci

fibonacci

Projekt Fibonacci je zameraný na dissemináciu výskumne ladenej koncepcie prírodovedného a matematického vzdelávania vo vybraných európskych krajinách.

Zameriava sa na podporu prírodovedného vzdelávania v predškolských zariadeniach, na 1. a 2. stupni základného vzdelávania a to takým spôsobom, aby sa dieťa naučilo pozorovať, klásť si otázky a chápať veci, ktoré ho obklopujú. Učí deti experimentovať a rozvíja ich schopnosť vedecky premýšľať a argumentovať.

Obsah prírodovedného vzdelávania sa sústreďuje na vysvetľovanie vecí, ktoré deti bežne pozorujú, pričom sú vedené k vyhľadávaniu otázok, k identifikácii jednoduchých výskumných problémov, ktoré formulujú v podobe hypotéz a predpokladov. Hypotézy ďalej testujú napríklad experimentom alebo jednoduchším pozorovaním, vytváraním modelov, hľadaním riešení v dokumentácii, diskusiou s odborníkmi prípadne, realizáciou exkurzie a pod. Za dôležitú súčasť vzdelávacieho procesu je považovaná diskusia medzi deťmi, pri ktorej sa učia s usmernením pedagóga vedecky argumentovať a správne vyjadrovať výsledky svojich pozorovaní, experimentov a iných výskumných aktivít.

Pri použití uvedených výskumných aktivít v pedagogickom procese deti zistia, že sú schopné vysvetliť si pozorované javy prostredníctvom svojich vlastných schopností, čím sa efektívne rozvíja ich motivácia k ďalšiemu vzdelávaniu v oblasti prírodných vied. Deti si podvedome vytvárajú obraz o vede a vedeckých postupoch. Hlavným cieľom projektu Fibonacci je najmä zvýšenie počtu záujemcov o štúdium prírodných vied a tým podpora a napredovanie vedy ako takej. Nezanedbatelné však je aj to, aby sa v deťoch postupne vytváral prirodzený rešpekt k vedomostiam a kultúre ľudského (vedeckého) poznávania, a to na základe ich dôvernejšieho vnímania a porozumenia.

Referenčné centrum projektu Fibonacci v Trnave (so sídlom na Trnavskej univerzite) má vytvorený akreditovaný systém školení pre učiteľov v praxi vo vyššie opísanej tzv. výskumne ladenej koncepcii prírodovedného vzdelávania. Učiteľom v praxi sa tým ponúka možnosť aktívne participovať v projekte Fibonacci a prispievať tak k celkovej inovatívnej zmene prírodovedného vzdelávania na Slovensku v súlade s európskymi preferenciami vo vyučovacích prístupoch.

Výsledky a výstupy projektu

Chart, pie chart.
Chart, pie chart. Chart, pie chart. Chart, pie chart.
Chart, pie chart. Chart, pie chart. Chart, pie chart.
Chart, pie chart. Chart, pie chart. Chart, pie chart.

Návrhy IBSE aktivít