Interactive Science for Kids and Youngsters in Primary Education
Zručnosti v prírodovedných predmetoch sa stávajú čoraz dôležitejšou súčasťou základnej gramotnosti v súčasnej poznatkovej ekonomike. Aby Európa naďalej pokračovala v raste, pociťujeme silnú potrebu vychovávať vedecky uvedomelých občanov, ktorí budú schopní robiť inteligentné rozhodnutia a rozvíjať kritické myslenie.
Množstvo vzdelávacích stratégií Európskej únie a rôznych výskumných analýz potvrdilo, že motivácia by mala byť medzi mladými ľuďmi podporovaná už v ranom vzdelávaní. Ak sa táto príležitosť nevyužije, môže to viesť k mnohým navzájom súvisiacim problémom v neskorších obdobiach života mladých ľudí, a to:
- podpriemerný výkon v základných zručnostiach,
- nízky záujem o vedecky orientované štúdium a následne výber povolania,
- rozdiel medzi súčasným technologicky orientovaným pracovným trhom a reálnymi kompetenciami, ktorými mladí ľudia disponujú.
Medzinárodný projekt s názvom I.‑S.K.Y.P.E. je zameraný práve na podporu učiteľov prírodovedných predmetov na 1. stupni základných škôl v zmysle vyššie uvedených cieľov.
V rámci riešenia projektu boli vypracované didaktické postupy uplatňujúce inovatívne vzdelávacie metódy a to v celkovom rozsahu 800 strán, so zameraním na rôzne oblasti základného prírodovedného vzdelávania. Vytvorené materiály sa nachádzajú na interaktívnej platforme projektu: http://app.i‑skype.com/?lang=sk.
Aktivity boli navrhnuté akademikmi a následne overené v praxi zapojenými učiteľmi, čím sa zabezpečila ich praktická realizovateľnosť. Učiteľom tak boli poskytnuté vzdelávacie materiály, prostredníctvom ktorých môžu inovovať vlastné vyučovacie metódy a techniky v zmysle aktuálnych požiadaviek na zmenu vzdelávacích postupov tak, aby sa upravila nielen predstava žiakov o prírodných javoch, ale aj predstava o procesoch vedy, povahe vedy a zvýšil sa pocit kompetentnosti venovať sa vede, čo v konečnom dôsledku funkčne vedie k zvýšeniu záujmu o štúdium prírodných vied na vyšších stupňoch vzdelávania.