Návrh alternatívneho obsahu stredoškolskej chémie a tvorba učebnice
na zvýšenie chemickej gramotnosti študentov a lepší vzťah verejnosti k chémii.
Projekt KEGA č. 003TTU‑4/2016 | Obdobie riešenia 2016 – 2018 |
Vedúci riešiteľ
- doc. Ing. Ján Reguli, CSc.
Charakteristika projektu
Cieľom projektu je prostredníctvom návrhu alternatívneho obsahu predmetu chémia pre stredné školy prispieť k zlepšeniu obrazu chémie v spoločnosti a tým následne aj k zlepšeniu prírodovednej a najmä chemickej gramotnosti obyvateľstva.
Výsledky projektu
Hlavným výstupom projektu bolo vytvorenie textu alternatívnej učebnice chémie pre stredné školy a učebnice na prípravu učiteľov chémie: Chémia a spoločnosť autorov Jána Reguliho, Ivony Pavelekovej, Márie Linkešovej, Andreja Kolaroviča a Kataríny Kotuľákovej. Kniha na 575 stranách poukazuje na zásadnú úlohu chémie a aplikácie jej poznatkov v každodennom živote. Učebnica pozostáva z nasledujúcich kapitol: 1. Veda a prírodné vedy. 2. Chémia v dejinách ľudstva. 3. Základy chémie. 4. Vzduch. 5. Voda. 6. Chémia zlúčenín uhlíka. 7. Energia a jej zdroje. 8. Hygiena a bezpečnosť v domácnosti. 9. Zdravie. 10. Poľnohospodárstvo a výživa. 11. Bezpečnosť potravín. 12. Udržateľnosť života na Zemi. 13. Prílohy. V texte všetkých kapitol sa kladie dôraz na zodpovednosť každého jednotlivca za ochranu lokálneho i globálneho životného prostredia našej planéty a tiež na schopnosť rozpoznávať konšpiračné teórie a výmysly (hoaxy), ktoré majú prírodovednú podstatu, a prinášať ich vedecky správne vysvetlenia.
V priebehu riešenia projektu boli vydané aj ďalšie študijné materiály a to 2. vydanie vysokoškolskej učebnice Fyzikálna chémia pre bakalárske štúdium a 2. vydanie nástennej periodickej tabuľky a brožúry Pôvod názvov chemických prvkov. Výsledky projektu boli priebežne predstavované v príspevkoch na medzinárodných vedeckých konferenciách a v odborný časopisoch.