Skočiť na hlavný obsah

Aktivity

 Expertná skupina IBSETECH zriadená v rámci projektu

„IBSE ako nástroj pre získanie spôsobilostí a postojov žiakov a učiteľov k technickému a prírodovednému vzdelávaniu s ohľadom na požiadavky trhu práce“ (T963)

zorganizovala v dňoch 3. 8. 2020 – 4. 8. 2020

vzdelávanie pre učiteľov chémie na základných školách a osemročných gymnáziách.

Miesto: Katedra chémie PdF TU v Trnave .
Školitelia: prof. PhDr. Ľubomír Held, CSc.
  PaedDr. Katarína Kotuľáková, PhD.
  Mgr. Jana Bronerská, PhD.
  Mgr. Natália Priškinová
  Mgr. Dominika Koperová

 

Participanti sa oboznámia s konceptom výskumného prístupu k chemickému vzdelávaniu, rozvoja pojmov, spôsobilostí vedeckej práce a postojov vo výučbe chémie ako to vyžaduje dnes platný iŠVP. Školenie má teoreticko­‑činnostný charakter. Učitelia sa oboznámia s logikou poznávania chemických konceptov, ich následnosťou a praktickými aspektami ich sprístupňovania.

.​         .

Priatelia chémie, záujemcovia o štúdium učiteľstva chémie, zvedavci, aj Vy, ktorí ste sa sem len tak zatúlali, tento rok pre Vás nemôžeme otvoriť dvere našich laboratórií a učební.

DOD1DOD1DOD1DOD1

Rovnako ako minulý rok, Vám však chceme ponúknuť množstvo zábavy i učenia sa s chémiou a o chémii.

Naši študenti, budúci učitelia chémie, Vám i Vašim učiteľom pripravili zaujímavé, efektné, doma realizovateľné a pozorovateľné chemické reakcie a javy, ktoré nie len pobavia, ale aj poučia. Touto cestou sa Vám tiež chceme predstaviť a pozvať Vás k nám až to situácia dovolí – spolu s Vašimi učiteľmi do našich laboratórií na hodiny chémie alebo študovať a stať sa tak učiteľom, ktorý bude čaro chemickej vedy sprostredkovávať ďalej svojim žiakom.

Vyskúšajte sa spolu s nami hrať s ohňom (oheň 1, oheň 2), zapaľovať plyn, plynom strieľať, či plynom hasiť. Nechajte vybuchnúť bubliny plné vodíka a kyslíka. Zapáľte spolu s nami dokonca aj ľad (od 3:12) alebo vyrobte handru, ktorú môžete zahasiť rukou. Nachystajte sa na Halloween už teraz prípravou falošnej krvi. Pozorujte reakcie, pri ktorých sa mení farba „len tak,“ keď obsah nádoby zamiešate (farebná reakcia 1, farebná reakcia 2). Vyrobte kryštály za pár minút. Vyperte „špinavé peniaze“ a napíšte správu tajným písmom, ktoré viete „odtajniť“ len Vy. Pripravte zubnú pastu pre slona i efektnú olejovú lampu. Priveďte k životu hady vyliezajúce z popola.

Zaujali sme Vás? Výborne. Nezostaňte však len pri efektnosti javov, ktoré pozorujete, ale spolu s budúcimi učiteľmi chémie odhaľte, aké chemické reakcie a procesy sa za nimi skrývajú.

Prajeme veľa zábavy i poučenia a budúci rok sa vidíme u nás, priatelia.

Tím Katedry chémie PdF TU

 

Expertná skupina IBSETECH zriadená v rámci projektu

„IBSE ako nástroj pre získanie spôsobilostí a postojov žiakov a učiteľov k technickému a prírodovednému vzdelávaniu s ohľadom na požiadavky trhu práce“ (T963)

zorganizovala v dňoch 7. 4. 2021 – 23. 4. 2021

spoločný workshop pre budúcich učiteľov chémie študujúcich na Trnavskej a Ostravskej univerzite.

 
Lektori: doc. PaedDr. Katarína Kotuľáková, PhD.
  RNDr. Kateřina Trčková, PhD.
  PaedDr. Mária Orolínová, PhD.
workshop-apr21

Cieľom spoločnej akcie bolo využiť expertízu oboch pracovísk v oblasti výskumného prístupu k chemickému (prírodovednému) vzdelávaniu (IBSE – Inquiry­‑based science education) a umožniť študentom učiteľstva chémie vymeniť si skúsenosti a poznatky, ktoré doteraz v rámci odbornej prípravy predovšetkým v oblasti didaktiky chémie získali.
 

Workshopu sa zúčastnilo 26 študentov učiteľstva chémie študujúcich v magisterskom stupni štúdia. Stretávali sa v prostredí MS Teams. Workshop pozostával z dvoch spoločných online stretnutí, na ktorých boli ujasnené ciele a princípy výskumného prístupu k prírodovednému vzdelávaniu (IBSE). Študenti vytvorili osem medzinárodných tímov a vybrali si chemické koncepty, na ktorých následne počas dvoch týždňov pracovali. Ich úlohou bolo daný chemický jav predstaviť induktívne – prostredníctvom výskumnej činnosti (svojim potenciálnym žiakov). Práve online priestor umožnil študentom pravidelne sa stretávať a pracovať aj napriek sťaženým podmienkam spôsobeným „lockdownom“ v oboch krajinách. Počas prípravy výskumných aktivít mali tímy možnosť konzultovať svoj postup s lektormi, ale získavali spätnú väzbu aj od svojich kolegov z iných tímov. Študenti sa tak dostali do pozície tvorcov i posudzovateľov.
 

Počas záverečného stretnutia boli práce budúcich učiteľov chémie predstavené a rozdiskutované so všetkými účastníkmi. Napriek jednoduchosti spracovania jednotlivých konceptov v dôsledku práce v domácom prostredí a práce na diaľku, dôraz bol kladený na princípy výskumného sprístupňovania fenoménov. Úlohou bolo pripraviť didakticky transformovaný materiál, ktorý zabezpečí žiakovi skúsenosť s javom, pracuje s jeho doterajšími poznatkami, vedie ho procesom uvažovania a objektívneho skúmania.
 

Ukážka z práce tímu E. Podolákovej, S. Poláškovej a T. Ontkocovej.

Ukážka výskumnej aktivity tímu N. Kubjatkovej, M. Heregovej, M. a K. Bernovského

Ukážka výskumnej aktivity tímu D. Hrmovej, D. Bošanskej, S. Mihaličovej a K. Luzárovej

Spätná väzba od participantov poukazuje na to, že študenti získali nové skúsenosti, vedomosti, námety i priateľov. Väčšina z nich potvrdila časovú náročnosť prípravy takéhoto materiálu, čo nás utvrdzuje v presvedčení, že je nevyhnutné vytvárať dostatočné množstvo kvalitných učebných materiálov, ak chceme, aby učiteľ skúsil učiť inak a siahol po už pripravených učebných situáciách, ktoré zmysluplne a plnohodnotne rozvíjajú všetky aspekty prírodovednej gramotnosti žiakov.

  Katarína Kotuľáková
Mária Orolínová
workshop-apr21
 

DOD – Domáce laboratórium 1

Milí návštevníci!

Tešíme sa, že ste navštívili náš študentský projekt Domáceho laboratória. Ani my sme tento akademický rok 2020/21 nemali veľa príležitostí experimentovať v laboratóriu. Ale to nás to neodradilo a skúsili sme pripraviť sériu praktických činností (pokusov, meraní, experimentov, pozorovaní…), ktoré sa viažu k niektorým základným chemickým konceptom (na úrovni ISCED 2).

Výstup z nášho projektu by mohol poslúžiť nielen zvedavým žiakom, ale možno aj učiteľom ako inšpirácia pre riadenie praktických činností žiaka počas dištančného vzdelávania. Väčšina spracovaných námetov sa dá realizovať v domácom prostredí, s látkami a pomôckami, ktoré sú v domácnosti bežne dostupné.

Projekt obsahuje krátku:

  • metodickú časť pre učiteľa,
  • pracovný list pre žiaka,
  • video s realizáciou praktickej činnosti.

Ak nájdete chybičky, dajte nám vedieť.

Študentky učiteľstva chémie: Soňa Bestwinová, Kristína Biela, Diana Bošanská, Patrícia Duračková, Silvia Farská, Miroslava Heregová, Dominika Hrmová, Michaela Kolenová, Daniela Kováčová, Lea Kovalčíková, Natália Kubjatková, Silvia Mihaličová, Terézia Ontkocová, Erika Podoláková, Lucia Rúčková, Karin Schildová, Jana Urbanová


1 Látky a ich vlastnosti

2 Premeny látok

Zariadenie domáceho laboratória
(pomôcky a látky)

DOD – Domáce laboratórium 2

Milí návštevníci!

Tešíme sa, že ste sa vrátili a prišli ste si pozrieť aj druhú časť nášho projektu Domáceho laboratória.

Séria praktických činností (pokusov, meraní, experimentov, pozorovaní…) pokračuje ďalšími témami. Veríme, že opäť inšpirujeme žiakov i učiteľov v náročnom období dištančného vzdelávania. Väčšina spracovaných námetov sa dá realizovať v domácom prostredí, s látkami a pomôckami, ktoré sú v domácnosti bežne dostupné.

Projekt obsahuje krátku:

  • metodickú časť pre učiteľa,
  • pracovný list pre žiaka,
  • video s realizáciou praktickej činnosti.

 

Ak nájdete chybičky, dajte nám vedieť.

Študentky učiteľstva chémie: Soňa Bestwinová, Kristína Biela, Diana Bošanská, Patrícia Duračková, Silvia Farská, Miroslava Heregová, Dominika Hrmová, Michaela Kolenová, Daniela Kováčová, Lea Kovalčíková, Natália Kubjatková, Silvia Mihaličová, Terézia Ontkocová, Erika Podoláková, Lucia Rúčková, Karin Schildová, Jana Urbanová


 


3 Zloženie látok

4 Významné chemické látky a zlúčeniny

5 Zlúčeniny uhlíka

Zariadenie domáceho laboratória
(pomôcky a látky)