Časopis Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave

Scientia et Eruditio

Číslo 2/2020 – Pedagogika, vedy o výchove a vzdelávaní

 

Obsah

  Predhovor
Andrea R. English: Dialogické vyučovanie a morálne učenie sa: Sebakritika, naratívna schopnosť a schopnosť vytvárať komunitu / Dialogic Teaching and Moral Learning: Self­‑critique, Narrativity, Community and ‘Blind Spots’ 1
Romana Martincová: Poňatie dialógu z hľadiska dialogického vyučovania a filozofie dialógu. Komparácia dvoch prístupov / The Concept of Dialogue in Terms of Dialogic Teaching and Philosophy of Dialogue. Comparison of Two Approaches 18
Elsheba Akinyi: Kenyan Education System 32
Nikolai V. Chirkov: Náboženská viera, mravnosť a existenciálny zmysel ako základ výchovnej koncepcie L. N. Tolstého / Religious Faith, Morality and Existential Dimension as the Basis of the L. N. Tolstoy’s Educational Conception 45
Radka Čopková1, Annamária Jendrejáková2: Subjektívne vs. objektívne faktory profesijných intencií u adolescentov / Subjective vs. Objective Factors of Profession intentions in Adolescence 54
Petrana Čaplová, Ivana Šuhajdová: Manželstvo v kontexte teórií súrodeneckých konštelácií / Marriage in the Context of Theories of Sibling Constellations 65
Ján Kaliský: Výchova k ochrane prírody v etickej výchove 77
Janette Gubricová: Vizuálne prvky v kronikách Pionierskej organizácie Socialistického zväzu mládeže v období socializmu / Visual Elements in the Chronicles of the Pioneer Organization of the Socialist Yuoth Union during the Socialism 89
Správy a recenzie
Martin Dojčár: Recenzia kolektívnej monografie – Lechta, Viktor – Bizová, Naďa (Eds.): Kľúčové komponenty inkluzívnej edukácie / Key Components of Inclusive Education. VEDA, Peter Lang, 2019. ISBN 978­‑80­‑224­‑1713­‑6. 106
Andrej Rajský: Recenzia – Rybák, D. Fenomenologické redukce a vzdělání. Praha : Karolinum, 2019. 390 s. ISBN 978­‑80­‑246­‑4336­‑6. 108
Martin Brestovanský: Vzájomné učenie sa učiteľov a vedúcich pracovníkov v profesijných komunitách 111
Martin Brestovanský: SKAV prináša online diskusie o aktuálnych problémoch vzdelávania 113

 

Predhovor

Vážené čitateľky, vážení čitatelia,

aj tento rok sme pre Vás pripravili pedagogickú sekciu fakultného časopisu Scientia et Eruditio. Po minuloročnom monotematickom čísle, v ktorom sme vytvorili priestor pre tému morálnej výchovy, sme sa tentokrát zamerali na širší horizont pedagogických tém.

 

Aj v kontexte aktuálnych udalostí, či už je to náročná situácia v školskom vzdelávaní spôsobená pandémiou alebo je to vytváranie strategických dokumentov, ktoré by mali vymedziť základné transformačné línie pre rozvoj školstva, sme veľmi radi, že tohtoročné číslo môže otvárať preklad inšpiratívneho textu Dialogické vyučovanie a morálne učenie sa, ktorého autorkou je prof. Andrea English z Edinburskej univerzity. Jej článok v kritickom odstupe od prílišného zamerania na transmisívne vzdelávanie a očakávanie objektívne merateľných výsledkov poukazuje na zásadne iný model vzdelávania – na vzdelávanie dialogické. To, na rozdiel od monologického prístupu, vyžaduje od učiteľa tri špecifické schopnosti: sebakritiku, naratívnosť a budovanie komunity. Autorka ponúka tiež zaujímavé úvahy o tom, ako dialogický model preniesť aj do sféry výskumu a školskej politiky.

Obsahovo na prvú štúdiu nadväzuje aj článok Poňatie dialógu z hľadiska dialogického vyučovania a filozofie dialógu. Komparácia dvoch prístupov (Martincová). Autorka v ňom poukazuje na možné riziko „inštrumentalizácie“ aktuálne módnej vyučovacej metódy: dialogického vyučovania. Naproti tomu zdôrazňuje, že filozofia dialógu ako nosného rámca pre dialogické vyučovanie chráni pedagogiku pred technologizáciou.

Nasledujúce dve štúdie prinášajú nové informácie a súvislosti tak v oblasti školských systémov (Vzdelávací systém v Keni) od E. Akinyi, ako aj v oblasti filozofie výchovy L. N. Tolstého od N. V. Chirkova, SDB (Náboženská viera, mravnosť a existenciálny zmysel ako základ výchovnej koncepcie L. N. Tolstého). Pre slovenskú pedagogiku je druhý zo spomínaných článkov okrem iného prínosný aj sprostredkovaním pohľadu aktuálnych ruských autorov, ktorí sa zaoberajú osobnosťou L. N. Tolstého.

Ďalšie tri štúdie prinášajú výsledky výskumov aktuálnych tém. Empiricky založená štúdia sa venuje súladu, resp. nesúladu medzi profesijnými intenciami stredoškolákov (Subjektívne vs. objektívne faktory profesijných intencií u adolescentov: Čopková, Jendrejáková). Prehľadovo založená štúdia analyzuje teoretické koncepty, ktoré si všímajú súvis medzi súrodeneckými konšteláciami a budúcim manželstvom jednotlivých súrodencov (Manželstvo v kontexte teórií súrodeneckých konštelácií: Šuhajdová, Čaplová). Analyticko­‑diskusne zameraná štúdia skúma miesto tematického celku ochrany prírody v kurikule etickej výchovy (Výchova k ochrane prírody v etickej výchove: Kaliský). Autor na jednej strane analyzuje prítomnosť enviromentálnych tém v príručkách k predmetu Etická výchova, no súčasne otvára zásadnú otázku a diskusiu nad princípmi, z ktorých by malo vychádzať konanie v prospech ochrany prírody.

Štúdie aktuálneho čísla uzatvára článok Vizuálne prvky v kronikách Pionierskej organizácie Socialistického zväzu mládeže v období socializmu (Gubricová). Jeho prínos možno vidieť práve v otváraní tém, ktoré sa týkajú našej nedávnej minulosti a ktoré donedávna neboli predmetom výskumu, analýz a hodnotenia.

 

Veríme, že aj tohtoročné číslo venované pedagogickým témam vzbudí u čitateľov záujem a bude zdrojom inšpirácií a možných diskusií v hľadaní kvalitnejšej výchovy a vzdelávania.

 

Marek Wiesenganger

 

Návrat na obsah 
 

Dialogické vyučovanie a morálne učenie sa: Sebakritika, naratívna schopnosť a schopnosť vytvárať komunitu

Dialogic Teaching and Moral Learning: Self­‑critique, Narrativity, Community and ‘Blind Spots’

Andrea R. English

Moray House School of Education and Sport, University of Edinburgh

Abstract: In the current climate of high­‑stakes testing and performance­‑based accountability measures, there is a pressing need to reconsider the nature of teaching and what capacities one must develop to be a good teacher. Educational policy experts around the world have pointed out that policies focused disproportionately on student test outcomes can promote teaching practices that are reified and mechanical, and which lead to students developing mere memorisation skills, rather than critical thinking and conceptual understanding. Philosophers of dialogue and dialogic teaching offer a different view of teaching, one that counters mechanical, transmissive, or ‘monologic’ teaching. In this paper, I seek to extend the notion of dialogic teaching as a method of supporting social and moral learning processes. Specifically, my focus is on answering the question: What capacities must a teacher have to engage students dialogically? Drawing on Paulo Freire and other contemporary philosophers, I examine dialogic interaction as involving a way of ‘being with learners’ and put forth three teacher capacities necessary for dialogic teaching: self­‑critique, narrativity and building community. I then examine further what is concretely entailed in the practice of dialogic teaching using research in educational psychology. I aim to highlight how dialogic teaching, unlike monologic teaching, involves the teacher’s active ability to support learners’ identification and exploration of their own blind spots—that is, the limits of knowledge and ability—and those of others. Following this, I consider implications of my discussion for international policy on teacher assessment. I close the paper with considerations for future research on teacher capacity and teacher evaluation. This paper contributes to our understanding of teacher capacity and the nature and aims of good teaching.

Keywords: dialogic teaching, narrativity, self­‑critique, building community.

ISSN: 2585­‑8556     Typ zdroja: časopis
Typ dokumentu: článok Jazyk príspevku: slovenčina
Úplný text príspevku: ikonaprevziať článok, veľkosť súboru: 308,94 kB (301,70 KiB)
Strany: 1–17     Ďalšie vydavateľské údaje.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2020/​4/​2/​1­‑17 otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)

 

Návrat na obsah 
 

Poňatie dialógu z hľadiska dialogického vyučovania a filozofie dialógu. Komparácia dvoch prístupov

The Concept of Dialogue in Terms of Dialogic Teaching and Philosophy of Dialogue. Comparison of Two Approaches

Romana Martincová

Katedra pedagogických štúdií, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave

Abstract: The aim of this paper is to analyze and compare the view of dialogue in terms of philosophy of dialogue and dialogic teaching, in terms of philosophers dealing with the philosophy of dialogue, such as Rosenzweig, Ebner, Buber, Lévinas or Waldenfels and also popularizers of dialogical teaching such as Freire, Alexander, Šeďová et al., English, Bachtin or Crawford. Paper discuss the connection of two areas dealing with a common term (dialogue), while conceptually describing this term differently. The two views are compared and the related or analogous elements are highlighted. The philosophy of dialogue could be a mirror of dialogue in education, which would serve to verify it. At the same time, it could indicate whether the dialogue is flattened as instrument alone. It also helps to deepen the dialogical approach from the instrumental to the anthropopoietic level.

Keywords: dialogue, philosophy of dialogue, dialogic teaching.

ISSN: 2585­‑8556     Typ zdroja: časopis
Typ dokumentu: článok Jazyk príspevku: slovenčina
Úplný text príspevku: ikonaprevziať článok, veľkosť súboru: 291,23 kB (284,40 KiB)
Strany: 18–31     Ďalšie vydavateľské údaje.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2020/​4/​2/​18­‑31 otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)

 

Návrat na obsah 
 

Kenyan Education System

Elsheba Akinyi

University of Trnava, Trnava, Faculty of Pedagogy

Abstract: Many assumptions and questions have been raised in the past concerning the education system in Africa as a whole or if at all somewhat education existed before the coming of the explorers and colonialists into this part of the world (Sifuna & Otiende, 2006, p. 149). With this background check, the aim of this paper is to explore and find out the mode of education administered to Africans before the arrival of the Westerners, especially the education system that was in Kenya and hypothetically still being practiced today. Many African communities had some form of rich educational system organized by family, clan, and community members (Mosweunyane, 2013, p. 51). Kenya for example had education systems within each community before the introduction of formal education in the 19th century by the Christian Missionaries supported by the colonialists who for their own interest wanted skilled labourers to help them in administration of their newly acquired empire. Children / learners received various forms of education depending on what ages they were. This paper is not meant to provide an exhaustive review of all points and initiatives of the development of Kenyan education system from the historic pre­‑colonial period to post­‑colonial period but rather, to draw attention to some core issues that led to the development of education and schools systems the country has today. Specifically, the paper will look deductively and exploratively at the various stages of education system that the learners had to undertake starting from the pre­‑colonial times to the recent times in the 21st century. It is an overview of the development of education in Kenya. A brief insight is also given in the current educational system that was introduced recently in the year 2017. A deeper discussion is not given onto this part, as the change process is still underway, and the implementations of this new competency­‑oriented system has just started.

Keywords: school system, colonialists, African community, education.

ISSN: 2585­‑8556     Typ zdroja: časopis
Typ dokumentu: článok Jazyk príspevku: angličtina
Úplný text príspevku: ikonaprevziať článok, veľkosť súboru: 300,78 kB (293,73 KiB)
Strany: 32–44     Ďalšie vydavateľské údaje.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2020/​4/​2/​32­‑44 otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)

 

Návrat na obsah 
 

Náboženská viera, mravnosť a existenciálny zmysel ako základ výchovnej koncepcie L. N. Tolstého

Religious Faith, Morality and Existential Dimension as the Basis of the L. N. Tolstoy’s Educational Conception

Nikolai V. Chirkov

Inštitút sv. Tomáša Akvinského, Žilina, Slovensko

Abstract: Lev Nikolayevich Tolstoy – an important Russian writer and philosopher, even more known as a pedagogue­‑theorist and teacher, who influenced by his thoughts about education from a personal philosophical and religious point of view Russian and foreign (European) philosophical­‑pedagogical thinking. They were offered new philosophical and pedagogical solutions to educational and study problems as phenomena of culture. An important role in the pedagogical theory of L. N. Tolstoy is interested in the idea of free education, which is closely associated with the author's personal philosophical­‑idealistic and political views. The basis of all his views was a belief in eternal absolute truth and a desire for all people to learn from the “wiser,” those who, with respect to people other than the “teachers” of this eternal and absolute truth, have dedicated their thoughts to their lives, feelings and will, and through this they were able to educate – to bring to the “truth of life” entrusted to them. An outstanding feature of L. N. Tolstoy is an organic synthesis of religious­‑moral and scientific truths that manifest in man through faith and knowledge. An attempt is made to present the ideas of L. N. Tolstoy from the position of her orientation on the religious and moral aspect of the education of a young person. On the basis of an analysis of the article “About education” from 1909 the author presents a synthesis of the theory of humanistic education L. N. Tolstoy, based on a religious and moral aspect, the axis of which is the teaching of the continual moral self­‑improvement of man throughout his life.

Keywords: L. V. Tolstoy, education, pedagogical activity, faith, welfare, sense, religion, teacher, moral education, child.

ISSN: 2585­‑8556     Typ zdroja: časopis
Typ dokumentu: článok Jazyk príspevku: slovenčina
Úplný text príspevku: ikonaprevziať článok, veľkosť súboru: 313,04 kB (305,71 KiB)
Strany: 45–53     Ďalšie vydavateľské údaje.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2020/​4/​2/​45­‑53 otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)

 

Návrat na obsah 
 

Subjektívne vs. objektívne faktory profesijných intencií u adolescentov

Subjective vs. Objective Factors of Profession intentions in Adolescence

Radka Čopková1, Annamária Jendrejáková2

1Katedra inžinierskej pedagogiky, Technická univerzita v Košiciach 2Katedra psychológie, Filozofická fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach

Abstract: The contribution deals with problem of career choice in adolescence. The aim of the research study was the comparison of the notion about future profession and the result about profession intention got in questionnaire. The results have shown there are significant differences in different groups of profession intentions.

Keywords: adolescence, profession, career choice, profession intentions.

ISSN: 2585­‑8556     Typ zdroja: časopis
Typ dokumentu: článok Jazyk príspevku: slovenčina
Úplný text príspevku: ikonaprevziať článok, veľkosť súboru: 258,99 kB (252,92 KiB)
Strany: 54–64     Ďalšie vydavateľské údaje.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2020/​4/​2/​54­‑64 otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)

 

Návrat na obsah 
 

Manželstvo v kontexte teórií súrodeneckých konštelácií

Marriage in the Context of Theories of Sibling Constellations

Petrana Čaplová, Ivana Šuhajdová

Katedra pedagogických štúdií, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave

Abstract: Both endogenous and exogenous factors that can be identified determine the character of each individual. Nevertheless, siblings who have the same genetic basis and grow up in the same conditions often have different characters. The sibling constellations, i.e., the birth order, play an important role in this matter. The theoretically designed paper aims to highlight, through selected theories, the potential significance of the birth order and the importance of gender in sibling constellations in the selection of a marriage partner. Based on the aforementioned theories of sibling constellations, the paper provides an outline of ideal marriage couples.

Keywords: sibling constellations, birth order, gender, marriage.

ISSN: 2585­‑8556     Typ zdroja: časopis
Typ dokumentu: článok Jazyk príspevku: slovenčina
Úplný text príspevku: ikonaprevziať článok, veľkosť súboru: 427,45 kB (417,43 KiB)
Strany: 65–76     Ďalšie vydavateľské údaje.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2020/​4/​2/​65­‑76 otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)

 

Návrat na obsah 
 

Výchova k ochrane prírody v etickej výchove

Ján Kaliský

Abstract: Autor v článku analyzuje miesto tematického celku ochrany prírody v kurikule etickej výchovy. Poukazuje na jeho premeny v rozsahu a obsahu v pedagogických dokumentoch a skúma význam témy v existujúcich kľúčových textoch a metodikách k etickej výchove. Zatiaľ čo samotnej téme je venovaný minimálny rozsah, prírodné prostredie je alternované so životným prostredím, ekologické hodnoty vytláčané estetickými hodnotami a environmentalistickými cieľmi a samotná orientácia morálnej argumentácie je prevažne eticky antropocentrická. Autor na príklade postoja človeka k zvieratám ako prírodným bytostiam tematizuje problém morálneho statusu mimo ľudskej komunity. Výklad tohto prepojí s analýzou motívov pre morálne konanie.

Keywords: .

ISSN: 2585­‑8556     Typ zdroja: časopis
Typ dokumentu: článok Jazyk príspevku: slovenčina
Úplný text príspevku: ikonaprevziať článok, veľkosť súboru: 401,09 kB (391,69 KiB)
Strany: 77–88     Ďalšie vydavateľské údaje.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2020/​4/​2/​77­‑88 otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)

 

Návrat na obsah 
 

Vizuálne prvky v kronikách Pionierskej organizácie Socialistického zväzu mládeže v období socializmu

Visual Elements in the Chronicles of the Pioneer Organization of the Socialist Yuoth Union during the Socialism

Janette Gubricová

Katedra pedagogických štúdií, Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave

Abstract: Chronicles of the pioneer organization of the socialist youth union have been fulfilling a several important tasks during the socialist era. It documented its activities, while fulfilling an ideological function. They were a subject of scrutiny and evaluation, so each of the pioneering organizations elaborated them usually very responsibly and conscientiously. An important part of the chronicle was also illustrations, photographs, leaves, postcards and other artifacts. The chronicles were supplemented, and in another way documented the work of the pioneer organization of the socialist youth union. The aim of the contribution is to identify individual visual elements in the pioneer organizations' chronicles and to examine their functions as well.

Keywords: Visual Element, Chronicle, Period of Socialism, Pioneer Organization of the Socialist Youth Union.

ISSN: 2585­‑8556     Typ zdroja: časopis
Typ dokumentu: článok Jazyk príspevku: slovenčina
Úplný text príspevku: ikonaprevziať článok, veľkosť súboru: 1,09 MB (1,04 MiB)
Strany: 89–105     Ďalšie vydavateľské údaje.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2020/​4/​2/​89­‑105 otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)

 

Návrat na obsah 
 

Recenzia kolektívnej monografie

Lechta, Viktor – Bizová, Naďa (Eds.): Kľúčové komponenty inkluzívnej edukácie / Key Components of Inclusive Education. VEDA, Peter Lang, 2019. ISBN 978­‑80­‑224­‑1713­‑6.

Martin Dojčár

ISSN: 2585­‑8556     Typ zdroja: časopis
Typ dokumentu: recenzia Jazyk príspevku: slovenčina
Úplný text príspevku: ikonaprevziať recenziu, veľkosť súboru: 178,92 kB (174,73 KiB)
Strany: 106–107     Ďalšie vydavateľské údaje.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2020/​4/​2/​106­‑107 otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)

 

Návrat na obsah 
 

Recenzia

Rybák, D. Fenomenologické redukce a vzdělání. Praha : Karolinum, 2019. 390 s. ISBN 978­‑80­‑246­‑4336­‑6.

Andrej Rajský

ISSN: 2585­‑8556     Typ zdroja: časopis
Typ dokumentu: recenzia Jazyk príspevku: slovenčina
Úplný text príspevku: ikonaprevziať recenziu, veľkosť súboru: 207,40 kB (202,54 KiB)
Strany: 108–110     Ďalšie vydavateľské údaje.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2020/​4/​2/​108­‑110 otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)

 

Návrat na obsah 
 

Vzájomné učenie sa učiteľov a vedúcich pracovníkov v profesijných komunitách

Martin Brestovanský

ISSN: 2585­‑8556     Typ zdroja: časopis
Typ dokumentu: správa Jazyk príspevku: slovenčina
Úplný text príspevku: ikonaprevziať správu, veľkosť súboru: 171,35 kB (167,34 KiB)
Strany: 111–112     Ďalšie vydavateľské údaje.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2020/​4/​2/​111­‑112 otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)

 

Návrat na obsah 
 

SKAV prináša online diskusie o aktuálnych problémoch vzdelávania

Martin Brestovanský

ISSN: 2585­‑8556     Typ zdroja: časopis
Typ dokumentu: správa Jazyk príspevku: slovenčina
Úplný text príspevku: ikonaprevziať správu, veľkosť súboru: 157,39 kB (153,71 KiB)
Strany: 113–114     Ďalšie vydavateľské údaje.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2020/​4/​2/​113­‑114 otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)

 

Návrat na obsah