Všeobecné informácie o rigoróznom konaní sú zverejnené na fakultnej stránke: Uchádzač » Rigorózne konanie.
Predsedníčkou komisie na rigorózne skúšky programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry je prof. PaedDr. Silvia Pokrivčáková, PhD.
Študijnou poradkyňou pre kontinuálne vzdelávanie učiteľov je Mgr. Petra Hitková, PhD.
- Témy prác
-
Rámcové témy rigoróznych prác
- Inovatívne prístupy k vyučovaniu anglického jazyka a literatúry.
- Počiatočné osvojovanie si anglického jazyka v predškolskom vzdelávaní.
- Nové trendy vo vyučovaní anglického jazyka a literatúry na primárnom stupni vzdelávania.
- Efektívne zapojenie digitálnych technológií do vyučovania anglického jazyka a literatúry.
- Vyučovanie anglického jazyka a literatúry u žiakov so špeciálnymi edukačnými potrebami.
- Uplatňovanie metodiky CLIL v mainstreamovom vzdelávaní.
- Vyučovanie anglického jazyka a literatúry v prostredí bilingválnych škôl.
- Rozvoj kultúrneho povedomia a interkultúrnej kompetencie na vyučovaní anglického jazyka a literatúry.
- Rozvoj prekladateľských zručností v komunikatívnom vyučovaní anglického jazyka a literatúry.
- Humanistické prístupy k vyučovaniu cudzích jazykov.
- Úloha gramatiky v komunikatívnom vyučovaní cudzích jazykov.
- Rozvoj kľúčových kompetencií vo vyučovaní anglického jazyka.
- Didaktické využitie moderných slov z angličtiny v jednotlivých štýloch verejného styku v súčasnom spisovnom jazyku.
- The Development of Reading Literacy in CLIL lessons.
- Scaffolding Reading (or Academic Language) in CLIL Lessons.
- Formative Assessment and Its Impact on Students’ Progress in Gaining Communication Competence (one of the sub‑competences to be chosen).
- Using Role‑Plays and Situational Dialogues in English Language Teaching.
- Using Indirect Teaching Methods in English Language Teaching.
- Okruhy otázok
-
Tematické okruhy skúšobných otázok na rigoróznu skúšku
Študijný odbor: učiteľstvo akademických predmetov Študijný program: učiteľstvo anglického jazyka a literatúry Študijná poradkyňa a koordinátor: doc. Mgr. Hana Vančová, PhD. - Teaching and learning English as a foreign language (TEFL) in Slovakia – its contemporary organisation and basic pedagogical documents.
- Modern theories of foreign language learning as reflected in contemporary TEFL pedagogy.
- New TEFL approaches, methods, and techniques (content‑based instruction, task‑based instruction, text‑based instruction, competency‑based instruction, CLIL, CALL, etc.).
- New roles of TEFL teachers as education and language professionals.
- Learning languages and TEFL learners in the perspective of the latest research (sociolinguistics, neurolinguistics, psycholinguistics, etc.).
- Contemporary trends in teaching English to very young and young learners.
- TEFL to learners with special educational needs – challenges and solutions.
- TEFL vs. bilingual education in Slovakia and abroad.
- New trends in TEFL classroom management (incl. incorporating ICT and alternative teaching materials).
- Literature in TEFL – teaching literature and using literature to teach language – new challenges and solutions.
- Developing learners’ intercultural competences via TEFL – objective, approaches, methods, techniques. Contemporary research in TEFL – objectives, platforms and top topics.
- TEFL teachers as researchers – action research.
Recommended literature
- Ball, P., Kelly, K. & Clegg, J. (2016). Putting CLIL into Practice. OUP.
- Bérešová, J. 2006. Komunikatívne testovanie cudzích jazykov v súlade s požiadavkami Rady Európy. Trnava : TU.
- Bérešová, J. 2008. Test vo výučbe anglického jazyka. Bratislava : MPC.
- Bérešová, J. 2013. English language teaching in Pre‑service and In‑service Teacher Training. Trnava : TU.
- Daloiso, M. (2017). Supporting Learners with Dyslexia in the ELT Classroom. OUP.
- Hanušová, S. et al. (2009). Research in English Language Teacher Education. Brno : MU.
- Hedge, T. (2008). Teaching and Learning in the Language Classroom. OUP.
- Janíková, V. et al. (2011). Výuka cizích jazyků. Praha : Grada.
- Janíková, V. et al. (2011). Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků. Brno : MU.
- Lojová, G. & Straková, Z. (2012). Teoretické východiská vyučovania angličtiny v primárnom vzdelávaní. Bratislava : UK.
- Lojová, G. (2014). Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov I. Bratislava : UK.
- Lojová, G. (2015). Deklaratívne a procedurálne vedomosti vo výučbe anglického jazyka. Bratislava : UK.
- Mehisto, P. (2012). Excellence in Bilingual Education : A Guide for School Principals. Cambridge : CUP.
- Pinter, A. (2005). Teaching Young Language Learners. OUP.
- Pokrivčáková, S. et al. (2012). Research in Foreign Language Education. Brno : MSD.
- Pokrivčáková, S. et al. (2015). Teaching Foreign Languages to Learners with Special Educational Needs : e‑textbook for foreign language teachers. Nitra : UKF.
- Pokrivčáková, S. et al. (2015). CLIL in Foreign Language Education : e‑textbook for foreign language teachers. Nitra : UKF.
- Pokrivčáková, S. et al. (2014). CALL and Foreign Language Education : e‑textbook for foreign language teachers. Nitra : UKF.
- Sell, J. P. A. (2005). Why teach literature in the foreign language classroom? Encuentro, 15, 86–93.
- Showalter, E. (2002). Teaching Literature. Oxford : Blackwell.
- Slattery, M. & Willis, J. (2013). English for Primary Teachers. OUP.
- Straková, Z. (2011). Teaching English at Primary Level : From Principles to Practice. Prešov : PU.
- Straková, Z. & Cimermanová, I. (eds.). Učiteľ cudzieho jazyka v kontexte primárneho vzdelávania. Prešov : PU.
- Walker, A. & White, G. (2015). Technology Enhanced Language Learning : Connecting theory and practice. OUP.