Štúdium na katedre biológie je zážitok
Na katedre biológie sa vyučovanie deje mnohými inými spôsobmi, ako len „sledovaním učiteľa pred tabuľou.“
Jedným z príkladov je množstvo exkurzií, ktoré ponúkajú príležitosť „byť tam,“ kde prebieha konkrétny skutočný život a je zabezpečená jedna zo základných podmienok zmysluplného učenia sa – priama skúsenosť. Ak má byť exkurzia vyučovaním prepojeným so životom, tak musí byť dôkladne pripravená, zrealizovaná a počas vyučovania v triede dostatočne využitá.
S exkurziou je spojený aj zážitok, ktorý študentom ponúka viacrozmerné uchopenie akejkoľvek problematiky v porovnaní s tradičnou frontálnou výučbou. Navyše si študenti vďaka zapojeniu viacerých zmyslov a silnej emócie dokážu nové informácie lepšie zapamätať.
Na predmete prírodné zdroje Zeme si študenti môžu pod vedením doktora Iľka vyskúšať pôvodné techniky ťažby prírodných zdrojov, ryžovanie zlata alebo aj sfárať – zostúpiť do bane. Exkurzie sa realizujú do Banskej Štiavnice s návštevou Banského múzea v prírode, štôlni Bartolomej a štôlni Michal a do Prírodného a banského skanzenu Budúcnosť v Pezinku. Naši študenti zažijú množstvo zážitkov aj počas výučby v triede alebo laboratóriu.
Cieľom je, aby si študenti sami so záujmom odomkli dvere do sveta nepoznaného a zapamätali si to, čo za dverami našli. Silu zážitku jednoducho nenahradíme. V neposlednom rade potrebujú „zážitky, ktoré ich formujú“ aj naši vyučujúci.
Z predmetu ochrana prírodných zdrojov sa študenti pod vedením docentky Peterkovej a doktora Iľka, dostanú do Čističky odpadových vôd v Zelenči alebo do Spaľovne odpadu v Bratislave. Ďalším príkladom je určovanie etopatií – abnormálnych prejavov správania sa zvierat počas návštevy v ZOO Bratislava. Študenti samostatne pracujú pomocou vopred pripravených a konštruktivisticky ladených pracovných listov.
Prepojenie aktívnej angažovanosti našich študentov s vyučovaním na predmetoch environmentálna výchova a environmentálne minimum realizujeme tak, že namiesto písania seminárnych prác študenti pracujú na e‑projektoch, ktorých cieľom je nájsť a odstrániť environmentálny problém. Študentom sa podarilo odstrániť množstvo nelegálnych skládok, ako napríklad staré vrakovisko áut, realizovali zber invázneho druhu raka červeného a mnoho iných.
Dôležité je, že po každej exkurzii alebo zážitkovej aktivite nasleduje reflexia, ktorá pomáha študentom pochopiť, ako táto aktivita súvisí s reálnym svetom, vedomosťami a učivom, ktoré preberajú.
Prepojenie teórie, reálneho sveta a zážitku umocňujeme slobodou názoru a diskusie. Je dôležité navodiť pocit, že študenti „môžu povedať čokoľvek“ a je to v poriadku.
Zapojeným študentom, pedagógom a všetkým participujúcim subjektom ďakujeme.