Obsah stránky sa číta, prosím čakajte…
Aditíva v potravinách – nevyhnutnosť alebo hrozba? © 2006, 2017, powered by Rheia
Neustále je záujem o zdravé a výživné potraviny. Ale produkcia mnohých potravín je sezónna. Sú obdobia v roku, keď je takýchto potravín dostatok, a obdobia, v ktorých ich je nedostatok.
Už od pradávna ľudia potrebovali chrániť potravu od jednej žatvy k druhej. Tak boli vyvinuté rôzne metódy na konzerváciu potravín. Najstarším spôsobom bolo údenie mäsa, solenie a sušenie na slnku a tiež kvasenie kapusty.
Konzervačné látky sú potravinové aditíva, ktoré majú označenie od E200 do E283. Sú to chemikálie, ktoré ničia alebo spomaľujú rast baktérií a húb.
Nasledujúcim pokusom sa zoznámite s niektorými spôsobmi konzervovania potravín.
Pomôcky: osem skúmaviek, stojan na skúmavky, mrazený hrášok, pinzeta, chladnička, vata.
Chemikálie: destilovaná voda, slaný roztok (20 g NaCl v 100 cm3 destilovanej vody), ocot, 0,1 M roztok dusitanu sodného – NaNO2, cukrový roztok (10 g cukru v 100 cm3 destilovanej vody), roztok oxidu siričitého – SO2 (2 g v 100 cm3 vody).
Postup:
- Označte si osem skúmaviek písmenami A – H.
- Pomocou pinzety vložte do každej skúmavky tri zmrazené hrášky.
- Do jednotlivých skúmaviek potom:
- A – nepridávajte nič,
- B – nepridávajte nič,
- C – do polovice naplňte destilovanou vodou,
- D – do polovice naplňte slaným roztokom,
- E – do polovice naplňte cukrovým roztokom,
- F – do polovice naplňte octom (E260),
- G – do polovice naplňte roztokom dusitanu sodného (E250),
- H – do polovice naplňte roztokom oxidu siričitého (E220).
- Do každej skúmavky vložte vatu slúžiacu ako zátku.
- Skúmavku A dajte do chladničky.
- Skúmavky B – H nechajte 24 hod. stáť na teplom mieste.
Výsledky:
- Pozorujte, čo sa stalo s hráškom a kvapalinou po 24 a 72 hod. Zakalený roztok znamená, že pleseň začala rásť.
- Svoje pozorovania zaznačte do tabuľky:
Skúmavka | Ako vyzerá hrášok? | Ako vyzerá kvapalina? |
---|---|---|
A – V chladničke | ||
B – Izbová teplota | ||
C – Destilovaná voda | ||
D – Slaný roztok | ||
E – Cukrový roztok | ||
F – Ocot | ||
G – Roztok dusitanu sodného | ||
H – Roztok oxidu siričitého |
Otázky:
- Porovnajte skúmavky A a B. Aké sú rozdiely? Ako ich vysvetlíte?
- Ktoré roztoky v skúmavkách C – H pôsobia ako konzervačné látky?
- Ako pôsobia konzervačné látky?
- Koncentrovaný slaný roztok je veľmi dobrou konzervačnou látkou. Prečo je však pre niektoré potraviny nevhodný?
- Kde a pri čom využívame konzerváciu silným cukrovým roztokom?
- Aký druh potravín konzervujeme dusitanom sodným (NaNO2)? (V niektorých krajinách je zakázané používanie dusičnanov na konzerváciu mäsových výrobkov, pretože sa zistil ich škodlivý účinok.)
- Aký druh potravín konzervujeme oxidom siričitým (SO2)?
- Inými metódami konzervovania potravín sú sušenie, mrazenie a zaváranie. Pokúste sa vysvetliť, ako zabraňujú kazeniu potravín.