Katedra anglického jazyka a literatúry
Katedra biológie
Katedra chémie
Katedra matematiky a informatiky
Katedra nemeckého jazyka a literatúry
Katedra pedagogických štúdií
Katedra pedagogiky výtvarného umenia
Katedra slovenského jazyka a literatúry
Katedra školskej pedagogiky

Stránka sa načítava, prosím čakajte…

Dátum: 6. 4. 2020, tento rok

V kontexte súčasne celosvetovej situácie nás na Pedagogickej fakulte na katedre matematiky a informatiky tiež zaujíma šírenie patogénov, preto sme sa rozhodli bližšie preskúmať tento problém s pomocou simulácie. Už prvá verzia simulácie určená hlavne ako študijný zdroj na vyučovanie programovaniamodelovania a simulácií ukázala, že opatrenia, ktoré v súčasnosti podstupujeme majú zmysel.

 

„Nižšie ponúkame grafy, ktoré táto naša jednoduchá, ale názorná simulácia ukázala. Na nich môžeme porovnať situácie, kedy ľudia nemajú žiadne obmedzenie pohybu so situáciami, kedy sú tieto opatrenia postupne zavádzané,“ hovoria autori:

obrázok obrázok
obrázok
Obrázok 1: Ukážka priebehu simulácie pri žiadnom obmedzení pohybu. 
 
obrázok obrázok
obrázok
Obrázok 2: Ukážka priebehu simulácie pri veľmi miernom obmedzení pohybu. 
 
obrázok obrázok
obrázok
Obrázok 3: Ukážka priebehu simulácie pri výraznom obmedzení pohybu. 
 

„Keď sa pozrieme na graf znázorňujúci vysoké obmedzenie pohybu (obrázok 3), nenájdeme tam šedé pásmo (poznámka – šedé pásmo sú zosnulí). To ma prekvapilo, pretože nič také sa do simulácie explicitne nezapracúvalo, čiže žiadne umelé zvyšovanie odolnosti občanov na základe pobytu doma, ani nič podobné. Zo simulácie, aj keď veľmi jednoduchej, to vyplynulo úplne prirodzene. Čakal som nejaké malé číslo, ale nie nulu,“ hovorí jeden z autorov Roman Horváth.

 


Technické podrobnosti si v prípade záujmu môžete pozrieť tu.