Stránka sa načítava, prosím čakajte…
Dátum: 23. 4. 2018, pred štyrmi rokmi, aktualizované: 25. 4. 2019, pred tromi rokmi
Pedagogika
- Inkluzívne vzdelávanie.
- Sociálne nerovnosti vo vzdelávaní.
- Gramotnosť v kontexte sociálnych a kultúrnych zmien – pojmová analýza.
- Školská klíma a kvalita školy.
- Profesijný rozvoj učiteľa a učiteľská profesia.
- Hodnotenie čítania a gramotnosti a jeho význam vo vzdelávaní.
- Štruktúra a fungovanie školského systému v SR (organizácia, správa, legislatíva).
- Externá evaluácia školy a školských systémov.
- Kultúra školy – vymedzenie, faktory, ktoré ju ovplyvňujú.
Odporúčaná literatúra
- Lukšík, I. a kol. 2012. Kultúra škôl a výchovných zariadení. Bratislava : UK, 2012.
- Zápotočná, O. Kultúrna gramotnosť v sociálnopsychologických súvislostiach. Bratislava : Album, 2004.
- Zápotočná, O. Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: Teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava : VEDA, 2012.
- Kaščák, O., Pupala, B. 2012. Škola zlatých golierov. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON).
- Kaščák, O. 2013. Kompedium sociológie výchovy. [on‑line]. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
- Gavora, P. 1999. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Práca.
Didaktika
- Všeobecná didaktika, odborové didaktiky a špeciálne didaktiky. Základné vymedzenie pojmov, predmet, funkcie, členenie didaktiky, metodológia, miesto didaktiky v systéme pedagogických vied.
- Charakteristika cieľov vo vzdelávaní. Ich formulácia v dokumentoch a legislatíve. Problematika kľúčových kompetencií.
- Sprostredkujúci a ústretový prístup k obsahu. Štruktúra obsahu. Didaktická transformácia a rekonštrukcia obsahu.
- Všeobecná charakteristika kurikula. Dvojúrovňové kurikulum na Slovensku. Charakteristika kurikulárnych dokumentov.
- Vyučovací proces ako systém a jeho prvky.
- Učiteľ a žiak vo výučbe.
- Vyučovacie (didaktické) zásady: charakteristika vyučovacej (didaktickej) zásady. Charakteristika niektorých (vybraných) vyučovacích (didaktických) zásad.
- Charakteristika organizačných foriem vo vyučovaní.
- Evaluácia vo vyučovacom procese a jej funkcie. Metódy pedagogickej diagnostiky.
- Charakteristika vybraných koncepcií vo vzdelávaní.
Odporúčaná literatúra
- Štátny vzdelávací program ISCED 2.
- Štátny vzdelávací program ISCED 3.
- Petlák, E. 2004. Všeobecná didaktika. Bratislava : IRIS, 2004. ISBN 80‑89018‑64‑5.
- Kalhous, Z., Obst, O. 2002. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80‑7178‑253‑x.
- Škoda, J., Doulík, P. 2011. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ISBN 978‑80‑247‑3341‑8.
- Pasch, M.a kol. 1998. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, 1998. ISBN 80‑7367‑054‑2.
- Tóthová, R., Kostrub, D., Ferková, Š. 2017. Žiak, učiteľ a výučba. Rokus, 2017. ISBN 978‑80‑89510‑61‑0.
- Kaščák, O., Pupala, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov : Rokus, 2009. 176 s. ISBN 978‑80‑89055‑98‑2.
Psychológia
- Poruchy učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia…).
- Problémové správanie (záškoláctvo, šikanovanie, agresia).
- Stres a jeho zvládanie v škole: konflikty, spôsoby ich riešenia, mediácia, reziliencia.
- Psychologická stránka vzťahu učiteľ – žiak: charakteristika vzťahu, medzigeneračná stránka vzťahu, komunikačné zručnosti a spôsoby komunikácie učiteľ – žiak, attachment.
- Pozornosť dieťaťa, motivácia, motivovanie žiakov (študent/študentka si vyberie jednu vekovú kategóriu detí).
- Učenie: rôzne druhy a spôsoby učenia (špecifiká pre jeden zvolený vek žiakov).
- Myslenie detí zvoleného veku: kauzálne atribúcie, naučená bezmocnosť.
- Vývinové teórie: Piaget, Erikson, Vygotský, Kohlberg, Freud (stačí povedať o dvoch vybraných).
- Poruchy pozornosti (ADHD, ADD…) a inkluzívny prístup učiteľa k týmto žiakom.
- Burnout syndrom (definícia, vznik a základné postupy predchádzania vyhoreniu).
Odporúčaná literatúra
- Čáp, J., Mareš, J. 2007. Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
- Erikson, E. H. 2002. Dětství a společnost. Praha : Argo.
- Gajdošová, E. 2015. Školská psychológia a školský psychológ v 21. storočí. Žilina : Eurokódex.
- Lukšík, I., Lemešová, M. 2013. Deti v ťažkých životných situáciách. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis.
- Mareš, J. 2013. Pedagogická psychologie. Praha : Portál.
- Vágnerová, M. 2000. Vývojová psychologie. Praha : Portál.
- Křivohlavý, J. Jak neztratit nadšení. Praha : Grada. ISBN 8071695513.