Skočiť na hlavný obsah

Pokyny na vykonávanie hospitačnej a administratívnej praxe študentov Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave


V rámci dobrej prípravy na výkon praxí v AR 2025/2026 budem organizovať v pondelok 19. mája 2025 online stretnutie v MS Teams pre končiace ročníky: tretiakov bakalárskeho štúdia a druhákov magisterského štúdia.

Študenti už boli pridaní do skupiny v MS Teams, kde majú pozvánku a odkaz na stretnutie. Ak by niekto ešte nebol v skupine (v MS Teams) a chce sa zúčastniť stretnutia alebo byť do skupiny pridaný, pokojne ma kontaktujte emailom.

Pre tretiakov sa bude konať konzultácia od 16:00 – 17:30 a pre druhákov od 18:00 – 19:00.

Predbežné pokyny k praxiam nájdete nižšie.

Už teraz sa teším na spoluprácu, nápady a inšpirácie, ktoré objavíte v tejto praxi.

Viktor Križo,
koordinátor pedagogických praxí,
viktor.krizo [at] truni.sk


Hospitačná a administratívna prax je prvé systémové stretnutie študenta s praxou. Uskutočňuje sa v približne šesťčlenných skupinách, pričom úlohou študenta je zažiť si školské prostredie, vnímať a pozorovať ho, aktívne sa do neho zapájať, skúšať prvé činnosti v školskom prostredí, spoznávať administratívne činnosti a pod. Úlohou je získať základné profesijné kompetencie pre interakciu so žiakmi, prácu so skupinovou dynamikou triedy. Účasť na praktických aktivitách v škole alebo v školskom zariadení v určenom rozsahu, spätná väzba (hodnotenie) od cvičného učiteľa za vykonané aktivity a činnosti, analýza a reflexia silných a slabých stránok práce v triede, spolu s písomným elektronickým výstupom (reflexiou) študenta je podmienkou udelenia záverečného hodnotenia. Najdôležitejšou časťou predmetu je vlastná aktívna snaha študenta spoznávať a získavať nové skúsenosti a zručnosti spojené s budúcim povolaním v školskom prostredí a s tým spojená konštruktívna (seba)reflexia.

V zimnom semestri akademického roku 2025/2026 budú študenti uskutočňovať hospitačnú a administratívnu prax takto:

Pred začatím praxe:

  • Študenti sú rozdelení približne v šesťčlenných skupinách na rozličné školy alebo školské zariadenia, kde budú vykonávať prax. Môžu kombinovať dve školy, školské zariadenia alebo aj v kombinácii s dobrovoľníctvom v iných organizáciách, ktoré poskytujú voľnočasovú činnosť a/alebo výchovu a vzdelávanie. Môžu si vybrať z ponuky v skupinách alebo si zapísať prax individuálne bez finančného ohodnotenia pre cvičného učiteľa – zapisovanie sa deje v tomto dokumente a to najneskôr do 30. 9. 2025.
  • Študent sa zúčastní úvodného stretnutia k praxiam (termín bude spresnený cez MS Teams) zameraného na oboznámenie sa s informačným listom, pokynmi na výkon praxe a jej výstupov. (Rovnako tak bude ponúknuté online stretnutie aj cvičným učiteľom.)
  • Časť praxe môže študent zabezpečovať aj inými aktivitami s deťmi – letné tábory, krúžky, práca v školskom prostredí (aj v minulosti). Veľmi odporúčame všetky druhy práce s deťmi, ktoré študentom pomáhajú lepšie spoznať detský svet a získavať tak zručnosti.

Výkon praxe:

  • Október – november 2025 (termín sa prípadne môže ešte predĺžiť, ak to bude potrebné po individuálnej konzultácii) – pravidelná prax podľa informačného listu (pozorovania vlastných činností, projektov a jednotiek v dvojiciach-trojiciach), diskusia s cvičným učiteľom, reflexia a spätná väzba s cvičným učiteľom k činnostiam, školskému životu a vyučovaniu. Cviční učitelia pochádzajú z širokého okolia Bratislavy a Trnavského kraja, kde študenti v skupinách vykonávajú praxe. Zo 40 hodín musia v školskom svete, s cvičnými a žiakmi stráviť aspoň 30 hodín, čo je možné vykonať najmenej piatimi celými dňami (podľa voľného dňa v rozvrhu) a podľa dohody s cvičnými učiteľmi. Výkon praxe bude vyžadovať flexibilitu, aktívnu komunikáciu s cvičnými učiteľmi, dodržiavanie dohôd, manažovanie si času, aktívne zapojenie a aj prinášanie vlastných návrhov, nápadov.
  • Študenti budú k cvičným učiteľom pridelení podľa rozvrhu, preferencií, záujmov, regiónu, cestovania, možností cvičných, ale prípadne aj podľa študijných kombinácií. V ponuke je aj možnosť absolvovať prax v špeciálnej škole či v poradenskom zariadení, rovnako je možné absolvovať prax aj na prvom, na druhom stupni či na strednej škole. Študenti si môžu ako skupina aj sami nájsť cvičného učiteľa, ideálne okolo 6 študentov, v prípade skupiny pod 4 osoby fakulta nevie preplatiť cvičnému učiteľovi náklady.
  • Študenti vykonávajú aspoň jednu činnosť, hodinu, aktivitu zameranú na prierezové témy (čiže nejde primárne o obsah predmetu, ale skôr o vyskúšanie si interakcie so žiakmi, príprava inovatívnej metódy, besedy, spoločenskej témy z oblasti etiky, občianskej náuky či reálneho života a problémov, výziev – vzťahy v triede, enviro, eko, komunikácia, teambuilding a i). Všetky uskutočnené vybrané činnosti, zapojenie sa do nich slúžia na osvojenie si profesijných kompetencií podľa informačného listu.
  • V závere semestra podľa pokynov cez MS Teams sa uskutoční spoločné stretnutie, v krátkosti si zreflektujeme a vyhodnotíme spoločne aj v menších skupinách prax, ako sa vám darilo, ako ukončiť výstupy a i.

Po skončení praxe:

  • Vyplnenie záverečného elektronického dotazníka do 23. 12. 2025 s týmito položkami: štruktúrovaná reflexia na prax, sebahodnotenie, spätná väzba na činnosti spojené s novými získanými kompetenciami, časový harmonogram priebehu praxe a zoznam činností, spätná väzba na prax.
  • Vyplnenie celofakultnej ankety k predmetu hospitačná a administratívna prax v MAISe.
  • Ak študent ako časť praxe využil aj iné aktivity (tábory, kurzy, krúžky…) je potrebné, aby získal na svoju prácu spätnú väzbu alebo potvrdenie o účasti na tejto praxi (potvrdenie môže byť aj mailom od organizátora aktivity, školy, inštitúcie, občianskeho združenia).

Pre cvičných učiteľov:

Pokyny dostávajú pravidelne mailom, k praxi majú možnosť sa zúčastniť online stretnutia cvičných učiteľov s podrobnejšími pokynmi a diskusiou k praxi študentov. Cviční učitelia uzatvárajú s fakultou dohodu o vykonaní praxe na 20 hodín/7,53 €. Podmienkou je, aby cvičný učiteľ mal 5 rokov praxe (atestáciu nemusí už mať). Dohodu zašlú na adresu: Viktor Križo, Pedagogická fakulta, Priemyselná 4, 918 43  Trnava. Počet hodín je orientačný a je skôr celkovou cenou za kvalitu práce.

Najdôležitejšou úlohou cvičného učiteľa je aktívne zapojiť študentov do života triedy/tried/školy, do činností, aktivít, možnej práce asistenta učiteľa v triede, záujmových a iných činností triedy a zároveň ich ľudsky pripraviť na to, že školstvo nie je ľahké ale predsa zmysluplné a krásne povolanie. Študent zväčša trávi v škole celý deň intenzívne pokiaľ mu v tom nebráni rozvrh, najmenej päť dní v priebehu októbra a novembra. Presný priebeh praxe je v rukách cvičného učiteľa. Pedagogickú prax vyhodnotí cvičný učiteľ so študentom osobne a následne aj v elektronickom dotazníku – hodnotiacom protokole s príslušným počtom bodov do 23. 12. 2025.

Viktor Križo, fakultný koordinátor praxe, viktor.krizo [at] truni.sk