« Doplňujúce pedagogické štúdium
Pedagogika
- Inkluzívne vzdelávanie.
- Sociálne nerovnosti vo vzdelávaní.
- Gramotnosť v kontexte sociálnych a kultúrnych zmien – pojmová analýza.
- Školská klíma a kvalita školy.
- Profesijný rozvoj učiteľa a učiteľská profesia.
- Hodnotenie čítania a gramotnosti a jeho význam vo vzdelávaní.
- Štruktúra a fungovanie školského systému v SR (organizácia, správa, legislatíva).
- Externá evaluácia školy a školských systémov.
- Kultúra školy – vymedzenie, faktory, ktoré ju ovplyvňujú.
Odporúčaná literatúra
- Lukšík, I. a kol. 2012. Kultúra škôl a výchovných zariadení. Bratislava : UK, 2012.
- Zápotočná, O. Kultúrna gramotnosť v sociálnopsychologických súvislostiach. Bratislava : Album, 2004.
- Zápotočná, O. Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: Teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava : VEDA, 2012.
- Kaščák, O., Pupala, B. 2012. Škola zlatých golierov. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON).
- Kaščák, O. 2013. Kompedium sociológie výchovy. [on‑line]. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
- Gavora, P. 1999. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Práca.
Didaktika
- Všeobecná charakteristika kurikula. Dvojúrovňové kurikulum na Slovensku. Charakteristika kurikulárnych dokumentov.
- Charakteristika kurikulárnych dokumentov pre konkrétnu vzdelávaciu oblasť (prehľad kurikulárnych dokumentov, štandardy, štruktúra kurikula).
- IKT vo vzdelávaní (využitie konkrétnych prostriedkov v danej vzdelávacej oblasti a v organizácii vyučovania).
- Učebnice a učebné zdroje (všeobecná charakteristika problematiky a príklady z príslušnej vzdelávacej oblasti).
- Sebareflexia a autoevalvácia učiteľa.
- Príprava, plánovanie a realizácia vyučovacieho procesu (všeobecná charakteristika a orientácia na vzdelávaciu oblasť).
- Evaluácia vo vyučovacom procese a jej funkcie. Metódy pedagogickej diagnostiky.
- Charakteristika vybraných koncepcií vo vzdelávaní.
Odporúčaná literatúra
- Štátny vzdelávací program pre nižšie stredné vzdelávanie.
(https://www.statpedu.sk/sk/svp/inovovany‑statny‑vzdelavaci‑program/inovovany‑svp‑2.stupen‑zs/). - Štátny vzdelávací program pre úplné stredné vzdelávanie.
(https://www.statpedu.sk/sk/svp/inovovany‑statny‑vzdelavaci‑program/inovovany‑svp‑gymnazia‑so‑stvorrocnym‑patrocnym‑vzdelavacim‑programom/). - Maňák, J., Klapko, D. 2006. Učebnice pod lupou. Brno : Paido. ISBN 80‑7315‑124‑3.
(http://www.paido.cz/pdf/ucebnice_pod_lupou.pdf). - Maňák, J., Knecht, P. 2007. Hodnocení učebnic. Brno : Paido. ISBN 978‑80‑7315‑148‑5.
(http://www.paido.cz/pdf/hodnoceni_ucebnic.pdf). - Lepil, O. 2010. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc. ISBN 978‑80‑244‑2489‑7.
(http://zvyp.upol.cz/publikace/lepil.pdf). - Kyriacou, Ch. 2008. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál. ISBN 9788073674342.
- Sitná, D. 2013. Metody aktivního vyučování. Praha : Portál. ISBN 978‑80‑262‑0404‑6.
- Petrová, Z. 2013. Prax v učiteľskom vzdelávaní. Trnava : PdF TU.
- Schön, D. 1983. The Reflective Practitioner : How Professionals Think in Action. London : Temple Smith.
Didaktika – asistenti pedagóga
- Pedagogika voľného času, voľný čas a jeho teoretické východiská.
Predmet pedagogiky voľného času, základná terminológia (výchova mimo vyučovania, mimoškolská výchova, výchova v čase mimo vyučovania, voľný čas, výchova a vzdelávanie vo voľnom čase, formálna, informálna a neformálna edukácia).
- Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. (2008) Pedagogické ovlivňování volného času. Súčasné trendy. Praha : Portál. S. 65–72.
- Kratochvílová, E. (2010) Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. S. 15–22; 60–75; 76–88.
- Fudaly, P., Lenčo, P. (2008) Neformálne vzdelávanie detí a mládeže. Bratislava : IUVENTA. Dostupné na: https://www.iuventa.sk/files/documents/7_vyskummladeze/prieskumy/publikacia_fudaly_lenco.pdf s. 4–32.
- Pávková, J. (2014) Pedagogika volného času. Praha : PdF KU. S. 8–14.
- Školské výchovno‑vzdelávacie zariadenia v sústave škôl SR.
Vymedzenie a charakteristika šjednotlivých výchovno‑vzdelávacích zariadení.
- Kratochvílová, E. (2010) Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. S. 97–99.
- Pávková, J. (2014) Pedagogika volného času. Praha : PdF KU. Dostupné na: http://vzdelavani‑dvpp.eu/download/opory/final/25_pavkova.pdf. S. 23–26.
- Funkcie voľného času a funkcie výchovy a vzdelávania vo voľnom čase.
Vymedzenie a charakteristika základných funkcií voľného času a funkcie výchovy a vzdelávania vo voľnom čase.
- Kratochvílová, E. (2010) Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. S. 97–99.
- Pávková, J. (2014) Pedagogika volného času. Praha : PdF KU. Dostupné na: http://vzdelavani‑dvpp.eu/download/opory/final/25_pavkova.pdf. S. 23–26.
- Záujmy a záujmová činnosť vo výchove vo voľnom čase.
Pedagogické a psychologické aspekty záujmov a záujmovej činnosti. Tematické oblasti výchovy a vzdelávania v záujmových činnostiach, ich obsahové zameranie. Vymedzenie foriem záujmových činností, ich charakteristika, uplatňovanie v praxi. Metodika vedenia záujmových útvarov.
- Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. (2008) Pedagogické ovlivňování volného času. Súčasné trendy. Praha : Portál. S. 163–174.
- Kratochvílová, E. (2010) Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. S. 210–237.
- Pávková, J. (2014) Pedagogika volného času. Praha : PdF KU. Dostupné na: http://vzdelavani‑dvpp.eu/download/opory/final/25_pavkova.pdf. S. 66–74.
Odporúčaná literatúra
- Štátny vzdelávací program pre nižšie stredné vzdelávanie.
(https://www.statpedu.sk/sk/svp/inovovany‑statny‑vzdelavaci‑program/inovovany‑svp‑2.stupen‑zs/). - Štátny vzdelávací program pre úplné stredné vzdelávanie.
(https://www.statpedu.sk/sk/svp/inovovany‑statny‑vzdelavaci‑program/inovovany‑svp‑gymnazia‑so‑stvorrocnym‑patrocnym‑vzdelavacim‑programom/). - Kyriacou, Ch. 2008. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál. ISBN 9788073674342.
- Sitná, D. 2013. Metody aktivního vyučování. Praha : Portál. ISBN 978‑80‑262‑0404‑6.
- Petrová, Z. 2013. Prax v učiteľskom vzdelávaní. Trnava : PdF TU.
Didaktika – pedagogika voľného času
- Pedagogika voľného času, voľný čas a jeho teoretické východiská.
Predmet pedagogiky voľného času, základná terminológia (výchova mimo vyučovania, mimoškolská výchova, výchova v čase mimo vyučovania, voľný čas, výchova a vzdelávanie vo voľnom čase, formálna, informálna a neformálna edukácia).
- Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. (2008) Pedagogické ovlivňování volného času. Súčasné trendy. Praha : Portál. S. 65–72.
- Kratochvílová, E. (2010) Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. S. 15–22; 60–75; 76–88.
- Fudaly, P., Lenčo, P. (2008) Neformálne vzdelávanie detí a mládeže. Bratislava : IUVENTA. Dostupné na: https://www.iuventa.sk/files/documents/7_vyskummladeze/prieskumy/publikacia_fudaly_lenco.pdf s. 4–32.
- Pávková, J. (2014) Pedagogika volného času. Praha : PdF KU. S. 8–14.
- Princípy, ciele a osobitosti výchovy a vzdelávania vo voľnom čase.
Vymedzenie a špecifikácia princípov a cieľov výchovy a vzdelávania a ich uplatňovanie vo výchove a vzdelávaní voľnom čase (podľa školského zákona). Osobitosti výchovy a vzdelávania vo voľnom čase.
- Kratochvílová, E. (2010) Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. S. 97–99.
- Pávková, J. (2014) Pedagogika volného času. Praha : PdF KU. Dostupné na: http://vzdelavani‑dvpp.eu/download/opory/final/25_pavkova.pdf. S. 23–26.
- Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon), § 3 – 4.
- Školské výchovno‑vzdelávacie zariadenia v sústave škôl SR.
Vymedzenie a charakteristika šjednotlivých výchovno‑vzdelávacích zariadení.
- Kratochvílová, E. (2010) Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. S. 97–99.
- Pávková, J. (2014) Pedagogika volného času. Praha : PdF KU. Dostupné na: http://vzdelavani‑dvpp.eu/download/opory/final/25_pavkova.pdf. S. 23–26.
- Funkcie voľného času a funkcie výchovy a vzdelávania vo voľnom čase.
Vymedzenie a charakteristika základných funkcií voľného času a funkcie výchovy a vzdelávania vo voľnom čase.
- Kratochvílová, E. (2010) Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. S. 97–99.
- Pávková, J. (2014) Pedagogika volného času. Praha : PdF KU. Dostupné na: http://vzdelavani‑dvpp.eu/download/opory/final/25_pavkova.pdf. S. 23–26.
- Ciele, úlohy, princípy, obsah výchovy a vzdelávania vo voľnom čase.
- Kratochvílová, E. (2010) Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. S. 182–209.
- Pávková, J. (2014) Pedagogika volného času. Praha : PdF KU. S. 63–68.
- Formy a metódy výchovy a vzdelávania vo voľnom čase.
Pedagogické charakteristiky jednotlivých druhov činností v obsahu výchovy a vzdelávania (pravidelné a príležitostné činnosti), ich charakteristika, uplatňovanie v praxi.
- Kratochvílová, E. (2010) Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. S. 182–209.
- Pávková, J. (2014) Pedagogika volného času. Praha : PdF KU. S. 63–68.
- Záujmy a záujmová činnosť vo výchove vo voľnom čase.
Pedagogické a psychologické aspekty záujmov a záujmovej činnosti. Tematické oblasti výchovy a vzdelávania v záujmových činnostiach, ich obsahové zameranie. Vymedzenie foriem záujmových činností, ich charakteristika, uplatňovanie v praxi. Metodika vedenia záujmových útvarov.
- Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. (2008) Pedagogické ovlivňování volného času. Súčasné trendy. Praha : Portál. S. 163–174.
- Kratochvílová, E. (2010) Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. S. 210–237.
- Pávková, J. (2014) Pedagogika volného času. Praha : PdF KU. Dostupné na: http://vzdelavani‑dvpp.eu/download/opory/final/25_pavkova.pdf. S. 66–74.
- Osobnosť vychovávateľa, profesia a kompetenčný profil vychovávateľa.
Požiadavky na osobnosť vychovávateľa a jeho uplatnenie na trhu práce v SR v súlade so Zákonom o výchove a vzdelávaní č. 245/2008 Z. z. a Zákonom o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch č. 317/2009. Profesionálni a dobrovoľní pracovníci v neformálnej edukácií – osobnosť vychovávateľa, pedagóga voľného času, animátora, vedúceho v občianskom združení deti – ich poslanie a úlohy.
- Kouteková, M. (2003) Osobnosť vychovávateľa v systéme výchovy mimo vyučovania. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB.
- Kratochvílová, E. (2010) Pedagogika voľného času. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. S. 104–118; 121–129; 171–177; 290–315.
- Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Psychológia
- Poruchy učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia…).
- Problémové správanie (záškoláctvo, šikanovanie, agresia).
- Stres a jeho zvládanie v škole: konflikty, spôsoby ich riešenia, mediácia, reziliencia.
- Psychologická stránka vzťahu učiteľ – žiak: charakteristika vzťahu, medzigeneračná stránka vzťahu, komunikačné zručnosti a spôsoby komunikácie učiteľ – žiak, attachment.
- Pozornosť dieťaťa, motivácia, motivovanie žiakov (študent/študentka si vyberie jednu vekovú kategóriu detí).
- Učenie: rôzne druhy a spôsoby učenia (špecifiká pre jeden zvolený vek žiakov).
- Myslenie detí zvoleného veku: kauzálne atribúcie, naučená bezmocnosť.
- Vývinové teórie: Piaget, Erikson, Vygotský, Kohlberg, Freud (stačí povedať o dvoch vybraných).
- Poruchy pozornosti (ADHD, ADD…) a inkluzívny prístup učiteľa k týmto žiakom.
- Burnout syndrom (definícia, vznik a základné postupy predchádzania vyhoreniu).
Odporúčaná literatúra
- Čáp, J., Mareš, J. 2007. Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
- Erikson, E. H. 2002. Dětství a společnost. Praha : Argo.
- Gajdošová, E. 2015. Školská psychológia a školský psychológ v 21. storočí. Žilina : Eurokódex.
- Lukšík, I., Lemešová, M. 2013. Deti v ťažkých životných situáciách. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis.
- Mareš, J. 2013. Pedagogická psychologie. Praha : Portál.
- Vágnerová, M. 2000. Vývojová psychologie. Praha : Portál.
- Křivohlavý, J. Jak neztratit nadšení. Praha : Grada. ISBN 8071695513.