Stránka sa načítava, prosím čakajte…
© 2005 – 2024 Roman Horváth, všetky práva vyhradené. Dnes je 23. 4. 2024.
Dátum: 4. 8. 2020, pred štyrmi rokmi, aktualizované: 31. 8. 2021, pred tromi rokmi
Aplikácia napísaná v programovacom jazyku Pascal môže pozostávať z modulov nazývaných jednotky (angl. units). Jednotka môže obsahovať vnútorné/vonkajšie premenné a definície typov, funkcií, procedúr, inicializačné príkazy a podobne.
Spolu s inštaláciou prostredia Pascal je dodaných množstvo predvolených jednotiek a jazyk Pascal umožňuje definovať vlastné jednotky, ktoré môžu používať iní programátori (alebo i programátor, ktorý ich napísal).
Cieľom jednotiek je znovupoužiteľnosť kódu. Čiže jednotka by mala byť písaná tak, aby bola využiteľná v rôznych projektoch v budúcnosti. Často sa však stretávame aj s jednotkami písanými len pre jeden softvérový projekt.
- Súbory
vypocty.pas
aPOUZITIE.PAS
na prevzatie. 689,00 B (689,00 B), 7. 4. 2016
Na tejto karte je ukážková definícia jednotky vypocty
. Súbor zdrojového kódu musí mať rovnaký názov ako jednotka (len s pridanou príponou .pas
). Definícia jednotky sa začína kľúčovým slovom unit
, ktoré nahrádza slovo program
používané v „klasických“ zdrojových kódoch jazyka Pascal.
~
unit vypocty; interface function obsahKruhu(polomer: real): real; function obvodKruhu(polomer: real): real; function obsahStvorca(strana: real): real; function obvodStvorca(strana: real): real; function obsahObdlznika(stranaA, stranaB: real): real; function obvodObdlznika(stranaA, stranaB: real): real; procedure informacieOKruhu(polomer: real); procedure informacieOStvorci(strana: real); procedure informacieOObdlzniku(stranaA, stranaB: real); implementation function obsahKruhu(polomer: real): real; begin obsahKruhu := PI * polomer * polomer; end; function obvodKruhu(polomer: real): real; begin obvodKruhu := 2 * PI * polomer; end; function obsahStvorca(strana: real): real; begin obsahStvorca := strana * strana; end; function obvodStvorca(strana: real): real; begin obvodStvorca := 4 * strana; end; function obsahObdlznika(stranaA, stranaB: real): real; begin obsahObdlznika := stranaA * stranaB; end; function obvodObdlznika(stranaA, stranaB: real): real; begin obvodObdlznika := 2 * (stranaA + stranaB); end; procedure informacieOKruhu(polomer: real); begin writeln('Kruh s polomerom: ', polomer:0:2); writeln(' Obsah kruhu je: ', obsahKruhu(polomer):0:2); writeln(' Obvod kruhu je: ', obvodKruhu(polomer):0:2); end; procedure informacieOStvorci(strana: real); begin writeln('Stvorec so stranou: ', strana:0:2); writeln(' Obsah stvorca je: ', obsahStvorca(strana):0:2); writeln(' Obvod stvorca je: ', obvodStvorca(strana):0:2); end; procedure informacieOObdlzniku(stranaA, stranaB: real); begin writeln('Obdlznik so stranami: ', stranaA:0:2, ', ', stranaB:0:2); writeln(' Obsah obdlznika je: ', obsahObdlznika(stranaA, stranaB):0:2); writeln(' Obvod obdlznika je: ', obvodObdlznika(stranaA, stranaB):0:2); end; end.
Na tejto karte sa nachádza ukážka programu, ktorý používa jednotku vypocty
. Keď chceme ľubovoľnú (preddefinovanú alebo vlastnú) jednotku používať, musíme uviesť jej názov v zozname používaných jednotiek za klauzulou uses
. Potom môžeme v našom programe používať všetky verejné položky definované v jednotke. (Treba vždy zabezpečiť, aby bola jednotka uložená na ceste, ktorú prehľadáva kompilátor počas procesu kompilácie, inak vznikne chyba.)
~
program pouzitie; uses crt, vypocty; var a, b: integer; begin clrscr; write('Zadajte polomer kruhu: '); readln(a); informacieOKruhu(a); readln; end.