Návod na vytvorenie učebnej pomôcky s pomocou softvéru SMART Notebook

Klaudia Kanyicsková

Obsah

 

Naším cieľom bolo vytvoriť školskú pomôcku v softvéri SMART Notebook, ktorý je softvérom tabule SMART Board. Táto pomôcka je využiteľná pre učiteľov, ktorí majú prístup k tejto interaktívnej tabuli. Orientovali sme sa na anglický jazyk, ale učitelia ju môžu použiť aj na ľubovoľný iný predmet.

 

Otvoríme softvér SMART Notebook.

obrázok

 

Súbor odporúčame najprv uložiť. Zvolíme položku Súbor – Uložiť ako.

obrázok

 

Zvolíme cieľ uloženia – v našej ukážke ukladáme súbor na pracovnú plochu počítača. Súbor pomenujeme a uložíme ho tlačidlom Uložiť.

obrázok

 

Klikneme na Galériu obrázkov, pozadí a animácií.

obrázok

 

Do vyhľadávača zadáme pojem, ktorý chceme vyhľadať. Klikneme na symbol lupy, ktorý slúži na vyhľadávanie rôznych obrázkov a súborov súvisiacich s daným pojmom.

obrázok

 

Vyhľadá nám rôzne Súvisiace priečinky alebo Obrázky. Naším cieľom bolo nájsť vhodný obrázok súvisiaci s daným pojmom, preto sme rozbalili práve obrázky.

obrázok

 

Vyberieme konkrétny obrázok a potiahneme ho ľavým tlačidlom myši na bielu plochu.

obrázok

 

Obrázok sa zobrazí na bielej pracovnej ploche prostredia softvéru SMART Notebook.

obrázok

 

Na paneli nástrojov vyberieme symbol na vkladanie rôznych čiar a šípok.

obrázok

 

Roztvorí sa ponuka rôznych farieb a tvarov šípok a čiar. Z nich si vyberieme podľa potreby.

obrázok

 

V našej ukážke vyberáme šípku, ktorá bude smerovať k popisu časti tela.

obrázok

 

Ľavým tlačidlom myši ju umiestnime a natiahneme na ľubovoľný rozmer.

obrázok

 

Zvolíme iný typ šípky.

obrázok

 

Šípku umiestnime rovnakým spôsobom ako v predošlom prípade a natiahneme ju na želaný rozmer.

obrázok

 

Na paneli nástrojov si vyberieme Perá.

obrázok

 

Zobrazia sa rôzne farby a tvary pier, z ktorých si môžeme vybrať.

obrázok

 

Vybrali sme fialovú farbu a voľnou rukou sme nakreslili šípku.

obrázok

 

Na paneli nástrojov zvolíme nástroj Kreatívne pero, ktorý slúži na vkladanie širokého pásu farebnej textúry.

obrázok

 

Zvolíme ľubovoľnú farebnú textúru.

obrázok

 

Vložíme ju napríklad na pás človeka na obrázku. Kreatívnym perom píšeme tak, že túto farebnú textúru ťaháme ľavým tlačidlom myši po kresbe.

obrázok

 

Ak chceme textúru alebo inú časť kresby odstrániť, zvolíme na Paneli nástrojov Gumu. Mazacia guma vymazáva iba fixku a pero.

obrázok

 

Vyberieme si vyhovujúcu veľkosť gumy.

obrázok

 

Postupne vygumujeme farebnú textúru (ktorú sme pred tým vložili).

obrázok

 

Na paneli nástrojov vyberieme Kurzor, ktorý slúži aj na označenie objektu tým, že na neho klikneme.

obrázok

 

Kliknutím na objekt fialovej šípky ju označíme.

obrázok

 

Na paneli nástrojov vyberieme nástroj Vlastnosti.

obrázok

 

Zvolíme Štýl čiary a zmeníme Farbu a Hrúbku čiary.

obrázok

 

Na paneli nástrojov vyberieme nástroj Text, s pomocou ktorého môžeme vložiť nový text. V položke Štýl textu zvolíme vhodné Písmo. My sme zvolili typ písma Arial.

obrázok

 

Takisto ako Písmo zvolíme aj jeho Veľkosť. My sme zvolili veľkosť písma 18.

obrázok

 

Na bielej ploche zvolíme ľubovoľné miesto, na ktoré napíšeme konkrétny pojem alebo iný text. My sme napísali slovo hair, čo v preklade do slovenského jazyka znamená vlasy. Pojem označuje časť tela, na ktorú poukazujeme šípkou.

obrázok

 

Označíme text a zmeníme mu farbu. Zvolili sme oranžovú farbu.

obrázok

 

Takto postupne priradíme k jednotlivým častiam tela zodpovedajúce popisy. Šípkam, čiaram i písmu môžeme nastaviť rôzne tvary, veľkosti i farby. Na paneli nástrojov vyberieme Kurzor. Klikneme na bielu plochu.

obrázok

 

Znovu na paneli nástrojov zvolíme nástroj Vlastnosti.

obrázok

 

Zvolíme položku Efekty výplne – Gradientovú výplň, ktorá urobí dojem svetelného zdroja. Vyberieme pre ňu vhodnú Farbu jeden (my sme vybrali tyrkysovú).

obrázok

 

Na ďalšiu polovicu plochy určíme Farbu dva, ktorá sa bude prelínať s Farbou jeden.

obrázok

 

Na paneli nástrojov si na ukážku vyberieme  aj iný typ pera, a to Magické pero. Je to pero s tromi špeciálnymi funkciami – mazanie, lupa a reflektor. My si ukážeme mazanie. V Štýle čiary určíme farbu a hrúbku pera. Zvolili sme modrú farbu.

obrázok

 

Na ľubovoľnú časť plochy nakreslíme na ukážku nejaký obrázok, ktorý o pár sekúnd zmizne.

obrázok

 

Obrázok sám zmizol a už sa viac nezobrazí.

obrázok

 

Na paneli nástrojov si určíme Pero na rozpoznávanie tvarov. Toto pero prevedie ručne nakreslený geometrický tvar na presne narysovaný.

obrázok

 

Na plochu sme akreslili voľnou rukou trojuholník.

obrázok

 

Trojuholník zmenil svoj tvar, zmenil sa na narysovaný geometrický útvar (ako vidno, výsledok nemusí presne zodpovedať kresbe).

obrázok

 

Znovu zvolíme Kurzor na označenie objektu.

obrázok

 

Označíme objekt, ktorý chceme vymazať. V našom prípade to je trojuholník.

obrázok

 

Na paneli nástrojov zvolíme symbol, ktorý slúži na odstránenie označeného objektu. Po kliknutí na tento nástroj Odstrániť, bude zvolený text alebo obrázok zmazaný.

obrázok

 

Objekt bol zmazaný.

obrázok

 

Ďalej nám panel nástrojov ponúka nástroj Tvary. Po kliknutí naň sa nám otvorí paleta rôznych geometrických obrázkov a popisov.

obrázok

 

Vyberieme si nejaký tvar z ponúknutých možností. My sme vybrali srdiečka. Po každom kliknutí na plochu sa zobrazí jedno srdce.

obrázok

 

Počas práce v softvéri SMART Notebook je vhodné, aby sme dokument (ktorý budeme používať na hodine ako vyučovaciu pomôcku) neustále ukladali. Zvolíme preto položku Uložiť.

obrázok

 

Ak chceme zobraziť prezentáciu na celú obrazovku, tak kliknutím zvolíme na paneli nástrojov ovládací prvok Celá obrazovka.

obrázok

 

Vykonali sme prepnutie do režimu celej obrazovky (angl. fullscreen mode). Dokument (pomôcku) takto vidíme zobrazený na celej ploche.

obrázok

 

Ak sa chceme z režimu celej obrazovky vrátiť späť do normálneho režimu, stlačíme znovu symbol v tvare počítača.

obrázok

 

Ďalej chceme docieliť, aby sa objekt, vždy po jeho označení, zväčšil alebo zmenšil. Znovu kurzorom označíme objekt. Označili sme obrázok človeka.

obrázok

 

Zvolíme Animácia objektu a potom čo chceme, aby sa s naším objektom udialo. My sme si určili, že ho chceme po kliknutí zmenšiť a zväčšiť. Ak na objekt po tejto voľbe akcii klikneme, zmenší sa, ak znovu na objekt klikneme, tak sa naopak zväčší.

obrázok

 

Nakoniec (podobne ako sme to vykonávali priebežne) nezabudneme na uloženie dokumentu, ktorý bude slúžiť ako pomôcka na vyučovaciu hodinu s použitím interaktívnej tabule.