Sociálna pedagogika a pedagogika voľného času
- Základná a prierezová terminológia v sociálnej pedagogike.
Definovanie základných pojmov (výchova, pomoc, sociálna pomoc, sociálna starostlivosť, prevencia, intervencia, reedukácia, resocializácia, mediácia). Vymedzenie termínov v sociálno‑pedagogickom procese (koncept, metóda, technika) a diferenciácia poskytovaných služieb (sociálno‑pedagogické konanie s jednotlivcom, skupinou, komunitou, v spoločnosti).
- Kratochvílová, M. (2007). Pedagogika – veda o výchove a vzdelávaní (edukácii). In Kratochvílová, E. a kol.: Úvod do pedagogiky. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, s. 9–19.
- Bakošová, Z. (2011). Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : UK BA, s. 40–54.
- Bakošová, Z. (1994). Sociálna pedagogika (Vybrané problémy). Bratislava : UK, s. 14–23.
- Prednášky z predmetu Metódy sociálnej pedagogiky 2.
- Sobotková – Hobzová – Pospíšilová. (2016). Sociální pedagogika a její metody. Olomouc : UPO, s. 56–100.
- Hroncová, J. a kol. (2004). Sociálna patológia a jej prevencia. Banská Bystrica : UMB, s. 11–14.
- Sociálny pedagóg a rodinné prostredie.
Násilie v rodine (syndróm CAN, formy násilia v partnerských vzťahoch). Nezamestnanosť, chudoba, choroba v rodine, rozvodovosť. Sociálno‑pedagogické postupy v malej sociálnej skupine (videotréning interakcií, mediácia). Diagnostika rodiny (cieľ, princípy, metódy), sociálno‑pedagogická kazuistika dieťaťa, sociálno‑pedagogická kazuistika rodinného prostredia. Sociálno‑pedagogická pomoc rodine, sanácia rodiny, sociálna kuratela, preventívne programy, Healthy Families America, Homebuilders, Strenght‑Based Approach.
- Bakošová, Z. (2011). Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : UK BA, s. 99–124.
- Bechyňová, V. – Konvičková, M. (2008). Sanace rodiny. Praha : Portál, s. 17–30, 35–43, 51–55.
- Viciánová, K. A kol. (2000). Týranie, zneužívanie a zanedbávanie detí. Pezinok : Jaspis, s. 8–65.
- Gabura, J. (2012). Teória rodiny a proces práce s rodinou. Bratislava : IRIS, s. 25–31, 41–53, 77–94, 153–288.
- Matoušek a kol. a kol. (2003). Metody řízení sociální práce. Praha : Portál. (11. – 12. kapitola.)
- Matoušek, O. – Koláčková, J. – Kodymová, P. (2010). Sociální práce v praxi. Praha : Portál. (2., 4., 5. kapitola.)
- Prednášky z predmetu Sociálna pedagogika 2.
- Sociálny pedagóg a školské prostredie.
Sociálny pedagóg ako koordinátor prevencie, tvorca a realizátor preventívnych programov. Sociálny pedagóg v riešení patologických prejavov v škole: záškoláctvo, šikanovanie. Sociálny pedagóg ako manažér v školskom prostredí. Sociálny pedagóg ako ochranca práv žiakov, učiteľov, rodičov. Sociálny pedagóg ako mediátor v riešení sporov.
- Adamík Šimegová, M. – Kováčová, B. (eds.) (2011). Šikanovanie v prostredí školy. Možnosti prevencie a zvládania. Tranava : VEDA/Typi Universitatis Tyrnaviensis, s. 11–25, 65–79, 217–232.
- Hroncová, J a kol. (2004). Sociálna patologia a jej prevencia. Banská Bystrica : UMB, s. 152–161.
- Bieleszová, D. (2012). Školská mediácia: riešenie konfliktov a sporov zmierovaním. Bratislava : Iura Edition, s. 9–22, 55–60.
- Učiteľská charta.
- Charta práv a zodpovednosti rodičov.
- Medzinárodné dokumenty o právach dieťaťa.
- Sociálny pedagóg a práca v skupine.
Sociálno‑pedagogické postupy v stredne veľkej a veľkej sociálnej skupine (školská trieda, záujmový útvar). Tvorba skupinových pravidiel a uplatnenie peer princípov (peer klub, peer poradenstvo, peer mediácia, peer tútoring, peer dobrovoľníctvo). Práca s veľkou skupinou (špecifické postupy v práci s encountrovými skupinami, animácia a zážitková pedagogika v škole v prírode, v detskom letnom tábore, špecifiká práce s virtuálnou skupinou (napr. na sociálnych sieťach).
- Adamík Šimegová, M. – Kováčová, B. (eds.) (2011). Šikanovanie v prostredí školy. Možnosti prevencie a zvládania. Tranava : VEDA/Typi Universitatis Tyrnaviensis, s. 11–25, 65–79, 217–232.
- Hroncová, J a kol. (2004). Sociálna patologia a jej prevencia. Banská Bystrica : UMB, s. 152–161.
- Bieleszová, D. (2012). Školská mediácia: riešenie konfliktov a sporov zmierovaním. Bratislava : Iura Edition, s. 9–22, 55–60.
- Učiteľská charta.
- Charta práv a zodpovednosti rodičov.
- Medzinárodné dokumenty o právach dieťaťa.
- Možnosti uplatnenia sociálneho pedagóga v oblasti poradenstva, edukácie, prevencie a intervencie detí predškolského veku.
Stručný prehľad profilovania povahy starostlivosti o deti v ranom veku z hľadiska zmien v spoločnosti a v kontexte vývoja pohľadov na dieťa v predškolskom veku (od staroveku po súčasnosť). Predškolská pedagogika a sociálna pedagogika. Kompetencie a možnosti uplatnenia sociálneho pedagóga v oblasti poradenstva, edukácie, prevencie, intervencie detí predškolského veku.
- Gašparová, E. – Miňová, M. (2009). Od detskej opatrovne k materskej škole. Banská Bystrica. Dostupné na: ⟨http://omep.sk/wp‑content/uploads/2013/03/zbornik2009_bb.pdf 1,37 MB (1,31 MiB), 15. 3. 2015⟩.
- Kolláriková, Z. – Pupala, B. (eds.) (2001). Predškolská a elementárna pedagogika. Praha : Portál.
- Komenský, J. A. (1991). Informatórium školy materskej. Bratislava : SPN.
- Průcha, J., Koťátková, J. (2013). Předškolní pedagogika. Praha : Portál.
- Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
- Sociálny pedagóg v poradenskom systéme.
Sociálne poradenstvo (legislatívne ukotvenie, ciele, úrovne, špecifiká, formy, metódy, klientela, inštitucionálne zabezpečenie a možnosti sociálneho pedagóga). Osobnostné a rodinné poradenstvo (ciele, podmienky, fázy poradenského procesu, druhy a programy rodinného poradenstva a možnosti sociálneho pedagóga). Školské zariadenia pre výchovné poradenstvo a prevenciu a možnosti sociálneho pedagóga. Sociálny pedagóg – súčasť transdisciplinárneho tímu. Možnosti realizácie sociálneho pedagóga v oblasti inkluzívnej edukácie v školských a mimoškolských zariadeniach.
- Sejčová, Ľ. (2011). Poradenstvo vo výchove a vzdelávaní. Bratislava : UK, s. 50–152, 256–290.
- Gabura, J. – Pružinská, J. (1995). Poradenský proces. Praha : Slon, s. 11–17, 22–45, 109–133.
- Schavel, M. – Olah, M. (2010). Sociálne poradenstvo a komunikácia. Bratislava : VŠ sv. Alžbety, s. 19–24, 46–99.
- Zákon 245/2008.
- Šefránková, M. (2007). Výchovný poradca. Bratislava : IRIS.
- Transdisciplinárna starostlivosť o ľudí s postihnutím, narušením, ohrozením.
Všeobecná pedagogika – špeciálna pedagogika – inkluzívna pedagogika. Základné vymedzenie, komponenty a perspektívy inkluzívnej pedagogiky. Legislatívny rámec inkluzívnej edukácie v európskych a slovenských podmienkach. Výhody, nevýhody inkluzívnej edukácie. Možnosti uplatnenia sociálneho pedagóga, vychovávateľa v transdisciplinárnej starostlivosti o deti, mládež, dospelých s postihnutím, narušením, ohrozením.
- Lechta,V. (ed.) (2016). Inkluzívna pedagogika. Praha : Portál.
- Lechta, V. (ed.) (2012). Inkluzívna edukácia ako multidimenzionálny výchovný problém. Bratislava : Iris.
- Lechta, V. (ed.) (2010). Transdisciplinárne aspekty inkluzívnej pedagogiky. Bratislava : EMITplus s. r. o.
- Gajdošíková Zeleiová, J. (ed.) (2016). Topografia kvality života v inkluzívnej edukácii. Bratislava : Iris.
- Vašek, Š. (2005). Základy špeciálnej pedagogiky. Dostupné na: ⟨http://www.specialnazs.sk/files/Stefan_Vasek_‑_Zaklady_specialnej_pedagogiky.pdf⟩.
- Sociálny pedagóg/vychovávateľ a inklúzia v školskom a mimoškolskom prostredí.
Základná typológia postihnutí, narušení, ohrození. Inklúzia v školskom a mimoškolskom prostredí. Hlavní aktéri inkluzívnej edukácie, riziká inklúzie a možnosti sociálneho pedagóga a vychovávateľa v ich riešení. Príprava, tvorba, realizácia a reflexia výchovných, preventívnych, terapeutických, intervenčných programov z pozície sociálneho pedagóga pre deti, mládež, dospelých s postihnutím, narušením a ohrozením.
- Lechta, V. (ed.) (2016). Inkluzívna pedagogika. Praha : Portál. (Všeobecná časť.)
- Lechta, V. (ed.) (2012). Výchovný aspekt inkluzívnej edukácie a jeho dimenzie. Bratislava : Iris, s. 15–23.
- Šuhajdová, I. (2017). Možné riziká pri zavádzaní a realizovaní inklúzie v školskom prostredí In Vychovávateľ. Bratislava : Educatiopress, roč. LXV, č. 9–10, s. 10–17.
- Sociálny pedagóg/vychovávateľ a deti/mladí ľudia zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia.
Deti ulice, rómske deti zo SZP, sociálne a emocionálne narušené deti, deti migrantov a utečencov, deti z detských domovov, deti chorých rodičov. Bezdomovectvo, chudoba detí a mladých ľudí. Možnosti prevencie a intervencie sociálneho pedagóga.
- Šuhajdová, I. (2016). Sociálně znevýhodňující prostředí. In Lechta, V. (eds.): Inkluzivní pedagogika. Praha : Portál, s. 438–453.
- Šuhajdová, I. (2015). Sociálny pedagóg a žiaci zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia. In Sociální pedagogigka ve světle spoločenského, inštitucionálního a individuálního ohrožení. Brno, s. 570–574.
- Salner, A. (2004). Rómske deti v slovenskom školstve. SGI – Slovak Governance Institute, Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, s. 12–56, 65–88.
- Komárik, E. (1998). Pedagogika emocionálne a sociálne narušených. Bratislava : UK, s. 93–184.
- Informačno‑vzdelávací bulletin Sociálna prevencia 1/2015, 2/2015.
- Zákon o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele.
- Osobitosti sociálno‑výchovnej činnosti so špecifickými skupinami detí a mládeže. Komunitná sociálno‑výchovná práca. Prevýchova.
Sociálno‑výchovné postupy s vybranými subkultúrami detí a mládeže – fankluby. Možnosti využitia sociálno‑pedagogických postupov v nízkoprahových zariadeniach pre deti a mládež a komunitných centrách – snowball sampling, RAR metóda. Edukácia a reedukácia u detí s disociálnym správaním (delikventná mládež, chuligáni, deti ulice, mladí nezamestnaní). Možnosti a postupy prevýchovy v špeciálno‑výchovných zariadeniach (diagnostické centrum, liečebno‑výchovné sanatórium, reedukačné centrum).
- Matoušek a kol. (2003). Metody řízení sociální práce. Praha : Portál. (Kap. 14, 16.)
- Pukančík – Smetanová (ed.) (2011). Nízkoprahové a záujmové centrá ako možnosť eliminácie sociálnej patológie detí a mládeže. Bratislava : UK BA.
- Šťastná, J. (2016). Když se řekne komunitný práce. Praha : Karolinum.
- Harnoll, R. (1997). Příručka k provádení výběru metodou sněhové koule. Concil of Europe, 1997. RE: Příbram.
- Škoviera, A. (2011). Prevýchova. Bratislava : FICE.
- Sociálny pedagóg a penitenciárna starostlivosť.
Charakteristika a legislatívne vymedzenie penitenciárnej starostlivosti. Predmet, ciele, úlohy, objekt, špecifiká, podmienky, zásady a základné princípy penitenciárnej starostlivosti. Zložky a metódy penitenciárnej starostlivosti. Etapy výchovného procesu v penitenciárnych podmienkach. Formy penitenciárnej starostlivosti a ich typológia. Možnosti sociálneho pedagóga v rámci penitenciárnej starostlivosti. Sociálno‑pedagogické postupy prevýchovy, mediácie, probácie v penitenciárnej starostlivosti.
- Justová, M. (2005). Cisár je nahý – Represia verzus prevýchova. Bratislava : Vydavateľstvo Oto Németh, s. 14–16, 39–88.
- Madliak, J. a kol. (2010). Základy penológie. Košice : UPJŠ, s. 57–79, 99–110, 117–130.
- Emmerová, I. (2009). Penitenciárna a postpenitenciárna starostlivosť. In Sociálna pedagogika – vývoj a súčasný stav. Banská Bystrica : UMB. (Samostatná kapitola v publikácii.)
- Kadlubeková, D. (2015). Penitenciárna a postpenitenciárna edukácia dospelých. Banská Bystrica : UMB, s. 35–53, 54–72, 83–98, 120–133.
- Papšo, P. (2011). Resocializácia odsúdených vo výkone trestu odňatia slobody. Banská Bystrica : 2011, s. 143–147.
- Jůzl, M. (2014). Sociální pedagogika v penitenciární praxi. Brno : IMS.
- Zákon o probačných a mediačných úradnikoch č. 550/2003.
- Zákon o sociálnopravnej ochrane detí a o sociálnej kuratele 305/2005.
- Sociálny pedagóg a postpenitenciárna starostlivosť.
Charakteristika a legislatívne vymedzenie postpenitenciárnej starostlivosti. Ciele, formy a prostriedky postpenitenciárnej starostlivosti. Postpenitenciárne problémy, adaptačná fáza a faktory jej zvládania. Sociálna prevencia a jej formy v rámci postpenitenciárnej starostlivosti. Subjekty poskytujúce postpenitenciárnu starostlivosť a možnosti uplatnenia sociálneho pedagóga na základe aktuálnej legislatívy. Sociálno‑pedagogické príležitosti a postupy v postpenitenciárnej starostlivosti.
- Justová, M. (2005). Cisár je nahý – Represia verzus prevýchova. Bratislava : Vydavateľstvo Oto Németh, s. 99–104.
- Madliak, J. a kol. (2010). Základy penalógie. Košice : UPJŠ, s. 131–134.
- Zákon o probačných a mediačných úradníkoch č. 550/2003.
- Zákon o sociálnopravnej ochrane detí a o sociálnej kuratele 305/2005.
- Emmerová, I. (2009). Penitenciárna a postpenitenciárna starostlivosť. In Sociálna pedagogika – vývoj a súčasný stav. Banská Bystrica : UMB (Samostatná kapitola v publikácii.)
- Kadlubeková, D. (2015). Penitenciárna a postpenitenciárna edukácia dospelých. Banská Bystrica : UMB, s. 137–147.
- Dobrovoľníctvo, projektovanie a fundraising. Nové trendy vo využívaní metód v sociálnej pedagogike.
Manažment dobrovoľníkov, sociálno‑pedagogické plánovanie, programovanie, implementácia a evalvácia v projektovaní, získavanie zdrojov na projektovú činnosť v práci sociálneho pedagóga. Ďalšie vzdelávanie v oblasti uplatňovania nových postupov v práci sociálneho pedagóga, akreditačné kurzy, výcviky, konferencie a nové publikácie v oblasti sociálno‑pedagogickej práce. Nové koncepcie a prístupy v sociálno‑edukačnej praxi (koncepcie na globálne vzdelávanie v práci sociálneho pedagóga na rozvíjanie vzájomnej tolerancie, na trvalo udržateľný život a pod.).
- Gregorová, A. (2002). Manažment dobrovoľníckej práce v mimovládnych organizáciách. Banská Bystrica : Centrum dobrovoľníctva.
- Matoušek, O. a kol. (2003). Metody řízení sociální práce. Praha : Portál. (4. a 19. kap.)
- Mydlíková, E. et al. (2001). Dobrovoľníctvo na Slovensku, alebo čo si počať s dobrovoľníkom. Bratislava : 2001.
- Polačková, Z. (2005). Fundraisingové aktivity. Praha : Portál.
- Tošner, J. – Sozanská, O. (2002). Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Praha : Portál.
- Sociálna patológia, jej predmet a teórie, základná terminológia. Prevencia sociálno‑patologických javov.
Norma, deviácia, anómia, sociálna patológia. Nové prístupy v skúmaní sociálnej patológie, stratégie, formy, stupne, postupy, prostriedky prevencie sociálno‑patologických javov u detí a mládeže. Dostupná sieť pomoci, kompetencie sociálneho pedagóga a vychovávateľa v prevencii a intervencii sociálno‑patologických javov (stupne prevencie, koordinovanie a sieťovanie ponúkaných služieb z hľadiska jednotlivých rezortov).
- Fisher – Škoda (2009). Sociální patologie. Havlíčkův Brod : Grada, 2009. (1. – 3. kap.)
- Hroncová – Emmerová – Kropáčová a kol. (2013). Preventívna sociálno‑výchovná činnosť v škole (Metodická príručka pre sociálnych pedagógov a koordinátorov prevencie). Banská Bystrica : Belianum.
- Deviácia, delikvencia, kriminalita, násilie a extrémizmus ako sociálno‑patologické javy a možnosti ich prevencie.
Deviantné prejavy správania sa u detí a mládeže. Špecifiká juvenilnej delikvencie a kriminality (vlámania, krádeže). Násilné správanie v domácom prostredí (CAN syndróm), v skupine (šikanovanie), na verejnosti (nenávistné prejavy, vandalizmus). Extrémizmus (pravicový, ľavicový v rozpore so zákonom). Príčiny, prejavy, dôsledky, možnosti prevencie.
- Nielsen – Sobotková a kol. (2014). Rizikové a antisociálne chování v adolescenci. Praha : Grada, 2014.
- Vlčková, M. (2001). Týrané, zneužívané a zanedbávané dieťa. Bratislava : UK.
- Hroncová , J – Emmerová, I. – Kropáčová, K a kol. (2013). Preventívna sociálno‑výchovná činnosť v škole. (5. kap.)
- Drogové závislosti a možnosti prevencie.
Teórie a faktory vzniku závislostí, kontinuum užívania, špecifiká vybraných skupín užívateľov, znaky a štádiá vzniku závislosti, klasifikácia drog a drogových závislostí, prejavy užívania, miera rizikovosti, dôsledky užívania drog, Prevencia závislostí – stratégie, formy, metódy, prostriedky prevencie.
- Hupková, I., Liberčanová, K. (2012). Drogové závislosti a ich prevencia. Trnava : PdF, 2012.
- Hroncová , J – Emmerová, I. – Kropáčová, K. a kol. (2013). Preventívna sociálno‑výchovná činnosť v škole. (3. kap.)
- Vybrané prejavy impulzívneho a návykového správania sa detí a mládeže. Príčiny prejavy, dôsledky, možnosti prevencie.
Kult tela ako sociálno‑patologický jav (poruchy príjmu potravy, ortorexia, diétovanie, bigorexia). Sociálne patológie vo vzťahoch – patologické vzťahy medzi partnermi (syndróm týranej ženy, medzi dieťaťom a rodičom/vychovávateľom – manipulácia vo výchove, k zobrazeným vzorom – seriálovým hrdinom, patologickým spoločenstvám – napr. sektám). Sexuálne sociálno‑patologické javy (sexuálne deviácie – promiskuita, patologické sexuálne správanie – detská prostitúcia).
- Nešpor, K. (2003). Návykové chování a závislost. Současné poznatky a perspektívy léčby. Praha : Portál.
- Hupková, I. – Liberčanová, K. (2012). Drogové závislosti a ich prevencia. Trnava : Pedagogická fakulta. (6. kap.)
- Jacobi, C – Thomas, P. – Thiel, A. (2006). Poruchy príjmu potravy. Vydavateľstvo F.
- Vaníčková, E. (2007). Dětská prostituce. Praha : Grada.
- Výchova vo voľnom čase (výchova mimo vyučovania, mimoškolská výchova) – súčasť neformálnej edukácie.
Neformálna edukácia a informálna edukácia v obsahu celoživotného vzdelávania. Vymedzenie, základné charakteristiky, obsah podľa európskych dokumentov. Edukácia vo voľnom čase v európskej a globálnej perspektíve. Súčasné trendy a problémy vo výchove a vzdelávaní vo voľnom čase: legislatíva, požiadavky, príprava vychovávateľov. Aktuálne problémy vo výchove a vzdelávaní vo voľnom čase vo výchovnej praxi. Výskum v oblasti výchovy vo voľnom čase.
- Fudaly, P., Lenčo, P. (2008). Neformálne vzdelávanie detí a mládeže. Bratislava : IUVENTA. Dostupné na: ⟨https://www.iuventa.sk/files/documents/7_vyskummladeze/prieskumy/publikacia_fudaly_lenco.pdf 1,17 MB (1,12 MiB), 9. 12. 2012⟩, s. 4–30.
- Gubricová, J. (2013). Priebežná pedagogická prax vychovávateľov v školských kluboch detí.
- Petrová, Z. (ed.). Prax v učiteľskom vzdelávaní. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, s. 105–131.
- Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, s. 139–163.
- Charta výchovy pre voľný čas. (1993). Svetové združenie pre rekreáciu a voľný čas. (Wlra –World Leisure and Recreation Association).
- Kratochvílová, E. (2010). Pedagogika voľného času. Výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickej teórii a v praxi. Bratislava : Univerzita Komenského, s. 157–181.
- Pávková, J. (2014). Pedagogika volného času. Praha : PdF KU, s. 112–126.
- Voľný čas v súčasnom kultúrnom kontexte.
Kvantitatívne a kvalitatívne vymedzenie pojmu voľný čas; charakteristiky aktuálneho prežívania voľného času detí a mladých ľudí; voľný čas ako sociálny problém; voľný čas ako predmet výskumu.
- Brestovanský, M. (2013). Pedagogika voľného času 2. Pedagogika zážitku a hra. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave. Dostupné na: ⟨https://pdfweb.truni.sk/veda‑vyskum?e‑kniznica#online⟩, s. 6–14.
- Čech, T., ed. (2007). Výchova a volný čas 2. Brno : MU, s. 11–37.
- Gallo, O. & Lenčo, P. (2007). Čo si myslia mladí – ich voľný čas a aktívna účasť na živote spoločnosti. Bratislava : Iuventa.
- Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál.
- Kratochvílová, E. (2010). Pedagogika voľného času. Výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickej teórii a v praxi. Bratislava : Univerzita Komenského, s. 15–22.
- Kaplánek, M. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha : Portál.
- Kaplánek, M., ed. (2012). Čas volnosti – Čas výchovy. Praha : Portál.
- Participácia detí a mládeže.
Podpora pri hľadaní, formovaní a vyjadrení vlastnej identity mládeže. Podpora individuality a rekonštrukcia komunity. Participácia detí a mládeže na živote v spoločnosti vo voľnom čase. Vymedzenie pojmu participácia. Formy a oblasti participácie.
- Hofbauer, B. (2002). Participace detí a mládeže na živote spoločnosti. Přáni, potreba nebo reálna možnost? Hořovice : IZV MŠMT a Dúha.
- Kolíková, M. a kol. (2005). Mládežnícka participácia na Slovensku – súvislosti, príklady, nástroje. Bratislava : RMS, s. 6–20.
- Miková, K. – Pauliniová, Z. (2001). Občianska participácia. Bratislava : PDCS.
- Zážitok, výchova zážitkom, pedagogika zážitku modely pedagogiky zážitku.
História zážitkových výchovných prístupov, proces výchovy zážitkom (zážitkové výchovné modely; dramaturgia; význam, formy a metódy reflexie; teória flow; teória zón učenia). Konkrétne realizácie výchovy zážitkom.
- Brestovanský, M. (2013). Pedagogika voľného času 2. Pedagogika zážitku a hra. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave. Dostupné na: ⟨https://pdfweb.truni.sk/veda‑vyskum?e‑kniznica#online⟩.
- Hra: charakteristika, aspekty, funkcie, klasifikácie.
Definícia hry a jej atribúty, filozofické aspekty hry, výchovný význam hry jej funkcie a ich premena v historickom kontexte. Klasifikácia hier a ich využitie v praxi. Vývin a hra. Dramatická hra a tvorivá dramatika. Sociálna hra. Hra ako výchovná metóda. Pojem a význam animácie.
- Caillois, R.(1998). Hry a lidé : Maska a závrať. Praha : Nakladatelství studia Ypsilon.
- Brestovanský, M. (2013). Pedagogika voľného času 2. Pedagogika zážitku a hra. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave. Dostupné na: ⟨https://pdfweb.truni.sk/veda‑vyskum?e‑kniznica#online⟩.
- Mišurcová, V. & Severová, M. (1997). Děti, hry a umění. Praha : ISV.
- Millarová, S. (1978). Psychologie hry. Praha : Pyramida, s. 25–32, 58–68, 165–192, 218–232.
- Mediálna gramotnosť a mediálna výchova.
Ciele, koncepcie, prístupy (kritická analýza, skúsenostné učenie). Medializácia ako sociálny jav. Aktuálne výzvy, ich kritická analýza a možnosti mediálnej výchovy (reklama, reklamné stratégie; bulvár; internet, videohry, sociálne siete, médiá a násilie, nenávistné prejavy). Postmoderná kultúrna situácia, kyberkultúra a mediálne produkty – zmeny v médiách a technológiách a prognózy ďalšieho vývoja.
- Ilowiecki, M. & Zasepa,T. (2003). Moc a nemoc médií. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis.
- Brestovanský, M. (2010). Úvod do mediálnej výchovy. VŠ skriptá. Trnava : Pedagogická fakulta TU.
- Brestovanský, M. (nepubl.). Prednášky a výstupy seminárov.
- Médiá a spoločnosť.
Objektívne spravodajstvo a žurnalistická etika. Mediálna manipulácia – pojem, stratégie, techniky: agenda setting, skrytá persuázia, metóda prekrytia, ankety, invektívy a definície, zdanlivé autority, ovplyvňovanie emócií. Manipulácia jazyka, politicky korektný jazyk. Konšpiračné webové stránky – popis a kritériá pre hodnotenie.
- Ilowiecki, M. & Zasepa,T. (2003). Moc a nemoc médií. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis.
- Brestovanský, M. (2010). Úvod do mediálnej výchovy. VŠ skriptá. Trnava : Pedagogická fakulta TU.
- Brestovanský, M. (nepubl.). Prednášky a výstupy seminárov.
- Možnosti a postupy mediálnej výchovy v práci sociálneho pedagóga.
Hra ako sociálno‑patologický jav (kasínový, automatový, stávkovanie, online gambling, výherný a nevýherný typ). Informačno‑komunikačné technológie a sociálno‑patologické javy (patologické užívanie IKT – patologické chatovanie, online komunikačné závislosti; IKT ako prostriedok na realizáciu ďalších sociálno‑patologických javov – prenasledovanie, manipulácia, kyberšikanovanie, online patologické komunity, pornografia a pod.).
- Brestovanský, M. (2010). Úvod do mediálnej výchovy. VŠ skriptá. Trnava : Pedagogická fakulta TU.
- Hroncová – Kraus. (2006). Sociálna patológia pre sociálnych pracovníkov a pedagógov. Banská Bystrica : PDF UMB. (6. kap.)
- Blinka, M. (2016). Online závislosti. Praha : Portál.
- Šmahaj, J. (2014). Kyberšikana jako společenský problém. Olomouc : UPO, 2014.
- Dulovics, M. (2012). Riziko vzniku mediálnych závislostí u žiakov základných a stredných škôl. Banská Bystrica. UMB.
- OZ eSlovensko. (2012). Deti v sieti. Dibuk.
- ⟨Ovce.sk⟩.
- Charakteristika a metódy pedagogicko‑psychologickej diagnostiky.
Pedagogická diagnostika a psychodiagnostika – predmet a uplatnenie. Kompetencie a možnosti pedagogicko‑psychologickej diagnostiky v práci sociálneho pedagóga. Etapy diagnostického procesu a stratégie diagnostikovania. Základné diagnostické metódy a ich rozdelenie. Metodologické pravidlá diagnostikovania.
- Dittrich, P. (1992). Pedagogicko‑psychologická diagnostika. Jinočany : H&H.
- Gavora, P. (2015). Akí sú moji žiaci? 4. vyd. Nitra : Enigma Publishing.
- Hrabal, V. (2002). Diagnostika. Pedagogicko‑psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum.
- Svoboda, M., ed. (2001). Psychodiagnostika detí a dospívajících. Praha : Portál.
- Mertin, V. – Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávaní žáka. Wolters Kluwer.
- Využitie pedagogicko‑psychologickej diagnostiky v práci sociálneho pedagóga.
Diagnostika rodiny, rizikové a problémové správanie. Poruchy správania u detí a mládeže, monitoring sociálnopatologických javov v škole. Diagnostika sociálnych vzťahov, sociálnej klímy v triede a možnosti sociometrie.
- Dittrich, P. (1992). Pedagogicko‑psychologická diagnostika. Jinočany : H&H.
- Gavora, P. (2015). Akí sú moji žiaci? 4. vyd. Nitra : Enigma Publishing.
- Hrabal, V. (2002). Diagnostika. Pedagogicko‑psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum.
- Svoboda, M., ed. (2001). Psychodiagnostika detí a dospívajících. Praha : Portál.
- Mertin, V. – Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávaní žáka. Wolters Kluwer.
- Náhradná rodinná výchova a jej možnosti v podmienkach SR.
Typológia a legislatívny rámec náhradnej rodinnej výchovy. Proces sprostredkovania náhradnej rodinnej výchovy. Výber vhodnej formy starostlivosti o dieťa. Adaptácia dieťaťa v náhradnej rodine. Výchovné rady Z. Matějčeka pre náhradných rodičov.
- Bizová, N. (2015). Náhradná rodinná výchova. Trnava : PdF TU.
- Škoviera, A. (2007). Trendy náhradnej výchovy. Bratislava : Petrus.
- Náhradná inštitucionálna výchova.
Vývoj náhradnej inštitucionálnej starostlivosti o opustené deti v Európe a na našom území. Transformácia detských domovov. Profesionálne rodičovstvo. Súčasný systém, stav a výzvy náhradnej inštitucionálnej výchovy. Typológia dieťaťa v náhradnej inštitucionálnej výchove.
- Bizová, N. (2015). Náhradná rodinná výchova. Trnava : PdF TU.
- Škoviera, A. (2007). Trendy náhradnej výchovy. Bratislava : Petrus.
- Multikultúrna výchova.
Definícia kultúry v užšom a širšom zmysle. Základné termíny: národ, etnikum, akulturácia, enkulturácia, multikulturalizmus (znaky), interkulturalizmus (znaky), stereotypy, predsudky; spôsoby ne/začleňovania sa do majoritnej kultúry (Berry) – asimilácia, integrácia, segregácia, marginalizácia; migrácia a jej druhy, faktory ovplyvňujúce migráciu, „brain drain.“ Kontaktná hypotéza – Allport, 1954. Ciele multikultúrnej výchovy ako prierezovej témy. Problémy nových menšín pri začleňovaní na Slovensku.
- Gallová Kriglerová, E. (2016). Integrácia migrantov na Slovensku. In Hlinčíková, M. – Mesežnikov, G. (eds.): Otvorená krajina alebo nedobytná pevnosť? Slovensko, migranti a utečenci. Bratislava : IVO, 2016, s. 61–79. Dostupné na: ⟨http://www.ivo.sk/buxus/docs//publikacie/subory/Otvorena_krajina_alebo_nedobytna_pevnost_Slovensko_migranti_a_utecenci.pdf 330,00 B (330,00 B), 13. 12. 2016⟩.
- Průcha, J. (2001). Multikultúrní výchova. Praha : ISV.