Študent pracuje s dvomi časťami zadania:
- Opis konkrétnej modelovej situácie, obsahujúcej deskripciu sociálneho kontextu a edukačného problému. Študent musí navrhované riešenia tvoriť ako odpovede na konkrétne zadané úlohy a prispôsobiť ich formulovaným podmienkam (pozri príklady modelových situácií v prílohe 1).
- Formulár na vypracovanie, ktorý poskytuje základnú orientáciu z pedagogického hľadiska (metódy, formy, výchovno‑vzdelávacie úlohy), do ktorého študent vypracováva prípravu (pozri prílohy 2a a 2b).
Študent po dostatočne časovo dotovanej príprave prezentuje pred komisiou výsledky spracovania zadanej úlohy, pričom k dispozícii dostáva 10 minút. Ak je to potrebné, na vyzvanie doplní chýbajúce nedopracované súčasti metodického riešenia edukačnej situácie.
V prezentácii a v odbornej rozprave študent preukáže schopnosť adekvátne reagovať na daný kontext z pohľadu disciplín a hraničných disciplín svojej odbornosti – sociálnej pedagogiky, pedagogiky voľného času, vývinovej a sociálnej psychológie, inkluzívnej pedagogiky, sociológie, kultúrnej antropológie, religionistiky a etiky. Zohľadňuje pri tom špecifiká vyplývajúce zo zadania (cieľová skupina, prostredie, požadovaná výchovná forma atď.).
Ak študent neuvedie v písomnej príprave niektoré z uvedených bodov a doplní ich až na vyzvanie, jeho hodnotenie bude znížené.
Kritériá hodnotenia výchovnej činnosti:
- Adekvátnosť formulácie cieľov z hľadiska princípov výchovy a vzdelávania (primeranosť, jasnosť, atď.).
- Adekvátnosť formulácie cieľov z hľadiska konkrétneho situačného kontextu (veková skupina, dlhodobý/krátkodobý zámer, možnosti intervencie v konkrétnej situácii, využitie kompetencií a pod.).
- Schopnosť obhájiť a dostatočne obsažne vysvetliť formuláciu špecifických cieľov v šírke požadovanej odbornosti (sociálna pedagogika, pedagogika voľného času, didaktika, psychológia, sociológia).
- Úroveň tvorby a aplikácie konkrétnych navrhovaných činností z hľadiska formulovaných cieľov: adekvátnosť štruktúry aktivity; výber metód; primeranosť, obsažnosť, reálny časový harmonogram a organizačná forma aktivít a pod.
- Preukázanie schopnosti prepojiť vzájomné súvislosti jednotlivých disciplín jasným zdôvodnením použitých metód, foriem a konkrétnych úloh a činností pre účastníkov.
- Schopnosť flexibilne zvážiť alternatívne varianty riešenia edukačnej situácie a tvorivosť riešenia.
- Schopnosť reflektovať legislatívne a kompetenčné možnosti a limity vzhľadom na profesionálny rámec, v ktorého rámci sa aktivita odvíja.
Kritériá hodnotenia sociálno‑pedagogickej činnosti:
- Adekvátnosť formulácie cieľov intervencie z hľadiska kontextu – odborník, klient, prostredie, v ktorom sa poskytuje.
- Úroveň obhajoby a dostatočná obsažnosť vysvetlenia formulácie cieľov v šírke požadovanej odbornosti (sociálna pedagogika, sociálna patológia, pedagogika voľného času, didaktika, psychológia, sociológia).
- Adekvátne zohľadnenie legislatívnych a kompetenčných možností a limitov vzhľadom na profesionálny rámec sociálneho pedagóga. Kvalita spracovania jednotlivých procesných súčastí intervenčného plánu: rekonštrukcia prípadu/situácie, diagnostikovanie, návrh konkrétnej sociálno‑pedagogickej intervencie (špecifické kompetencie, spolupráca s ostatnými odborníkmi), prognózovanie stavu.
- Adekvátnosť a logická postupnosť pri stanovovaní jednotlivých krokov intervenčného plánu. Preukázanie schopnosti prepojiť vzájomné súvislosti jednotlivých disciplín s jasným zdôvodnením použitých foriem, metód, techník a prostriedkov v pláne intervencie.
- Nadväzne sa v tomto bode bude posudzovať systémovosť sociálno‑pedagogickej intervencie v zmysle schopnosti rešpektovať jednotlivé role a kompetencie zúčastnených odborníkov (profesií) vzhľadom na kontext a celok, resp. zohľadnenie súčinnosti jednotlivých zložiek v sociálnom pedagogickom intervenčnom pláne.
- Schopnosť navrhnúť kritériá a postup evalvácie navrhovanej sociálno‑pedagogickej intervencie.
Odporúčaná literatúra
- Bednářik, A. a kol.: Životné zručnosti a ako ich rozvíjať. Príručka pre pracovníkov s deťmi a mladými ľuďmi. Bratislava : Nadácia pre deti Slovensko.
- Bizová, N. & Gubricová, J. (2017). Sociálno‑pedagogická prax I. Vysokoškolské skriptá. 2. prepracované vydanie. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
- Canfield, J. & Sickone, F. (1998). Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál.
- Čapek, R. (2008) Odměny a tresty ve školní praxi. Praha : Grada.
- Dinkmeyer, D., McKay, G. D. (1996) STEP : Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál.
- Dreikurs, R., Grey, L. (1997) Logické dôsledky. Nové Zámky : Psychoprof.
- Eyrová, L., Eyr, R. (2000). Jak naučit děti hodnotám. Praha : Portál.
- Gabura, J. (2013) Teória a proces sociálneho poradenstva. Bratislava : Iris.
- Hermochová, S. (1995). Hry pro život. Praha : Portál.
- Kolář, M. (1997) Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál.
- Kopřiva a kol. (2007). Respektovat a být respektován. Kroměříž : Kopřiva‑Spirála.
- Liberčanová, K. (2011) Koncepcie a realizácia peer aktivít zameraných na prevenciu šikanovania v školskom prostredí z pohľadu sociálneho pedagóga a vychovávateľa.
- Matějček, Z. (2007). Po dobrém nebo po zlém. Praha : Portál.
- Melcerová, E., Brhelová, V., Adamíková, J. (2009) Výchovný program v praxi. Bratislava : Dr. Josef Raabe Slovensko.
- Neuman, J. (2009). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha : Portál.
- Legislatívne zdroje: ako v otázke č. 5.
- Rogge, J. U. (1996). Děti potřebují hranice. Praha : Portál.
Príloha 1 – príklady modelových situácií
Konkrétne situácie, ktoré študent metodicky rieši, sú kategorizované do štyroch oblastí:
A. Príklad situácie z hľadiska kompetencií sociálneho pedagóga v individuálnej forme:
Modelová situácia – sexuálne zneužívanie
Žiačka 8. ročníka pochádza z rozvedenej rodiny, žije s matkou. S otcom sa stretáva veľmi sporadicky. Matka si našla nového priateľa, ktorý sa k nim nasťahoval. Je tu podozrenie, že žiačka môže byť matkiným novým priateľom sexuálne zneužívaná. Matka toto podozrenie odmieta, jej vzťah s dcérou je však vážne narušený. Žiačka na situáciu reaguje deštruktívne, zníženým prospechom v škole, zhoršeným správaním a v minulosti pokusom o útek z domu.
Úloha: Navrhnite účinný spôsob identifikácie, verifikácie a riešenia vzniknutej situácie. Zvoľte postupnosť intervenčných krokov, resp. alternatív konania sociálneho pedagóga a možnosti jeho spolupráce s ostatnými odborníkmi v prípade dôvodného podozrenia, že k sexuálnemu zneužívaniu dochádza.
B. Príklad situácie z hľadiska kompetencií sociálneho pedagóga v skupinovej forme:
Modelová situácia – šikanovanie v škole
V škole A na základe dlhšieho pozorovania rôznych prejavov na strane žiakov učiteľky v decembri zistili, že v 6. B triede prichádza k šikanovaniu. Naznačili to dve žiačky v náhodnom rozhovore s jednou z učiteliek. Jozef, agresor, pravidelne bije fyzicky slabšieho spolužiaka Andreja, ktorý žije v domácnosti len s matkou a starším nevlastným súrodencom. Matka na rodičovské združenia nechodí. Trieda sa dostala do fázy tichého súhlasu so šikanovaním. Nikto zo spolužiakov sa k agresorovi nepridáva, ale nikto mu ani v jeho konaní nezamedzuje.
Úloha: Navrhnite funkčný postup riešenia problému v tomto individuálnom prípade a zároveň súbor aktivít na posilnenie pozitívnej klímy v triede a posilnenie rezistencie triedy voči agresívnym prejavom individuálnych žiakov. Jednu z aktivít rozpíšte podrobne, nezabudnite na reálny kontext opísaný v modelovej situácii.
Alternatívna úloha: Vytvorte dlhodobý plán prevencie šikanovania pre triedy šiestych ročníkov v budúcom školskom roku.
C. Príklad situácie z hľadiska kompetencií vychovávateľa v skupinovej forme:
Modelová situácia – exklúzia žiaka na základe etnického pôvodu
Oddelenie ŠKD navštevujú dvaja žiaci rómskeho etnika. Aktívne sa zapájajú do činnosti, avšak stretávajú sa s neochotou až odporom ostatných žiakov. V dôsledku toho postupne strácajú záujem o dianie v oddelení, komunikujú dominantne medzi sebou. Pochádzajú z usporiadaných rodín, do školy chodia upravení a pripravení. Škola sa nachádza v lukratívnej mestskej časti, navštevujú ju zväčša žiaci z dobre situovaných rodín.
Úloha: Stanovte postup, ako by ste dosiahli optimálne inkluzívne ciele v tejto situácii. Zároveň navrhnite konkrétny plán aktivít, ktoré by posilňovali potenciál triedy na kultúrnu a sociálnu inklúziu. Jednu z aktivít podrobne opíšte.
D. Príklad situácie z hľadiska kompetencií vychovávateľa v pobytovej skupinovej forme:
Modelová situácia – adaptačný kurz
Žiaci šiesteho ročníka základnej školy B sa po odchode najúspešnejších spolužiakov, ktorí prešli na osemročné gymnáziá, zlúčili z pôvodných troch tried do zostávajúcich dvoch. V novej dynamike tried hrozia konflikty, zníženie úrovne spolupráce, ťažkosti s disciplínou počas vyučovania. Učitelia sa sťažujú, že žiaci sú nesústredení, rodičia na rodičovskom združení agresívne odmietajú priamo niektorých nových spolužiakov ich detí. Riaditeľ Vás ako vedúceho občianskeho združenia požiada o organizáciu trojdňového adaptačného pobytu.
Úloha: Zostavte plán trojdňového adaptačného pobytu a podrobne vypracujte metodické postupy dvoch vybraných aktivít s dôrazom na vytvorenie a posilnenie pozitívnych charakteristík skupinovej dynamiky pre jednu školskú triedu.
Príloha 2a – príklad zadania metodickej štátnej záverečnej skúšky pre oblasť kompetencií vychovávateľa
Opis modelovej situácie |
|
Oddelenie ŠKD navštevujú dvaja žiaci rómskeho etnika. Aktívne sa zapájajú do činnosti, avšak stretávajú sa s neochotou až odporom ostatných žiakov. V dôsledku toho postupne strácajú záujem o dianie v oddelení, komunikujú dominantne medzi sebou. Pochádzajú z usporiadaných rodín, do školy chodia upravení a pripravení. Škola sa nachádza v lukratívnej mestskej časti, navštevujú ju zväčša žiaci z dobre situovaných rodín. |
|
Úloha |
|
Stanovte postup, ako by ste dosiahli optimálne inkluzívne ciele v tejto situácii. Zároveň navrhnite konkrétny plán aktivít, ktoré by posilňovali potenciál triedy na kultúrnu a sociálnu inklúziu. Jednu z aktivít podrobne opíšte. |
|
Špecifikácia obsahu a foriem činnosti |
|
Forma činnosti |
záujmová |
Obsahové zameranie (TOVV) |
spoločensko‑vedná |
Časový rozsah akcie |
8 týždňov, resp. 60 min (pozri úlohu) |
Prostredie |
|
Špecifikácia prostredia |
Oddelenie v ŠKD, 14 detí z toho 8 dievčat, 2 rómski chlapci, v kontexte štátnej základnej školy. |
Účastníci |
|
Forma organizácie |
skupinová |
Vek |
8 – 10 rokov |
Výchovný/výchovno‑vzdelávací cieľ aktivity/projektu |
|
|
|
Čiastkové/špecifické ciele aktivity/projektu |
|
|
|
Časový harmonogram aktivity/projektu |
|
|
|
Opis realizácie aktivity/projektu |
|
|
|
Legislatívne a kompetenčné možnosti a limity |
|
|
|
SWOT analýza, resp. reflexia aktivity/projektu |
|
|
Príloha 2b – príklad zadania metodickej štátnej záverečnej skúšky pre oblasť kompetencií sociálneho pedagóga
Opis modelovej situácie |
|
Sexuálne zneužívanie |
|
Úloha |
|
Navrhnite účinný spôsob identifikácie, verifikácie a riešenia vzniknutej situácie. Zvoľte postupnosť intervenčných krokov, resp. alternatív konania sociálneho pedagóga a možnosti jeho spolupráce s ostatnými odborníkmi v prípade dôvodného podozrenia, že k sexuálnemu zneužívaniu dochádza. |
|
Kontext intervencie |
|
Kontext z hľadiska odborníka |
školský sociálny pedagóg |
Kontext klienta |
13 rokov; mladšia sestra (11 rokov); |
Kontext inštitúcie |
stredne veľká verejná základná škola v meste |
Forma intervencie |
individuálna, dlhodobá |
Cieľ sociálno‑pedagogickej intervencie |
|
|
|
Legislatívne a kompetenčné možnosti a limity |
|
|
|
Intervenčný plán |
|
|
|
Prognózovanie a evalvácia SPI |
|
|