Vedecké zameranie katedry pedagogických štúdií
Vedecké a výskumné zameranie pracoviska súvisí s jeho vzdelávacím profilom a premieta sa do riešených vedeckých projektov, od ktorých sa tematicky odvíja aj publikačná činnosť členov katedry. Môžeme ho syntetizovať do nasledujúcich oblastí:
- základný výskum zameraný na historickú a filozoficko‑antropologickú analýzu pedagogického myslenia s teoretickým fundovaním v oblasti filozofie výchovy a dejín výchovy a vzdelávania (aktuálne skúmanie vývoja pedagogického myslenia, školstva a vzdelávania na Slovensku v období socializmu);
- základný výskum zameraný na oblasť inkluzívnej pedagogiky v stredoeurópskom regióne a aplikovaný výskum zameraný na overenie konceptu inkluzívnej edukácie a jej možností v praxi (príčiny úspešnosti a neúspešnosti inkluzívneho vzdelávania na rôznych typoch škôl, možnosti inkluzívnej edukácie vo vzťahu k rómskym žiakom, výskyt sociálno‑patologických javov v inkluzívnej edukácii a pod.);
- základný a aplikovaný výskum zameraný na oblasť konceptu prosociálnosti a výchovy charakteru ako východísk aktuálnej koncepcie predmetu etická výchova na Slovensku;
- aplikovaný výskum v oblasti rozvoja kultúry školy, tvorby profesijných učiacich sa komunít učiteľov a didaktickej reflexie;
- aplikovaný výskum zameraný na analýzu socioprávnych a socioterapeutických postupov a ich implementáciu do obsahu vysokoškolského vzdelávania v študijnom programe sociálna pedagogika a vychovávateľstvo s cieľom prepojenia vysokoškolskej výučby 1. a 2. stupňa s reálnou praxou.