Skočiť na hlavný obsah
12. 06. 2025

Ponuka programov rozširujúceho vzdelávania na akademický rok 2025/2026

Východiskový študijný program: učiteľstvo chémie v kombinácii
Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia: externá
Rozsah programu a dĺžka trvania: 4 semestre/2 roky s dotáciou 200 vyučovacích hodín
Garantujúce pracovisko: Katedra chémie, Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave, Priemyselná 4, 918 43  Trnava
Osoba zodpovedná za študijný program (garant): prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, PhD.
Koordinátor rozširujúceho štúdia: doc. Dana Masaryková, PhD.

Cieľ

Cieľom rozširujúceho štúdia je rozšíriť si už existujúcu pedagogickú kvalifikáciu o pedagogickú spôsobilosť vyučovať predmet Chémia na základnej škole v 2. a 3. cykle.

Profil absolventa

Absolvent si rozširuje kvalifikačný predpoklad v rámci dosiahnutého stupňa vzdelania na vyučovanie predmetu Chémia na základnej škole v 2. a 3. cykle.

Oprávnení uchádzači

Na rozširujúce štúdium pre učiteľstvo pre základné školy pre predmet chémia podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, je možné prijať:

  1. absolventa druhého stupňa vysokoškolského štúdia študijného programu v odbore učiteľstvo a pedagogické vedy,
  2. absolventa druhého stupňa vysokoškolského štúdia neučiteľského študijného programu, ktorý si doplnil pedagogické vzdelanie absolvovaním doplňujúceho pedagogického štúdia.

Prijímacie konanie na RŠ sa uskutočňuje formou podania prihlášky bez prijímacej skúšky a to vzhľadom na platnú legislatívu, ktorá upravuje organizáciu rozširujúceho štúdia.

Metóda štúdia

Výučba je organizovaná kombinovanou metódou, ktorá spája vyučovanie a konzultácie prezenčnou formou, online výučbu a konzultácie a individuálne samoštúdium.

Názov odbornej témy Počet hodín spolu Z toho cvičenia/semináre Ročník Semester (Z – zimný, L – letný) Spôsob ukončenia
Všeobecná a fyzikálna chémia 27 13 1 Z skúška
Anorganická chémia 23 11 1 Z skúška
Laboratórna technika 11 11 1 Z priebežne/ protokoly
Organická chémia 27 15 1 L skúška
Analytická chémia 11 5 1 L skúška
Biochémia 23 12 2 Z skúška
Toxikológia a návykové látky 8 X 2 Z skúška
Technika a didaktika školských pokusov 16 16 2 Z priebežne/ protokoly
Teória a prax vyučovania chémie 23 16 2 Z skúška
Chémia životného prostredia 11 X 2 Z skúška
Spotrebiteľská chémia 7 3 2 L skúška
Pedagogická prax (výučba – výstupy) 7   2 L priebežne/ protokoly
Konzultácie k záverečnej práci 6   2 L absolvoval
Záverečná práca s obhajobou     2 L skúška
Záverečná skúška     2 L skúška
Spolu 200        
Východiskový študijný program: učiteľstvo informatiky v kombinácii
Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia: externá
Rozsah programu a dĺžka trvania: 4 semestre/2 roky s dotáciou 200 vyučovacích hodín
Garantujúce pracovisko: Katedra matematiky a informatiky, Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave, Priemyselná 4, 918 43  Trnava
Osoba zodpovedná za študijný program (garant): prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, PhD.
Koordinátor rozširujúceho štúdia: doc. Dana Masaryková, PhD.

Cieľ

Cieľom rozširujúceho štúdia je rozšíriť si už existujúcu pedagogickú kvalifikáciu o pedagogickú spôsobilosť vyučovať predmet Informatika na základnej škole v 2. a 3. cykle.

Profil absolventa

Absolvent si rozširuje kvalifikačný predpoklad v rámci dosiahnutého stupňa vzdelania na vyučovanie predmetu Informatika na základnej škole v 2. a 3. cykle.

Oprávnení uchádzači

Na rozširujúce štúdium pre učiteľstvo pre základné školy pre predmet informatika podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, je možné prijať:

  1. absolventa druhého stupňa vysokoškolského štúdia študijného programu v odbore učiteľstvo a pedagogické vedy,
  2. absolventa druhého stupňa vysokoškolského štúdia neučiteľského študijného programu, ktorý si doplnil pedagogické vzdelanie absolvovaním doplňujúceho pedagogického štúdia.

Prijímacie konanie na RŠ sa uskutočňuje formou podania prihlášky bez prijímacej skúšky a to vzhľadom na platnú legislatívu, ktorá upravuje organizáciu rozširujúceho štúdia.

Metóda štúdia

Výučba je organizovaná kombinovanou metódou, ktorá spája vyučovanie a konzultácie prezenčnou formou, online výučbu a konzultácie a individuálne samoštúdium.

Názov odbornej témy Počet hodín spolu Ročník Semester (Z – zimný, L – letný) Spôsob ukončenia
Programovanie 1 12 1 Z skúška
Hardvér a softvér osobných počítačov 10 1 Z skúška
Úvod do štúdia informatiky 8 1 Z skúška
Databázové systémy 6 1 Z skúška
MS Office v pedagogickej praxi 6 1 Z skúška
IKT vo vzdelávaní 6 1 Z skúška
Grafické editory a tvorba animácií 4 1 Z skúška
Umelá inteligencia v edukácii 8 1 Z skúška
Programovanie 2 12 1 L skúška
Počítačové siete a mobilné zariadenia 10 1 L skúška
Počítačová a internetová bezpečnosť 10 1 L skúška
Robotické stavebnice vo vzdelávaní 8 1 L skúška
Tvorba počítačových testov a elektronických dotazníkov 4 1 L skúška
Elektronické učebnice a ich tvorba 4 1 L skúška
Správa prostriedkov IKT na školách 4 1 L skúška
Školské informačné systémy 4 1 L skúška
Didaktické počítačové hry 4 1 L skúška
Modelovanie a simulácie v edukácii 8 2 Z skúška
Detské programovacie prostredia 12 2 Z skúška
Riešenie úloh programátorských súťaží 6 2 Z skúška
Tvorba edukačných webových aplikácií 6 2 Z skúška
Didaktika informatiky 24 2 Z skúška
Didaktika programovania 24 2 L skúška
Záverečná práca s obhajobou 0 2 L skúška
Záverečná skúška 0 2 L skúška
Východiskový študijný program: učiteľstvo matematiky v kombinácii
Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia: externá
Rozsah programu a dĺžka trvania: 4 semestre/2 roky s dotáciou 200 vyučovacích hodín
Garantujúce pracovisko: Katedra matematiky a informatiky, Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave, Priemyselná 4, 918 43  Trnava
Osoba zodpovedná za študijný program (garant): prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, PhD.
Koordinátor rozširujúceho štúdia: doc. Dana Masaryková, PhD.

Cieľ

Cieľom rozširujúceho štúdia je rozšíriť si už existujúcu pedagogickú kvalifikáciu o pedagogickú spôsobilosť vyučovať predmet Matematika na základnej škole v 2. a 3. cykle.

Profil absolventa

Absolvent si rozširuje kvalifikačný predpoklad v rámci dosiahnutého stupňa vzdelania na vyučovanie predmetu Matematika na základnej škole v 2. a 3. cykle.

Oprávnení uchádzači

Na rozširujúce štúdium pre učiteľstvo pre základné školy pre predmet matematika podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, je možné prijať:

  1. absolventa druhého stupňa vysokoškolského štúdia študijného programu v odbore učiteľstvo a pedagogické vedy,
  2. absolventa druhého stupňa vysokoškolského štúdia neučiteľského študijného programu, ktorý si doplnil pedagogické vzdelanie absolvovaním doplňujúceho pedagogického štúdia.

Prijímacie konanie na RŠ sa uskutočňuje formou podania prihlášky bez prijímacej skúšky a to vzhľadom na platnú legislatívu, ktorá upravuje organizáciu rozširujúceho štúdia.

Metóda štúdia

Výučba je organizovaná kombinovanou metódou, ktorá spája vyučovanie a konzultácie prezenčnou formou, online výučbu a konzultácie a individuálne samoštúdium.

Názov odbornej témy Počet hodín spolu Ročník Semester (Z – zimný, L – letný) Spôsob ukončenia
Úvod do štúdia algebry 8 1 Z skúška
Úvod do štúdia matematickej analýzy 8 1 Z skúška
Úvod do štúdia geometrie 8 1 Z skúška
Základy logiky, kombinatoriky, pravdepodobnosti 8 1 Z skúška
Algebra 1 12 1 Z skúška
Matematická analýza 1 12 1 Z skúška
Finančná matematika 4 1 Z skúška
Algebra 2 12 1 L skúška
Metódy riešenia úloh matematických súťaží 8 1 L skúška
Matematická analýza 2 12 1 L skúška
Geometria 1 12 1 L skúška
Elementárna teória čísel 8 1 L skúška
Metódy riešenia matematických úloh 8 1 L skúška
Geometria 2 12 2 Z skúška
Elektronické prostriedky a prostredia vo vyučovaní matematiky 12 2 Z skúška
Hejného metóda vyučovania matematiky 4 2 Z skúška
Manipulačná geometria 4 2 Z skúška
Teória a prax vyučovania matematiky 1 24 2 Z skúška
Teória a prax vyučovania matematiky 2 24 2 L skúška
Záverečná práca s obhajobou 0 2 L skúška
Záverečná skúška 0 2 L skúška

Rozširujúce štúdium pre učiteľstvo pre základné školy
pre
vzdelávaciu oblasť človek a príroda

Východiskový študijný program: učiteľstvo chémie v kombinácii, učiteľstvo biológie v kombinácii
Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia: externá
Rozsah programu a dĺžka trvania: 4 semestre/2 roky s dotáciou 200 vyučovacích hodín
Garantujúce pracovisko: Katedra biológie, Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave, Priemyselná 4, 918 43  Trnava
Osoba zodpovedná za študijný program (garant): prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, PhD.
Koordinátor rozširujúceho štúdia: doc. Dana Masaryková, PhD.

Cieľ

Cieľom rozširujúceho štúdia je rozšíriť si už existujúcu pedagogickú kvalifikáciu o pedagogickú spôsobilosť vyučovať vzdelávaciu oblasť Človek a príroda na základnej škole v 2. a 3. cykle.

Profil absolventa

Absolvent si rozširuje kvalifikačný predpoklad v rámci dosiahnutého stupňa vzdelania na zabezpečenie vzdelávacej oblasti Človek a príroda na základnej škole v 2. a 3. cykle.

Oprávnení uchádzači

Na rozširujúce štúdium pre učiteľstvo pre základné školy pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, je možné prijať:

  1. absolventa druhého stupňa vysokoškolského štúdia študijného programu v odbore učiteľstvo a pedagogické vedy,
  2. absolventa druhého stupňa vysokoškolského štúdia neučiteľského študijného programu, ktorý si doplnil pedagogické vzdelanie absolvovaním doplňujúceho pedagogického štúdia.

Podmienkou prijatia na toto štúdium je, že uchádzač má aprobáciu aspoň na jeden predmet z predmetov vzdelávacej oblasti človek a príroda podľa Štátneho vzdelávacieho programu pre základné vzdelávanie (2023): biológia, chémia, fyzika.

Prijímacie konanie na RŠ sa uskutočňuje formou podania prihlášky bez prijímacej skúšky a to vzhľadom na platnú legislatívu, ktorá upravuje organizáciu rozširujúceho štúdia.

Metóda štúdia

Výučba je organizovaná kombinovanou metódou, ktorá spája vyučovanie a konzultácie prezenčnou formou, online výučbu a konzultácie a individuálne samoštúdium realizované plnením dištačných úloh.

Tematické celky a ich rozsah Rozsah prezenčne (P) Rozsah dištančne (D)
Obsah tematického celku:
1. Predstavy a teórie prírodných javov
Obsah tematického celku 1. Predstavy a teórie prírodných javov korešponduje s obsahovým štandardom vzdelávacej oblasti Človek a príroda podľa Štátneho vzdelávacieho programu pre základné vzdelávanie (2023) v 2. a 3. cykle.    
1.1 Obsahový komponent Látky: Vlastnosti látok a telies. Časticové zloženie látok. Interakcie medzi časticami – väzba a chemický dej. Uhlík a zlúčeniny uhlíka. 8 h  
1.2 Obsahový komponent Interakcie: Vzájomné interakcie medzi telesami. Zdroj svetla, šírenie svetla a vznik obrazu. Svetlo a fotosyntéza. Rozklad bieleho svetla na farby dúhy. Infračervené a ultrafialové žiarenie. Zvuk, merateľné vlastnosti zvuku. Elektrický prúd v kovoch. 6 h  
1.3 Obsahový komponent Sily: Statické silové pôsobenie. Výslednica síl pôsobiacich na teleso, schéma voľného telesa. Silové pôsobenie ako príčina zmeny pohybového stavu. Pohyb hmotného bodu, opis polohy a pohybu telesa. Fyzikálna veličina tlak, súvis sily pôsobiacej na stenu nádoby a tlaku v nádobe. 6 h  
1.4 Obsahový komponent Energia: Opis jednotlivých foriem energie. Merateľné vlastnosti látok, telies a sústav súvisiace s energiou. Teplo ako forma energie, vedenie, prúdenie a žiarenie tepla. Premeny rôznych foriem energie na elektrickú energiu. 6 h  
1.5 Obsahový komponent Zem: Interakcie medzi živou a neživou prírodou. Minerály a horniny. Význam nerastných surovín. História a zloženie Zeme. Významné geologické procesy v jednotlivých geologických érach. Vplyv človeka na meniacu sa klímu. Energetické a surovinové zdroje. 7 h  
1.6 Obsahový komponent Vesmír: Slnečná sústava, vzdialenosti v Slnečnej sústave. Pohyb telies Slnečnej sústavy a vysvetlenie striedania dňa a noci. Striedanie ročných období. 6 h  
1.7 Obsahový komponent Organizmus: Organizácia živej hmoty organizmov. Stavba tela organizmov. Vzájomné prepojenie orgánových sústav organizmov. Životné procesy a životné prejavy organizmov. Vplyv rôznych faktorov a životného prostredia na zdravie človeka. 10 h  
1.8 Obsahový komponent Ekosystém: Podmienky prostredia organizmov. Interakcie v ekosystéme. Potravové vzťahy a potravové siete. Dôsledky narušenia zložiek ekosystému. Možnosti zachovania a obnovy biodiverzity a ekosystémových služieb. 9 h  
1.9 Obsahový komponent Dedičnosť a premenlivosť: Podstata dedičnosti. Zákonitosti prenosu dedičných znakov. Význam dedičnosti a premenlivosti pre život organizmov. Využitie poznatkov genetiky v živote človeka. 6 h  
1.10 Obsahový komponent Evolúcia: Rôznorodosť organizmov. Pôvod a vývoj človeka. Adaptácie organizmov a ich evolučný význam. Prírodný a pohlavný výber. 4 h  
Zadanie dištančnej úlohy č. 1: Vypracovať časovotematický plán pre vybraný ročník.    
Výstup dištančnej úlohy č. 1: Výberom obsahu študent preukáže integráciu obsahov predmetu Človek a príroda.   20 h
Obsah tematického celku:
2. Teória prírodovedného vzdelávania
Obsah 2. tematického celku má činnostný charakter a pracuje s príkladmi integrácie tém z 1. celku.    
2.1 Koncepcie, metódy a formy vyučovania so zameraním na činnostné vyučovanie prírodovedných predmetov. 7 h  
2.2 Vývoj teórií konštruktivizmu a ich vplyv na prírodovedné vzdelávanie. 3 h  
2.3 Rozvoj prírodovednej gramotnosti. 4 h  
2.4 Výskumne ladená koncepcia vzdelávania. 4 h  
2.5 Komunikácia a spolupráca v tíme. 3 h  
2.6 Špecifiká vyučovania predmetu Človek a príroda. 15 h  
2.7 Formatívne a sumatívne hodnotenie všetkých aspektov prírodovednej gramotnosti. 6 h  
Zadanie dištančnej úlohy č. 2: Identifikovať prítomnosť a prejavy didaktických kategórií v reálnom vyučovacom procese.    
Výstup dištančnej úlohy č. 2: Navrhnúť modifikáciu vyučovacieho postupu v súvislosti s vybranou kategóriou.   10 h
Obsah tematického celku:
3. Prírodovedné didaktické praktikum
Obsah tematického celku 3. Prírodovedné didaktické praktikum korešponduje s výkonovým štandardom a činnosťami obsahového štandardu vzdelávacej oblasti Človek a príroda podľa Štátneho vzdelávacieho programu pre základné vzdelávanie (2023) v 2. a 3. cykle. Obsah 3. tematického celku má činnostný charakter a pracuje s príkladmi integrácie tém 1. celku a s teóriami a postupmi 2. tematického celku.    
3.1 Plánovanie a realizácia experimentu.
• Formulovanie výskumných otázok, hypotéz,
• určenie podmienok experimentu a kontrola jeho priebehu,
• navrhnutie spôsobu získania údajov a postup priebehu experimentu.
12 h  
3.2 Systematizácia, prezentovanie a interpretovanie získaných údajov.
• Formalizovanie zápisu výskumnej činnosti a vytvorenie záznamu,
• zostrojenie tabuliek, grafov zo získaných údajov,
• vyjadrenie vzťahu medzi skúmanými premennými a interpretácia závislosti.
12 h  
3.3 Softvérové prostredie počítačom podporovaného prírodovedného laboratória – meranie, prezentovanie nameraných dát v grafe. 12 h  
3.4 Tvorba záverov a zovšeobecnení, vrátane mentálnych modelov a teórií o rôznych prírodovedných javoch.
• Identifikovanie a vysvetlenie vzťahov medzi modelom a reálnym objektom / javom,
• identifikovanie relevantných údajov pri tvorbe záverov.
12 h  
3.5 Uvažovanie, argumentácia a diskutovanie.
• posudzovanie rôznych aspektov vedy a výskumu,
• posudzovanie využitia výsledkov výskumu pre človeka a spoločnosť,
• identifikovanie problémov na lokálnej a globálnej úrovni,
• ocenenie významu ochrany a tvorby životného prostredia,
• navrhovanie scenárov udržateľného rozvoja.
12 h  
Zadanie dištančnej úlohy č. 3: Didakticky stvárniť obsah dvoch tém s integrujúcim charakterom prírodovedného vzdelávania. Rozpracovať vybrané obsahové komponenty prírodovedného vzdelávania pre podmienky slovenského vzdelávacieho systému    
Výstup dištančnej úlohy č. 3: Detailná projekcia dvoch vyučovacích jednotiek.   20 h
Obsah tematického celku:
4. Pedagogická prax
4.1 Tvorba dizajnu 10 vyučovacích jednotiek 5 h  
4.2 Hospitačná prax (10 vyučovacích jednotiek) 10 h  
Výstup dištančnej úlohy č. 4: Potvrdenia o absolvovaní náčuvovej praxe, spracované prípravy na realizáciu výchovno-vzdelávacej činnosti a analýza hospitačnej praxe.   20 h
4.3 Konzultácie k realizácii praxe, tvorbe podkladov a analýzy súvislej praxe. 5 h  
4.4 Súvislá prax 10 h  
4.5 Príprava a konzultácie k záverečnej práci 5 h  
Výstup dištančnej úlohy č. 5: Potvrdenia o absolvovaní súvislej pedagogickej praxe, spracované analýzy z realizovanej výchovno-vzdelávacej činnosti. Vedenie príslušnej školy alebo školského zariadenia po absolvovaní praxe vydá potvrdenie o absolvovanej praxi.   25 h
Spolu Prezenčne = 205 hodín
Dištančne = 95 hodín
Spolu = 300 hodín

Rozširujúce štúdium anglického jazyka a literatúry na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave v akademickom roku 2025/2026 neotvárame.


Spôsob ukončenia štúdia

Záverečná skúška pozostáva z obhajoby záverečnej práce a z ústnej skúšky z teórie a praxe vyučovania daného odboru (chémie, informatiky, matematiky…).

Tézy na záverečnú skúšku budú zverejnené na webovej stránke fakulty do 31. 1. v roku, v ktorom sa budú konať záverečné skúšky.

Podmienkou účasti na záverečných skúškach je úspešné absolvovanie všetkých predpísaných študijných povinností študijného programu.

Finančné, materiálne, technické a informačné zabezpečenie

Bližšie informácie o ponuke a podmienkach štúdia

Študijné oddelenie PdF TU: Pavlína Šantavá, tel. +421 33 5939 570
Poplatok za prijímacie konanie: z dotácie MŠVVM SR
Poplatok za jeden semester štúdia: z dotácie MŠVVM SR v prípade, ak uchádzač doloží potvrdenie od riaditeľa ZŠ
300 € – samoplatiteľ = uchádzač bez potvrdenia*

*Platobné údaje pre samoplatcu

Prevodným príkazom alebo poštovou poukážkou typu U.

Banka: štátna pokladnica
Variabilný symbol: 0219999
IBAN: SK36 8180 0000 0070 0006 5543
SWIFT kód/BIC: SPSRSKBA
Doplňujúci údaj: Meno a priezvisko/RŠ
Poplatok za semester: 300 €

Na otvorenie štúdia je potrebný minimálny počet 10 účastníkov.

Podanie prihlášky:

Adresa: Pedagogická fakulta TU
  Priemyselná 4, P. O. Box 9
918 43  Trnava
Termín podania prihlášky: do 31. augusta 2025

Súčasťou prihlášky sú:

  1. životopis,
  2. úradne overená kópia diplomu o absolvovaní vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy (resp. ekvivalentného študijného odboru a programu oprávňujúceho absolventa vyučovať na nižšom sekundárnom vzdelávaní),
  3. potvrdenie od riaditeľa ZŠ.

Kontakt na koordinátora rozširujúceho štúdia

V prípade akýchkoľvek otázok kontaktujte koordinátora rozširujúceho štúdia:

doc. Dana Masaryková, PhD.
Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave