Skočiť na hlavný obsah
Blažej Baláž
20. 09. 2024

Blažej Baláž : NeNormal

Pozvánka.

Aktuálny výstavný projekt Blažeja Baláža s názvom NeNormal je jednou z dvoch paralelne prebiehajúcich výstav, na ktorých sa tento trnavský výtvarník prezentuje v rámci individuálnej výstavy v Galérii Jána Koniarka takmer po 21 rokoch. V priestoroch synagógy sú predstavené staršie diela, spadajúce do začiatkov autorovej tvorby od sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Ide o obdobie bezprostredne nasledujúce po ukončení jeho štúdia na Vysokej škole výtvarných umení v roku 1983, teda obdobie, ktoré spoločensky, umelecky a politicky spoluvytváralo jeho výtvarný jazyk a uvažovanie. Zámerom výstavy však nie je snaha o historické doplnenie Balážovho diela o jeho ranné, doteraz nevystavené, maľby či pokus o spätné zhodnotenie tvorby konca 70. a 80. rokov. Spoločným menovateľom vystavených prác je téma normalizácie, ktorej reflexia je v jeho diele neustále prítomná, či už vo forme postmodernej figurácie, alebo neskôr v postkonceptuálne ladenej polohe, kde sa nositeľom vizuálnej informácie v rámci obrazovej plochy stáva text. Baláž používa rôzne typy rukopisu, od čistého, neosobného, ktorý odkazuje ku konceptualizmu sedemdesiatych rokov prechádza postupne k osobnejšej výpovedi formulovanej ako gestické písanie, kde je gesto odporu a revolty viac čitateľné. Farbu tu nahrádza fermež a ľanový olej, predstavujúce určitý typ rezignácie na obrazové myslenie. To je podporované využitím zamastenia, podkladovej impregnácie, ktoré svojimi konzervačnými účinkami metaforicky i doslovne fixujú traumu z bývalého režimu. Balážove texty sa tak ako memento nestability a jednorazového použitia ocitajú na použitom kartóne z rozobratých krabíc, či na recyklovaných papieroch najrozličnejšieho typu. Ďalšie texty (z neskorších období) sa vyskytujú na listových obálkach, oficiálnych oznámeniach, reklamných letákoch, bankových výpisoch, mapách, knižných väzbách, časopisoch či novinovej fotografii, pričom podkladový text tlačiva mnohokrát tvorí základný odrazový mostík pre autorove textovo vizuálne vstupy a modifikácie. Zasahuje do nich s nasadením grafitti writera.

sedimeshviezdounacele

Až obsesívna potreba stále sa navracať do minulosti a riešiť jej paralely s prítomnosťou je zúčastnená v Balážovej tvorbe natrvalo. Ako a prečo sa niektoré témy navracajú a aké aktualizácie berú na seba vo svojom pôvodnom a novom kontexte? Postoj voči minulosti sa dá rozprávať cez optiku jej vzťahu s prítomnosťou. Sú Balážove obrazy a konceptuálne texty či manifestačné prehlásenia rovnako aktuálne v dobe svojho vzniku rovnako ako dnes? A čím je to spôsobené?

V súčasnom spoločenskom diskurze čoraz častejšie zaznieva slovo neonormalizácia. Akoby sa história opakovane navracala do bodu, v ktorom sa dookola opakujú rovnaké hrozby minulosti. Výstava NeNormal hovorí rovnakou mierou o období normalizácie, ako aj o súčasnosti.

Roman Gajdoš

Blažej Baláž (1958) študoval na VŠVU v rokoch 1977 – 1983, pedagogicky pôsobí na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave ako profesor.

V posledných tridsiatich rokoch vystavuje svoje diela v oblasti politického, environmentálneho, aktivistického, participatívneho a neokonceptuálneho umenia. Mediálne spektrum zahŕňa maľbu, mediálny obraz, akcie, performancie, eventy, kresby, objekty, grafiku…

Balážova tvorba je medzinárodne reflektovaná, vystavoval v zahraničí na 18th International Print Biennale 1989, Ljubljana (YU); Drawing 1990, Provo (USA); International Print Triennale, Cracow 1991 (PL); Vth International Drawing Triennale 1992, Wroclaw (PL); 12th International Biennale of Small Sculpture 1995, Murska Sobota (SL); Objekt/objekt. Metamorfózy v čase, Praha, 2001 (CZ); Formate der Transformation 89–09, Wien, 2010 (AT); SIGNAL – The Story of (Post‑) conceptual art in Slovakia, Budapest, Ludwig Museum, 2019 (HU). V domácom kontexte to boli Výmena pozícií, Dom umenia, 1995; Umenie akcie 1989 – 2000, Nitrianska galéria a Tatranská galéria 2001; Slovenská grafika 20. storočia, Galéria mesta Bratislavy a Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica, 2007; Krv, Slovenská národná galéria Bratislava, 2012. Realizoval mnoho samostatných výstav: v Stredoslovenskej galérii (1992, 2015, 2018) Galérii mesta Bratislavy (1993), Dome umenia v Bratislave (2009), Východoslovenskej galérii (2007). Tiež v zahraničí, v Dome umění České Budějovice (2002), Galérii Kabinet Brno (2006), Slowakisches Institut Wien (2009) a Slowakisches Institut Berlin (2011).

Jeho tvorba bola zahrnutá v publikáciách Intaglio, Thames & Hudson, 2007 (UK); Prōtocollum 2016/2017. Global Perspectives on Visual Vocabulary. Berlin : Dickersbach Kunstverlag, 2016 (DE).

Získal niekoľko domácich a zahraničných ocenení, okrem iných to boli Cena Únie výtvarných umelcov Českej republiky; 9. Medzinárodné bienále kresby, Plzeň, 2014 (CZ); Special Award by the Jury, Osten Biennial of Drawing, Skopje, 2016 (MK).

O jeho diele pojednávajú dve monografické publikácie: Blažej Baláž 1975 – 2003, (Jiří Valoch, Anna Vartecká), 2003; Blažej Baláž : Moja cesta (Mária Orišková, Roman Gajdoš), 2016.

https://artfacts.net/artist/blazej-balaz/165810

https://pdf.truni.sk/katedry/kpvu/pracovnici/blazej-balaz

Kurátor: Roman Gajdoš
Miesto konania: GJK, Synagóga – CSU, Halenárska 2, Trnava
Architektúra výstavy: Peter Liška
Vizuálna komunikácia: CUBE studio, s. r. o.