• Slovenčina
  • English
Katedra anglického jazyka a literatúry
Katedra biológie
Katedra chémie
Katedra matematiky a informatiky
Katedra nemeckého jazyka a literatúry
Katedra pedagogických štúdií
Katedra pedagogiky výtvarného umenia
Katedra slovenského jazyka a literatúry
Katedra školskej pedagogiky

Stránka sa načítava, prosím čakajte…

Dátum: 5. 3. 2018, predminulý rok

 

I. Pedagogické a psychodidaktické aspekty vyučovania etickej výchovy

  1. Teoretické východiská projektu výchovy k prosociálnosti R. Rocheho Olivara, charakteristika i zdôvodnenie jeho jednotlivých faktorov a fáz výchovy k hodnotám. Antropologicko­‑filozofické pramene etickej výchovy. Analýza a filozofia edukačného predmetu etická výchova, jej teoretické východiská, zdôvodnenie špecifík a odlišností etickej výchovy od výchovného projektu R. Rocheho. Zložky etickej výchovy, zdôvodnenie ich zaradenia do etickej výchovy.
  2. Prosociálnosť ako vízia etickej výchovy, vymedzenie pojmu, vzťah k zlatému pravidlu mravnosti a jeho odraz v etických systémoch. Filozofické, psychologické a religiózne aspekty prosociálnosti. Prosociálnosť z pohľadu etiky cnosti a etiky starostlivosti. Aplikácia prosociálnosti vo výchove mimo vyučovania, rodinnej výchove i v jednotlivých sférach spoločnosti.
  3. Etická výchova ako súčasť školskej edukácie SR. Výchovný program etickej výchovy, vzťah komunikácie a dôstojnosti človeka, význam tvorivosti na rozvíjanie prosociálnosti, súvislosti medzi úrovňou komunikácie citov, empatie a komunikáciou, význam empatie a asertivity na spoluprácu, pomoc, darovanie, delenie sa i komplexnú prosociálnosť. Implementácia obsahu etickej výchovy do inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu podľa jednotlivých stupňov ISCED1, ISCED2, ISCED3.
  4. Klasické didaktické a vybrané metódy etickej výchovy, interaktívne, situačno­‑problémové a zážitkové metódy, Sokratovská metóda a metóda kruhového rozhovoru. Dramatická hra a jej význam v etickej výchove. Klasifikácia a klarifikácia metód podľa Groma. Morálna dilema a jej aplikácia pri jednotlivých témach etickej výchovy. Vybrané metódy kooperatívneho vyučovania.
  5. Didaktické zásady vo výučbe etickej výchovy, rozlíšenie pojmov princíp, zásada, pravidlo. Modifikovaný model R. Rocheho, príklady využitia zásad a metód v jeho jednotlivých fázach. Význam reflexie a sebareflexie vo výchove k hodnotám. Zásady práce v kruhu a organizácia hodín etickej výchovy. Realizácia etickej výchovy vo vybraných organizačných formách vyučovania.
  6. Výchovný a vzdelávací rozmer etickej výchovy, faktory ovplyvňujúce „výchovnosť“ vyučovania. Súčasné teórie učenia a výchovy z pozície psychoanalytickej teórie, kognitívny prístup k výchove, humanistická pedagogika, behavioristické teórie učenia, zážitková pedagogika a ich odraz v etickej výchove.
  7. Ciele a ich význam v etickej výchovy, charakteristika didaktických cieľov jednotlivých tém základného obsahu výchovného programu. Bloomova a Kratwohlova taxonómia a ich aplikácia v jej výučbe. Formulácia cieľov, postup pri určovaní kognitívnej, hodnotovo­‑afektívnej a inštrumentálnej zložky špecifických cieľov etickej výchove.
  8. Personálny rozmer učiteľa etickej výchovy, jeho etický i sociálny status a noetický rozmer. Činitele ovplyvňujúce efektivitu práce učiteľa etickej výchovy – autorita, autentickosť, kompetentnosť, profesionalita. Učiteľ etickej výchovy ako facilitátor, zásady výchovného štýlu, príprava na hodinu. Špecifiká jeho práce a využívanie skupinovej dynamiky na hodinách etickej výchovy. Sebavýchova a duševná hygiena učiteľa etickej výchovy.
  9. Filozofické a psychologické odôvodnenie dôstojnosti človeka. Optimalizácia obrazu o sebe, rozvoj sebakontroly a sebaúcty, chápanie pojmov slobody a zodpovednosti a ich súvislostí s problémom správnej percepcie, akceptácie a pozitívneho hodnotenia iných. Význam osvojovania si sociálnych zručností v rámci jednotlivých tém výchovného programu etickej výchovy na rozvoj sebaúcty.
  10. Etika a prosociálnosť, ciele a význam aplikačnej témy. Ochrana života a zdravý životný štýl. Hodnoty, druhy hodnôt, hodnotový rebríček a jeho utváranie. Klasický a moderný pohľad na cnosti. Význam zodpovedného rozhodovania, svedomia, sebaovládania, pravdy, pravdivosti, vernosti vo vzťahoch na rozvoj vzťahov i životného štýlu, mravný úsudok a jeho rozvíjanie na hodinách etickej výchovy na jednotlivých stupňoch školskej edukácie.
  11. Aplikačná téma náboženstvo, ciele a jej význam zaradenia do etickej výchovy. Náboženstvo a svetonázor, typológia náboženstva, prosociálne prvky v jednotlivých svetových náboženstvách. Hebrejsko­‑kresťanská tradícia ako jeden z pilierov európskej kultúry. Deštruktívne kulty a sekty, ich typológia a spôsoby manipulácie. Náboženský a ateistický fanatizmus vs. medzináboženský dialóg a čerpanie hodnôt z iných kultúr. Náboženstvo ako zdroj etiky.
  12. Ekonomické hodnoty v programe etickej výchovy. Didaktické ciele a dôvody ich zaradenia do výchovného programu. Charakteristika ekonomických cností verzus amorálne postoje. Pohľad na vlastníctvo, majetok, peniaze ako na prostriedok a cieľ. Poctivá práca a význam výberu povolania na sebarealizáciu človeka. Dôležitosť aplikácie princípov sociálnej náuky cirkvi do života spoločnosti.
  13. Ciele a význam aplikačnej témy Etické aspekty ochrany prírody. Základné pojmy –príroda, prírodne zdroje, prírodná a kultúrna krajina, životné prostredie, krajinné sféry Zeme, účelové vlastnosti krajiny, degradácia a devastácia životného prostredia. Aktuálne globálne problémy Zeme. Chránené územia v SR. Prosociálnosť a vzťah k jednotlivým životným formám. Prepojenie etickej, ekologickej a environmentálnej výchovy v školskej edukácii.
  14. Aplikačná téma Rodina, v ktorej žijem, jej ciele a význam. Manželstvo ako „communio personarum“, priestor na komunikáciu lásky. Základné funkcie a piliere manželstva. Sexuálna etika v manželskom spolužití. Význam manželstva na stabilitu rodiny. Rodina, rodinné prostredie, rodinná výchova a ich význam na prosociálny rozvoj dieťaťa. Regulácia počatia a zodpovedné rodičovstvo. Hebrejsko­‑kresťanská a grécko­‑rímska tradícia vnímania manželstva a rodiny. Súčasné demografické trendy.
  15. Ciele aplikačnej témy Výchova k sexuálnemu zdraviu. Charakteristika základných termínov: partnerstvo, kohabitácia, abúlia, alternatívne zväzky. Sexualita – pojem, hodnota, láska ako základná zložka sexuality, prokreácia, pohlavie, mužská a ženská rola, gender. Ženský a mužský morálny diskurz. Rozvíjanie sociálnych zručností v príprave na partnerské vzťahy. Komunikácia lásky. Riziká predčasných intímnych vzťahov, následky abortov, prístupy k sexuálnej výchove.
  16. Koncepcia Výchovy k manželstvu a rodičovstvu ako prierezová téma, ciele, zásady, metódy a jej realizácia cez predmet etickej výchovy. Pohľad na človeka ako na integritu biologickej, duševnej a duchovnej dimenzie Antropologický pohľad na vzťah muža a ženy, integrácia sexus, éros, fília, agapé, kultivované dospievanie, prvé vzťahy, láska, zamilovanosť, psycho­‑sexuálna zrelosť, základné predpoklady na vstup do manželstva. Úloha koordinátora výchovy k manželstvu a rodičovstvu na školách.
  17. Society detí a mládeže (vznik rovesníckych kultúr, základné stratégie sociálneho združovania sa, hodnoty zdieľané v societe jednotlivých vekových skupín, formy sociálnej diferenciácie medzi deťmi a mládežou). Základné znaky moderného detstva a ich porovnanie s predmodernými formami. Špecifiká prechodu z detstva do dospelosti v súčasnosti (medzigeneračné vzťahy, sociálne rozpory dospievania, citový svet dieťaťa atď.) Riešenie vybraných problémov v detských kultúrach cez predmet etická výchova.
  18. Piagetova teória kognitívneho vývinu a jej súvislosti s ontogenetickým vývinom morálneho cítenia a vedomia. Analýza morálneho úsudku dieťaťa. Morálny vývin a štádiá užívania pravidiel v hre detí. Kohlbergova koncepcia morálneho vývinu a jeho morálne dilemy, morálne stupne vývinu (odmena a trest, účelové myslenie, zhoda s ostatnými, orientácia na spoločnosť, sociálny dohovor a individuálne práva, etické princípy). Metóda riešenia morálnych dilem.
  19. Mediálna gramotnosť a mediálna výchova. Ciele, koncepcie, prístupy (kritická analýza, learning by doing). Aktuálne výzvy, ich kritická analýza a možnosti mediálnej výchovy (reklama, reklamné stratégie; bulvár; internet, videohry, sociálne siete, médiá a násilie, nenávistné prejavy; závislosti). Medializácia ako sociálny jav. Aplikácia mediálnej gramotnosti v základnom obsahu etickej výchovy.
  20. Médiá a spoločnosť. Objektívne spravodajstvo (kritériá), verejná mienka. Mediálna manipulácia – pojem, stratégie, techniky: agenda setting, skrytá persuázia, metóda prekrytia, ankety, invektívy a definície, zdanlivé autority, ovplyvňovanie emócií. Manipulácia jazyka, politicky korektný jazyk. Žurnalistická etika. Dôstojnosť človeka a prezentácia jeho obrazu v médiách.

 

II. Dominantné témy prislúchajúceho smeru vzdelávania – východiská a postupy ich didaktického spracovania

  • Komunikácia, jej druhy a úrovne. Komunikačné kanály, komunikačné zručnosti, vedenie ku konštruktívnemu rozhovoru a dialógu v dyáde a v skupine ku kreatívnemu riešeniu komunikačných problémov a konfliktov, ich uplatnenie v nižšom i vyššom sekundárnom vzdelávaní.
  • Rozdiely v správaní žiaka s nízkou a so zdravou sebaúctou. Možnosti rozvoja zdravej sebaúcty v primárnom i sekundárnom vzdelávaní.
  • Axiómy a faktory tvorivosti. Charakteristika znakov tvorivej osobnosti a špecifiká jej rozvíjania v jednotlivých ročníkoch nižšieho sekundárneho vzdelávania.
  • Asertivita ako otvorená komunikácia, spôsoby hájenia svojich záujmov, asertívne práva a techniky a ich rozvíjanie na nižšom sekundárnom vzdelávaní.
  • Asertívne práva a prosociálnosť v živote triedy.
  • Využitie reálnych a zobrazených vzorov vo výchove, vertikálne vymedzenie prosociálneho správania podľa Reykowského.
  • Klarifikácia pojmov etika, étos, morálka, mravnosť svedomie a ich aplikácia na nižšom i vyššom sekundárnom vzdelávaní.
  • Rozvíjanie morálneho úsudku žiakov v medzi­‑predmetových vzťahoch (napr. prepojenie biológie a etickej výchovy).
  • Druhy životných štýlov. Manželstvo, regulácia počatia a voľba životného štýlu vo výučbe 15­‑ročnej mládeže.
  • Úloha koordinátora koncepcie Výchovy k manželstvu a rodičovstvu (VMR). Vybraná téma z VMR a možnosti jej realizácie v medzi­‑predmetových vzťahoch (ETV – AJ; SJ; Bio; M).
  • Negatívne trendy v rodinách, násilie, rozvody a ich vplyv na členov rodiny, typológia rodiny po rozvode.
  • Rozvíjanie ekonomických cností na hodinách etickej výchovy vo vybranom ročníku.
  • Riešenie aktuálnych bioetických problémov cez predmet etická výchova (interrupcia, klonovanie, eugenika, eutanázia). Zneužitie biotechnológií a génového inžinierstva.
  • Realizácia etickej výchovy vo vybranej organizačnej forme vyučovania.
  • Príprava a vedenie reflexie na hodinách etickej výchovy.
  • Morálny vývin v kontexte kultúrnych a rodových rozdielností. Individuálna skúsenosť a kultúrna hodnotová orientácia (Gilliganovej výskumy a závery ohľadom morálneho vývinu a usudzovania žien).

 

III. Flexibilné riešenie zadaných didaktických úloh

  • Pedagogické dokumenty, štátne a školské kurikulum. Tvorba tematických celkov v jednotlivých ročníkoch nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania.
  • Rozpracovanie tematických celkov zadaných tém v jednotlivých ročníkoch nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania.
  • Príprava vyučovacej hodiny na zadanú tému a ročník.
  • Rozvíjanie senzibility a možnosti pomoci riešenia problémov detskej populácie (detská práca, chudoba detí, samovražednosť, sexuálne zneužívanie, závislosti, šikanovanie atď.).

 

IV. Hodnotenie portfólia doterajších pedagogických výkonov

Absolvent štúdia predkladá komisii portfólio svojich doterajších pedagogických výkonov. Na základe vlastného uváženia doň zaradí protokoly z pozorovaní vyučovacích hodín, prípravy na vyučovanie v oboch predmetoch aprobácie, časti semestrálnych projektov, dokumentáciu vytvorených učebných pomôcok, elektronických prezentácií na vyučovanie a pod., zviazané v mäkkej väzbe.

 

Literatúra

  • Brestovanský, M.: Úvod do mediálnej výchovy. VŠ skriptá. Trnava : PdF TU. 2010. ISBN 978­‑80­‑8082­‑396­‑2.
  • Cakerpaloglu, P.: Psychologie hodnot. Praha : Votobia, 2004. ISBN 80­‑7220­‑195­‑6.
  • CEP: Character Education Quality Standards, 2003. [On­‑line]. [Citované 2009­‑10­‑09]. Dostupné na: ⟨http://www.​character.​org otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz)⟩.
  • Dojčár, M.: Medzináboženský dialóg. VŠ skriptá. Trnava : PdF TU, 2008. ISBN 978­‑80­‑8082­‑201­‑9. Dostupné na: ⟨ikonahttp://​pdf.​truni.​sk/​download?​e­‑skripta/​medzdial.​pdf otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz) 350,76 kB (342,54 KiB), 2. 9. 2008⟩.
  • Gilliganová, C.: Jiným hlasem. O rozdílné psychologií žen a mužů. Praha : Portál, 2001, 191 s.
  • Heindrink, H.: Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1997. 175 s. ISBN 8071781541.
  • Ilowecki, M. & Zasepa, T.: Moc a nemoc médií. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis – Veda. 2003. ISBN 97­‑8802­‑24074­‑03.
  • Kaščák, O.: Deti v kultúre – kultúry detí. Trnava : PdF TU, 2008. (S. 61–138).
  • Krížová, O.: Aktivity na hodiny etickej výchovy. Bratislava : MPC, 2005. ISBN 80­‑8052­‑219­‑7.
  • Kudláčová, B.: Etika a osobnosť učiteľa. Trnava : PdF TU, 2001. ISBN 80­‑89074­‑15­‑4.
  • Kudláčová, B.: Integrovaný predmet etická výchova. VŠ skriptum. Trnava : PdF TU, 1997. ISBN 80­‑88774­‑23­‑3.
  • Lencz, L. – Krížová, O.: Metodický materiál k predmetu etická výchova. Bratislava : MC, 1997. ISBN 80­‑8052­‑010­‑0.
  • Lencz, L. a kol.: Metodický materiál II k predmetu etická výchova. Bratislava : MC, 2002. ISBN 80­‑8052­‑144­‑1.
  • Lencz, L. – Ivanová, E.: Metodický materiál III k predmetu etická výchova. Bratislava : MC, 1995. ISBN 80­‑85185­‑78­‑4.
  • Lencz, L.: Metódy etickej výchovy. Bratislava : MC, 1993. ISBN 80­‑85185­‑53­‑9.
  • Mráz, M: Etika. Základné a špeciálne problémy. Trnava : FH TU, 2001. ISBN 80­‑88774­‑66­‑7.
  • Petlák, E.: Všeobecná didaktika. Bratislava : IRIS, 1997.
  • Podmanický, I. – Glasa, J.: Výchova k manželstvu a rodičovstvu. Bratislava : MC, 1999. ISBN 80­‑8052­‑070­‑4.
  • Podmanický, I.: Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava : Pedagogická fakulta TU, 2012. ISBN 978­‑80­‑8082­‑550­‑8.
  • Podmanický, I.: Teória a prax etickej výchovy 2. Trnava : Pedagogická fakulta TU, 2013. ISBN 978­‑80­‑8082­‑739­‑7.
  • Podmanický, I. – Rajský, A. et al.: Prosociálnosť a etická výchova : skúsenosti a perspektívy. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2014, 300 s. ISBN 978­‑80­‑8082­‑804­‑2.
  • Rajský, A. – Podmanický, I. et al.: Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Bratislava : Typi Universitstis Tyrnaviensis – Veda, 2016, 339 s. ISBN 978­‑80­‑8082­‑978­‑0.
  • Roche, R. O.: Etická výchova. Bratislava : Orbis Pictus, 1992. ISBN 80­‑7158­‑001­‑5.
  • Roche, R. O.: Optimalizácia prosociálnosti. In Vplyv výchovy na rozvoj osobnosti s akcentom na život v európskom spoločenstve. Zborník prednášok. Bratislava : MPC, 2004. ISBN 80­‑8052­‑212­‑x.
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha : Portál, 2004. S. 191–228. ISBN 80­‑7367­‑124­‑7.
  • Spiazzi, R.: Základy sociálnej etiky. Trnava : Dobrá kniha, 1997. ISBN 80­‑7141­‑167­‑1.
  • Turek, I.: Didaktika. Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978­‑80­‑8168­‑004­‑5.
  • Vacek, P.: Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha : Portál, 2008. 130 s. ISBN 978­‑80­‑7367­‑386­‑4.