• Slovenčina
  • English
Katedra anglického jazyka a literatúry
Katedra biológie
Katedra chémie
Katedra matematiky a informatiky
Katedra nemeckého jazyka a literatúry
Katedra pedagogických štúdií
Katedra pedagogiky výtvarného umenia
Katedra slovenského jazyka a literatúry
Katedra školskej pedagogiky

Stránka sa načítava, prosím čakajte…

Všeobecné informácie o rigoróznom konaní sú zverejnené na fakultnej stránke: Uchádzač » Rigorózne konanie.

Predsedom komisie na rigorózne skúšky programu učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry je doc. Mgr. Róbert Gáfrik, PhD.

Rámcové témy rigoróznych prác

  1. Adaptácia internacionalizmov v súčasnej nemčine v porovnaní so slovenčinou.
  2. Gramatické progresie v učebniciach NJ na ZŠ a SŠ.
  3. Komunikačné zručnosti v učebniciach NJ na ZŠ a SŠ.
  4. Osvojenie nemeckej slovnej zásoby.
  5. Viacjazyčnosť v európskom rozmere.
  6. Nové trendy vo výučbe cudzích jazykov.
  7. K problematike slovotvorby v nemeckých odborných textoch.
  8. Interkultúrna dimenzia v cudzojazyčnej výučbe.
  9. Obraz vo vyučovaní nemeckého jazyka.
  10. Vizualizačné aspekty vo vyučovaní cudzích jazykov.

Tematické okruhy skúšobných otázok na rigoróznu skúšku

  1. Lingvistika a vyučovanie cudzích jazykov.
  2. Jazyk a komunikácia. Proces komunikácie. Komunikatívna situácia.
  3. Metódy vyučovania nemčiny ako cudzieho jazyka.
  4. Štatút gramatiky v koncepciách a metódach výučby cudzích jazykov.
  5. Otázky vzťahu medzi jazykom a kultúrou vo vyučovaní cudzieho jazyka.
  6. Komunikatívny prístup v učebných osnovách a učebniciach na výučbu nemčiny na ZŠ a SŠ na Slovensku.
  7. Princípy komunikatívneho prístupu vo výučbe cudzích jazykov.
  8. Gramatika a lexika ako súčasť komunikatívnej kompetencie.
  9. Fonetika vo výučbe nemeckého jazyka.
  10. Princípy a zásady nácviku nemeckej výslovnosti.
  11. Médiá vo výučbe cudzích jazykov.
  12. Nácvik komunikatívnej zručnosti – počúvanie s porozumením.
  13. Nácvik komunikatívnej zručnosti – hovorenie.
  14. Nácvik komunikatívnej zručnosti – čítanie.
  15. Nácvik komunikatívnej zručnosti – písanie.
  16. Slovné druhy vo výučbe nemčiny.
  17. Overovanie znalostí a testovanie vo výučbe nemeckého jazyka.
  18. Slovotvorné aspekty výučby nemeckého jazyka.
  19. Kultúra a výučba cudzích jazykov.
  20. Reálie v cudzojazyčnej výučbe.
  21. Osobnosť učiteľa cudzích jazykov.

Literatúra

  • Westhoff, G.: Fertigkeit Leseverstehen, Goethe – Institut München 1991.
  • Westhoff, G.: Didaktik des Leseverstehens, Max Hueber Verlag, Ismaning 1987.
  • Kost, B., Neuer, G.: Zur Analyse, Begutarltung und Entnichlng vom Lehrwerkern, Langenscheidt 1994.
  • Kost, B.: Fertigkeit Schreben, Erprobungsfassung 12/92 Goethe Institut München.
  • Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur, Fernstundiemeinheit, 7/94 Langenscheidt.
  • Krerhel, K.: Landeskunde und Literaturdidaktik, Langenscheidt 1991.
  • Neuf – Münhel, G., Roland, R.: Fertigkeit Sprechen, Langenscheidt 1995.
  • Neuer, G., Hufeisen, B. et. al.: Deutsch im Kontext anderer Sprachen. Tertiärsprachendidaktik: Deutsch noch Englisch. München, Langenscheidt 2003.
  • Neuer, G., Hunfeld, H.: Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts, Langenscheidt 1993.
  • Neuer, G., Krüger, M., Grewer, V.: Űbungstypologie zum kommunikationen Deutschunterricht, Langenscheidt 1990.
  • J. Ch.: Sozialformen im Fremdsprachenunterricht. Materialien zur Lehrerfortbildung, Goethe – Institut München 1985.
  • Weigmann, J.: Unterrichtsmodelle für DaF, M. Hueber Verlag 1987.
  • Albers, H. – G., Bolton, S.: Testen und Prüfen in der Grundschule, Langenscheidt 1995.
  • Bausch, K. R. et al.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Franche Verlag Tübingen 1989.
  • Bimmel, P., Kost, B, Neuer, G.: Arbeit mit Lehrwerklektionen, Goethe – Institut München 1994.
  • Bischof, M., Kessling, V.: Landeskunde und Literatur. Briefe aus Berlin, Fernstudieneinheit 1992.
  • Dalhaus, B.: Fertigkeit Hören, Langenscheidt 1994.
  • Doye, P.: Typologie der Testaufgehen für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Langenscheidt 1992.
  • Eerdmenger, M., Istel, H. – W.: Didaktik der Landeskunde, Hueber 1978.
  • Funk, H., Koenig, M.: Grammatik lehren und lernen. Langenscheidt 1995.
  • Heyd, G.: Deutsch Lehren. Verlag Moritz Diesterneg, Frankfurt am Main 1990.
  • Helbig, G.: Genheitle der neueren Sprachnissenschaft. 7. Aufl. Wiesboden 1986.
  • Pongo, S., Ernst, P. et al.: Einführung in die germanistische Sprachnissenlaft. Wörterbuch sprachissensleflicher Fochhausdrücke. 1997
  • Helbig, G., Buscho, J.: Űbungsgrammatik Deutsch. Leipzig 1992.
  • Marko, E.: Príručná gramatika nemčiny. Bratislava 1991.
  • Fleiner, W.: Worbildung der deutschen Gegennartsprache. Leipzig 1978.
  • Eichinger, L. M.: Deutsche Wortbildung. Eine Einführung. Tübingen 2000.
  • Vajíčková, M.: Lexikolinkes Grundrissen in Sprachesystem und Sprachgebrauch. Bratislava 2005.
  • Rohrer, J.: Lernpsychologische Aspekte der Wortschetarbeit. DAAD, Regensburg 1985.
  • Gavora, P.: Žiak a text. Bratislava : SPN, 1992.
  • Masár, I.: Ako pomenúvame v slovenčine. Kapitolky z terminologickej teórie a praxe. Bratislava : SAV, 2000.
  • Repka, R.: Gramatika a perspektívy jej učenia a vyučovania. Bratislava : Retaas, 2001.
  • Repka, R.: Od funkcií jazyka ku komunikatívnemu vyučovaniu. Bratislava : SAP, 1997.
  • Turek, I.: Inovácie v didaktike. Bratislava : Metodicko­‑pedagogické centrum v Bratislave, 2004.
  • Wimmer, G. a kol.: Úvod do analýzy textov. Bratislava : Veda, 2003.
  • Borsuková, H.: Postavenie a funkcia odbornej lexiky v cudzojazyčnom vyučovaní. Nitra 2004.
  • Müller­‑Jacquier, B. 2001 Interkulturelle Landeskunde. In Helbig – Henrici – Krumm, (Hrsg.) Deutsch als Fremdsprache. HSK 19.1, Berlin, New York : de Gruyter. 2001.
  • Zborníky z vedeckých konferencií a seminárov.