• Slovenčina
  • English
Katedra anglického jazyka a literatúry
Katedra biológie
Katedra chémie
Katedra matematiky a informatiky
Katedra nemeckého jazyka a literatúry
Katedra pedagogických štúdií
Katedra pedagogiky výtvarného umenia
Katedra slovenského jazyka a literatúry
Katedra školskej pedagogiky

Stránka sa načítava, prosím čakajte…

Týždeň boja proti rakovine na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity

V rámci programu Európskej asociácie Ligy proti rakovine prebieha v krajinách Európy už tradične v októbri Týždeň proti rakovine, ktorý je zameraný na prevenciu. Slovenská republika sa do tohto programu zaradila už v roku 1993.

Katedra chémie Pedagogickej fakulty TU sa tiež rozhodla rozšíriť myšlienku tohto podujatia medzi svojich študentov pod názvom Jablkom proti rakovine. Budúci pedagógovia by si mali touto propagáciou uvedomiť, že ako nastávajúci učitelia by mali mať stále na mysli, že zdravá výživa a zdravý životný štýl je nevyhnutný pre zdravie našej populácie.

Na našej Alma Mater sme privítali budúcich učiteľov i pedagógov vetou „Nech je jablko vaším liekom“, podávajúc im ekologické jabĺčko. Jednou z možností ako predísť nádorovým ochoreniam je aj konzumácia ovocia a zeleniny. Ako symbol boja proti tejto chorobe sme si zvolili jablko, keďže patrí k najdostupnejším druhom ovocia na Slovensku. Konzumácia celého jablka so šupkou môže poskytnúť účinnú protirakovinovú prevenciu. Ide o jednou z najľahších, najdostupnejších a najchutnejších ciest ku zdraviu.

Chemicky neošetrené jablká pochádzali z ekofarmy pri Častej. Popri tom si každý mohol prečítať zaujímavosti o jablku. Hlavným cieľom podujatia bolo spropagovať konzumáciu tohto ovocia a prispieť tak k zvýšeniu spotreby jabĺk na Slovensku. Dospelý človek by mal ročne skonzumovať 32 kg jabĺk a u nás sa spotreba pohybuje okolo 15 – 17 kilogramov.

Zároveň každý, okrem jablka dostal ikonaletáčik 104,44 kB (102,00 KiB), 17. 10. 2006 o nutričnej hodnote jablka a možnostiach jeho využitia.

Akcia s názvom Jablkom proti rakovine mala mimoriadny úspech.

Fotogaléria z podujatia

Nádorové choroby predstavujú v súčasnosti po ochoreniach kardiovaskulárneho systému druhú najčastejšiu príčinu úmrtnosti, ktorá sa vo vyspelých krajinách neustále zvyšuje v súvislosti so starnutím obyvateľstva, ale aj so zvyšujúcim sa podielom obéznych ľudí. Ročne sa na Slovensku v súčasnosti diagnostikuje okolo 20 tisíc nových prípadov zhubných nádorov.

Medzi najčastejšie zhubné nádory v populácii patria:

U mužov:

  • zhubné nádory pľúc a priedušiek,
  • nádory kože,
  • zhubné nádory hrubého čreva a konečníka,
  • zhubné nádory ústnej dutiny a hltana,
  • karcinóm prostaty,
  • zhubný nádor žalúdka.

U žien:

  • zhubné nádory prsníka,
  • zhubné nádory kože,
  • zhubné nádory hrubého čreva a konečníka,
  • zhubné nádory tela maternice,
  • zhubné nádory krčka maternice,
  • zhubný nádor žalúdka.

Na znečistené ovzdušie, pracovné podmienky, žiarenie, vírusy a dedičstvo po predkoch nemá človek vplyv, môže však zmeniť životný štýl, pretože súvislosť medzi životným štýlom a vznikom rakoviny je stále jasnejšia.

Odhaduje sa, že až 70 % všetkých prípadov rakoviny v rozvinutých krajinách je zapríčinených zmenou stravovacích návykov, zvýšenou telesnou aktivitouudržiavaním optimálnej telesnej hmotnosti.

  • Preč s tukmi! V mnohých epidemiologických štúdiách sa dokázala závislosť medzi nadmerným príjmom tukov a výskytom rakoviny hrubého čreva a prsníka, dvoch najnebezpečnejších typov tohto ochorenia. Národný inštitút pre výskum rakoviny odporúča, aby maximálny príjem kJ z tukov nepresiahol 30 percent z celkového denného príjmu kJ. Nie všetky tuky sú však rovnako škodlivé. Mnohé štúdie potvrdili, že nenasýtené mastné kyseliny typu omega­‑3, ktoré sú bohato zastúpené v makrelách, tuniakoch, lososoch, sleďoch a ďalších rybách, výrazne spomaľujú rast rakovinových nádorov. Vymeňte preto niekoľko ráz týždenne svoju porciu mäsa za rybu, znížite tak množstvo nasýtených tukov a zvýšite príjem nenasýtených mastných kyselín typu omega­‑3.
  • Sem s vlákninou! Vláknina má ochranný účinok voči vzniku rakoviny hrubého čreva. Denne by sme mali zahrnúť do svojej stravy 35 gramov vlákniny, čo znamená, že by sme mali svoj jedálny lístok obohatiť väčším množstvom celozrnného pečiva, ovocia a zeleniny
  • Alkohol – priateľ rakoviny! Pri dlhodobom prijímaní najmä koncentrovaného alkoholu, pôsobí alkohol lokálnym dráždiacim účinkom, čím sa vysvetľuje vzťah najmä k nádorom ústnej dutiny, hrtanu a pažeráka. Lekári z Harvardovej univerzity zistili, že ženy, ktoré vypijú 100 ml alebo viac alkoholu denne, podstupujú v porovnaní s abstinujúcimi ženami o 60 % vyššie riziko vzniku rakoviny prsníka. Riziko vzniku sa ešte zvyšuje, ak sú navyše:
  • obézne
  • bezdetné alebo po prvý raz tehotné po tridsiatke
  • pochádzajúce z rodiny, kde už matka alebo sestra prekonali túto chorobu
  • Pozor na nakladané, solené a údené potraviny! Údené, pečené a grilované potraviny obsahujú karcinogénne polycyklické aromatické uhľovodíky (napr. 3,4­‑benzpyrén). Dotýka sa to najmä grilovaných pokrmov na voľnom ohni, kde v jednej dávke jedla sa nachádza toľko týchto látok, ako ich je asi v 300 cigaretách. Vysoký výskyt rakoviny žalúdka v Japonsku sa pripisuje veľkému množstvu solených a údených rýb v tamojšej strave. Pre tradičnú ázijskú kuchyňu je zasa typická rakovina pažeráka.
  • Pozor na škodlivé látky v potravinách! Popri prebytku alebo nedostatku živín hrajú pri vzniku rakoviny dôležitú úlohu aj škodlivé látky v potravinách:
  • Nebezpečné mykotoxíny: Sú to produkty sekundárneho metabolizmu mikroskopických húb (plesní), niektoré z nich spôsobujú veľmi ťažké akútne a chronické intoxikácie. Medzi najdôležitejšie plesne, ktorých druhy produkujú významné mykotoxíny, patria rody Aspergillus, Fusarium a Penicillium. Pleseň na potravinách obsahuje často plesňové jedy (aflatoxíny). Sú výrazne karcinogénne (rakovinotvorné), môžu vyvolať rakovinu pečene. Plesňami sú mimoriadne ohrozené potraviny z teplých krajín, ako sú arašidy, orechy a mandle, ale aj obilie a chlieb. Aj ovocná hniloba na jablkách a iných plodoch vytvára jedovaté látky (patulíny), ktoré sú rakovinotvorné.
  • Dusičnany: Dusičnany (nitráty), nevyhnutná výživa rastlín, môžu pri nadmernom hnojení viesť k ich zvýšenému obsahu v niektorých druhoch zeleniny. Bakteriálnou premenou na dusitany (nitrity) a reakciami s bielkovinnými látkami (amínmi) môžu pri príprave jedál, ale aj v žalúdku vznikať nitrozoamíny, ktoré pôsobia rakovinotvorne.
  • Ťažké kovy: Zvýšené množstvo jedovatých ťažkých kovov (olovo, kadmium) pochádzajúcich zo znečisteného životného prostredia môže tiež zvýšiť riziko vzniku rakoviny. Rastliny bývajú znečistené olovom prevažne zo vzduchu. Veľká časť ťažkých kovov sa dá umytím odstrániť. U kadmia to nie je možné. V bravčových a hovädzích vnútornostiach, najmä u starších zvierat sa nahromadí veľa olova a kadmia. Aj z hľadiska toxicity týchto ťažkých kovov by sa mala konzumácia vnútorností obmedziť.
  • Prehodnoťte svoj jedálny lístok! Najlepšou stratégiou je jesť viac ovocia a zeleniny. Obsahujú rozmanité množstvo vitamínov a minerálov, ktoré pomáhajú v prevencii proti rakovine. Rozhodujúcim meradlom na výber ovocia a zeleniny, je ich rôznorodosť a sviežosť. Treba jesť viac čerstvého ovocia a zeleniny, pričom čerstvý znamená čo najmenej upravený, nehovoríme teda o jablkovom závine alebo o broskyňovom kompóte v cukrovom sirupe. Potenciálny úžitok, ktorý prináša strava bohatá na ovocie a zeleninu nespočíva len v živinách, ktoré obsahuje, ale tiež vo vzájomnom pôsobení medzi týmito komponentmi a širokým radom ďalších nenutričných rastlinných zlúčenín, ktoré majú celkový priaznivý dopad na ľudské zdravie, vrátane preventívnych účinkov na rôzne typy rakoviny. V prevencii rakoviny zohrávajú význam predovšetkým vitamíny A, C a E známe ako antioxidanty a niektoré minerálne látky:
  • Vitamín A: jedna veľká mrkva denne ako zdroj betakaroténu (provitamínu vitamínu A) bohato postačí ako prostriedok účinnej prevencie proti rakovine. Betakarotén obsahuje väčšina druhov ovocia a zeleniny oranžovej alebo žltej farby (marhule, broskyne) a tiež tmavozelená listová zelenina (kel, špenát, brokolica). Dôležité je podávať ho v prirodzenej forme.
  • Vitamín C: Pôsobí ako antioxidačná látka. Má ochranný vzťah k rakovine pažeráka, žalúdka a krčka maternice. Chráni pred škodlivým vplyvom nitrozamínov a mutagénnym účinkom cigaretového dymu. Bohatým zdrojom vitamínu C sú citrusové plody, brokolica, melóny, paprika, karfiol, jahody a väčšina druhov tmavozelenej listovej zeleniny. Odporúča sa však prijímať vitamín C v prirodzenej forme.
  • Vitamín E: Pokladá sa za ďalší ochranný faktor výživy s protioxidačným účinkom vo vzťahu k vzniku niektorým formám rakoviny. Patria sem najmä karcinóm prsníka, pľúc a hrubého čreva. Celozrnné potraviny, pšeničné klíčky, slnečnicové semená a rastlinné oleje – to všetko sú zdroje vitamínu E.
  • Vápnik: Telo potrebuje vápnik vo väčších množstvách na stavbu kostí a zubov. Zdá sa, že pri strave bohatej na vápnik sa rakovina hrubého čreva vyskytuje menej často, pretože vápnik viaže žlčové kyseliny a bráni tak ich nežiaducemu rozkladu.
  • Selén: Veľa sa diskutuje o význame selénu, pretože bol len prednedávnom uznaný za životne dôležitý stopový prvok. Selén spolu s vitamínom E chráni bunky pred „spustošením kyslíkom“. V krajinách s dostatkom obsahu selénu v obilninách (denný príjem 50 – 200 μg/deň) sa zistil všeobecne nižší výskyt úmrtnosti na zhubné nádory. Umelá suplementácia selénu však môže účinkovať toxicky.

Zo súvislostí medzi stravovacími faktormi a vznikom rakoviny možno odvodiť nasledujúce odporúčania, ktoré znížia riziko ochorenia na niektoré druhy rakoviny:

  • Vyhýbajte sa nadváhe, jedzte potraviny s nižším obsahom tukov, neodporúča sa ani vysoká spotreba mäsa a cukru.
  • Jedzte denne čerstvú zeleninu a ovocie a celozrnné potraviny akéhokoľvek druhu.
  • Zeleninu a ovocie vždy dokonale umyte, odstráňte vonkajšie listy a vydrhnite šupku suchou handričkou! Vyhýbajte sa vnútornostiam a nejedzte výrobky zo sépií!
  • Uprednostňujte sezónnu zeleninu a neprihrievajte zeleninu bohatú na dusičnany, napr. špenát.
  • Jedzte len zriedkavo potraviny konzervované soľou, nakladané do soli alebo údené, ako sú údená slanina, šunka, klobása, údené ryby a rybie konzervy! Pri grilovaní treba bezpodmienečne zachovávať určité pravidlá, alebo úplne prestať grilovať na drevenom uhlí. Do soli nakladané mäso nezohrievať na vyššiu teplotu, teda nepiecť a negrilovať.
  • Nejedzte plesňou napadnuté potraviny ani čiastočne poškodené orechy.
  • Obmedzte spotrebu alkoholu.
  • Nefajčite!

1. Chutia lepšie!

Pri senzorických testoch jabĺk druhu Idared a Golden delicius bol opísaný bio variant jednoznačne ako občerstvujúcejší, s typickejšou jabĺčkovou chuťou. Výsledky ochutnávok zodpovedali faktu, že biojabĺčka majú značne vyššiu pevnosť ovocnej dužiny a lepší pomer medzi obsahom cukru a kyselín.

2. Vyššia nutričná hodnota!

Bio jabĺčka obsahujú viac vitamínu C, ktorý sú dôležitý pre odolnosť proti ochoreniam zo stresu a proti poruchám srdečnej činnosti. Bio jablká obsahujú tiež viac vlákniny a bioaktívnych látok, čím znižujú riziko vzniku civilizačných ochorení. Vyššia je tiež biologická kvalita biopotravín (živé potraviny) – dajú nám viac vitality.

3. Predpoklad životaschopnej populácie!

Deti sú mnohonásobne viac vystavené nebezpečnej konzumácii zvyškov nebezpečných pesticídov a syntetických hnojív v jedle. Ponúknime im preto bezpečné potraviny z ekologického poľnohospodárstva. I budúce mamičky by mali konzumovať biopotraviny, aby poskytli čo najlepšiu výživu svojmu dieťatku ešte pred narodením, ale aj počas dojčenia Ani budúci oteckovia by nemali byť ľahostajní k svojej výžive (muži, ktorí konzumujú biopotraviny majú o 30 % viac a životaschopnejšie spermie v porovnaní s mužmi, ktorí konzumujú konvenčné potraviny).

4. Sú bezpečné!

Pri produkcii bio jabĺk neboli použité agrochemikálie, potravinárske chemikálie (napr. konzervačné, prifarbovacie, dochucovacie látky…). Neboli tiež použité postupy, ktoré môžu mať negatívne účinky na ľudské zdravie (napr. ožarovanie, plynovanie, bielenie…).

5. Dlho vydržia!

Bio jablká Vám „nezvädnú“ tak rýchlo, ako sa to často stáva pri kúpe krásne vyzerajúcich „chemických“ potravín. Je to vďaka tomu, že obsahujú menej vody, preto sa menej kazia, majú lepšiu skladovateľnosť.

6. Chránia čistú pôdu, vodu, vzduch!

Ekologické poľnohospodárstvo je priateľské k životnému prostrediu. Bioroľník hnojí pôdu maštaľným hnojom, kompostom alebo používa zelené hnojenie. Nepoužíva syntetické prostriedky proti škodcom, ale biologické prostriedky ochrany. Spodná voda sa tak nezaťažuje fosfátmi, pesticídmi alebo herbicídmi.

7. Berú ohľad na ďalšie generácie!

Ekologické poľnohospodárstvo predstavuje trvalo udržateľný systém, ktorý neberie z prírody viac zdrojov, ako je možné prirodzeným spôsobom obnoviť a neprodukuje odpady, s ktorými nevie naložiť. Využíva predovšetkým miestne a obnoviteľné zdroje a ekologicky šetrné technologické postupy, ktoré minimalizujú poškodzovanie životného prostredia.

8. V konečnom dôsledku sú lacnejšie!

Ceny biopotravín sú v porovnaní s konvenčnými vyššie o 10 – 70 %. Treba si ale uvedomiť, že drahšie sú len v úvodzovkách. Do ceny konvenčných potravín sa totiž nezapočítava ich dlhodobý negatívny vplyv na životné prostredie (erózia, zasoľovanie, vyčerpanie pôdy, pokles biodiverzity, pesticídy) a zdravie človeka (príliš veľa chémie v potravinách prispieva k nárastu chronicky chorých ľudí). Keby konvenční poľnohospodári a spracovatelia boli zaťažení daňou za degradáciu životného prostredia, ukázalo by sa, že normálne je kupovať biopotraviny, kým kupovať konvenčné potraviny je luxus. Kým zjedná v tomto smere nápravu štát, je na nás, spotrebiteľoch, aby sme každým nákupom dali jasne najavo, ktorých poľnohospodárov a spracovateľov chceme podporiť.

Najväčšie jablko na svete v minulosti.

Jedna dáma z Anglicka vyšľachtila v roku 1858 z jadierka jablko, ktoré vážilo 1 kg a 20 dkg. Toľko váži spolu 10 jabĺk normálnej veľkosti.

Mesto v New Yorku sa často nazýva „Big Apple“ – veľké jablko, pretože jablko je tiež symbol moci.

Najväčšie jablko na svete dnes pochádza z Anglicka a váži 1 kg a 38 dkg. Jablko má priemer 53 cm – ako hlava dieťaťa.

Najmenšie jablko rastie na strome japonského záhradníka. Jeho malé plody na dlhých stonkách nie sú väčšie ako čučoriedky.

Najdlhšia šupka. – Jedno dievča z Ameriky získalo v roku 1972 jablkovú šupku dlhú 55 metrov. Potrebovala na to 12 hodín. Jablko bolo, samozrejme, nezvyčajne veľké.

Jablko ako cena. – Prvá písomne zdokumentovaná olympiáda, konaná v roku 776 pred Kristom v Grécku – víťaz získal ako cenu jablko, zatiaľ čo dnes víťazi dostávajú zlaté medaily.

30 jabĺk denne. – To nie je pre slonov v ZOO žiadny problém. Okrem mrkvy a sena tvoria jablká základ potravy pre slonov.

Porekadlá a príslovia

Zaujímavosti

  • Známy lekár rímskych cisárov Claudius Galén (cca 200 n. l.) a neskôr aj grécky lekár Hippokratos odporúčajú sladké jablká na podporu trávenia.
  • Neskôr (cca 1100 n. l.) odporúča lekárska škola v Salerne jablká pri ochoreniach čriev, pľúc a nervového systému.
  • Význam jabĺk pre ľudské zdravie vyjadril v roku 1904 T. Stinson svojím heslom An apple a day keeps the doctor away – jedno jablko denne namiesto doktora.
  • Vykopávky v Jerichu z doby 6 500 rokov pred n. l. našli sušené jablčné plátky v hrobke kráľovnej Pu­‑Abi v Uru.