Štruktúra prezentácie
Na začiatku prípravy prezentácie je dôležitá naša predstava o danej prezentácii. Ak chceme, aby naša prezentácia bola zrozumiteľná, jasná a účelná, musí spĺňať nejakú štruktúru:
Každá jedna práca alebo prezentácia musí mať stanovený cieľ. Na to, aby sme si stanovili daný cieľ, musíme si zadefinovať:
  • Čo chceme povedať?
    • to znamená, že aké informácie chceme daným poslucháčom pripraviť.
  • Z čoho daný problém pozostáva?
    • špecifikujeme znalosti o danej problematike.
  • Aký výsledok očakávame?
    • má daná prezentácia len s niečím oboznámiť alebo aj niečo naučiť?
 
Už od začiatku tvorby prezentácie by ste mali vedieť, aké bude naše publikum. Je dobré, ak publikum predstavuje v určitom parametri homogénnu skupinu. Je zrejmé, že pred prezentáciou je potrebné si určiť, pre akú vekovú kategóriu je určená. Deťom na prvom stupni by sme danú prezentáciu prezentovali inak, inou formou ako študentom na vysokej škole. Dôležitý je aj fakt, či publikum má o tému prezentácie záujem. Ak nie (napr. povinná prednáška v škole alebo predaj výrobku podomovým obchodníkom), musíme si dobre premyslieť, ako publikum nadchnúť a zaujať. Preto je potrebné ujasniť si auditórium:
  • kto bude prítomný (aká veková kategória),
  • aký počet (čím väčšie množstvo účastníkov, tým väčší je aj rušivý moment),
  • z povinnosti alebo zo záujmu,
  • do akej miery sú špecializovaní (oboznámení s problematikou),
  • čo od Vás očakávajú.
 
Prvú časť by mal tvoriť úvod, v ktorom by sme mali:
  • predstaviť sa,
  • predstaviť danú problematiku,
  • informovať o cieľoch prezentácie.
Druhú časť by malo tvoriť stred (jadro), v ktorom by sme mali:
  • rozpísať hlavné body prezentácie, ich nadväznosť,
  • uviesť príklady.
Tretiu časť by mal tvoriť záver, v ktorom by sme mali:
  • stručne zhrnúť hlavné body,
  • zanechať dojem.
 
Medzi najčastejšie používané vizuálne prostriedky patria:
  • tabuľa,
  • priesvitky,
  • diapozitívy,
  • počítač,
  • video a film,
  • rozmnožené tlačené materiály,
  • a iné.
Prečo by sa mali používať vizuálne pomôcky?

Najmä preto, že obrazová informácia má väčšiu vypovedaciu hodnotu ako slovná informácia a ľahšie prenikne do mozgu, dokážu sprostredkovať informácie aj o veciach a dejoch slovne ťažko opísateľných, šetria čas, vzbudzujú záujem, prinášajú rozmanitosť, zvyšujú pôsobenie prednášky, ľahšie sa pamätajú a ostávajú dlhšie v pamäti ako slová.
 
Po ukončení Vašej prezentácie si vždy nechajte priestor na diskusiu. Je potrebné pripraviť sa na otázky poslucháčov. Vytipujte si časti, ktoré by mohli byť ťažšie pochopiteľné a pripravte sa na to.
  • Ak na otázku neviete odpovedať, jednoducho to priznajte. Nikto nie je dokonalý.
  • Odpovede na otázky smerujte všetkým, nie len tomu, kto sa pýta.
  • Čakajte na ďalšie otázky.