Na začiatku prípravy prezentácie je dôležitá naša predstava o danej prezentácii. Ak chceme, aby naša prezentácia bola zrozumiteľná, jasná a účelná, musí spĺňať nejakú štruktúru:
Každá jedna práca alebo prezentácia musí mať stanovený cieľ. Na to, aby sme si stanovili daný cieľ, musíme si zadefinovať:
Už od začiatku tvorby prezentácie by ste mali vedieť, aké bude naše publikum. Je dobré, ak publikum predstavuje v určitom parametri homogénnu skupinu. Je zrejmé, že pred prezentáciou je potrebné si určiť, pre akú vekovú kategóriu je určená. Deťom na prvom stupni by sme danú prezentáciu prezentovali inak, inou formou ako študentom na vysokej škole. Dôležitý je aj fakt, či publikum má o tému prezentácie záujem. Ak nie (napr. povinná prednáška v škole alebo predaj výrobku podomovým obchodníkom), musíme si dobre premyslieť, ako publikum nadchnúť a zaujať. Preto je potrebné ujasniť si auditórium:
Prvú časť by mal tvoriť úvod, v ktorom by sme mali:
Druhú časť by malo tvoriť stred (jadro), v ktorom by sme mali:
Tretiu časť by mal tvoriť záver, v ktorom by sme mali:
Medzi najčastejšie používané vizuálne prostriedky patria:
Prečo by sa mali používať vizuálne pomôcky?
Najmä preto, že obrazová informácia má väčšiu vypovedaciu hodnotu ako slovná informácia a ľahšie prenikne do mozgu, dokážu sprostredkovať informácie aj o veciach a dejoch slovne ťažko opísateľných, šetria čas, vzbudzujú záujem, prinášajú rozmanitosť, zvyšujú pôsobenie prednášky, ľahšie sa pamätajú a ostávajú dlhšie v pamäti ako slová.
Po ukončení Vašej prezentácie si vždy nechajte priestor na diskusiu. Je potrebné pripraviť sa na otázky poslucháčov. Vytipujte si časti, ktoré by mohli byť ťažšie pochopiteľné a pripravte sa na to.