CHÉMIA NÁS ŽIVÍ / NEENERGETICKÉ ZLOŽKY POTRAVY

 


VITAMÍNY


 

Telo samotné nemôže byť živené len z kalórii. V skutočnosti potrebujeme rad rôznych výživných látok, určených pre správnu funkciu každej časti nášho tela. Vitamíny sú životne dôležité organické zlúčeniny, ktoré majú veľký význam pre stavbu našich buniek a tkanív, pre rast, vývoj a reprodukciu organizmu. Náš organizmus nie je schopný sám vitamíny vyrábať, a preto ich do tela musíme dostávať potravou.

 

 

Vitamíny

Dôležité pre ...

Potravinové zdroje

A

Zrak, sliznice, zdravá pokožka, rast, imunitný obranný systém

Mliečne výrobky, vajcia, pečeň, ľadviny a olejnaté ryby (sleď, makrela).

Beta- karotén (Provitamín A) (Antioxidačné činidlo)

Zrak, imunitný systém, antioxidačná ochrana telesných buniek proti tvorbe voľných radikálov prispievajúcich ku vzniku vážnych ochorení.

Ovocie, napr. melón a broskyňa. Zelenina, napr. mrkva, špenát a brokolica.

B1

Rast, nervové a svalové funkcie, tvorba energie.

Obilninové výrobky, otruby, orechy, hrach, ryža, fazule, mäso a droby

B2

Energetická premena, rast.

Mäso, pečeň, hydina, ryby, mliečne výrobky, brokolica a špenát.

B3  

(niacín)

Energetická premena. Užívanie vo veľkých dávkach môže tiež znížiť hladinu cholesterolu v krvi.

Otruby, droby, mäso, hydina, ryby, celozrnné produkty, mlieko, vajcia, čerstvá zelenina (pažítka, brokolica) a orechy.

B5

(kys. pantothénová)

Premena bielkovín, tukov a uhľovodíkov. Podporuje pokožku a vlasy.

Otruby, droby, mäso, obilninové výrobky, fazuľové struky a zemiaky.

B6

Funkcie rôznych enzýmov. Premena tukov a uhľovodíkov.

Pečeň, mäso, ryby vaječný žĺtok, zelenina, zemiaky a celozrnný chlieb.

B12 

Tvorba červených krviniek, udržiavanie zdravého nervového systému a normálne bunkové funkcie.

Mäso, mušle, krevety, ryby, pečeň a ľadviny, syr a mlieko.

  Kys. listová

Tvorba červených krviniek a regenerácia buniek. Rast.

Listová zelenina, orechy, pečeň a celozrnné produkty.

C  

(Antioxidačné činidlo)

Rast. väzivové tkanivá, pokožka, kosti, chrupavky, zdravý chrup, zdravá pokožka. Vyššie dávkovanie ochraňuje telesné bunky pred tvorbou voľných radikálov, ktoré prispievajú ku vzniku vážnych ochorení. 

Citrusové plody, čerstvá zelenina a ovocie, predovšetkým čierne ríbezle, ružové šípky a papriky.

D 

Zlepšuje vstrebávanie vápnika a fosforu obsiahnutého v potravinách. Tvorba zubov a kostí.

Mlieko, olejnaté ryby, rybí tuk, syry a – slnečné lúče.

 E  

(Antioxidačné činidlo)

Antioxidačná ochrana telesných buniek proti tvorbe voľných radikálov prispievajúcich ku vzniku vážnych chorôb. Liečenie škrabancov a zápalov.

Rastlinné oleje, orechy, celozrnné produkty, vajcia a olejnaté ryby.